HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudtest av anläggning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/03/17 :  11:08:19  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Jag har som sagt pulat och flyttat runt mina högtalare i mitt lyssningsrum. Jag tog även upp ljud från plattan "Amused to death" med MR Waters himself i en annan tråd. Då jag får ut vissa effektljud lite varstans gjorde ett par personer mig uppmärksam på att ljuden "borde" varit på ett ställe lite utanför det som jag upplever.

Min fråga är kort och gott, ett bra tips på EN cd som kan användas med gott resultat i att placera högtalarna rätt. En cd med "en beskrivning" (kan vara en schematisk bild) på vart ljudet "borde" höras från. Allt från en centrerad röst till ett par instrument uppradade längs lyssningsväggen framför där instrument 1 spelar "ute till vänster" 2 lite bredvid till höger 3 mellan 2 och center osv.

Låter det?? BRA!

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/03/17 :  11:11:00  Show Profile Send Johansson a Private Message
En sån skiva har jag letat efter länge...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/17 :  11:17:50  Show Profile Send yalpa a Private Message
Använd ett par bra hörlurar, då kan du kolla balansen, det har jag gjort några gånger...
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/03/17 :  11:32:39  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Balans och centrering kan ju tänkas göras på det sättet.
Tack för tipset

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/17 :  11:42:34  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Väldigt många skivor tycker jag att man hör var instrumenten spelas ifrån.Min senaste som jag kommer på nu direkt, är 40 Licks med Rolling Stones. MvhKristofer
Go to Top of Page

jotun
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/03/17 :  16:36:03  Show Profile Send jotun a Private Message
Ett tips på en sådan testskiva är SASCA skivan. Den används på bilstereo tävlingar. Till skivan följer det med ett häfte där det står var de olika intstumenten ska vara placerade i ljudbilden. Den kan beställas på www.sasca.se
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/03/17 :  19:22:00  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
På en låt i soundtracket till Moulin Rouge så går hela artistgänget på rad och sjunger, tror dom är sju stycken, och det går att höra i vilken ordning de står. Facit finns i filmen.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/17 :  19:55:51  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Det du letar efter Splix är kanske inte så lätt att få till. Olika rum, olika anläggningar med olika spridningskarakäristik och olika bra komponenter inblandade. Allihop låter olika sinsemellan.

Det jag kommer på är från Opus 3, cd, test record nr 4. Spår 3 tror jag består av en gitarrensemble med fyra gitarrister. Olika stämmor, ljusast till vänster och basgitarr längst till höger. Finliret kommer när man sett en bild från inspelningen.... Gänget sitter i en halvcirkel, ungefär som en hästsko där mickarna står i den öppna änden. När man får till placeringen av högtalarna så kan man höra att gubsen verkligen sitter på olika djup från lyssningsplatsen med kyrkeko och allt.... (tror det var inspelat i en kyrka)

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/17 :  21:59:38  Show Profile Send brumel a Private Message
En symfoniorkester kan man alltid pröva för det finns en standarduppställning som alla dirigenter följt i modern tid. Beroende på mickplacering kan det dock vara svårt att placera ut det enskilda stämmorna.
Ungefärlig uppställning i halvcirkelform:
Längst fram: solisten (om det finns nån). Lite till Vänster: första violin, lite längre bak i mitten eller lite till höger andra violin och viola. Till höger: celli. Bakom första och andra violin: träblås med brasset strax bakom i halvcirkel och lite till höger, basar.
Bakom brasset, längst bak i orkestern: slagverk.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000