HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lönt att laga gammal cd-spelare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/03/17 :  09:07:08  Show Profile Send danielbas a Private Message
Har en ungefär 11 år gammal Denon cd-spelare (DCD-2560) som gav upp igår... Jag skulle byta spår på en skiva och då försvann plötsligt alla livstecken, den reagerar inte på något kommando förutom att man fortfarande kan släcka ner displayen. Jag får inte ens ut skivsläden... Displayen visar bara nollor och skivan börjar inte ens snurra när man sätter på spelaren.
Denna var Denons näst största modell på den tiden (kostade då 5000:-) och har gått som en klocka fram tills nu.
Jag skulle ändå snart köpa en ny cd-spelare (när finanserna tillåter...) men hade tänkt att spara Denon-spelaren att ha i ett annat rum för MiniDisc-inspelning till bilen samt vara inkopplad till en elbasförstärkare. Det finns alltså inga krav på att det ska vara marknadens flottaste spelare...
Men frågan är om det kan vara lönt att lämna in den på lagning eller om man ska satsa på en ny billigare spelare, kring 1500-2000 kr? Spöar kanske rent av en ny spelare i denna prisklass mitt gamla vrak?
Jag tänkte också att även om man får den lagad så kanske ändå lasern står på trappen till äldrevården? Den har ju lätt varit igång 2-3 timmar om dagen i snitt i 11 år, dvs runt 10000 timmar totalt...

Någon förresten som har en idé vad symptomen kan bero på

Åsikter tages emot tacksamt!

Edited by - danielbas on 2003/03/17 12:34:30

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2003/03/17 :  11:03:10  Show Profile Send Gabe a Private Message
Har en likadan Denon på landet, med den egenheten att den går på ständig "repeat".... så det gäller att komma ihåg att stänga av innan man lämnar huset! Men i övrigt låter den fortfarande väldigt bra. Mitt tips är att lämna in din Denon och få ett kostnadsförslag på reparation.
Någon särskilt välljudande spelare får du knappast för 1500:-, och då är det väl bättre att spara pengar en tid för att sedan kunna köpa en riktigt bra Cd-spelare!
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/03/17 :  12:37:58  Show Profile Send danielbas a Private Message
Jo, jag har ju tänkt att köpa en ny cd-spelare ändå, men vill ha ytterligare en som sagt för MiniDisc-inspelning bl a. Det sura vore ju om den inte är värd att reparera och man slängt ut kanske 500 spänn bara för undersökningen...

Någon som vet förresten om HiFi-klubben brukar ha hyfsade reparationskostnader eller om man ska vända sig till någon annan (bor i Skåne)?

Edited by - danielbas on 2003/03/17 12:40:42
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/03/17 :  12:47:31  Show Profile Send joakim a Private Message
Jag kopplade in min gamla 2560 för att jämföra ljudet mot min nyare Arcam cd72 och skillnaden var enorm. Mycket större än jag trodde den skulle vara faktiskt... Denonen åker in i garderoben igen ...
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/03/17 :  13:25:37  Show Profile Send henricsson a Private Message
danielbas, jag har inga goda erfarenheter av hifiklubbens serviceföretag.
Har haft min cdspelare inne på reperation två ggr utan att dom lyckats åtgärda nått!

Helt makalöst, första gången bytade dom ut hela laserpaketet. (Garanti)

När jag fick tillbaka den efter andra "reperationen" (två månader senare) skrev SDI:
".. mycket smutsig laser, rengöring + modufiering.."

Det är så man börjar lipa, nu ska den in IGEN.
Nu ska jag be om färdersättning också.. Har trots allt kostat mig drygt 1000kr bara i bensin.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/03/17 :  14:12:33  Show Profile Send danielbas a Private Message
Låter ju mindre bra det där, henricsson...
Är det i Göteborg din cd-spelare har "reparerats" eller har de serviceverkstäder på fler ställen?
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/03/17 :  14:48:30  Show Profile Send henricsson a Private Message
Första gången i Göteborg, andra i Helsningborg.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000