HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi helg med Keltik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/03/16 :  00:04:31  Show Profile Send LCohen a Private Message
jag sa musikaliskt ekman :).

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/16 :  00:06:13  Show Profile Send ekman a Private Message
ah ok phew jag som trodde att du menade något som inte var 100% subjektivt =)
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/16 :  01:25:35  Show Profile Send DasIch a Private Message
Herr Cohen skrev:
"Det är farligt att gå in i en linnbutik, man får mindervärdeskomplex på en gång "

DU får mindervärdighetskomplex!? O jävlar, bäst jag håller hårt på min princip att inte lyssna på något jag inte kan köpa.

Objektivist
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/03/16 :  03:13:36  Show Profile Send n0p a Private Message
Cohen>> Vilken tycker du är bättre av espek eller keltik?

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/03/16 :  10:11:09  Show Profile Send LCohen a Private Message
DasIch: det är en klok ide.. risken är att man rånar någon annars ;)

n0p: Espek är bättre... Ninka är till och med bättre.. och Katan också då.. dock är det ju ingen som går lika djupt..

sen måste jag ju tillägga att alla, verkligen, inte håller med mig när jag säger att Ninka/Katan är bättre än Keltik, men rent musikaliskt och följdsamt så är ninka/katan bättre.

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/16 :  13:19:24  Show Profile Send fredde a Private Message
Håller med om att Ninka/Katan är bättre än Keltik rent musikaliskt. Även om det var häftigt så skulle jag inte köpa Keltik själv, men det går inte att komma undan att de är rätt tunga...
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/03/16 :  16:02:12  Show Profile Send luminox a Private Message
Nej LC-Cohen alla håller verkligen inte med dig, inte ens linn själva. Men som sagt det finns inget som är rätt och fel i hifi.
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/03/16 :  16:16:32  Show Profile Send luminox a Private Message
Kanske skall förtydliga mig. (detta enligt linn själva)

Keltik är en 4 vägs helt aktiv högtalare men kan drivas med tre steg.
Driven med tre LK 100 (som vissa har gjort) så låter de inte speciellt musikaliskt, de låter rent av riktigt illa, då är helt klart ninka, katan och framförallt espek mycket bättre även passiva. Men driver man dem med 4 st 2250 el 4st klimax tvin blir det annat ljud i skällan och då får samtliga av ovanstående högtalare det jobbigt även espek aktivt. Men mellan Keltiv aktivt med 4 st klimax twin och Espek aktivt med tre klimax twin var skillnaden för liten för att det skulle löna sig att tillverka Keltik längre eftersom espek var så mycket billigare och skillnaden var så oerhört liten mellan dem och dessutom sparar du hundratusen till som kund på att inte behöva ett fjärde slutsteg.
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/16 :  16:35:55  Show Profile Send DasIch a Private Message
Äsch, ge mig ett par Klimax Twin med aktiva filter till mina Katan så vore det väl själva fan om de inte spelade bättre än Keltik, av ren shock.

Objektivist
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/03/16 :  16:54:07  Show Profile Send luminox a Private Message
DasIsh har prövat 2 st klimax twin på katan och jag kan säga dig att når du dit någon gång i framtiden så är du väldigt nära hifihimlen.
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/16 :  17:00:25  Show Profile Send DasIch a Private Message
Ofan, det bådar inte gott för min framtida ekonomi.

Objektivist
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/03/16 :  18:36:09  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Om jag hade mått illa av att höra ett system, så hade jag inte ens funderat på att komma i närheten av något sådant igen.
Illa mår jag när det låter illa.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/03/16 :  20:39:00  Show Profile Send LCohen a Private Message
har linn sagt det själva? i ett offentligt uttalande? har svårt att tro det.

I mina öron får keltik stryk av ninka, oavsett förstärkeri.. förutsatt att man använder samma förstärkare vid jämförelsen såklart.

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/16 :  20:52:10  Show Profile Send brumel a Private Message
Keltik med uppgraderad diskant sopar Ninka av banan. Ninka har inte en pust under 40 hz och om man som jag älskar att basen verkligen känns i kroppen så väljer jag Keltik även med tre st Lk 100.
Men när det gäller precision och följsamhet så är det mycket möjligt att Ninka och även Katan är bättre.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/03/16 :  21:14:31  Show Profile Send luminox a Private Message
Har de i ett offentligt uttalande sagt att ninka är bättre?
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/03/16 :  21:31:50  Show Profile Send luminox a Private Message
Kanske skall förtydliga mig ytterligare en gång, detta uttalande gjordes av Geoff Smallwod som tidigare jobbat på linn och numera är chef för linnbutiken på Harrods i London och detta sades till mig när vi samtalade om jag skulle byta till espek (de hade gjort följande test jag beskrev tidigare med folk från linn och kunder som har stora system hemma) och enligt honom skulle jag följdaktligen behålla mina keltik och uppgradera förstärkeriet ytterligare. Sedan om det bara är han av alla linnhandlare i hela världen som tycker så eller om det bara var hans personliga åsikt låter jag vara osagt. Sedan tror jag inte att det har gjorts något offentligt uttalande i frågan på linns hemsida.
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/03/16 :  22:07:32  Show Profile Send LCohen a Private Message
exakt, linn har inte offentligt gjort något exakt uttalande om det här.

för mig står det dock klart, ninka är bättre. Bara att lyssna, och lyssna bortom karaktärsskillnaderna och bedöma musikaliteten.

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/03/16 :  23:41:08  Show Profile Send luminox a Private Message
Rent hypotetiskt om det nu hade gjorts ett offentligt uttalande i frågan hade du då bytt åsikt. Jag hoppas att du fortfarande skulle hållit ninka som vinnare, det är viktigt att stå för vad man tycker.
Det är ändå en bedrift att göra en högtalare för 16000kr som låter bättre än vad som länge ansetts som en av det bästa högtalarna som någonsin tillverkats, utvecklingen går fort framåt men kanske inte så fort. Sedan är det ju så att ofta när man jämför högtalare så är lyssningsrum uppställning och kringutrustning avgörande för hur det låter. Första gången jag hörde Espek var med Ikemi. kollektor och lk 140 passivt då tyckte jag att de lät oerhört slött och tyckte inte de var värda 37000kr. Sedan fick jag höra dem med Ikemi, klimax kontrol och tre klimax twin, och jag kan säga att då blev det som helt nya högtalare och jag tyckte att 37000 kr var rena fyndet för dessa underbara högtalare. Så kringutrustning spelar stor roll för högtalarens musikalitet.
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/03/16 :  23:54:18  Show Profile Send LCohen a Private Message
jag skulle absolut inte ändra åsikt om Linn sa att Keltik var bäst. Absolut inte, jag har hört att Ninka är bra mycket bättre.. ingen tvekan för mig... men grejjen är den att inom linn är man oftast överens om vad som är bättre och sämre.. det är sällan man tycker olika.. om ens någon gång.. så därför skulle det vara konstigt om linn skulle säga något som andra linnare sedan inte håller med om. Och då menar jag hardcore-linn-musikalitet-bättre-sämre-jeppar :)

och visst är det imponerande att man lyckas så otroligt att en 16.000kronorshögtalare är bättre än 95.000kronorshögtalare.. visst...


"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/03/17 :  00:10:30  Show Profile Send luminox a Private Message
Jag förstår precis vad du menar, men beviserligen tycker inte alla linnare och definitivt inte alla återförsäljare likadant heller, Stereokompaniet har en åsikt i frågan, Highfidelity en annan Hifibutiken en tredje och Linn på harrods i London en annan åsikt. Men det är ju det som är hifi ingen kan ju tala om vad som är bäst egentligen, det kan bara dina egna öron avgöra. Som vanligt är musikalitet också något subjektivt som är svårt att definiera. Svänger de mer, men låter det tunnare, svänger de mindre men har mer "kropp" osv. (Förresten LC-Cohen fin anläggning du har, är det uppgradering på förstärkeriet på gång?)
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/03/17 :  00:12:30  Show Profile Send LCohen a Private Message
åh tack ...

väntar in försteg, sen blir det förstärkare.. :)

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/03/17 :  00:19:25  Show Profile Send luminox a Private Message
Vad blir det för försteg och förstärkare (om man får vara nyfiken och fråga)
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/03/17 :  01:29:50  Show Profile Send LCohen a Private Message
beror på.. hoppas på att linn kommer med en kairn-dödare snart.. annars är kontrolen intressant.. men dyr :(..

och efter det så blir det nog 2250 jag hoppar på.. grymt slutsteg

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2003/03/17 :  11:02:34  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Jag har Kolektor och jag antar att AV5103 är bra mycket bättre men frågan är hur står sig AV5103 mot tex Kairn med slimline? Jag har ju lite hemmabiointresse också, men inte riktigt så mycket som AV5103 kostar

Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/03/17 :  13:25:50  Show Profile Send LCohen a Private Message
kairn får stryk av en 5103, med rätt stora marginaler dessutom.

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000