HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarkablar och biwiring
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/03/14 :  13:11:36  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Hej,
jag uppgraderade nyss mina skräpprylar till lite entry level mid-fi grejjer. Ivf klassas de förmodligen så enligt de flesta på det här forumet.
Systemet består nu av:
* Nad C521 CD-spelare (begagnad för 1000:-)
* Tara labs prism 500i signalkabel (testade 1100i också, men jag tyckte att diskanten dämpades lite för mycket, vilket dessa kablar är till för lite)
* AMC 3050A integrerad förstärkare
* Sony ss-176e golvhögtalare (köpte jag för ett antal år sedan efter att de fått väldigt bra kritik för sin prisvärdhet (betalade 1750:- för ett par). Kan nog jämföras med typ Dali i prisklassen 3-4000:-)

Jag köpte mig nyss 2*5 meter Tara labs Omni högtalarkabel begagnat (60kr/metern nya). Jag delade upp dem till 4*2,5 meter då jag har högtalarna biwirade. Jag bytte till dessa ifrån mina gamla 2,5mm standardkablar (sådan där med en jäkla massa tunna ledare i för typ 15kr/m).
Nu är det så att jag tycker att ljudet blev lite väl mjukt av de här kablarna. Diskanten blev lite odefinierad kan man säga. Omni-kablarna består av 7 solida ledare, och jag har hört att solida ledare ofta främjar basen istället för diskanten. Ska jag köra med mina gamla tunn-ledade kablar till högfrekvensdelen och de nya till lågfrekvensdelen? Är det bra att "blanda" kablar såhär? Bör jag köpa andra kablar till högfrekvensdelen måhända? Eller ska jag köpa helt nya kablar av annan typ och ha till både högfrekens- och lågfrekvens-delen?
Jag vill inte lägga för mycket pengar, men vill att det ska låta så bra det kan för de pengarna jag lägger..Hmm...det vill nog iofs alla?!
Omni-kablarna är som sagt köpta begagnade, och jag gav inte särskilt mycket för dem, så det gör inte så mycket om jag inte använder dem. Vad säger ni?

Mvh / Simon

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/03/14 :  13:34:53  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Kör också ett bi-wirat system och kör helt olika kablar för höga och låga frekvenser. Detta är j en av fördelarna med bi-wiring om du frågar mig. Att man kan utnyttja de olika kablarnas fördeler till olika frekvenser. Sats på någon kabeln med tunna trådar i för diskanten så blir det bättre. En Van Den Hul CS-122 kanske?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000