HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bias och värdegrund
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hedjohan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/03/13 :  15:29:51  Show Profile Send Hedjohan a Private Message
Antag följande: I och med att Nad är billigt samt att Hifiklubben har relativt god spridning över riket torde det vara rimligt att anta att många av forumets medlemmar börjat sin resa mot nirvana med produkter från NAD. Vidare kan man anta att det finns en stolhet och glädje i att äga en god, och i många fall, dyr anläggning. Det är även naturligt att man distanserar sig gentemot det som varit och, nu till poängen, till del tar avstånd mot det som varit. Jag anser det vara viktigt att poängtera att värderingen av produkter baseras på mer än kvalite.
Så, finns det fog för kritiken mot NAD eller är det ett spöke från det förgångna?


Nej, jag äger för närvarande ingen NAD och jobbar inte på Hifi-klubben eller har ngr som helst ägandeintressen.

Edited by - Hedjohan on 2003/03/13 15:43:03

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/03/13 :  16:05:17  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag tycker inte att det här är någon konstruktiv diskussion att börja spekulera i medlemmarnas psykologiska motivation för ditten och datten. Det innebär att man lägger på en slags överförklaringar och blir något slags ovanförstående observatör som lägger saker till rätta.
Typ:
- NAD har fått kritik - men det är nog mest för att de hade det som entry-level system. Så det dom säger är nog inte rätt.
- Om man har köpt en dyr kabel måste man ju bara tycka att den är bra eftersom man lagt ut så mycket pengar. Så det är nog mest skryt. Egentligen inte bättre än något annat.
- Han säger att Linn Ikemi är bra - men han är ju Linnare och måste tycka så, så det är inget att bry sig om.

Visst finns det psykologiska aspekter men för det mesta vet man alldelses för litet om medlemmarnas inre för att kunna göra mer en gissningar och antaganden. Som kanske säger mer om den som gör antagandet än den medlem som det gäller.

Dessutom tycker jag inte att NAD generellt blivit illa behandlat i förhållande till andra märken.
Så man kan ju spekulera i vad Hedjohan har för motiv för sitt inlägg - men jag tycket att det är bäst att avstå från detta.

Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/03/13 :  16:10:17  Show Profile Send binmarv a Private Message
Intressant inlägg. Har observerat att en del verkar ha ett hörn i sidan på NAD. Har själv haft några stycken av olika slag och har just nu ett försteg. Min personliga erfarenhet är att det är bra grejer, kanske inte världsbäst, men till de priserna NAD har så får man väl säga att de ligger i täten. Nu på senare år har väl priserna gått upp lite och konkurrensen har hårdnat, vilket är mindre bra.

Den kritik som jag vill framföra är väl mer till Hifiklubben som kedja och koncept. Deras satsningar på bredden har fått mig att ta avstånd. Inte vill man väl som sann audiofil köpa playstationprylar i en välsorterad hifi-affär ?!! Sen är personalfrågan ett annat dilemma. Man har föryngrat personalen och på så sätt gått miste om mycket kompetens (Jag är själv under 30 så det beror inte på min egen ålder ). Man vill ju inte gå in i en hifi-affär o känna att man vet mer om produkterna och vad som finns inuti än personalen som ska sälja dem, liksom att man inte vill höra att den o den högtalaren har "go bas". För hifiklubbens del så tror jag att de har ökat sin försäljning, men för oss som tar det här med hifi på mer allvar så har vi nog tappat lite av intresset. Bara en personlig reflektion...

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/13 :  16:11:52  Show Profile Send DasIch a Private Message
Jag håller med Andres47 här. Psykologiska argument för ditten och datten är inte konstruktivt. Det förstör bara diskussionen. Dessutom är det förbaskat oförskämt.

Objektivist
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/03/13 :  16:15:58  Show Profile Send Magnuz a Private Message
På vilket sätt är det oförskämt? Det är ju givet att det bara rör sig om spekulationer och spekulera måste man väl få göra, eller? För det andra, varför skulle det inte kunna vara konstruktivt?

Edited by - Magnuz on 2003/03/13 16:16:15
Go to Top of Page

Hedjohan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/03/13 :  16:23:14  Show Profile Send Hedjohan a Private Message
Jag anser det vara viktigt att diskutera vad som påverkar våra värderingar. Rummets inverkan, elens renhet mm berörs ofta som påverkansfaktorer för ljudet. Perception av ljud är defacto en produkt av bla ens värderingar.
Jag ämnade inte vara oförskämd och anser att diskutionen har ett syfte.
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/13 :  16:48:32  Show Profile Send DasIch a Private Message
Magnuz: Ditt uttalande kan lätt avfärdas med att du haft en svår barndom, lider av diverse vanföreställningar och har inte lärt dig knyta skosnörena ordentligt. Av den anledningen gör du bäst i att hålla tyst.

Nu var jag rätt oförskämd, eller hur? Jag menade givetvis inte allvar, utan ville bara visa att psykologiserande är rejält oförskämt och det är inte godtagbart som argument.
Dessutom ger den en felaktig "fokus" på diskussionen.
Låt mig ta ett av Anders47´s exempel:

"- NAD har fått kritik - men det är nog mest för att de hade det som entry-level system. Så det dom säger är nog inte rätt."

Det felaktiga med ett sådant uttalande är att det inte besvarar kritiken och väger det mot fakta. Fokus för kritiken är i det här fallet NAD. Genom psykologiska argument för man över fokus på personen, och försöker därigenom föra fram en poäng som gäller NAD.
Ett vettig fråga i en sådan situation är; "vad är det vi diskuterar? En persons psyke eller en hifi-produkt?".

Att spekulera kring psykoakustik(för visst är det så det kallas?) kan man annars göra. Däremot är inte psykologiska argument speciellt trevliga eller givande.

Ps. Hedjohan: Hoppas det även gav en förklaring till dig.
Jag förstår annars att du inte ämnade vara oförskämd, och det jag skrev var inte riktat mot dig utan endast den typen av argument.




Objektivist

Edited by - DasIch on 2003/03/13 16:50:26
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/03/13 :  16:55:56  Show Profile Send bliss a Private Message
Hedjohan: hehe...jovisst har du rätt. Jag började 1987 (när jag var tretton år) med en begagnad NAD 3020b (tror jag den hette) tillsammans med en NAD skivspelare och ett Yamaha kassettdäck. Kompisarna flockades hemma hos mig för att jag hade så bra ljud :-) Något år senare kompletterade jag med en Denon cd. Lät bra, men inte alls som så bra som vinylen (till kompisarnas stora förundran) Kommer dock inte att glömma denna, min första välljudande anläggning. Å andra sidan (vet inte om jag är ensam om det?) har jag aldrig haft dåligt ljud eller varit missnöjd på något sätt. Det har bara och bara blivit bättre med åren :-)

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Hedjohan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/03/13 :  18:52:31  Show Profile Send Hedjohan a Private Message
Det är intressant att man gärna diskuterar reproduktion av musik i termer av hur väl en produkt mäter i fysikaliska termer. Att däremot diskutera perception av musik verkar vara svårare. Jag har i ett flertal trådar läst att man förespråkar ett vetenskaplig tillvägagångssätt när man bedömmer produkter. Psykologi är en vetenskap och den tekniska psykologin förlitar sig på samma metodologiska och logiska grund som narurvetenskapen.
Jag anser att detta skulle kunna berika resonemanget kring musikperception, den preferans man sedan har vad avser hur reproduktion skall ske är en annan fråga.
Det är dock av betydelse att man ställer sig frågan: vad påverkar min egen preferans?
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/03/13 :  19:00:59  Show Profile Send Magnuz a Private Message
DasIch: O.K. det där var oförskämt, men - som du själv påpekar - inte främst för att uttalandet innehöll psykologiska spekulationer, utan för att dess syfte var att misskreditera mig. Jag håller dock helt med om att den sortens "argumentationsteknik" inte är särskilt trevlig. Frågan är - fungerar den?
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/13 :  19:21:16  Show Profile Send DasIch a Private Message
Om inte annat kan man lätt göra någon förbannad genom att argumentera på det sättet.

Hedjohan, jag tycker själv att preception och psykologi är en intresant aspekt i det här fallet. Dock skall man akta sig för att försöka tala om hur andra människors sinnen fungerar, och man skall verkligen akta sig för att använda det som argument i en diskussion.

Vad jag menar är att det är intressant att fråga sig tex "hur påverkas jag av en snygg produkt?", "spelar priset någon roll på min uppfattning?" osv.
Att däremot dra till något i stil med; "Hedjohan, din bedömmning av NAD är totalt felaktig eftersom omdömmet färgades av en trevlig försäljare", är uppåt väggarna tokigt.

Objektivist
Go to Top of Page

trolleri
Member

70 Posts

Posted - 2003/03/13 :  19:35:01  Show Profile Send trolleri a Private Message
Psykologi är inget annat än okända parametrar och ett gäng generaliseringar - det duger absolut inte till att förklara någonting som kan ses som fundamentalt viktigt.
Att använda psykologi för att förklara folks tyckanden är därav en degradering, om du frågar mig dvs.

- I'm a head of my self
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/03/13 :  21:06:12  Show Profile Send bliss a Private Message
trolleri: det håller inte jag med om. jag tror att de psykologiska och socialpsykologiska aspekterna har en stor betydelse. vad individer i en grupp tycker, speglar ofta gruppens gemensamma uppfattning, vilken oftast grundas på vad den/de med mest makt/trovärdighet tycker. det skulle innebära att om det är uttalat i den här gruppen att hifiklubben är skit, så kommer det ofta, men inte alltid, att vara de enskilda individernas uppfattning. ibland kan det vara rätt och ibland kan det vara fel. det är vad jag tror på iaf.//bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/03/13 :  21:23:39  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Trolleri:
Besitter du kunskapen om vad psykologi egentligen handlar om? Om du gör det tycker i alla fall jag att ditt påstående är lite konstigt. Din åsikt är dock förvisso inte unik för dig utan denna attityd delas av många människor. Inget jag försöker förändra på något sätt men jag tycker dock att det är lite tråkigt.
Hursomhelst tror jag att de människor som faktiskt ägnat sin tid åt denna intressanta lära tar detta som ett lite otrevligt påhopp.


Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/03/13 :  21:25:27  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Bliss: Jag tror att trolleri menade människans kunskap om psykologi, inte psykologins relevans i vår förhoppningsvis trevliga vardag.
För relevant är den, det kan vi nog stämpla utan att någon protesterar vilt särskilt länge.

Däremot är vår kunskap begränsad av vår inte fullt så pålitliga perception.

Edited by - Tank on 2003/03/13 21:27:06
Go to Top of Page

trolleri
Member

70 Posts

Posted - 2003/03/13 :  21:36:20  Show Profile Send trolleri a Private Message
> vad individer i en grupp tycker, speglar ofta gruppens gemensamma uppfattning, vilken oftast grundas på vad den/de med mest makt/trovärdighet tycker.

Eller så är det tvärtom, ganska svårt att avgöra :)

- I'm a head of my self
Go to Top of Page

trolleri
Member

70 Posts

Posted - 2003/03/13 :  21:59:49  Show Profile Send trolleri a Private Message
> Besitter du kunskapen om vad psykologi egentligen handlar om? Om du gör det tycker i alla fall jag att ditt påstående är lite konstigt.

Jag har studerat psykologi, och mina slutsatser känns rättfärdigade.

> Hursomhelst tror jag att de människor som faktiskt ägnat sin tid åt denna intressanta lära tar detta som ett lite otrevligt påhopp.

Ok, ursäkta om någon tog illa upp.

- I'm a head of my self
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/03/14 :  01:05:29  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Trolleri:
Inga "hard feelings" från min sida i alla fall
Har själv inte läst psykologi särskilt länge, kanske därför jag tycker att det verkar lite mer meningsfullt

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/03/14 :  08:26:26  Show Profile Send bliss a Private Message
trolleri: *puh* jag trodde jag skulle bli kapad vid fotknölarna för mitt inlägg:-) jag kritiserar ju som sagt inte dig utan bemöter ditt påstående. skönt att du kan ta det! jag själv har svårt för den positivistiska delen av psykologin. den är för lik naturvetenskapliga förklaringsmodeller och jag tror inte att man kan bedriva samma typ av forskning på människor som på exempelvis en sten. Människan är mer komplex och svårforskad och kräver andra metoder och teoretiska utgångspunkter. Jag tycker att socialpsykologiska förklaringsmodeller är mest lämpade till det typen av undersökningar, men det varierar ju såklart. Lyckligtvis har de tekniska och naturvetenskapliga disciplinerna insett detta och "köper" nu in samhällsvetenskapliga kurser åt ex teknikstudenter. Men det innebär ju också att de sedan har kännedom om de aspekter som får oss att välja vissa produkter framför andra samt hur vi reagerar på prissättningar och statusprylar ;-) Mitt sätt att se på saken är naturligtvis påverkat av den samhällsvetenskapliga forskning jag själv bedriver samt de som övertygat mig om att detta är perspektivet med stort P.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

trolleri
Member

70 Posts

Posted - 2003/03/14 :  23:21:36  Show Profile Send trolleri a Private Message
bliss: Du som bedriver samhällsvetenskaplig forskning har ju en praktisk använding av psykologi och har förmodligen en tolerans mot dess problem, medan jag som pluggar matematik, och ej har ett praktiskt intresse för psykologi inte alls har någon tolerans. Därhän tycker vi olika, och det kan diskuteras ad nauseum - pm:a om det låter lockande.

> *puh* jag trodde jag skulle bli kapad vid fotknölarna för mitt inlägg:-) jag kritiserar ju som sagt inte dig utan bemöter ditt påstående.

Det går även bra med personlig kritik! ;-)

- I'm a head of my self
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000