HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ytbehandling
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/01 :  21:58:54  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:

linolja blandat med balsam terpentin



ha det bäst
Johan





Alldeles riktigt (OBS! Kokt linolja). Hälften av varje och stryk på i omgångar tills det inte suger mer. Torka av överflödet och låt torka ca. ett dygn. Borsta sedan med panelborste i träets fiberriktning.
OBS! Bränn upp trasor som är indränkta i linolja. De kan självantända. (Man kan tvätta ur dem ordentligt som ett alternativ)



Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/08/01 :  22:20:01  Show Profile Send AndersP a Private Message
Per M: Jag har ju ingen aning, men jag antar att man inte kan franskpolera rätt på MDF, utan att det måste vara nån sorts riktigt trä och gärna hårt?

Om det är riktigt; vilken tjocklek ska man då minst ha på faneret för att kunna " bära upp " en franskpolering ( och få den att sitta fast på sikt? )

Om man misslyckas/inte blir nöjd, väntar man bara nåra dar så skiten torkar för att så slipa av alltihopa eller finns det andra sätt?

Nu börjar jag bli riktigt sugen på att prova det här!

tacksam för svar

Anders



Edited by - AndersP on 2002/08/01 22:25:4
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/08/01 :  23:07:15  Show Profile Send Björn N a Private Message
Blir det verkligen ännu bättre med Fransk polering än när man polerar vanlig klarlack?

vh BJörn

Man kommer hur långt som helst med vilja och tålamod. Om det används på rätt sätt..
Go to Top of Page

and
Starting Member

13 Posts

Posted - 2002/08/02 :  02:09:05  Show Profile Send and a Private Message
Det räcker med kokt linolja utan förtuning om man har ngt att torka av med och har lite tålamod för det tar lite längre tid.
Men å andra sidan kan man ju olja dom när dom står klara hemma då utan att sniffa för mycket terpentin (fast det kanske ger ett bättre intryck av högtalarna då :) ).
Jag har oljat mina ProAc cloner med koktlinolja på mahognyfaneeren och det blev superfint.


Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/08/02 :  04:56:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Med bara linolja så får man olja in dom igen efter ett tag + att du får ingen "lackad" yta. Blandat med balsam terpentin så får du en mer yta som påminner mer om en lackad yta

ha det bäst
Johan

Go to Top of Page

freka
Starting Member

18 Posts

Posted - 2002/08/02 :  07:44:02  Show Profile Send freka a Private Message
Tänkte dra iväg å köpa mig en burk halvblank lack å pröva lite på en spillbit för å väga det resultatet mot linolja och terpentin.

Vilken grovlek ska jag ha på slippappret när jag slipar mellan lacklagrena? Rent praktiskt sett, hur gör jag för lyckas med en bra och effektiv våtslipning?

Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/02 :  08:55:45  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:

Per M: Jag har ju ingen aning, men jag antar att man inte kan franskpolera rätt på MDF, utan att det måste vara nån sorts riktigt trä och gärna hårt?

Om det är riktigt; vilken tjocklek ska man då minst ha på faneret för att kunna " bära upp " en franskpolering ( och få den att sitta fast på sikt? )

Om man misslyckas/inte blir nöjd, väntar man bara nåra dar så skiten torkar för att så slipa av alltihopa eller finns det andra sätt?

Nu börjar jag bli riktigt sugen på att prova det här!

tacksam för svar

Anders

Edited by - AndersP on 2002/08/01 22:25:44



Du kan lägga polityr på MDF direkt men jag undrar vad det skulle vara bra för? Visserligen blir ytan blank men MDF'n är ju inte speciellt vacker i sig.

En mycket viktig sak när det gäller polering är att fanéret sitter fast ordentligt, annars kan det vara svårt att få glans på ytan om det finns "lösa" bubblor.

Tjockleken på fanéret har ingen betydelse. Vilken typ av fanér man använder har emellertid större betydelse. Om fanéret har stora porer måste de porfyllas för att man ska kunna åstadkomma en blank yta. Ek och mahogny är ett par exempel. Vill man inte porfylla så kan man polera ändå men då blir porerna inte fyllda och då kallas det att man bonar i stället för att polera.

Det är lätt att ångra sig om det blir misslyckat. Det är precis som du säger att man kan slipa av ytan och lägga på något annat. Men du ska vara medveten om att polityren är inte en behandling som bara ligger på ytan utan går in lite på djupet, så därför kommer polityren att förändra träets färg och ljusbrytning permanent.

En liten parentes. Förr i tiden så oljade man vissa möbler med linolja som en grund innan man la på polityr. Speciellt mahogny får en mörkare, djupare ton om man oljar först.

Ska du nu sätta igång så måste du skaffa shellac och sprit och blanda till en lösning. I och för sig finns det kvistlack att köpa i färgaffärer men den är inte renad så den är ganska mörk. Shellac finns att köpa i olika kvaliteter, Lemon, Recto och Recto Superfine. Den sistnämnda är den ljusaste. Lemon är lite gulaktig. Finns hos Ernst P i Göteborg. Sprit är lite svårt att få tag på 96 %-ig men Röd etanol (92 %) fungerar även om glansen blir ännu bättre men ren sprit.
Blanda ca 300 gram shellac per liter sprit så har du en grundlösning som kan sparas i mörka glasflaskor (det tar en stund att lösa så man får röra om en del i början). Sedan spär man med ytterligare sprit innan man stryker på ytan (det ska rinna nästan som vatten). Det tar några gånger innan man ser att ytan börjar fyllas. Torktiden bör vara minst 2 tim. mellan strykningarna ännars kanske underliggande lager löses upp. Hur varmt det är spelar roll, spriten måste ju avdunsta . Efter en 7-8 strykningar brukar det vara tillräcklig yta för att polera på. Det här var i alla fall en början på kursen



Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/02 :  09:01:01  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:


Vilken grovlek ska jag ha på slippappret när jag slipar mellan lacklagrena? Rent praktiskt sett, hur gör jag för lyckas med en bra och effektiv våtslipning?




En lagom grovlek för mellanslipning av lacker är 220. Våtslipning behövs oftast inte om man inte ska ha mycket fina papper. Vätskan är till för att slipdammet ska följa med bort från ytan och inte klibba ihop sig i klumpar på slippapperet.



Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/08/02 :  10:36:09  Show Profile Send markih a Private Message
Om man vill ytbehandla björkfaner så att det blir snyggt, vad rekommenderar ni då?

Mvh Mårten

marki
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/02 :  11:04:05  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:

Om man vill ytbehandla björkfaner så att det blir snyggt, vad rekommenderar ni då?

Mvh Mårten

markih



Björk är mycket tacksamt. Det har mycket små porer så det lämpar sig för polering. Det går mycket bra att betsa i alla kulörer. Oljad björk tycker jag för min del är mycket snyggt fast andra kanske inte gillar att det blir så gult (det finns en linolja som heter WASP, tror jag. Den är så renad att den inte behöver spädas med terpentin och den gulnar inte lika mycket. Tillverkningen sker någonstans mellan Sala och Uppsala. Den säljs huvudsakligen till golvbehandlingar).

Rekommendationen blir alltså att prova lite olika sorter så upptäcker du snart vad du själv gillar.



Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/08/02 :  17:06:13  Show Profile Send markih a Private Message
Tack!
En fråga till: Är det bara linolja som gäller? Det finns ju andra typer också, teakolja, paraffinolja mm.
Jag vill inte att det ska bli för gult, är just wasp det bästa eller hardu mer att rekommendera?

Ska man slipa, olja och polera i många omgångar?

Och vaxning efteråt då, är det bra?

Mvh Mårten

marki
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/02 :  19:52:36  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:

Tack!
En fråga till: Är det bara linolja som gäller? Det finns ju andra typer också, teakolja, paraffinolja mm.
Jag vill inte att det ska bli för gult, är just wasp det bästa eller hardu mer att rekommendera?

Ska man slipa, olja och polera i många omgångar?

Och vaxning efteråt då, är det bra?

Mvh Mårten

markih



Nej, linolja är bara det äldsta sättet att olja på. Det finns ju t.ex. Alcros Möbelolja eller andra liknande produkter som innehåller diverse hartser förutom oljan. Alla dessa sorter är oljor som torkar till en hård yta. Linoljan omvandlas till ett hårt ämne som heter linoxan när det torkar i de fyllda cellerna i träet. Det är därför som man ska spä ut oljan så att den sugs in i cellerna. I och för sig så sugs linoljan in i träet naturligt om den är rå men när den är kokt så har den svårare att sugas upp. Använd bara inte rå linolja för den torkar nästan aldrig (den används huvudsakligen till att göra linoljebaserad utomhusfärg). Den råa linoljan gulnar inte träet på samma sätt som den kokta men då tycker jag att WASP-oljan är ett bättre alternativ (eller Alcros Möbelolja).

Teakolja och paraffin-olja är oljor som inte torkar på samma sätt som linolja. Teakoljan används för att "återfetta" just teaken som är ett fett träslag i sig själv, kan också användas på andra feta träslag. Paraffin-olja är en olja som inte har någon stark smak eller lukt och används därför mest till matredskap som skärbrädor och dylikt.

Om man nu ser på användningsområdet högtalarlådor så kan man naturligtvis använda alla dessa oljor eftersom dessa "möbler" ju inte används på samma sätt som t.ex. en bordsskiva. Det går också bra att vaxa efter oljningen men då bör man nog använda en "torr" olja. Men i så fall kan man ju bara vaxa, någon olja behövs egentligen inte.

Sen var det det här med metoden för oljning. I ett gammalt häfte som något museum i Norrland gav ut på 70-talet tror jag att det var, beskrevs en metod att linolja t.ex. en bordsskiva så att den blev riktigt tålig. Man börjar med att mätta ytan med linolje-terpentin blandning som jag beskrev tidigare. Sedan låter man det torka i en vecka. Då har linoljan omvandlats till linoxan så att man har en hård yta. Då häller man på lite outblandad linolja på skivan och slipar med fint slippapper i oljan. Slipdammet som bildas blandas med oljan och fyller porerna i träet vilket blir helt tätt. Man kan spilla hur mycket som helst på en sådan ytan när den har torkat och blir den ful av smuts eller trycksvärta så är det bara att tvätta av den med terpentin, kanske slipa lite lätt och bättra på med lite ny linolje-terpentin blandning.



Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/02 :  20:41:21  Show Profile Send Nagref a Private Message
Det är jättetrevligt att du skriver här Per (grattis så här i efterhand på namnsdagen förresten - heter också Per i ett av mina namn). Jag är lite förtjust i gamla hantverksmässiga metoder även om jag inte har tålamod eller utrymme att genomföra dem själv men jag tycker de är väldigt intressanta.

Det är synd att du inte kunde sälja dina högtalare i den omfattningen du hade velat. Jag tycker att de åtminstone ser snygga ut.

Vh
/anders





-The world is my oyster...
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/08/02 :  21:16:48  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det tycker jag också. Tack så jättemycket för alla tips!

Hoppas den här tråden aldrig stängs.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/02 :  21:30:30  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:

Det tycker jag också. Tack så jättemycket för alla tips!

Hoppas den här tråden aldrig stängs.





...eller glöms bort!



-The world is my oyster...
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/02 :  21:35:12  Show Profile Send Flint a Private Message
Till Per Målare

Undertecknad uppskattar också ditt kunnande.

Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/02 :  21:36:17  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Ni får klara er utan mig i några dagar nu för jag ska resa bort imorgon. Är tillbaka på tisdag.

Samla riktigt många frågor tills dess



Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/02 :  21:37:35  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:

Till Per Målare

Undertecknad uppskattar också ditt kunnande.





Tack! Skicka mig din e-mailadress. Jag har en fråga.



Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/02 :  21:39:44  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:

Det är jättetrevligt att du skriver här Per (grattis så här i efterhand på namnsdagen förresten - heter också Per i ett av mina namn). Jag är lite förtjust i gamla hantverksmässiga metoder även om jag inte har tålamod eller utrymme att genomföra dem själv men jag tycker de är väldigt intressanta.

Det är synd att du inte kunde sälja dina högtalare i den omfattningen du hade velat. Jag tycker att de åtminstone ser snygga ut.

Vh
/anders


-The world is my oyster...-



Grattis själv!

Apropå högtalarna, de är inte bara snygga de låter fantastiskt bra också.



Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/02 :  21:57:16  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:

Apropå högtalarna, de är inte bara snygga de låter fantastiskt bra också.



Det betvivlar jag inte! Själv hade jag nog valt mer lågkomprimerande horn men det är en annan sak!

Jag hade för mig att du var medlem i den på hififorum onämnbara L-föreningen men i en koll i matrikeln så finns du inte med. Har jag fel eller har du var inte du medlem tidigare?

Du behöver inte svara här om du vill då det verkara var ett känsligt ämne...

-The world is my oyster...
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/02 :  22:12:49  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Jag förstår inte vad du menar med komprimerande horn? Det jag använder är i princip bara trattar alltså akustiska omvandlare.

Jo jag är faktiskt medlem i den onämnbara föreningen men det är först och främst för att få lite balans i påståendena genom Molten.

Jag tycker faktiskt också att det oftast är ganska kul att läsa vad Ingvar skriver, sen behöver man ju inte hålla med om allting. Jag har ju träffat Ingvar så jag vet lite mer vad han är för person. Det gör nog att min uppfattning om honom inte är lika kategorisk som vissa andras.



Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/08/03 :  06:47:14  Show Profile Send markih a Private Message
Ja, jag instämmer också i hyllningskören. Bra info! Tack så jättemycket.

Mvh Mårten

marki
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/08/03 :  12:42:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Kan bara hålla med föregående talare, tack Per för att du delar med dig så givmilt.

Vänligen,
Per

P.S. Snyggt namn!!!!

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/03 :  19:32:11  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:

Jag förstår inte vad du menar med komprimerande horn? Det jag använder är i princip bara trattar alltså akustiska omvandlare.


Jag var nog lite överdriven där. Ber om ursäkt för det. Man kan ju kalla även en baffel för horn ("180 degre constantdirectivity horn"- som IÖ brukar kalla en vanlig plan baffel...).

Det jag har sett av dina högtalare så skulle jag nog vilja säga att de horn/trattar/akustiska impedansomvandlare du använder har nog väldigt lite av de problem sådana saker kan ha. En fördel med ditt förfarande är att du får mer konstant gångväg mellan elementen och det kan ju vara bra!

quote:

Jag tycker faktiskt också att det oftast är ganska kul att läsa vad Ingvar skriver, sen behöver man ju inte hålla med om allting. Jag har ju träffat Ingvar så jag vet lite mer vad han är för person. Det gör nog att min uppfattning om honom inte är lika kategorisk som vissa andras.


Som de flesta människor så är han något annorlunda i verkligheten än bakom tangentbordet.

I vilket fall så var det trevligt att läsa de du hade atr beskriva om ytbehandling. Kanske du är sugen på att skriva en artikel???

Vh
Anders Eriksson

-The world is my oyster...
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/04 :  07:39:42  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Per Målare är välkommen att skriva en artikel här på HifiForum när helst han har möjlighet och tid!!

Angående linolja så har jag i båtkretsar lärt mig att rå linolja tar man de första gångerna på en träyta eftersom molekylkedjan är kort. Kokt linolja binder ihop till långa molekyler och den använder man då till toppförsegling. På så vis sugs oljan in först och så stänger man mot fukten i slutlagret.

Skall det bli bäst så tar man rå linolja, kokar upp den försiktigt och stryker sista lagret i varmt tillstånd eftersom de långa molekylkedjorna bildas först vid avsvalningen. På så vis går oljan lätt in i träet då den har den råa oljans egenskaper och sedan får man alla de goda egenskaperna av en olja som yttorkar och biter fast ordentligt.

Ett tips för de som har Storebro från 60- och 70- talet

Nu är ju inte högtalare utsatta för så mycket fukt men för oss som gillar balsamterpentin, riktig slamfärg och handlar handgjorda nöthårspenslar, är det uteslutet med lacknaftabaserade lacker...

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000