HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 var fan är basen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

paa
Starting Member

29 Posts

Posted - 2003/03/13 :  17:21:32  Show Profile Send paa a Private Message
Större högtalarelement ger bättre verkningsgrad.
Bättre verkningsgrad = lättare att driva, inte svårare. Fast du kanske menar jämfört med 15" basar?

F.ö. verkar det inte som någon tog tag i vad jag skrev om vinyl och RIAA, men om jag skriver så här:
Har förstärkaren phonoingång eller har du kopplat skivspelaren till en line-ingång av något slag?

Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/03/13 :  18:15:06  Show Profile Send joakim a Private Message
Bättre verkningsgrad men svårare att kontrollera. Förstärkaren skall inte bara trycka ut membranet utan även klara av att dra det tillbaka under kontrollerade former.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/03/13 :  18:49:12  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"och jag vill ju av gammal hårdrocks skada kunna få mycekt bas"

Många hårdrocksskivor är extremt basfattiga, jag undrar om inte det kan vara problemet. Ibland undrar jag om hårdrockarna, åtminstone på 80-talet, led av någon sorts basskräck. Lyssna t.ex. på "Practice What You Preach" med Testament, eller "...and Justice for All" med Metallica. Särskilt den förstnämnda är praktiskt taget basfri!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/13 :  19:54:14  Show Profile Send brumel a Private Message
Nja jag skulle säga att heavy metal som Iron Maiden eller Judas Priest inte har så mycket basenergi under 80 hz. Metallicas skivor däremot är ganska dova och bastunga i ljudet tycker jag.

Testament var det verkligen länge sedan jag lyssnade på men jag vill minnas att basisten var ganska fingerfärdig och gärna spelade med i överstämman ibland.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2003/03/13 :  22:51:07  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
Jag har faktiskt lyckats få bra tryck i gamla norska black metalskivor, t.ex. gamla Emperor och Darkthrone. Visst, som sagt, inte mycket aktivitet under 80 Hz men midbasen kan man få upp nåt brutalt om man pillar lite...
Darkthrones gamla Transilvanian Hunger, inspelad på en 4-kanals porta, var svår att höra så mycket annat än mellanregister och buller men det gick att få det att dundra också..!

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...
Go to Top of Page

paa
Starting Member

29 Posts

Posted - 2003/03/15 :  10:17:15  Show Profile Send paa a Private Message
"Bättre verkningsgrad men svårare att kontrollera. Förstärkaren skall inte bara trycka ut membranet utan även klara av att dra det tillbaka under kontrollerade former."

Det sm avgör om det är svårt att "dra tillbaka" membranet är hur impedanskurvan ser ut, vilket Q-värde elementet har samt om talspolen befinner sig i maximalt magnetfält eller inte. Det finns ingen anledning att impedansgången eller Q-värdet skulle vara mindre gynnsamma på ett större element, åtminstånde inte om man monterat en lämplig magnet på elementet. Dessutom kan man spela högre innan man når Xmax med ett större element, dvs att talspolen går ur det maximala magnetfältet - för då blir det riktigt svårt att "dra tillbaka" membranet.
Go to Top of Page

rockdemon
Member

58 Posts

Posted - 2003/03/15 :  13:57:54  Show Profile Send rockdemon a Private Message
kör en pro ject spelare i phono ingången. låter skitbra, saknar bas bara
Go to Top of Page

rockdemon
Member

58 Posts

Posted - 2003/03/15 :  14:01:01  Show Profile Send rockdemon a Private Message
MAGNUZ: det är ju just det. jag vill inte behöva köpa alla maiden plattorna på *** remastrade upplagan bara för att få lite tryck. det är ju därför jag behöver mer bas. om jag av ngn anledning skulle lyssna på linkin park eller kid rock eller nåt, så skulle basen kanske räcka. men eftersom jag lyssnar på band som: purple, zeppelin, metallica, slayer, hendrix, maiden, helloween etc. så behöver jag mer basmöjligheter än vad ex. jag hade behövt till dunka dunka...

Edited by - rockdemon on 2003/03/15 14:04:22
Go to Top of Page

rockdemon
Member

58 Posts

Posted - 2003/03/15 :  14:02:02  Show Profile Send rockdemon a Private Message
IMASTER: pillat hur?

Edited by - rockdemon on 2003/03/15 14:03:46
Go to Top of Page

rockdemon
Member

58 Posts

Posted - 2003/03/15 :  14:03:17  Show Profile Send rockdemon a Private Message
huh!?! varför funkar inte quote grejjen?
Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2003/03/16 :  02:29:17  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
rockdemon: Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte exakt hur om man ska se det så, det är mest att jag har ändrat om utsignalerna till subben så att den går på fronthögtalarnas utsignal istället för subutgången, då spelar den högre upp i registret, tillräckligt för att få med de basfrekvenser som finns på gamla hårdrocksplattor.
Utan sub får jag klara mig med det "gamla vanliga" basfattiga ljudet.

Nyare skivor brukar däremot vara tillräckligt bra producerade för att man ska få lite tryck. Power/Heavy metal-album från omkr. -90 och framåt har jag inga större "basproblem" med men det är ju de tidigare skivorna som är problem på den fronten. Har faktiskt inte testat att köra vinyl på min anläggning än (har ingen egen vinylsvarv för närvarande =) men det ska nog inte vara några större problem...

En sub är nog dock att rekommendera i det här läget men Cerwin Vega borde ju egentligen inte ha några problem på detta området

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/03/16 :  10:01:48  Show Profile Send yoko a Private Message
Eftersom herr rockdemon faktiskt får ut bas från sitt system men bara vid uppspelning av vissa skivor måste felet ligga i inspelningen och/eller mixningen av skivorna. Vad herrn kan gjöra åt sitt problem är att köpa eller helst bygga ett nolom-filter. Andra förslag är att köra med fosgate försteg modell 4 (där du kan justera basnivån i tre steg) eller köra med en equaliser med ngn slags chelving-parameter (dock inte att rekomendera). Annars kan herrn satsa på ett delat system där ni kan höja nivån på basarna!
Go to Top of Page

paa
Starting Member

29 Posts

Posted - 2003/03/16 :  13:05:04  Show Profile Send paa a Private Message
Men, Fosgate har ju ingen phonoingång!
Kan inte den gode rockdemonen kolla med en kompis om att låna hem ett par andra högtalare och en annan förstärkare och även skivspelare och byta emellan en sak i taget för att se om det kan vara grejorna i alla fall, annars kanske det är rummet som ställer till det.
Go to Top of Page

rockdemon
Member

58 Posts

Posted - 2003/03/17 :  11:04:38  Show Profile Send rockdemon a Private Message
Jag funderar på två saker. låna hem en polares pioneer högtalare av samma dimension som mina för att jämföra. funderar även på en equaliser.
Go to Top of Page

rockdemon
Member

58 Posts

Posted - 2003/03/17 :  11:05:49  Show Profile Send rockdemon a Private Message
nolom-filter, vad är det och hur fungerar det?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000