HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 RimboLasse
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/07/30 :  01:07:14  Show Profile Send Flint a Private Message
Är det någon som vet om RimboLasse är kvar i branschen
eller har han lagt rören på hyllan?
Det är aldrig någon som snackar om hans förstärkare.

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/07/30 :  03:11:33  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
RimboLasse.. utveckla ämnet lite.. varifrån e han?

Easy Come, Easy Go
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.co
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/30 :  03:29:53  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej Alla!


Är det Yngve Holmberg ni vill ha 1st fotografi av, eller??

A har för sig att det eventuellt var så att det var A som var RimboLasse men,
är inte alls 100 på detta, då det kan ha varit ngt som, A enbart sett på internet.


Hoppas att A har kunnat hjälpa till nu, på något sett, och kom ihåg att:
A ställer nästan alltid oftast upp( när han har lust vs, ed).



Mvh A
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/07/30 :  03:32:16  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
A, en post kvar till inläggnr 500.. grattis=)*firar å håller i partyhatten*

Easy Come, Easy Go
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.co
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/30 :  03:38:19  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej RF!


Det är inte så mkt att fira... mest sorgligt,-tycker A( som just nu skrattar
så att han gråter åt, sin alldeles egen( orginella?) och ovanstående
"rolighet"

Tack dock!!


( Faran är över... Jorden går ej,-A upprepar jorden går inte under år 2019 ;).



Mvh A
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/07/30 :  03:42:59  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
men jagdå... snackpåse nr uno!

har juh varit här mindre än en månad=)

fy vad dyr teleräkning...(modem)

*suck*

men vem e RimboLasse?

Easy Come, Easy Go
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.co
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/07/30 :  04:51:03  Show Profile Send Robis a Private Message
Rimbo-Lasse - Elektroakustik i Norrtälje.

Jag tror allt att han fortfarande håller igång ruljansen
fast nu var det iofs i våras jag pratade med honom senast.

Jag har aldrig hört någon av hans förstärkare heller fast
det verkar vara en och annan som byggt någon av hans byggsatser.

Kanske någon på DIY sidan som vet mer?

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/07/30 :  10:38:27  Show Profile Send Flint a Private Message
Just det. Elektroakustik.

http://www.elektroakustik.com/

Ursäkta min negativa attityd men RimboLasses site är verkligen ett exempel på att man ska låta ett proffs göra sidan om man vill verka seriös. Omständlig Svenska och tafflig rakt översatt Swengelska om vart annat. Jag blir full i skratt när jag läser hans text.
Lasse om du läser det här. Skärp till dig. Kanske är det här förtal. I så fall får ”moderaterna” ta bort det. Jag vill hellre se det som ett råd till Herr Rimbo.

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/30 :  10:46:08  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Ja sidan är inget under av pedagogik...

Jag har varit sååå nära att beställa hem "Sebastian", triodkopplad historia på drygt 20 watt.

Säkert mkt bra kit han har, dock ingen CE märkning, säkert halvdan andrahand värde osv...Men inköp är ju väldigt billigt, och de ljuder säkert fint!

Mail verkar han inte svara på...Jag har haft betydligt bättre framgång per telefon!

En ny historia (ny = nåja, nyaste kanske) är den enkla och triodkopplade (pentoden) 6550 förstärkaren på runt 15 watt. Detta klassiska rör som sitter i mååånga Audio Research kopplingar i PP, och så använder han det som triod SE - kul med nya grepp!




Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu



Edited by - epkpeng on 2002/07/30 10:47:4
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/07/30 :  11:44:48  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag tvivlar en del på den där kopplingen. Min subjektiva uppfattning är

1. Jag har inte bra erfarenheter av 6550 Pseudotriod i SE-koppling. Såsigare och orenare än 300B. I pentodkoppling ännu värre plus mycket hög utgångsimpedans.

2. Katodföljare som drivsteg ger bättre mätmässig frekvensgång men gällare och elakare ljud (har provat). Det tillsammans med tetrodkoppling kan nog bli olidligt.

3. Triod även i ingångssteget tycker jag ger ett matt ljud. Gillar bäst den klassiska kopplingen med en pentod som ingång / drivsteg. Jag tror att myten om 300B grundar sig i hela kopplingen med 310A som drivsteg och 300B som slutrör. Mest ära har dock 300B fått. Försök till förklaring. Slutrörets ingångskapacitans filtrerar drivstegets utspänning på ett ”positivt” sätt. Med katodföljare som drivsteg uppstår inte den verkan och ljudet får en annan, mindre lyssningsvänlig, övertonssammansättning.

4. Effekten 15W tvivlar jag på. Kanske går det i tetrodkoppling. Det har jag inte provat. I pseudotriod däremot är det svårt att komma över 6 Watt med bibehållen kvalitet.



Edited by - Flint on 2002/07/30 11:46:1
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/07/30 :  12:35:34  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Håller delvis med flint.

Tycker inte arbetspunkten för slutröret är riktigt bra.300-330ohm och en matningsspänning av hmmmm 350-390v beroende av hur hårt man törs köra röret.

Tetrodkoppling kan du glömma. Utgångsimpedansen blir för hög.

Katodföljaren kan avändas till att utjämna strömvariationerna dvs strömökning i anodföljaren motsvaras av en lika stor strömminskning i katodföljaren. Jag tror att katodföljaren i detta schema gör mer skada än nytta.

En katodföljare används nog bäst direktkopplad till anodföljaren. Då måste nog arbetspunkterna i rören ändras. Jag vet inget om 12dw7 så jag törs inte uttala mig om lämpliga arbetspunkter.

6922 klarar lätt att driva ett 6550.

Triod som ingångsrör fungerar bra och 6550 är en utmärkt triod. Lättdriven och bra. Räkna med ca 8W i triodkoppling. DVS ungefär samma som 300B skulle ge.

Utgångstrafon verkar tåla 200mA likspänning. Finns möjligheter att använda två st 6550 dvs PSE och dubbla effekten och halva utgångsimpedansen. Värt att undersöka!

Det finns ingen evig sannig om vad som är bäst. Flint vill använda 300B och ingångspentod och jag anser att ingångstriod och 6550triod är bra. Billigare och enklare!

DrM




Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/07/30 :  13:05:04  Show Profile Send Flint a Private Message
Ja, 6550 har sina fördelar. Inte minst ekonomiskt
och ens smak är ju rätt för en själv.
Jag har aldrig provat parallellkopplade rör i SE.
Märker du några direkta fördelar / nackdelar?
En fördel är förstås ökad uteffekt, men utöver det.

Håller med om slutrörets arbetspunkt. Ligger för högt.
Röret kommer att brinna ut i förtid. Skulle också
vilja sänka anodspänningen en del.

Edited by - Flint on 2002/07/30 13:17:5
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/07/31 :  16:44:43  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Jag har bara praktisk erfarenhet av PP. Vad jag ovanstående sa grundar jag på PP erfarenheter.Jag vill minnas att GlassAudio hade en atikel om SE kontra PSE för några år sen.

SE är intressant men jag tycker att effekten blir så låg. Verkar svårt med utgångstrafos för PSE pga den stora strömmen. I övrigt kan jag inte se någon nackdel med PSE men detta är förståss bara en åsikt som väntar på att verifieras/vederläggas.

Nåja, det blir nog en SE eller PSE inom en inte allt för avlägsen framtid. Har en massa KT88 liggandes. Skulle vilja prova i PSE men var hitta en 3K trafo som tål sådär 250mA?

Skulle vara intressant och höra Herr Flints kommentarer om denna förstärkare (www.meta-gizmo.com/Tri/interstage.html.). LL1635 ska nog bytas mot LL1660 och valet av rör kan varieras en hel del. 6550, KT88, 300B, 6922, 6N1P, 5687, ECC99, 6H30, 6C45 osv. Om Herr Flint vill uttrycka några åsikter föreslår jag att det lämpligen görs på DIY-sidan. Samtidigt tycker jag att Herr Högtalarkonstuktörmoderator Engelholm tar sig en titt.

DrM





Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/31 :  18:47:56  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Harkel...

Fanns inget på sidan när jag försökte...

Kör du igång tråden på DIY!

Förresten, Lundhal har väl trafosar för det flesta varianter - annars tar han fram det hela!



Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2002/07/31 :  19:12:57  Show Profile Send svejk a Private Message
Har EA monoblock som jag tycker spelar utmärkt. Dock är dom yxigt bygda, men komponenterna är av hög klass.

svej
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000