HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Prylbög?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2003/03/11 :  23:57:44  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
Var nere i Malmö idag för att kolla på en Thule CD 150B, den balanserade ni vet, och åkte därefter direkt för att repa med mitt band då frågan kom varför jag kom från Malmö (och inte norrifrån) och jag svarade sanningsenligt. "Men du har ju nyss köpt en ny stereo, vad ska du med en CD-spelare till då?". (Jag har inte haft råd att köpa en seriös cd-spelare så jag använder min DVD så länge och detta förklarade jag då.) Sen frågade han om priset. "Jaa runt 9000." svarade jag. Då började de konstiga blickarna, sen började han hosta: *host*Prylbög*host*. Tänk vad man får stå ut med för att man råkar tycka om sin stereoanläggning...

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/03/12 :  00:07:50  Show Profile Send svanbo a Private Message
Livet som hifi-intresserad kan vara hårt...
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/12 :  00:16:14  Show Profile Send ekman a Private Message
det säger väl mer om honom än om dig egentligen =)
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/03/12 :  01:03:23  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Avundsjuka.....

Du hade nog inte behövt utstå något om det varit en flashig bil du köpt.. Vissa vägrar bara acceptera HiFi-intresse.

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/03/12 :  02:18:00  Show Profile
Avundsjuka utspelar sig på många platser och på många sätt...

T.ex. är det finare att ljuga och skapa intriger (min f.d. arbetsplats, tack och lov så är det historia) än att vara ärlig och rak. Eller familjen som har villa, båt, bil och sommarstuga och undrar varför man har en bil (motsvarande) och komplett hemmabio (två stycken faktiskt, en hemma och en hos tjejen 15 mil härifrån) med plasma (okej, en plasma hemma hos mig). Never mind att jag har ytterst små kostnader osv - det retar alltid någon, så numera så talar jag aldrig om vad jag har förrens jag är säker på att personen i min omgivning verkligen är intresserade. Jag skulle så gärna vilja dela med mig, men dessvärre så fungerar det inte riktigt så enkelt. Prylbög är ett snällt ord med deras mått mätt - man är galen enligt de flesta.
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2003/03/12 :  09:26:23  Show Profile Send KingX a Private Message
det där sist nämnda galen.. det håller jag med om..
o avundsjuka javisst..
detta e mitt intresse o de flesta folk har andra intressen..

det finns folk som går o festar fredag - lördag på krogen.. detta e några hundra lappar.. räknat på ett år e det stora utgfiter.. jag klagar inte på det.. men för mig e det totalt bortkasstade pengar.
ja visst... festa e kul men inte vareviga helg.

jag sitter inte inne på några värsting saker i hi-fi väg heller för den delen..
Amplifix, Canton SCL-L, Philips WS 100hz tv, lite kablage från bla SUPRA o lite bla bla bla.. inga märkvärdiga saker.. ok utöver medel det e juh det men jämtfört med de flesta här inne så e det inget märkvärdigt alls.
MEN det e mer än dugligt för att folk ska titta snett på en o undra varför man slösar ut en massa pengar på sin stereo o man e prylbög, skum, dum.. o framförallt onödig!

men alltid det roliga e att om man har hemma någon polare o så lyssnar de på en skiva så lixom.. ja .. de njuter verkligen... o "wow det låter juh bra"
men det spelar ingen roll tydligen.. på stan/festen osv. kan man få höra samma visa igen "vad onödigt, prylbög bla bla bla"

ja.. livet som hi-fi nisse e inte lätt..
men visst.. man har juh vänner här o IRL som delar ens hobby också så man trivs juh oerhört gott =)

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\

Edited by - KingX on 2003/03/12 10:37:15
Go to Top of Page

bjorre
Member

100 Posts

Posted - 2003/03/12 :  10:08:41  Show Profile Send bjorre a Private Message
.. sen när vart prylbög ett dåligt ord?

/Mvh Björn
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/12 :  11:26:04  Show Profile Send brumel a Private Message
För mig är en prylbög en snubbe som alltid ska ha det senaste och dyraste men utan att veta ett smack om vad han ska ha för användning av dom nya gadgets han förvärvat.
Dom kommer fram ibland när han ska visa upp dom för polarna. När han tröttnat på att trycka på alla knappar säljer han dom och köper nya prylar.
Det har väldigt lite med ett seriöst intresse/hobby att göra.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/03/12 :  11:32:35  Show Profile Send Johansson a Private Message
Jo, men det är ju den bild vanligt folk har av oss hifiintresserade tyvärr...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/03/12 :  11:45:11  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Det har väldigt lite med ett seriöst intresse/hobby att göra."

Kan inte prylbögeriet i sig vara en seriös hobby då? Jag måste nog erkänna att jag tycker att det finns en viss tjusning i att köpa nya grejer mest för köpandets skull.
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/03/12 :  12:08:27  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Kläm ner dom i soffan o på med ljudet, sen brukar det vara färdigt snackat om prylbögeri!!!
(Att man sen blir kallad ljudbög är en annan femma!)

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

bjorre
Member

100 Posts

Posted - 2003/03/12 :  12:09:27  Show Profile Send bjorre a Private Message
Det finns ju prylbögar och så finns det prylbögar..
Har man hållit på med en hobby i ett stort antal år så blir det lätt att det kostar stora pengar vid uppgradering. Då får man automatiskt stämpeln prylbög av en oförstående omgivning...
Spelar ju ingen roll vad man sysslar med. Tex cykling.. men har väl kört med Campa Record så är det svårt att montera på något annat

/Mvh Björn
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/12 :  12:27:18  Show Profile Send n/a a Private Message
Lite besynnerligt att just musikåtergivning skall vara en hobby som man nästan skall be om ursökt för att man har. Jag har en anordning bakom mina högtalare som besökande brukar fråga om. Ibland säger jag att det är ett par "tvådimensionella högfrekvens diffusorer", men ibland så är det bara några rör jag fick över. Beror på vem som frågar . Om du köper en ny och fin bil i stället för att köpa en 2 år gammal bil av samma modell och en fin stereo är det ingen som dumförklarar dig. Men du kan däremot bli dumförklarad för den fina stereon om du valde den andra lösningen. Även om du bara åker till och från jobbet med bilen, suck.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/03/12 :  12:52:32  Show Profile Send NtR a Private Message
Hett stalltips i sammanhanget. Folk i allmänhet tycker att hifi är dötrist. Tala inte om för dem vad du har för hobby, säg att du är musikintresserad i stället. Då slipper du tillmälen, plus att du betraktas som fullständigt normal. Vilket ju iofs inte är sant, men alla har lik i garderoben.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/03/12 :  13:29:04  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Mmm, hade en kille som jobbade en begränsad period på min avdelning. Eftersom en av våra datatekniker var tjänstledig så vi hyrde in killen som verkade kunna det mesta enligt honom själv. Han snappade upp att jag skulle köpa en ny kabel till högtalarna och en ny cd när jag talade med en annan kollega. En kollega som jag lurat in i denna heliga krets genom att köpa min gamla stereo. Jag nämde som snabbast 15k för cdn och lite över 5k för kabeln. Inga hissnande priser enligt mig själv, men den inhyrda killen började garva. 5k för en kabel?? 15 för en cd?? Jag talade lugnt om för honom att cdn faktiskt endast var 16 månader gammal och kostar 32 ny. Nu glodde han bara med en tom blick. "Sicken jääävla idiot" jag kunde läsa hans tankar klart och tydligt. När jag sedan fick grejorna och åter snackade med min kollega om ljudet bröt han på nytt in. "Bättre och nya ljud?? Det måste vara från teglet som lossnat på kåken, hö hö hö."

Vissa vill inte, vissa kan inte förstå att man har ett intresse av musik. Att folk köper böcker för tusentals kronor som de bara kan läsa en gång och sedan slänger eller gör av på annat sätt med en brakförlust, samt att de skärmar av sig med läsning i dagar ibland är det ingen som gnäller på. Köp en ny kabel och andra stereo prylar i halvåret för 5-10k, lås in dig och lyssna på musik i ett par timmar åt gången och folk tycker att du blivit folkskygg.

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2003/03/12 13:30:36
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/03/12 :  13:51:38  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Kan man inte vara prylhetero? Eller prylbi?

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/03/12 :  14:01:26  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Prylhetero-kan bara tänka sig ett märke på allt, gärna från Hifiklubben.
Prylbi-kan tänka sig olika märken på cd & amp, alla färger går bra.
Prylbög-kan återgien bara tänka sig ett märke på allt, gärna KRELL eller annat svettigt

/B, proud to be prylbög.
Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2003/03/12 :  14:06:04  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
Det lustiga är ändå att mina föräldrar accepterar att jag lägger det mesta av mina pengar på hifiprylar utan att säga särskilt mycket (en och annan "du kan väl spara pengarna" får man ju leva med... ;), det är, tyvärr, kompisarna som klagar mest, de som köper gitarrer för 8kkr och gitarramps för 13k. Bara för att jag inte vill ha en gitarrförstärkare med inbyggd dist...

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/12 :  14:44:58  Show Profile Send DasIch a Private Message
Mina vänner kan stundtals kalla mig galen, prylbög och andra ovänliga tillmälen. Då har det förvisso bara på senare tid handlat om HiFi, men i alla fall.
Jag brukar helt enkelt rycka på axlarna åt det, lite skrockandes hålla med dem, och konstatera att det är helt enkelt sådann jag är. Jag trivs ju för tusan.

Objektivist
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/03/12 :  14:51:46  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Kostar det smeknamnet "prylbög" bara för att man har grejorna från Krell så står man ut med det

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/12 :  15:28:00  Show Profile Send brumel a Private Message
Ja det finns ju olika nivåer i köphelvetet! Det jag bara inte kan förstå är dom som konsumerar sin identitet. Det kan handla om olika saker men bara märken som ger status. Köper man gitarrer eller skidor för 10 tusentals kronor så är det ju en aktivitet man pysslar med (förhoppningsvis).
Jag kan förstå om folk blir uppretade om någon köper bara för att visa hur mycket pengar han har.
Som det där pervot Fabio. Vilket äckel. Uaaääh!

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/03/12 15:29:27
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/03/12 :  15:43:45  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Man undrar stilla vad han skall med allt till. Han sitter knappast och lyssnar på sakerna i varje rum och man kan nog gissa sig till att prylarna står och ser snygga ut, inte välplacerade för lyssnings skull.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/03/12 :  16:07:55  Show Profile Send yoko a Private Message
jag har dock aldrig blivit kallad prylbög (eller prylflata rättare sagt), däremot har polarna blivit oroliga för att man har blivit utlig och materialistisk....jag tycker nog inte att hifi intresse=ytlig snarare att man vill ha lite häftiga o underbara upplevelser i sitt liv....
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/12 :  16:09:05  Show Profile Send ekman a Private Message
lol prylflata =)

alltid lär man sig nåt nytt =)
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2003/03/12 :  16:11:19  Show Profile Send KingX a Private Message
*lol*
e man prylbög om man äger Krell.. hehe..
okaj.. det ska jag hälsa nästa gång kallar mig prylbög.. "nej.. jag äger inget från Krell.. så jag e icke pryl bög me prylbi.."

lol..

ja men det e besynnerligt att folk som inte har detta intresse ens yppar sig om vad vi som har intresset lägger våra pengar på..

jag menar 80% av befolkningn älskar musik men kanske 30% av dom som lyssnar bryr sig om o ta musiken dit det här hemma.. på saker som låter bra.
o med bra så syftar jagi nte på saker för 1000000000000000000000000 kr..
utan på saker som återger ett ljud som låter mer/bättre än technics paketet du köper hos din lokala Expert butik för 4000 kr...



//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2003/03/12 :  16:26:50  Show Profile Send ayayay a Private Message
Det är ju så här:

DEN SOM HAR FLEST PRYLAR NÄR HAN/HON DÖR, VINNER

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.88 sekunder. Snitz Forums 2000