HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny CD-spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2003/03/11 :  12:28:04  Show Profile Send cabasse a Private Message
Funderar på att byta ut min ålderstigna Onkyo DX-706 som har ungefär 10 år på nacken.
Den hackar en del emellanåt och rengöring verkar inte hjälpa.
Är det nån idé att lämna in på service eller är det bara att tjacka nytt?

Det visar sig mer komplicerat än jag väntade mig då många tillverkare verkar satsa mer på hembio nuförtiden.

Dom alternativ jag funderade på är Denon DCD-1450 och Sony SCD-XB780.
Egentligen är jag inte intresserad av nåt annat än CD, men Denon-spelaren är väl ganska gammal vid det är laget.

Vad kan man förvänta sig av en nyare spelare?
Onkyon var ganska hygglig på sin tid.

Budgeten ligger på ungefär 4-5000 kr.

Lätt förvirrad...

Vissa saker kan inte värderas i pengar.

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/03/11 :  12:33:32  Show Profile Send norman a Private Message
Hade en onkyo förut (kommer inte ihåg modell) som började att hacka vid uppspelning. Det visade sig bero på att fettet där släden till laserpickupen rör sig hade torkat och började kärva, det löstes med lite nytt siliconfett (obs: använd ej mineralolja då plastlagringarna inte brukar tåla det)
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/03/11 :  12:58:26  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej

Nog händer det en del i hifivärlden, 10 år på CD-utvecklingen börjar nog leda till att man kan få
bättre spelare. Men som alltid så är ju oftast dyrare bättre, så inga superspelare får man för
4kkr.
Jag tror att sony SCD-XB780 är ett utmärkt val om man vill börja spela SACD. Den är en helt OK
spelare, hade en SCD-XB940 själv som jag sålde. Var inte riktigt nöjd med basen och upplösningen
och jag valde att istället satsa 15kkr på en CD-spelare.
Jag tror att vill man vara riktigt säker på att få en bättre CD-spelare än SCD-XB780 så får man
gå till 10kkr klassen.

Martin
Go to Top of Page

Peter_Å
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/03/11 :  14:08:21  Show Profile Send Peter_Å a Private Message

Det kan vara värt att exempelvis lyssna lite på en Philips 963SA, den har nämligen nyaste uppsamplingsteknik. Jag ersatte min NAD C541i med denna spelare och ljudet är redan (inte inspelad ännu) betydligt bättre än på NAD:en. Den stora skillnaden med uppsampling är att ljudet blir mer naturligt, mellanregistret blir fylligare och får mer kropp och diskanten blir inte lika vass och metallisk som den ofta blir med vanliga cd-spelare. Denna Philips kostar c:a 5300 kr i nypris.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/03/11 :  14:28:22  Show Profile Send KennethS a Private Message
Säger så här: I fall valet står mellan en Sony XB-780 och en Denon 1450AR är inte valet svårt, Denon har klart mer flyt och detaljer i sin CD. Jag skulle som dom andra säger även titta in NAD C541i eller Philipsen. En budget bomb begag är annars Arcam 7se! En totalt suverän spelare som vart årets CD 2 ggr i rad om jag minns rätt i England. Haft en sån och tycker den är klart bättre än någon av ovanstående spelare!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/03/11 :  14:40:00  Show Profile Send mcbiff a Private Message
quote:

Det kan vara värt att exempelvis lyssna lite på en Philips 963SA, den har nämligen nyaste uppsamplingsteknik. Jag ersatte min NAD C541i med denna spelare och ljudet är redan (inte inspelad ännu) betydligt bättre än på NAD:en. Den stora skillnaden med uppsampling är att ljudet blir mer naturligt, mellanregistret blir fylligare och får mer kropp och diskanten blir inte lika vass och metallisk som den ofta blir med vanliga cd-spelare. Denna Philips kostar c:a 5300 kr i nypris.



Den här spelaren framstår mer och mer som ett riktigt kap tycker jag. Kan du göra ytterligare jämförelser med din Nad, är det något som Philipsen är sämre på t.ex.? Finns det överhuvudtaget några nackdelar alls med den, om man väger in priset alltså? Den går väl att använda fullt ut som CD-spelare utan att man ansluter en tv? Får man fråga var du köpte den för 5300:- också?
Go to Top of Page

AndersA
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/03/11 :  14:46:35  Show Profile Send AndersA a Private Message
Om du inte känner att du bidrar till den svenska HiFi-handelns förfall så kan du köpa den från tyskland för ca 4300 inkl. frakt.
Kolla här: http://www.technikdirekt.de

/Anders
Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2003/03/11 :  16:46:34  Show Profile Send cabasse a Private Message
Import är ju intressant, men vad innebär det kostnadsmässigt?
Priserna verkar generellt lägst i Storbritannien.
Vad kan det kosta att importera en cd-spelare och vad mer skall man tänka på?
Dom har ju så skumma elkontakter förutom att dom kör på fel sida.
Skall iväg och se om man kan kan hitta den där Naden till att börja med.

Vissa saker kan inte värderas i pengar.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/03/11 :  18:25:56  Show Profile Send Mattias a Private Message
Vet inte om jag kan rekomendera någonting. Någon annan kan säkert.

Men det vore bra att veta vilka övriga komponenter du har (förstärkare, högtalare, kablar) samt om du har några långsiktiga tankar angående framtida tankar/inköp inom området.

/Mattias

Edited by - Mattias on 2003/03/11 18:27:00
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/03/11 :  18:54:48  Show Profile Send Anders47 a Private Message
"Om du inte känner att du bidrar till den svenska HiFi-handelns förfall så kan du köpa den från tyskland för ca 4300 inkl. frakt."

Den svenska hifihandeln för inte "sådana märken som Philips" så här finns ingen andledning till betänkligheter. Om man inte vill vara så altruistisk så att man köper en mindre prisvärd modell från ett "finare" märke av dem.


Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/11 :  22:03:09  Show Profile Send Aton a Private Message
Om du bränner CD-RW så går de inte att spela på Denon 1450. CD-R skall den dock klara enligt uppgift från apparat.se
Go to Top of Page

Peter_Å
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/03/11 :  23:00:31  Show Profile Send Peter_Å a Private Message
Det är lite tidigt att dra några djupare slutsatser om Philipsen, eftersom den hittils bara har spelats c:a 10 timmar. Jag köpte den från Hembiobutiken (http://www.hembiobutiken.se), där den kostar 5295 kr (190 kr extra om man vill ha den regionsfri för DVD-avspelning, kan vara bra att ha). Jag tror att Hembiobutiken har det lägsta priset på Philipsen i alla fall i Sverige. Det är väl den höga momsen som bidrar till prisskillnaden mot exempelvis Tyskland.

En del trevliga saker som denna Philips har är följande:

- Transportmekanismen är Philips bästa och senaste

- Absolut senaste bildtekniken om man vill titta på DVD då och då

- Har SACD (om det nu skulle bli formatet att räkna med i framtiden)

- Uppsampling. Kan välja tre lägen. 1. off 2. 96 kHz, 24 bitar 3. 192 kHz, 24 bitar. Det är en fördel att ha Philipsen ansluten till en TV eftersom man gör menyinställningarna via TV-skärmen. På siten www.head-fi.org beskrivs dock hur man skiftar mellan 96 kHz och 192 kHz utan att ha den kopplad till TV:n. Det är lätt att skifta mellan uppsampling on/off, trycker bara på audio på fjärren. Verkar som en del föredrar uppsampling i läge off på gamla och dåliga inspelningar. Hittils har jag endast använt 192 kHz uppsamplingsläget.

- Audio Direct. Trycks denna in så stängs bildkretssystemet av helt. Man kan också stänga av Digitalutgången om den inte används. Bästa analoga ljudet får man också via "front"-utgångarna på analoga 5.1 utgångarna, inte på Audio Out-utgångarna.

- Säkert lämplig att modifiera med ny klocka, nätdel m.m. Den låter dock så bra att jag är tveksam till att låta min modifieras i alla fall. (ex. Harmony Design)

Finns en hel del annat också. Det kommer antagligen komma fler universalspelare av denna typ som hanterar i princip alla format och har inbyggd uppsampling av CD.

Gällande jämförelse mellan NAD C541i och Philips 963SA så tycker jag Philipsen slår NAD:en på alla punkter och den är inte inspelad :-) Mer detaljerad, bättre djup och bredd i stereobilden. Luft mellan instrument. Härlig närvaro, driv och rytm. Man kan säga att det låter analogt i ordets bästa bemärkelse, men samtidigt har den cd-spelares upplösning och dynamik. Det märkliga är att diskanten är detaljerad men ändå så låter den aldrig vass, ex. s-ljud (sibilants) som man ofta hör på kvinnliga röster med vanliga cd-spelare låter ny mycket trevligare. Cymbaler låter väldigt snärtigt och har det där sköna väsande ljudet. Jag kan ju nämna att jag använt följande kringutrustning till Philipsen (hörlurssystem):

-Philips DVD963SA med JPC2.5 nätkabel
-Tara Labs RSC Air 1 signalkabel
-Musical Fidelity X-can V2 med Mullard E88CC rör, specialbyggd extern nätdel med JPC2.5 nätkabel
-Stefan Audio Art Equinox HD600 ersättningskabel (amerikansk)
-Sennheiser HD600 hörlur

Enda kritiken mot Philipsen som jag sett är att basen inte skall gå så djupt och vara så tight som exempelvis på Arcam CD92T, men denna kostar ju också 16 000 kr i nypris. Det kan hända att JPC2.5 bidrar till en bättre basåtergivning. Jag tycker i alla fall den låter snabb, tight och dynamisk.

Edited by - Peter_Å on 2003/03/11 23:06:55
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/03/12 :  09:05:08  Show Profile Send NtR a Private Message
Akta dej för Denon-spelaren. Jag har haft en och den är väldigt ljus och vass.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/03/12 :  10:18:15  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Beror på vilken ljud-karaktär du leter efter. Är du ute efter ett mjukt ljud tycker jag du skall lyssna på någon marantz. NAD C541i tycker jag du skall undvika. Cymbalerna blir kraftigt avrundade i toppen med den spelaren.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/12 :  23:57:53  Show Profile Send Aton a Private Message
Smartson har en testsammanfattning av Philipsspelaren som Peter Å. har berättat om ovan. Den får bra resultat även där.

http://www.smartson.se/default.asp?WCI=wiMain&CategoryId=155
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/03/13 :  00:07:45  Show Profile Send KennethS a Private Message
Beror mycket på kringutrustningen. Spelade Denon DCD 1550AR ihop med PMA 1500R och Dali Evidence 470. Inga som helst problem.Tvärtom!Men när jag lirade denna komb med ett par Mission 780, så vart det jobbigt.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2003/03/15 :  20:49:30  Show Profile Send zip a Private Message
På tal om att importera från utlandet så funderar jag att köpa en cd-spelare från england, en Marantz 6000 KI för ca 5500 inklusive frakt...att elkontakter ser annorlunda i england ut vet jag, men är det någon som vet om dom också har 220V 50Hz ström?

Kan ju också passa på att fråga om det är någon som har någon erfarenheter av denna spelare? Eller om ni tror att det går att få tag på något bättre för 5000-6000?

/Zip
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2003/03/15 :  21:39:41  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
fick tag på en schysst primare d20 för 4200kr på ebay... kanske ett alternativ... köp begagnat!

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2003/03/23 :  15:06:02  Show Profile Send cabasse a Private Message
Suck...
Jag beställde en Sony XB780.
Nu har den stått hemma ungefär en vecka och efter att ha lyssnat lite i helgen så infinner sig en viss panik.
F-n den låter ju inte bättre än min gamla Onkyo DX-706 som jag köpte -94 (modellen är från -92).
Basen låter väl tunn om man jämför.
Vad gör man? Jag tyckte inte HK670 lät speciellt bra första veckan heller, sedan vaknade den till liv.
Skall man hoppas på samma under nu?
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/03/23 :  15:13:01  Show Profile Send arcam a Private Message
Ja du kan säkert vänta en eller två veckor tills den är inspelad
det var samma med min arcam för ett år sedan, jag lät den stå på repeat i en vecka (dygnet runt) efter det lät den bättre,
speciellt i diskanten lite skirare, luftigare mvh Arcam

Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2003/03/23 :  15:24:10  Show Profile Send cabasse a Private Message
Jag har ett par 20 år gamla Cabasse Sloop (golvhögtalare) dom spelar verkligen enormt bra efter alla år.
Men jag hör tydligt om jag växlar mellan cd-spelarna (och samma CD-inspelning) att Onkyo´n dunkar ut basen så väggarna skakar.
Sonyn låter tunt som bara den även om man drar på. Jag skulle värdera den till 2000kr med det ljudet jag får ut nu.
Dock har jag sett i olika recensioner att XB-940 och XB-770 också har fått kritik för väl tunn bas så kan den ju tyvärr vara Sony´s ljudideal. Men det är inte bra enligt mina öron.
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2003/03/25 :  19:16:04  Show Profile Send no_85 a Private Message
Jag skulle rekommendera dig en Arcam, ev. beg. om 4-5k SEK inte räcker till ny.

Har haft en Denon DCD-1450AR hemma ett par veckor (lånat farsans då jag är utan CD för tillfället) och jag kan hålla med om att den är något vass/ljus.
Kan lätt säga att den har långt till min gamla Arcam CD72 som jag inte längre har kvar .
Denon saknar "drivet" i musiken som jag gillar så mkt. hos Arcam:s. Blir lite som att lyssna på ljud, inte musik.
Det finns inget som en Arcam .

Detta är min personliga åsikter, du ska självklart knalla iväg och lyssna själv.
Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2003/04/12 :  15:25:42  Show Profile Send cabasse a Private Message
Jag är ingen audiofil och trodde inte jag skulle kunna kunna höra skillnader i ljudet.
För det lyckas jag knappt med när det gäller jämförelsen mellan HK670´n som ersatte min 20 år gamla Technics SU-V9.
Det är "hugget" i mina öron.
Men tyvärr när det gäller CD-spelaren XB780 så är den en klar besvikelse.
Jag har haft den ett par veckor nu, men den får gå som reservspelare.
Som SACD skall den väl ändå vara bättre om man nån gång får för sig att prova.
Skall prova nån Arcam eller Denon som jämförelse.
Får försöka fixa den gamla Onkyon så den går ett tag till.
Det är ju inte utan att man kan misstänka att tillverkarna försöker försämra CD-delen till fördel för nya format som SACD.
No more Sony...

Vissa saker kan inte värderas i pengar.

Edited by - cabasse on 2003/04/12 16:00:01
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/04/12 :  21:40:48  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Jag vill inte komma och strö salt i såren men....jag läste en test av Sony spelaren där den fick bra betyg för SACD delen men ansågs nästintill dålig som CD-spelare.Det verkar som att det stämmer när jag läser ditt omdöme om den. Tyvärr verkar det gälla just den modellen så jag tor inte att man kan döma ut Sony som helhet på grund av detta.

Edited by - Kevin Mitnick on 2003/04/12 21:42:47
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/04/13 :  00:50:44  Show Profile Send Roq a Private Message
zip: Jodå strömmen är den samma. Sladden kan du kapa och sätta på en "svensk" kontakt.
(Numer är det inte 220 volt i uttaget utan 230 volt)

Edited by - Roq on 2003/04/13 01:33:31
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/13 :  01:48:24  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Zip,

S. Pinkerton på rec.audio.tech håller Marantz CD6000 serien ganska högt, tillsammans med Rotel RCD-971, Arcam CD72, Arcam CD23 och Meridian 588. Själv har jag CD6000 och är nöjd med ljudet.

Se ex.

http://groups.google.com/groups?q=marantz+CD6000+group:rec.audio.*&hl=en&lr=&ie=UTF-8&selm=a7t0hu%24464%241%40bourbaki.localdomain&rnum=10

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000