HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 18w-8545k+trevligt diskantelement i liten låda?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

perkulator
Member

60 Posts

Posted - 2002/06/13 :  22:04:42  Show Profile Send perkulator a Private Message
Finns det någon som sitter på en byggbeskrivning av ovanstående?
Som låter dokumenterat bra och har byggts av fler än en person?
Ska tydligen spela rätt så djupt i endast 15l låda.



30 år gammal bor i södra Dalarna

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/06/13 :  22:10:39  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

K versionen är den som når upp till endast 2500 Hz om jag inte minns fel. Detta ställer tämligen stora krav på den diskant som skall nyttjas!

Vissa menar att Scan Speak's toppmodell 9900 inte är sååå enkel att fixa till. Jag vet inte.
Kanske är 9700'an ett bättre val!

När jag byggde med 18W'n så blev det till slut 19 liter, vill jag minnas. Spelar mer härligt bas, än korrekt.

Jag har inget färdigt, vet tyvärr inte om något annat färdigt utan kan bara komma med en rekommendation att satsa en del slantar på ett tåligt och högkvalitativt diskantelement beroende på ovan skrivna "fakta".
Skulle i detta fall rekommendera filter av relativt hög ordning, för att komma ifrån distortion samt överlastning av element...

Kolla in:
www.speakerbuilding.com
...här finns det många dårar som bygger! ;)




Vänligen
// Pär Engelholm
// engelholm@affv.nu
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/13 :  23:08:23  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Hejsan!

K versionen är den som når upp till endast 2500 Hz om jag inte minns fel. Detta ställer tämligen stora krav på den diskant som skall nyttjas!

Vissa menar att Scan Speak's toppmodell 9900 inte är sååå enkel att fixa till. Jag vet inte.
Kanske är 9700'an ett bättre val!

När jag byggde med 18W'n så blev det till slut 19 liter, vill jag minnas. Spelar mer härligt bas, än korrekt.

Jag har inget färdigt, vet tyvärr inte om något annat färdigt utan kan bara komma med en rekommendation att satsa en del slantar på ett tåligt och högkvalitativt diskantelement beroende på ovan skrivna "fakta".
Skulle i detta fall rekommendera filter av relativt hög ordning, för att komma ifrån distortion samt överlastning av element...

Kolla in:
www.speakerbuilding.com
...här finns det många dårar som bygger! ;)




Vänligen
// Pär Engelholm
// engelholm@affv.nu





Hallå!

Scanspeak 9700 är en 9900 med platt frontplatta. Den har inte någon olja i gapet, varför resonansen blir något kraftigare.
Du har helt rätt i att den är knepigare att få till.
Funderar själv på att byta ut mina 9300 mot 9700.
Jag tror att 9700 kan låta riktigt bra

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/06/13 :  23:12:36  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Se där, man hade iaf inte helt jäkla fel!

Hade för mig att det var resonansfrekvensen på 900'an som var lite besvärlig...

9900



och så 9700'an


Det är ju lite skillnad, men morello, är alla problem som borta bara man sätter en komp länk (rcl || med elementet)? Man måste väl justera och få till det elektriskt eller? Är problemet fixat med RCL länk, är det ju en kostnad på några hundra bara...
Jag har för mig att akustiska fasen snurrar runt ut'a ba'a helvet'e runt imp toppen!?? Kan ju knappast vara bra...

Lite "märklig" frekvsenssvar på båda dessa element tycker jag...i en 50*50 platta, om jag inte minns fel! Dock låter Scan Speak diskanter rätt OK! ;)


Vänligen
// Pär Engelholm
// engelholm@affv.nu



Edited by - epkpeng on 2002/06/13 23:15:28

Edited by - epkpeng on 2002/06/13 23:19:0
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/13 :  23:16:06  Show Profile Send Morello a Private Message
Hallå!

Trevligt att du hänger ut graferna. Mer sånt

Om man tittar på 9900 så har den en resonans vid cirka
15k. Den gillar jag inte.
Jag tycket 9700 ser snyggare ut map frekvensgång.
Om de båda elementen har samma magnetsystem mm. så borde ju 9700
vara den bättre och billigare!

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/06/13 :  23:23:04  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Njäee...den resonanssen är ju inge vidare... Dock, om man uppgraderar från 9700 till 9900 så kommer säkert vissa uppfatta det som att OJ vad detaljer uppe i diskanten!
Det märks ju tydligare vid 30 och 60(?) grader off axis...

Ett inbyggd BBC dipp i 9700'an som väll inte e helt fel kanske? Borde passa rätt bra med SS 18W/K. Men som sagt, inget klart och färdigt, tyvärr!

9700'an ser ritkigt bra ut på första off axis mätningen! Mjukt, kontrollerat och fint! Hmmmmmmmmmm..........





Vänligen
// Pär Engelholm
// engelholm@affv.nu
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/13 :  23:26:02  Show Profile Send Morello a Private Message
Hallå!

Jag antar att du med BBC-dipp menar att den rullar av under 2k ganska fort. Gissar jag rätt?

Jag vet inte om jag tycker att kapton-varianten av 18W8545 verkar så loavande.....

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/06/13 :  23:38:05  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Näee...jag har ju min åsikt om SS basar klar...

Men BBC dippet är nått de testade fram, grabbarna på BBC alltså. Tester visade att klar majoritet valde ljudet från högtalare där området mellan ~1kH till 5kHz var sänkt, bara nån ½, 1 eller max 2 dB. Lynn Ohlsson har det i sina Ariel högtalare (som iofs låter lite tunna utan hjälp i botten, men i övrigt mkt trevliga).

Så här skall bas/mellan se ut:


;)

Men det elementet har andra nackdelar...säkert! VI får se (och höra).

Natti natt!

Vänligen
// Pär Engelholm
// engelholm@affv.nu



Edited by - epkpeng on 2002/06/13 23:40:1
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/14 :  00:07:35  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Hejsan!

Näee...jag har ju min åsikt om SS basar klar...

Men BBC dippet är nått de testade fram, grabbarna på BBC alltså. Tester visade att klar majoritet valde ljudet från högtalare där området mellan ~1kH till 5kHz var sänkt, bara nån ½, 1 eller max 2 dB. Lynn Ohlsson har det i sina Ariel högtalare (som iofs låter lite tunna utan hjälp i botten, men i övrigt mkt trevliga).

Så här skall bas/mellan se ut:


;)

Men det elementet har andra nackdelar...säkert! VI får se (och höra).

Natti natt!

Vänligen
// Pär Engelholm
// engelholm@affv.nu



Edited by - epkpeng on 2002/06/13 23:40:15



Låt mig gissa: SKAANING?

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/06/14 :  10:06:46  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Yeeees....

Får se hur fint det mäter hemma i en "riktig" låda...Kan återkomma i nästa vecka! ;-)





Vänligen
// Pär Engelholm
// engelholm@affv.nu
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/14 :  10:34:31  Show Profile Send Morello a Private Message


mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000