HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Isobarik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/07/29 :  17:22:18  Show Profile Send j.persson a Private Message
Hej pultokingar och varavärsttävlare!

Jag undrar vad som händer när man kopplar ihop två element enligt isobarik-principen tror jag den kallas, men jag beskriver vad jag menar för säkerhets skull: man monterar två element mot varandra så att en luftmängd stängs inne mellan elementen och alltså svänger med. Då är min fråga: hur påverkas småsignalparametrarna, om man betraktar detta sammanslagna element som ett?

Den rörliga massan måste väl rimligtvis ca fördubblas, kan man ju tro. Jag vill inbilla mig att VAS halveras, och att motorstyrkan fördubblas. Spänningskänsligheten blir väl densamma, mätt utifrån lådan? Två element svänger väl ungefär lika som ett?

Om man stänger in mer luft mellan elementen, genom att montera dem på lite avstånd, kan man väl sänka fs då den rörliga massan ökar med lite mer än en fördubbling, eller?

Slutligen gissar jag på lösa grunder att jämna övertoner (olinjär distorsion) minskar, åtminstone då man monterar membranen vända mot varandra...

Anledningen till att jag frågar är 1) nyfiken och 2) har inte mätutrustning att prova med hemma!

mvh
Jonas Persson

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2002/07/29 :  17:47:52  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Hmm, kolla in sidan http://hem.passagen.se/drkrupp/gk/hifi/ så finns svar på det mesta du frågar.

Jag tänkte själv bygga en subbas enligt isobarik-principen. Tanken är att elementen skall vara ett par 7" scanspeak 8545:or, eller liknande. Dessa skall isobarikmonteras på ett egenhändigt gjuten betongburk (ngn som har erfarenhet av att gjuta saker?), så att det blir en sluten låda. Ett aktivt delningsfilter/förstärkare skall också till. Verkar detta vettigt?

...jag är retrofuturist; framtiden var bättre förr..
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/07/29 :  22:02:42  Show Profile Send Flint a Private Message
Snudd på over-overkill.

Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2002/07/30 :  09:21:19  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Saken var att jag försökte få tag i en akrylplastcylinder, men jag tyckte inte det fanns tillräckligt tjocka i godset. Som prototypmanisk ingenjör (eller ja, strax blivande iaf) så drar jag mig inte att göra saker själv och undviker inte det oortodoxa. Finns det ett annat sätt att göra en sluten cylinder?

...jag är retrofuturist; framtiden var bättre förr..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000