HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bästa stativare oavsett pris?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2003/03/08 :  10:44:49  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Fortsättning på funderingar om högtalarbyte pga. flytt till mindre rum....

Vilken är alltså den bästa stativhögtalare ni hört, oavsett pris?

Mvh,

RKL

www.highendnews.com

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/03/08 :  11:07:03  Show Profile Send n/a a Private Message
Merlin TSM. No doubt.

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2003/03/08 :  11:15:08  Show Profile Send ryst a Private Message
Revel Gem ligger rätt bra till för mitt ideal, annars så gillar jag B&W N805.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/03/08 :  11:35:09  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag lyssnade på GEM och basen gick i botten med ett fruktansvärt fladder och mullrande =((

Iofs så är kanske inte en så liten högtalare gjort för att spela ljupbas men jag tycker nog att man borde kunna kräva lite mer av en så dyr högtalare. Lirade fast car med trasy chapman och volymen var inte överdrivet hög.

Den var driven med Mark Levinson rakt igenom.

Mellan och diskant dätimot var bra.

Jaq skulle nog säga att 1.3se eller Sonus Faber Cremona auditor är det bästa jag hört, kanske special25 men den var för stor för rummet vi lyssnade i. Men det finns säkert mycket bättre högtalare jag har inte hört så många stativare i 50k+ tex

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2003/03/08 :  11:38:50  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Väntar själv på ett par JmLab Mini Utopia som kommer hem på prov nästa vecka.......

Skall lite kolla hur de klarar sig i jämförelse med nuvarande högtalare.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/03/08 :  11:48:17  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag lyssnade på GEM och basen gick i botten med ett fruktansvärt fladder och mullrande =((

Iofs så är kanske inte en så liten högtalare gjort för att spela ljupbas men jag tycker nog att man borde kunna kräva lite mer av en så dyr högtalare. Lirade fast car med trasy chapman och volymen var inte överdrivet hög.

Den var driven med Mark Levinson rakt igenom.

Mellan och diskant dätimot var bra.

Jaq skulle nog säga att 1.3se eller Sonus Faber Cremona auditor är det bästa jag hört, kanske special25 men den var för stor för rum vi lyssnade i. Men det finns säkert mycket bättre högtalare jag har inte hört så många stativare i 50k+ tex

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2003/03/08 :  12:43:11  Show Profile Send andar a Private Message
Själv gillar jag Dynaudio Contuor 1.3 SE, Special 25 och Sonus Faber Cremona. Får även hålla med ovanstående att Special 25 är för större rum.

Tycker att dessa spelar i en egen liten klass. Har dock inte lyssnat på JmLab, tycker de är fula......

Lycka till med valet.

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

fredde_67
Member

92 Posts

Posted - 2003/03/08 :  13:29:27  Show Profile Send fredde_67 a Private Message
Jag är ganska nöjd med mina QRS Saturnus...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/08 :  13:47:19  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag skulle snarare säga mycket nöjd med mina QRS Saturnus. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/03/08 :  13:49:10  Show Profile Send n00b a Private Message
fredde_67...

QRS Saturnus tor jag är en högtalare jag gillat bättre än både sonus och dynaudios stativare faktiskt men jag har inte hört den, men basen i den är ju lite tyngre än både 1.3se och special25 enligt dom jag snackat med. Det är precis vad jag saknar i stativare =)

Jag skulle nog nästan kunna gå så långt att kalla den för en komprimerad golvare =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/03/08 :  16:01:39  Show Profile Send David A a Private Message
Den är oxå lika stor som en mindre golvare
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/03/08 :  16:40:18  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Acoustic Energy AE2 på originalstativ drivet med en monsteruppsättning av OA.grejor.( monoblock, separat ströförsörjning och hela baletten)
Signalkälla: Roxan Xerxes vinylsvarv med Bentz PU.
Musik: Våroffer.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/03/08 :  16:49:07  Show Profile Send n00b a Private Message
David....


precis det jag menade med komprimerad golvare =)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

fredde_67
Member

92 Posts

Posted - 2003/03/08 :  18:26:46  Show Profile Send fredde_67 a Private Message
Faktum är det, att mina Saturnus är tyngre, och mer välljudande, än alla högtalare jag provat här hemma. Jag har även en Behringer EQ inkopplad och jag kan då konstatera att det inte är något problem att få till en helt rak frekvensgång mellan 25Hz - 20.000 Hz. 20 Hz ligger inte långt efter med QRS fabriksinställningar.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/03/08 :  20:25:43  Show Profile Send KennethS a Private Message
Skulle titta in B&W Nautilus 805 Signature för 37.000:-, Ska vara e ruggig stativare!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/03/08 :  20:56:17  Show Profile Send pesa a Private Message
Sonus Faber Electa Amator II har fatt mycket goda omdomen i andra tradar pa forumet.

En annan hogtalare som lockat min nyfikenhet men som jag inte hort annu ar PMC (modellen heter ib1sp). Frekvensomfang fran 25Hz till 25 kHz, kanslighet 89 dB, rekommenderad forstarkareffekt upp till 500w..... Fragan ar bara hur dom later...

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/03/08 :  21:08:05  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Några förslag; B&W Signature 805 som nämnts (lättplacerade) och SF Guarneri om man finspelar (kräver sin förstärkare, kanske inte pop/rock högtalare). SF Extrema kanske? Finns till salu på Hifi-stället i Gbg, men den har jag inte hört själv. Lär ha ganska go bas.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/08 :  21:09:03  Show Profile Send ekman a Private Message
krells Lat stativare för 120k eller vad dom nu kostar kanske kan kvala in också =)
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/03/08 :  21:50:28  Show Profile Send s.m.f a Private Message
eller Gryphons cantata

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/03/09 :  00:29:09  Show Profile Send dekengren a Private Message
För att sätta en reference för hur grymt nöjd jag är med mina QRS Saturnus så var jag förbi Reference Audio idag och tyckte inte SF Cremona slog dom. Inte i den uppställningen i alla fall.

Annars måste jag säga att jag tyckte demon av Revel Gem på stockholmsmässan gav blodad tand - tokigt bra!
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/03/09 :  04:56:42  Show Profile Send n00b a Private Message
ekman....

Har du hört krells stativare, skulle kunna tänka mig att den är hård satan men jag vet inte vart man kan lyssna på den någonstans ???

Ang QRS saturnus....

Det är nästan lite fusk att kalla saturnus stativare =)

Eller så skall man inte säga bara stativare utan 2vägsstativare.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!

Edited by - n00b on 2003/03/09 04:57:43
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/09 :  11:36:28  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja, med de fördelar som kommer av en stativkonstruktion men utan de nackdelar som finns i golvhögtalare.Mycket trevligt att både vi högtalarägare som valt Saturnus, och Sveriges Radio i Göteborg är så nöjda med vårat val. MvhKristofer
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/09 :  11:44:39  Show Profile Send ekman a Private Message
n00b nej jag har har inte hört den har läst en rescension av den dock av wes phillips som jag har läst en väldig massa rescensioner av och vet ungefär vad han verkar gilla och han tyckte det var den bästa högtalare han hade hört över 100hz =) sen att dra slutsatsen att den är hård bara för att den är gjord av alu är väl aningen fel =)
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/03/09 :  12:13:08  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag vet inte hur dessa låter eftersom jag aldrig hört dem. Men om man går efter utseendet så hamnar de högst upp på min stativarlista. Sonus Faber Extrema Lånar en bild från Timbre. Det finns för övrigt ett par på Hifi Stället i Gbg för 50 kkr inkl stativ.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

HMartin
Member

119 Posts

Posted - 2003/03/09 :  15:40:14  Show Profile Send HMartin a Private Message
Dynaudio Confidence 3 (kan låta dåligt med fel kringutrustning), B&W Signature 805 (lite sämre i basen) och JMLab Mini Utopia (lite tveksam till hur de spelare "hård" musik). Har inte hört de nyare Dynaudio högtalarna men enligt rykte skall de vara ytterligare lite bättre. Revel Gem är också riktigt trevliga men kostar för mycket i Sverige.

/HMartin
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/03/09 :  15:44:13  Show Profile Send David A a Private Message
Jag har visserligen inte en susning om hur dom låter.... men Wilson CUB2 borde ju oxå kunna vara intressant. Ligger väl i samma prisklass som krells stativare.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.91 sekunder. Snitz Forums 2000