HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Seriell additiv F/E test?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/29 :  15:03:13  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Är det möjligt att använda en seriell additiv F/E test för att hitta optimala produkter? Ex:

Anta att man hittar 5 st CD spelare som man inte kan hitta skillnad på i ett F/E test. Vilken är då bäst ljud på? Man kan ju ha missat någon parameter att lyssna på. Om man istället spelar in signalen (med en högkompentent A/D omvandlare) och bränner en ny skiva. Och upprepar proceduren 10 ggr, alltså tar den brända skivan och gör en ny. Den spelare som då producerar en skiva så nära originalet som möjligt torde då vara den bästa, oavsett felen som A/D omvandlaren genererar (felen torde med högsta sannolikhet vara additiva).

Borde gå att göra med de flesta produkter. Borde också öka upplösningen. Eller vad säger ni?

Thomas



drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/07/29 :  15:07:51  Show Profile Send drgreen a Private Message
hm..är det inte så att om man inte hör ngn skillnad i ett f/e test så färgar inte produkten... sa han som är kanske är ute å cyklar...

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/29 :  15:11:51  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Helt fel,

man kan inte säga att den inte färgar. Man kan bara säga att med det musikmaterialet, de lyssnarna, den kringutrustningen, den tiden på dygnet, den årstiden, och den månpositionen, misslyckades att höra någon färgning. Man kan inte säkert säga att den inte skulle kunna avslöja en färgning i ett annat sammanhang.

Thomas

Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/07/29 :  15:14:06  Show Profile Send drgreen a Private Message
hm..vad är det då för vits?

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/29 :  15:16:41  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Vitsen är ju att man kan sortera ut dem som hörbart färgar, om man är ute efter "en-så-nära-som-möjligt" ofärgad produkt.

Kvar blir de apparater som man inte kan höra någon skillnad på i en F/E test. Risken eller chansen, beroende på hur man ser det, att en av dem är hörbart bättre än den andra finns fortfarande. Man kan repetera testerna, göra flera serier, eller inkludera annat material och andra lyssnare. Eller kanske som jag föreslog ovanför: seriell additiv F/E test.

Thomas



Edited by - Thomas A on 2002/07/29 15:17:4
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/29 :  15:37:19  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
Javisst - seriell test är utmärkt. Det finns gott om falluckor att ramla genom dock.

Vad gäller hörbarhet gäller självklart många bäckar små. Olika apparater kan myket väl ha sammanfallande fel, så självklart är det bättre ju längre under hörtröskeln felen ligger. Dessutom finns ju de reservationer som Thomas A så bra redogjorde för. Man kan aldrig ha för goda marginaler.

En annan teknik än seriekoppling är att släcka ut E-signalen med hjälp av F-signalen, helt eller partiellt (t ex - 6 dB (ger -6 dB) eller -1 dB (ger -20 dB)).

Denna metod är speciellt effektiv när man vill bilda sig en uppfattning om hur just de olinjära distorsionfenomenen låter.

Vh, Ing. Öhma
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/07/29 :  16:08:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej,

kan Ni inte förklara en sak för mig som inte riktigt är en "värsting" på den sk. "F/E"-testningen.

Vad jag förstår så tar Ni signalen som gått genom produkten som skall testas och jämför den, efter en signalbehandling(kan vara tex dämpning), med den som gick in i produkten. Och om det inte är någon skillnad så är produkten "ofärgande".

1. Hur gör man med en produkt som är signalomvandlare mellan olika sätt att beskriva en signal tex en CD-spelare(där orginalsignalen inte alls är elektrisk utan är optiskinformation lagrad på en plastskiva) eller en skivspelare eller en tuner eller......
2. Hur gör Ni med löptiden genom apparaten? Kompenserar Ni så att insignalen också fördröjs innan jämförelsen????

Dessa frågor ställs inte för att skapa någon typ av träta utan jag är enbart intresserad pga mitt intresse för reglersystem.

Vänligen, Per

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/29 :  16:21:00  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!


Med startpunkt i 1st grym mätmic+pre( eventuellt dessa?:

+


med följande resp f-respons/( mic:

-pre: 2Hz-100kHz ±0.1dB, 1Hz-200kHz ±0.5dB( heeelt OK!, ed).

- samt** en mkt-mkt* "bra"**** A/D + bra audio(pc/mac)-program...
.., så tror A att: 1st serielladditiv-F/E i kombination med utsläckning***
utav E med hjälp av F,- kan bli väldigt effektivt( men framförallt
väldigt roligt o coolt!! ;).


* Behöver inte( i just i detta fall) betyda mkt mkt dyr,-dock, ed
** Mätmic+Pre... "samt" A/D, osv...
*** Reelt( lyssnas på) samt virtuellt( ses på datormaskin´sskärmen, ed)
**** Alla, vet ju vad som menas,- egentligen( men, gnäll om ni känn fö´t ;).



Mvh A
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/29 :  16:23:10  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej P!

Här finns infon du söker: http://www.hifimagasinet.com/fetest.asp


Mvh A
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/29 :  17:17:31  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Hej,

kan Ni inte förklara en sak för mig som inte riktigt är en "värsting" på den sk. "F/E"-testningen.

Vad jag förstår så tar Ni signalen som gått genom produkten som skall testas och jämför den, efter en signalbehandling(kan vara tex dämpning), med den som gick in i produkten. Och om det inte är någon skillnad så är produkten "ofärgande".



Nej ofärgande ÄR den inte, men väl "potentiellt" ofärgande. Det går enligt den första vetenskapliga principen aldrig att bevisa frånvaron av något, t ex färgning. Man kan dock säga att produkten var ofägande under de förutsättningarsom var rådande under den aktuella lyssningen. Där är givetvis även programmaterial, lyssnarna och deras förmåga den aktuella dagen inräknade.

Jag har inom LTS försökt att konsekvent kalla metoden för F/E-lyssning, inte F/E-test. Detta för att tydliggöra att det är öronen som avgör och inte något mätinstrument.

quote:

1. Hur gör man med en produkt som är signalomvandlare mellan olika sätt att beskriva en signal tex en CD-spelare(där orginalsignalen inte alls är elektrisk utan är optiskinformation lagrad på en plastskiva) eller en skivspelare eller en tuner eller......



Då får man partesta! Alltså testa en kombination av två apparater istället. Man kan då skaffa sig en uppfattning om hur mycket de färgar tillsammans. Genom att göra det kors och tvärt mellan olkka apparater många gånger brukar man kunna bilda sig en ganska bra uppfattning även om vilka apparater som nog är bra som enskildheter.

quote:

2. Hur gör Ni med löptiden genom apparaten? Kompenserar Ni så att insignalen också fördröjs innan jämförelsen????



Löptiden är inte väsentlig att kompenseras för. Den är ju ganska försumbara i de flesta fall. Enda undantaget är inspelare av olika slag. Då kan man dock göra en eftersynkronisering. Man utgår då ifrån (men bör reservera sig mot motsatsen) att källan är så stabil att den låter lika om man spelar den en andra gång, synkront med inspelarens avspelning.

Högtalare går inte att F/E-testa på samma sätt som "endimensionella" apparater. De är ju, i par, ljudfältsdekodrar snarare än svarta lådor med en insignal och en utsignal. Dock kan man göra partiella F/E-tester på dem, t ex med hjälp av partestning där t ex den av A föreslagna urustningen är ena halvan av paret. Men det gäller att hålla tungan rätt i mun och inte dra några förhastade slutsatser...

quote:

Dessa frågor ställs inte för att skapa någon typ av träta utan jag är enbart intresserad pga mitt intresse för reglersystem.

Vänligen, Per



Denna kommentar är helt överflödig, men visar att moderatorerna nog skaffat sig lite dåligt rykte!

Något måste vara fel när folk med helt oprovocerande och vettiga frågor, för säkerhetsskull känner att de måste förklara att de inte vill bråka.

Vh, Ing. Öhman

PS. Fast jag avundas ingalunda moderatorernas uppdrag! Ni har min fulla sympati. Nästan
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/29 :  18:57:07  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Jag kan berätta för gode herr Öhman att deleatefingret har nervösa ryckningar just nu efter dagens miserabla insatser från flera håll...



- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/07/29 :  19:02:03  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
"Seriell Additiv F/E test"

kan ngn säga mig vad det betyder på svenska??=)

nångång måste man juh få lära sig=)

Easy Come, Easy Go
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.co
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/29 :  19:14:50  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ok...tar det på svenska. Alltså tänk dig att en förförstärkare färgar ljudet något. Något ljusare än originalsignalen. Kanske ligger det precis under hörbarhetsgränsen.

Så för att höra felet lättare skickar jag en signal eller en musiksnutt från CD spelaren genom 10 st likadana förförstärkare efter varandra och avlyssnar signalen. Då har den något ljusa klangen förstärkts eftersom den blir ljusare för varje stärkare som den passerar, och den blir lättare att höra jämfört om den bara skickats genom en förstärkare (eller ingen alls = referenssignalen). Alltså seriell, additiv Före/Efter test (F/E).

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/07/29 :  19:15:36  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
aha.. okej, men då fattar jag lite mer iaf..

tackar!=)

Easy Come, Easy Go
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.co
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/07/29 :  19:17:25  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
uhm.. vad är det bra för då?

jag menar, vad tjänar man på det å vad ska man göra efter man tex har konstaterat att den gör sakerna lite ljusare?

Easy Come, Easy Go
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.co
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/29 :  19:22:55  Show Profile Send Thomas A a Private Message

Den seriella, additiva F/E testen skulle kunna användas för att öka upplösningen om man vill finna en produkt som inte färgar ljudet.

Vad man gör är väl att konstatera att den är ljusare. Vill man ha ett något ljusare ljud så kan den ju passa utmärkt. Vill man det inte så får man prova en annan.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/07/29 :  19:24:15  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
okej, jag e mycket nöjd med de svaren=)

man lär sig något nytt varje dag..

Easy Come, Easy Go
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.co
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/29 :  20:57:46  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
Det allra finaste med F/E-lyssning (förstärkt eller oförstärkt) är att det är till hjälp för att komponera en anläggning som inte bara är "balanserad som helhet", utan där även varje enskildhet är i balans.

Min erfarenhet är att sådan anläggningar (Jag har hört många) oftast låter mycket, mycket bättre än dom som består av en massa apparater vars fel kompenserar varandra.

Alla här på Forum håller inte med mig om detta, helt klart.

Speciellt gäller det dom som inte jämfört korskompenserande anläggningar med sådana som består av komponenter som var för sig har mycket låg färgning.

Dom vill absolut inte jämföra heller!

Nu var jag väl inte provocerande? I varje fall inte mot någon annan än den som definierar sig själv som "jag är en som uttalar sig om saker jag inte hört". Och det är det väl ingen som gör?

Vh, Ing. Öhma
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/07/29 :  21:06:06  Show Profile Send ekman a Private Message
"Nu var jag väl inte provocerande? I varje fall inte mot någon annan än den som definierar sig själv som "jag är en som uttalar sig om saker jag inte hört". Och det är det väl ingen som gör"


sager han som pastar att valhalla ar rent olamplig att spela fin musik med trots att han aldrig har hort kabeln i fraga =) hehehehe

Nja, Öhman menade något som byggde på något som någon i din närhet hade sagt och OM det var så ja DÅ var den inte så lämplig. Så du måtte inte ha läst så noggrant. Kan det vara prickarna som spökar?/Sladd
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/29 :  21:38:26  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
quote:

quote:

Dessa frågor ställs inte för att skapa någon typ av träta utan jag är enbart intresserad pga mitt intresse för reglersystem.

Vänligen, Per



Denna kommentar är helt överflödig, men visar att moderatorerna nog skaffat sig lite dåligt rykte!



Löjligt!
Var denna kommentar riktad mot oss Moderatorer ens?
Det var en fin-i-kanten-kommentar för att understryka att han (dessvärre glömt hans namn) ställde frågorna för att stilla sin nyfikenhet.
På t.ex. HifiMagasinet ställdes ibland frågor för att dra igång debatt, för att provocera mm. Han (vad-han-nu-heter) svor sig fri från detta.

Nej du Öhman, ett minuspoäng i min lilla svarta (!) bok, även om smilie'n mildrar det hela lite.

quote:

Något måste vara fel när folk med helt oprovocerande och vettiga frågor, för säkerhetsskull känner att de måste förklara att de inte vill bråka.



En fin gest kallar jag det för. Ser inte onyttan i det heller.



Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/07/29 :  22:31:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Ingvar och alla andra!

Ingvar, du missförstod min kommentar:
quote:

Dessa frågor ställs inte för att skapa någon typ av träta utan......



Den skrevs enbart för att jag har sett hur folk blev behandlade på Hifimagasinet och jag vet att detta är en mycket "het" fråga. Så jag ville från början se till att missförstånd inte uppstod. Det lyckades ju...inte tyvärr.

Så Per har helt rätt. Det var inte menat som en känga till moderatorerna som jag tycker gör ett lysande jobb med det "jobbiga" klientelet(inkl mig naturligtvis!!!!).

Tack skall Ni ha alla moderatorer för att Ni ser till att hålla den goda stämningen!!!!

Vänligen, Per

Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2002/07/29 :  22:52:10  Show Profile Send nl a Private Message
Hej alla

Hur går ett f.e test till? Om två st Nad 208 testas så visat stärkarna inte mycket fel till varandra men on två st lika dana krell testas visar dom mycket fel till varandra i ett F.Etest?
Kan det inte vara så att det nya steget testas mot ett känt steg?


Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/07/29 :  23:01:44  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Hej alla

Hur går ett f.e test till? Om två st Nad 208 testas så visat stärkarna inte mycket fel till varandra men on två st lika dana krell testas visar dom mycket fel till varandra i ett F.Etest?
Kan det inte vara så att det nya steget testas mot ett känt steg?


Hej själv!

Så här går det till: http://www.hifimagasinet.com/fetest.asp

Jag förstår inte riktigt hur du menar angående NADarna och Krellarna. Testet visar bara på hur förstärkarna låter. Inget annat. Läs länken så kanske du finner svar.

John

Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2002/07/29 :  23:10:42  Show Profile Send nl a Private Message
Hej Jhon

Om tvålikadana stärkare används så är dom väl lika vid ett F.Etest oavsett om det är krell eller Nad. Två Nad är lika om FÖRE är Nad som kopplas in och två KRELL är lika om två krell kopplas in??? eller ???
Finns det en Nad som referens i det första fallet och en krell i det andra fallet så får du ut något annat än skillnaden mellan FÖRE och krell eller nad EFTER.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/30 :  00:19:23  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej nl!

Du måste själv förstå vilken fråga din fråga vill ställa,-innan du
ställer din fråga, så läs detta först:
http://www.hifimagasinet.com/fetest.asp
, och sedan formulerar du 1st( eller fler, ed) fråga( -or),


Mvh A.



Edited by - Audiomaniker on 2002/07/30 00:24:0
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2002/07/30 :  00:26:58  Show Profile Send nl a Private Message
Hej A

Infon jag söker finns inte där.
Om före är nadX och efter är nadX är inte dom väldikt lika då?
Om före är KrellX och efter är KrellX är inte dom väldigt lika då?
Är slutresultatet beroende på vad som är både före och efter? nadX före och krellX efter blir väl inte lika som om krellX är före och nadX är efter?


Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000