HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tuners - köptips och tips om bästa mottagning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/07 :  14:25:49  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej allihopa!

Jag är en av dom (få?) som gillar att lyssna på FM radio. Jag har ingen supertuner - en HK 930. Men är ganska nöjd med ljudet. Finns det några hemmatweaks att tillgå för att optimera mottagningen?

Och om jag vill ha en ny tuner; det är svårt att få testa bättre grejor då hifibutikerna bara kör cd.

Det borde finnas bargain-chanser på begade tuners.

mvh Johan

Hifiarkeologen

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/03/07 :  14:35:31  Show Profile Send erik a Private Message
Köp en bra utomhusantenn och rikta den rätt. Eftersom jag bor i det karga norrland med magert kanalutbud behöver jag inte rikta om den för att ta in andra sändare men riktiga entusiaster har en fjärrkontrollerad rotation på antennen.

Själv använder jag en Naim NAT 02 som är grymt bra, jag kan bara fantisera om hur en 01 är. Tyvärr inga billiga radioapparater från Naim. Rega gör bra radiodelar och ligger rimligare i pris. Ingen av dessa är så vanliga så chansen att hitta en begad kräver tålamod.

Radiolyssning är roligt och ljudet kan vara otroligt bra.

/Erik

Blås på!

Edited by - erik on 2003/03/07 14:44:36
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2003/03/07 :  14:41:23  Show Profile Send goldfish a Private Message
Jag har en Rotel RT-1080 som jag är väldigt nöjd med.
Den har även kommit bra till i tester,
om det nu har någon betydelse för dig.

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/03/07 :  14:41:26  Show Profile
Var det inte någon som sålde en Yamaha T1000 eller vad den nu heter - den anses vara en av de absolut bästa på marknaden och så värst dyr kan den knappast vara.

Annars gör även TAG en bra tuner T32R. Om jag minns rätt så har dom några stycken av den förra versionen, utan fjärr, T20 på deras egna hemsida som säljes som fabriksrenoverade. Rent tekniskt så är den ruggit nära en T32R och det för halva priset...

Som antenn kan jag rekommendeta en ST-205 (tror jag den heter, den finns bl.a. på elfa för drygt 1300 sek om jag minns rätt) som fungerar både ute och inne.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/07 :  14:44:07  Show Profile Send ekman a Private Message
när det gäller tuners finns bara accuphase =)
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/07 :  14:44:11  Show Profile Send brumel a Private Message
Du menar att jag ska rigga upp en antenn på balkongen. Hmm. Undras om värden tillåter det?

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2003/03/07 :  21:44:29  Show Profile Send Jonas N a Private Message
quote:
när det gäller tuners finns bara accuphase


Du måste mena Magnum Dynalab, ekman!

Radiomottagare idag är mest skräp. De bygger alla på billiga standardkretsar med RDS. Ska man komma upp i den nivån man hade på 70- och 80-talen kostar det åtskilliga tiotusen. Jag kanske generaliserar lite här, men så långt ifrån sanningen är jag nog inte.

Jag har en Yamaha TX-1000 till salu. Med en bra antenn så är mottagningen på denna av absolut högsta klass. Kan till och med överträffa CD-ljud vid riktigt bra utsändningar. Inspelade live-konserter som sänds i P2 eller P3 är helt klart en hifiupplevelse.

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=9247
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/07 :  21:59:01  Show Profile Send ekman a Private Message
jonas precis accuphase med dynalab antenn ja =)
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/03/07 :  22:23:51  Show Profile Send Mattias a Private Message
Brumel, bra att du tog upp diskussionen.

Lyssnar på framförallt P2 (P3, P4 oxå om det är finska eller serbokrat sändningar som man inte fattar ngt av) när jag åker bil lite längre sträckor. Hemma radion är inte helt bra, meningslöst att lyssna ens.

Kan dock inte bidra med något till dina frågor.
Läser med spänning.

/Mattias
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/03/07 :  22:42:51  Show Profile Send Timbre a Private Message


Yamaha TX-1000 var ju en av de intressanta. Den räknades in bland de bästa som Bamsefar skrev. Frågan är hur dagens tuners från Yamaha står sig. För dom tillverkar väl fortfarande separata radiodelar...

Den ekmanska tunern är också intressant. T-101 ansågs länge vara det bästa från Accuphase. Undrar hur den står sig mot dagens T-109V...

Men det är ändå antennen som gör det...
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/07 :  22:57:57  Show Profile Send brumel a Private Message
Det är nog en bra ide att ha antennen utanför fönstret för det skärmar av eller reflekterar radiosignaler har jag hört.

Det gör nog inte så mycket om jag har den en bit utanför balkongräcket men i vinter har det varit svåra snöförhållanden så helst ska den inte vara exponerad för ras.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/07 :  23:04:23  Show Profile Send ekman a Private Message
ekmanska? tunern är ju äldre än mig ju hehe jag tar bara hand om den på ålderns höst
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/03/07 :  23:08:37  Show Profile Send erik a Private Message
Ron Smiths antenner är bra men lite lönn-dyra. Det finns två varianter och det man vinner i förstärkning förloras i riktningsokönslighet.
Jag öppnade min tuner och förstod genast varför den är dyr; fullproppad med komponenter och helt analogt uppbyggd. Vad gör avsaknaden av förval om kvalitén är tillräckligt bra?

/Erik

Blås på!

Edited by - erik on 2003/03/07 23:09:59
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2003/03/08 :  01:05:39  Show Profile Send ulf a Private Message
Jag har en Linn Kudos och den ger mycket bra ljud. Ett fynd begagnat för 5-6 tusen
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2003/03/08 :  14:26:42  Show Profile Send Jonas N a Private Message
quote:
Frågan är hur dagens tuners från Yamaha står sig. För dom tillverkar väl fortfarande separata radiodelar...


Dagens Yamahatuners är inte direkt något att hänga i julgranen. De, liksom majoriteten av tillverkare, har degenerarat avsevärt på den fronten. "The don't make em' like the used to!".

Jo, Yamaha tillverkar fortfarande tuners, men det var länge sedan de var bra på det. Kanske om de anstränger sig lite, men var finns efterfrågan?

Har den RDS? Skippa den!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/03/16 :  16:32:11  Show Profile Send MartinH a Private Message

Måste tilläga att bland dom bättre mottagarna idag är Magnum Dynalab,kostar en del men är helt fantastiska. Annars kan deras antenn ST-2 vara ett lyft till vilken mottagare som helst..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000