HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD-spelare med analogt ljud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/16 :  21:20:29  Show Profile Send tompa a Private Message
Anders, vi söker förmodligen olika idealljud. Mina öron är superkänsliga för vasst ljud. Jag kan inte njuta av musiken oavsett hur bra den i sig är, om inspelningen i mina öron låter kall och vass, då tar jag hellre även en medveten diskantsänkning för att få ett varmare ljud. När jag hör musik i verkligheten, upplever jag nästan aldrig att den låter vass. Varför ska jag då behöva göra detta hemma med dyra s k analytiska apparater, som då egentligen inte tar fram musiken på ett naturligt sätt utan lyfter fram inspelningens avigsidor med kallt och vasst ljud.

tompa
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/03/16 :  21:39:09  Show Profile Send Anders47 a Private Message
tompa, mina öron är också känsliga för vasst ljud. Och jag trodde att CD-spelaren var en bov. Men det handlade mer om ett par högtalarstativ som stod på enkronor på en plastmatta. Blev litet bättre genom att köra ner spikarna i betonggolvet men betydligt bättre genom A.R.T. Q-dampers. Och att hitta en bättre högtalarplacering (med hjälp av programmet Cara). Samt uppgradering av kablar som var bra men kanske inte riktigt lika viktiga.
Så jag är inte så säker på att våra ljudideal skiljer sig så mycket.
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/03/16 :  21:41:33  Show Profile Send luminox a Private Message
Digital musik skall låta digital (syntar och dyl) sen är ju människor analoga, sjunger jag (hur falskt det än må låta) så låter jag knappast digitalt eller vasst kallt, kalt eller spretigt och min mun är inte två meter bred. Sedan kan det låta mycket häftigare att lyssna på något som låter mer analytiskt, men det är ju en annan femma.
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/16 :  21:45:50  Show Profile Send tompa a Private Message
OK, Anders, det låter som jag har en hel del goda tips att testa.
Var hittar man de där A.R.T. Q-dampers? Kanske är det en fix idé hos mig, att jag hittills letar efter ett ljudideal enbart hos respektive apparat utan några egentliga ljudförbättrande åtgärder runtomkring det hela, t ex kablar och fötter. En annan fix idé hos mig är rörljud, men det är jag ju långt ifrån ensam om här på forumet.

tompa
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/03/16 :  22:07:18  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Som jag ser det är det lätt att hitta bra apparater. Men svårt att få systemet att fungera optimalt. Om apparaterna är felmatchade från början lär det inte gå men även när de passar bra ihop så krävs det en del mer.

Jag har högtalare som står på stativ. Så länge stativen stod på enkronorna så var det inte så bra och jag skyllde en del på CD-spelaren som inte hade med detta att göra. Q-dampers är en grafitplatta med en liten fördjupning i mitten där man placerar spiken, mellan spike och golv. Hade mycket god effekt för mig med lugnare återgivning och bättre definition i basen. 2.200 för åtta på Esoterisk Hifi.

Under CD-spelaren har jag Daruma fötter som bara kostar en tusenlapp. Varken mjuk eller hård. Jag har skrivit om dem i Hårdvara.

Högtalarplacering kan vara mycket viktig. Hade dock nog aldrig kommit fram till nuvarande placering utan hjälp av högtalarprogrammet CARA.

Bra kablage och bra nätkablar kan också göra en del. Men jag har i stort sett kommit bort från det hårda CD-ljudet. Det som återstår är att återklangstiden är litet hög i rummet och att jag behöver dämpning framför allt mellan 100 - 1000 Hz. Inte så enkelt, men går att fixa.

Jag säger inte att mitt recept fungerar i alla situationer. Men är glad att jag lade ner energi på dessa tweaks i stället för att hålla på och byta komponenter, vilket antagligen inte löst problemet.

Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/16 :  22:34:13  Show Profile Send tompa a Private Message
Det här gör ju även en sådan kritisk person som undertecknad lite nyfiken. Anders, det där med högtalarplacering, vill du utveckla det lite grand? Det låter som om du med hjälp av det där programmet kommit fram till en något udda placering.

tompa
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/03/16 :  22:53:19  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Tompa,

jag tror att det är idé att analysera vad det är (om du har sådana problem) som gör att det blir vasst ljud. Det kan vara allt ifrån att högtalarna inte spelar bra eller att rummet ställer till det. Eftersom jag har aktiva monitorer så kan jag variera registret över/under 2000 Hz, och det krävs inte mycket för att en högtalare som låter bra att förvandla den till en vass högtalare, kanske bara 0.5-1 dB skillnad.

Totalenergin som når dina öron består att direktljud + att ljud som studsat på alla ytor. Många högtalare har dippar i känsliga områden off-axis, vilket gör att totalenergin ofta får en topp i diskanten. Man kan försöka dämpa dessa reflexer, eller skaffa högtalare som har jämnare eller mer kontrollerad spridning. De finns inte så många sådana på marknaden. Jag vet inte vad för högtalare du nu, men du skulle kunna försöka ta hem ett par som sprider jämt och fint och lyssna, innan du vänder till till en ny CD spelare.

Ex. Amphion Argon 2, Energy Connoisseur C-3, Revel Performa M20.


T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/16 :  23:03:02  Show Profile Send tompa a Private Message
Thomas! Jag har ett par Audiovector M1 Signature, som jag nyligen testade tillsammans med Quad 99/909 och plötsligt lät allt så grymt bra! Så iofs tror jag, att jag hittat rätt prylar till stativarna. Det enda som strular till det, är att jag inte lyssnat på några rörpyttsar ihop med M1-orna. Det vill jag nog göra, innan jag bestämmer mig definitivt.

tompa
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/03/16 :  23:03:35  Show Profile Send Anders47 a Private Message
tompa, gärna det. Jag har en valvöppning bakom lyssningspositionen. Det är asymetriskt så att valvöppningen ligger nära ena väggen medan det finns bakvägg på andra sidan. Den ena högtalaren kör huvudsakligen i ett rum medan den andra mer i två rum. Den senare skall därför placeras litet längre från bakväggen än den förra. Står också nu mycket närmare sidoväggen än jag kunnat ana innan. Verkar rätt logiskt nu, men hade nog inte kommit på det själv.

Hifisäljare är glada i att sälja apparater men när man fått hem dem kan det bli en hel del problem. T.ex. att CD-spelare kan låta vassa utan att det egentligen är något fel på dem.

Utan tweakning hade det nog låtit bättre med en "analog" CD-spelare eftersom den liksom glider förbi problemen med lägre upplösning och dynamik. Faktiskt hade jag en Linn Karik innan. Inga problem med den men Krellen slog den på alla parametrar. Litet problem med vasshet men trodde att jag kunde lösa det genom att byta någon kablel. Det var inte så enkelt, men slutresultatet har blivit mycket bättre.
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/16 :  23:14:42  Show Profile Send tompa a Private Message
Anders och Thomas! Jag måste bekänna en sak, mitt lyssningsrum har en svag punkt (förmodligen fler...), det är litet (16,5 m2), nästan kvadratiskt och svårt att möblera mycket annorlunda än idag, vilket innebär att jag sitter nästan med samma avstånd till högtalarna, som avståndet mellan dessa. Dessutom, och det är väl det värsta, jag sitter för nära, i synnerhet som jag gillar ganska hög volym. Då är det ju lätt att ljudet skär lite i öronen.

tompa
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/03/16 :  23:35:08  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hur har du dom uppställda? Invinklade? Har du något på sidoväggarna som kan dämpa reflexerna? Prova ställ upp ett par madrasser/täcken för att höra vad som händer.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/03/16 :  23:45:52  Show Profile Send Anders47 a Private Message
tompa, inget idealt lyssingsrum men man kan försöka göra det bästa av det. Borde bli bättre om du kan få högtalarna litet längre fram och längre från sidoväggarna (med hänsyn till att du säger att det är samma avstånd mellan högtalarna som till lyssningspositionen).
Som Thomas säger, om du inte har högtalarna invinklade så pröva absolut detta. Så att de skär ihop i lyssningspositionen eller strax framför.
Dämpningen är också viktig. Utan att gå in på särskilda specialåtgärder, så är det bra med mattor, gardiner, bokhyllor och väggbonader.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/17 :  01:32:04  Show Profile Send brumel a Private Message
Det är ju möjligt att man i ett blindtest skulle föredra det lite mer detaljerade ljudet framför det inbäddade men efter alla försök att piffa upp diskanten med kablar har jag lärt mig att det är övergående; man tycker om det lite piffiga ljudet ett tag, sen byter man tillbaka.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/03/17 :  09:04:43  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Kolla upp musical Fidelity. Musical Fidelity A3.2 CD har ett mjukt behagligt ljud. Men den är inte, till skillnad från t ex vincent cd-s6, sänkt och färgad i diskanten. Alla detaljer finns med, det finns ingen "varmt ljud färgning", den spelar stort, öppet och luftig och aldrig någonsin vasst.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2003/03/17 :  11:53:04  Show Profile Send JMlab a Private Message
En av få Cd-spelare som låter "analogt" är Wadia 861 men den är ju inget"budget" köp direkt
även DCS låter analogt men då drar det iväg mot ännu högre höjder.
Mvh
JMlab
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/03/17 :  12:02:14  Show Profile Send binmarv a Private Message
Audio Analogue Paganini, gärna den äldre modellen som fick fem stjärnor i hifi & Musik för sitt varma och tilltalade ljud. Den nya är mer dynamisk och det föredrar jag.

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/03/17 :  12:40:44  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hejsan mace!

Vem säljer Quad i Sverige?
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/17 :  17:43:10  Show Profile Send tompa a Private Message
Anders och Thomas, ang högtalarplacering; jo, jag har mina stativare något invinklade, f ö är det tämligen hyfsat med dämpande prylar i rummet; gardiner, matta, stoppade möbler m m.

Någon som vet något om Quad´s CD-spelare? Är den också uppiffad för att få ett behagligare ljud eller spelar den någorlunda neutralt. När jag lyssnade på den blev jag mycket förtjust i ljudet, men den hör ju inte till de dyrare, så risken är väl att även gamla fina Quad låtit fejka till ett mysigt ljud... Vad tror ni?

tompa
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2003/03/20 :  11:14:09  Show Profile Send Terratec a Private Message
Skulle också vilja veta vilka som säljer Quad i Sverige? Quad's hemsida gav ingen ledtråd nämligen.
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/03/20 :  11:22:06  Show Profile Send AndersB a Private Message
Radiolagret i Göteborg säljer QUAD för alla intresserade. Gubbsen där är kanon att ha och göra med - hemlåning och sånt är inga problem. Dessutom har dom schyssta inbytespriser.

Anders
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2003/03/20 :  11:27:24  Show Profile Send Terratec a Private Message
Hmm..., bra för alla i Göteborg och omnejd. Känner du till någon återförsäljare i Stockholmsområdet? Vill göra just det du säger; kunna låna hem och testa.
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/20 :  14:00:07  Show Profile Send tompa a Private Message
Opus 3 är generalagenter i Sverige för Quad, du kan höra med dem vem som säljer Quad-prylar i Stockholmsområdet.

tompa
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2003/03/20 :  14:48:43  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag köpte en sony SCD555ES, och upplevde precis det du frågar efter, d.v.s mindre Digitalljud, mer analoglikt (vinylkänsla), samt även ett tydligare och mycket med välupplöst ljud, enklare att följa en text t.ex.
Detta speciellt markant med SACD, men den är mycket bra även som CD-spelare.
Den slog min gamla Rotel RCD990 med hästlängder.
Denna spelare kostade ca: 20000 som ny innan den utgick.

Jag köpte en ny i oöppnad kartong på annons i HiFi magasinet för 11000 starx innan jul.
Killen som sålde hade köpt 3 st i Tyskland, (han var själv Tysk och bodde i Tranemo).
Han skulle sälja två, jag köpte den ena, det är möjligt att den andra finns kvar, sök på annonserna i Hifimagasinet, om du är intresserad.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2003/03/20 14:49:58
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2003/04/17 :  22:36:21  Show Profile Send JohnB a Private Message
Cairn Fog har enligt alla tester jag läst en silkesmjuk men samtidigt detaljerad diskant likaså gäller dess mellanregister, har lyssnat på den själv och kan bara hålla med. Naim cd5 är en annan spelare med analogt driv som också kanske skulle kunna passa.
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/04/17 :  23:13:02  Show Profile Send pesa a Private Message
Var kan man hitta hogtalarprogrammet CARA som refereras till ovan?

Detroit, Michigan
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000