HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kondingar - rek + priser/länkar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2002/07/28 :  22:26:56  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hej!
Vill byta ut endel kondingar i CD, först etc.
Vad rekommenderar ni om man tänker på pris/prestanda/ljudkvalitet?
- elyter i nätdel
- kopplingskondingar
- bypasskondingar
Har ni länkar / tel. nr till källor i Sverige är jag tacksam...
Mvh
T

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2002/08/04 :  01:43:22  Show Profile Send Zombie a Private Message
En gång till...

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/04 :  10:50:01  Show Profile Send Nagref a Private Message
Det är svårt att veta vilket som kan bli bäst (om det ens blir en förbättring) då det beror på vilka svagheter grundkonstruktionen har...
Men vill man pilla så byt kopplingskondingarna (som som sitter vid varje ic mellan spänningsförsörjningen och jord) till sådan som har lägre impedans (läs induktans) och justera gärna upp värdet något. Se till att de nya har samma rastermått så att de får plats på orginalplatsen då andra placeringar omedelbart ger högre induktans.
DC-avkopplingskondingar brukar vara ellyter. Byt inte dessa utan parallellkoppla dem med någon bra plastfilmskonding.
Filterkondingar kan bytas mot sådana med bättre precision.

Det är väl vad jag skulle rekommendera. Man kan hitta bra kondingar på Elfa men de är inte de audiofilt sexigaste alla gånger.


-The world is my oyster...
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2002/08/05 :  18:50:11  Show Profile Send Zombie a Private Message
man tackar...

Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/08/05 :  19:49:00  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Du skriver ikke hvilke apparater du har??

Jeg har i CD afspillere og DAT-båndoptagere fra SONY og Pioneer oplevet at flere helt almindelige elektrolytter sidder i serie med signalet flere steder mellem IC'erne. Hvis du får fat i et diagram (service manual) kan du kontrollere hvor de sidder og om der er DC til stede. I mange tilfælde er de helt overflødige og kan erstattet med en kort wire. Dette er nok den bedste og hurtigste forbedring jeg nogen sinde har oplevet fra en CD. Jeg kunne fjerne 6 fæle elektrolytter fra signalvejen og lyden var en klar bätra!


Mvh. Jan Nielsen
HIGHfidelity
"Don't worry. Everything is getting nicely out of control....
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2002/08/05 :  20:17:16  Show Profile Send Zombie a Private Message
CD: Marantz CD63 KIS, Philips CD615
Pre: Quad 44
Slutst: Quad II
Högt. Tannoy SGM-10

Har moddat lite grand, mest genom at ta bort komponenter. Vill gärna ha utgångskondingar och nyare (bättre?) filterkondingar i Quad II:orna.
Om jag köper tänkte jag köpa bra komponenter direkt och från en källa...
Mvh

Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/08/05 :  20:40:04  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Min erfarenhet av sådana förändringar som du talar om är att det kan bli allt från en försämring till en avsevärd förbättring. Beror på som Nagef säger hur konstruktionen är gjord, vilka komponenter som sitter där från början och vad du sätter dit i stället. Gör som jan säger, skaffa kopplingscheman och sätt dig in i konstruktionen. Jag kan inte ge några ytterligare åsikter eller tips. Om du kunde specificera dig lite bättre så kanske.

Farnell är nog den källa i sverige som har mest att erbjuda audiofilen. Golden Age har en del. Elfa har en del

DrM




Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/05 :  22:23:34  Show Profile Send Flint a Private Message
Byt ut alla elektrolyter i nätdelem mot polypropylen
eller papper i olja. Det brukar göra susen men slå
av strömmen först.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000