| Author |
Topic  |
|
|
trocadero85
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 18:56:26
|
Det verkar vara en del på detta forum som byggt dessa högtalare så jag tänkte be om lite råd och tips. Jag har byggt voighthorn tidigare men då var de en annan veckning med bara en liten spalt längs ner. Dessa var 80cm höga och 40cm breda. De nya voighthornen(VH-1) har mycket bättre elementplacerin jag använder bredbandselement(Philips 9710) och de kommer precis i rätt lysningshöjd men jag har en del andra problem. I det rummet jag lyssnar nu hör jag knappt någon bas. Jag har tidigare testat i ett annat större rum intill en vägg ganska när hörnen och då blev det riktigt kraftig bas. Är olika högtalare olika känsliga för rumsplacering? Efter div inlägg bl.a. på detta forum har jag märkt att en del tycker som jag att VH-1:orna har lite väl tunn basåtergivning medans andra har beskrivit dem som lite för basstarka och till och med bumliga. Jag upplever också en rätt kraftig "peak" någonstans runt 200-250 Hz där en del toner blir lite väl kraftiga. Dessa problem tror jag beror på dämpning. Men hur ska jag göra? Just nu är det dämpade enligt råden på hemsidan med dörrmatta på sidorna och på mellanväggen. Kan extra dämpning i vissa fall öka effektiviteten på vissa frekvenser? Hur gjorde ni? För dom som inte vet vad VH-1-orna är så följer här en länk www.valutronic.se (klicka vidare på VH-1). |
|
|
time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 23:00:35
|
| Funkar verkligen 9710 i ett horn ? Har för mig att Q ligger över 1 ?! |
Lämnat forumet |
 |
|
|
knutte
Member

347 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 14:02:37
|
time: det ska tydligen vara Qts runt 1...
trocadero85: Jag dämpade som dom sa på sidan, men jag använde Ljudias Zachry dämpmatta.
|
Har någon sett en bordshare? |
 |
|
|
lenwac
Member

244 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 15:04:45
|
Hej
Jag har byggt ett par VH-1 med Monacor elementsatsen från Vaule Tronic. Ett mycket bra bygge, som jag lyssnat mycket på. En del som lyssnat på dom har tyckt att diskanten är lite vass, det tycker inte jag. Runt 200-300 Hz har jag inte haft några problem. Kanske kan bero på dina Philips element? Dom är endast dämpade med tunna skumgummiskivor på de ställen som rekommenderades. Jag håller med dom som tycker att dom är en aning basfattiga. Förklaringen kanske kan ligga i att jag matar dom med en triodkopplad Edison 22:a som inte hostar ur sig så värst många watt, men detta har jag kompenserat med en bra subba, 60 liter, två motpolskopplade Seas PP Rex 10". För övrigt tycker jag VH-1 är mycket prisvärda.
/lenwac |
"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd" |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 17:19:55
|
| Är de (VH-1) verkligen så bra som det står skrivet på deras hemsida?? Jag kan mkt väl tänka mig att de låter basfattigt då ingen som helst korrigering för baffelsteget finns, borde vara enkelt att fixa med en seriespole, typ! |
sound pollution |
 |
|
|
lenwac
Member

244 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 10:35:04
|
Om dom är bra? Ja det tycker jag. Om dom är lika bra som sägs på hemsidan kan jag däremot inte avgöra. Man bygger ju ett par för ca. 1500:- inklusive allt. Jag har ett par så om någon är intresserad så är ni välkomna för provlyssning, det är bara ni hör av er. Jag bor i Värmland.
/lenwac |
 |
|
|
Wolfie
Member

752 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 11:13:30
|
lenwac: Det skulle kanske inte vara helt fel!
Jag bor nämligen oxo i värmland, kristinehamn för att vara mer exakt. Vart bor du?
|
Ingen ordning utan kaos! |
 |
|
|
Larsen
Member

833 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 11:24:09
|
Värmland-Värmland... Jag bor i Karlstad. Trevlig med andra här som bor i närheten. |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
 |
|
|
lenwac
Member

244 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 12:37:41
|
Right on! Kristinehamn här med. Skicka ett PM bara när ni vill komma.
/lenwac |
 |
|
|
Jensevik
Member

513 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 22:53:23
|
He He !!! Kristinehamnare jag också!!!!
Johan |