HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Glasfiber-baslåda
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/03/02 :  23:52:34  Show Profile Send mag a Private Message
Nån som har erfarenheter ? vill bygga ett lättviktsbygge till bilen med 2 st TB 8" för att montera på hatthyllan.

Vill inte ha en tung låda då jag kommer att försöka lätta bilen så mycket som möjligt i övrigt.

Läste i nån bisteriotidning för några år sen om några som byggde en låda i kolfiber och den vägde inte mer än 4.5 kg (dock betydliugt större än min plnerade), fast det verkar dyrt och krångligt.

Jag har bara tid och råd att ha en bil så den måste** funka både på bana och till vardags.

** eller snarare jag vill, fast det är nästan samma sak har jag märkt

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/03/03 :  00:16:48  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Det är ett jäkla grisjobb, jag och en kompis byggde i reservhjulsbaljan på hans bil och det var kladdigt. Bilen lukta plastbåt rätt länge efteråt också. Det man ska tänka på är att stora plana ytor flexar ganska mycket om materialet inte är tjockt, ska det bli stabilt och lätt måste formen vara sådan att den ger styrka åt konstruktionen.

//Magnus
Go to Top of Page

nutte
Starting Member

2 Posts

Posted - 2003/03/03 :  10:42:10  Show Profile Send nutte a Private Message
Håller inte med om att det är ett grisjobb.
Visst luktar det en del men har man bara lite ventilation
så går det att leva med. Belöningen är ju att du kan ha
en rejäl låda och ändå ha gott om bagage.
Som föregående talare skrev så bör det vara
ganska tjockt (ca:8mm)på större plana ytor.
Men du gör väl baffeln i trä?

nutte
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/03/03 :  11:37:48  Show Profile Send mag a Private Message
Tackar för svaren, tänkte bygga in stag och stöd väggar i lådan för att inte få så stora ytor.

Baffeln blir i nog i MDF fast ganska tunn ev armerad, fast hur skulle det bli om man körde med glasfiberarmerad balsam som baffel

//Magnus

Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2003/03/03 :  12:20:55  Show Profile Send frez a Private Message
Luktar? Inte riktig Epoxi! Jag har tillochmed epoxilaminerat hemma i köket och det luktar mycket svagt om lamineringsepoxin jag använde. Däremot är det starkt allergiframkallande om man får på huden, för att inte tala om frätande. Men vill man bygga lätt och stakt använder man med fördel högdensitets frigolit som lamineras på bägge sidor.

/Frez

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/03/03 :  12:24:33  Show Profile Send DanneS a Private Message
Om det är vikt du vill spara så använd en sandwichkonstruktion. Balsa kan vara ett alternativ. Annars finns det PVC-skum.

Förslagsvis en 20 mm tjock kärna av PVC-skum (100 kg/m3) och ytskikt med 2-3 mm glasfiber/polyesterkomposit, vikt ca 11 kg/m2. Det avgjort viktigaste vid uppläggning av laminatet är att du pressar ur ALL luft, använd metallroller.

/Daniel
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/03/03 :  13:55:27  Show Profile Send mag a Private Message
Ok, ännu mer bra tipps tackar och bockar.

Hödensitets friggo är det den rosa du tänker på då ? (brukar användas under betongplattor till hus med hög belastning)

//Magnus

Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2003/03/03 :  14:23:01  Show Profile Send frez a Private Message
Nja, vet inte riktigt. Den jag använt är speciellt anpassad som kärnmaterial i laminatkostruktioner, tex båtar. Hater NM-plattan och säljs av epotex om jag inte missminner mig.

/Frez

Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/03/03 :  14:45:11  Show Profile Send DanneS a Private Message
Nej, det är inte frigolit. Ta en titt hos DIAB [http://www.diabgroup.com/DIAB/DIABHome.nsf/Start/SE?OpenDocument] och leta upp divinycell, H100 tror jag borde vara lagom. Vet ej om DIAB säljer till privatpersoner (små mängder).

/Daniel
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/03/03 :  18:17:50  Show Profile Send mag a Private Message
Tackar, får väl e-posta dom och fråga vad det kostar och var man kan köpa annars får det bli balsa.

mvh

//Magnus

Go to Top of Page

Slumpen
Member

73 Posts

Posted - 2003/03/03 :  20:19:44  Show Profile Send Slumpen a Private Message
Istället för Epoxy (obs stavning ) så kan man med fördel använda Polyester, inte alls så ohälsosamt som Epoxy. Epoxy i köket, egentligen ganska dumt då ångorna från epoxyn är bästintill doftfria men mycket onyttiga. (Kan jämföras med doften av koldioxid)

Rosa friggo, "Floormate (400g/m3)" är lätt att hantera med ett bilbatteri lite kanthaltråd och ett par sladdar. Ett par tallrikar i rätt storlek å vips, riktigt runt och fint Jag håller på en del med olika härdplaster och utfyllningar, så önskas mer fakta av någon så säg till.

Balsa är dyrt men trevligt material, Abachi är mkt billigare.

/ T

Det kliar i mina fattiga fingrar...
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2003/03/03 :  21:50:03  Show Profile Send frez a Private Message
Njae, vet inte riktigt hur farligt det är.

Citat från Nils Malmgen AB:

"Inandning av epoxihartser vållar inga problem eftersom de ej är flyktiga. Härdarna har som regel en stickande lukt som kan ge tillfällig irritation i andningsvägarna, inandning av aminer ger normalt inte upphov till någon förgiftning.

Epoxihartser som användes i Nils Malmgren ABs produkter är ej cancerframkallande enligt den litteratur som finns i ämnet. Däremot är aromatiska aminer som 4,4-diaminodifenylmetan klassade som cancerframkallande och får endast hanteras efter tillstånd av Yrkesinspektionen."

Efter samtal med försäljare på Epotex AB, där epoxin köptes, framkom att ångorna ej var farliga, samt att mask ej behövdes. För säkerhets skull hade jag dock alla fönster öppna.

/Frez

Go to Top of Page

Slumpen
Member

73 Posts

Posted - 2003/03/03 :  22:06:04  Show Profile Send Slumpen a Private Message
Det är hudkontakt som är det värsta vad gäller alla härdplaster, så handskar är i princip et måste. Det enda som funkar i tvättväg är alldeles vanlig tvål och vatten. fett(tvål)+epoxy = lätt avsköljbart. Men endock mycket alergent.

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/03/04 :  00:40:18  Show Profile Send mag a Private Message
Oki så polyester funkar lika bra som bindemedel ? låter ju bra.

Tänkte stå ute (beror ju på tempen) och med rejäla handskar.

Några andra ider på vad man kan använda om man vill ha lådan resonansdöd (vid höga frekvenser i vart fall) och stark samt natuligtvis lätt och hyfsat billigt ?

Tackar för alla ider och svar.

mvh

//Magnus

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/04 :  11:00:39  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag kan maila över beskrivningen på sand,epoxi,gummiblandningen som beskrevs i "speakerbuilder". Dom lådorna behöver inte vara särskilt tjockväggiga så dom blir inte så vansinnigt tunga heller.

d.bengt@bredband.net
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/03/04 :  13:40:11  Show Profile Send mag a Private Message
Jag tror jag redan fått den av dig tidigare :) (beskrivingen liggr ivart fall nånstans på min hårddisk), kanske nått att fundera på dock fast då behöver man en form misstänker jag.

Tack ändå :)

//Magnus

Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2003/03/04 :  17:31:38  Show Profile Send M3 a Private Message
Titta på högtalarelement som behöver liten sluten låda. Sen finns det firmor som sprutplastar, de har fiber och plast i en smet som sedan sprutas på. Gör en mall i trä pensla på släppmedel och far förbi ett sådant ställe. Och väger det för mycket så går det kompenseras med mer hästkrafter. Tänk på att den vikt du kan styra över bör sitta lågt, för att få optimal väghållning. Prova med att bygga kickpaneler!!!

Hälsningar Ronnie som åxå kommer att köra bana i år, fast stereon har rykt ut ur bilen. Man har ju ett trevligt motorljud att lyssna till.
Go to Top of Page

Slumpen
Member

73 Posts

Posted - 2003/03/04 :  19:55:08  Show Profile Send Slumpen a Private Message
Utebruk, kan vara lite tveksamt om du bor i sverige minst 5 grader varmt bör du ha. under hela härdningen. Visst det finns varianter för alla temperaturer men de vanliga "laminerings-tvåkomponents-resiner" tål inte kyla så bra.

(Polyester köper man föresten hos båthandlare, likaså mikroballonger)

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/03/05 :  01:19:54  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Titta på högtalarelement som behöver liten sluten låda. Sen finns det firmor som sprutplastar, de har fiber och plast i en smet som sedan sprutas på. Gör en mall i trä pensla på släppmedel och far förbi ett sådant ställe. Och väger det för mycket så går det kompenseras med mer hästkrafter. Tänk på att den vikt du kan styra över bör sitta lågt, för att få optimal väghållning. Prova med att bygga kickpaneler!!!

TB 8" behöver bara ca 10 liter st vad jag förstår.
Kan va värt att kolla upp en så firma, fast det är ju lite kul att göra det själv också.
Tänkte göra så jag kan plocka ur lådan vid bankörning, fast jag vill ju att det ska kunna gå fort på vanliga vägen också .

quote:
Hälsningar Ronnie som åxå kommer att köra bana i år, fast stereon har rykt ut ur bilen. Man har ju ett trevligt motorljud att lyssna till.

Om man ser till ditt nick så är det inte omöjligt att vi träffas i sommar, jag räknar dock med att bara köra en eller ett par race i sommar eftersom jag inte kommer att byta motor förens i höst/vinter.
Ska köra BMW sportclubs serie är tanken. Heter mag på www.bmwpower.com också. medlem 1840 i bmwcs.

quote:
Utebruk, kan vara lite tveksamt om du bor i sverige minst 5 grader varmt bör du ha. under hela härdningen. Visst det finns varianter för alla temperaturer men de vanliga "laminerings-tvåkomponents-resiner" tål inte kyla så bra.

Jo jag kom också att tänka på det så det får nog bli till att slabba (eller snarare försöka undvika) inne

//Magnus

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000