| Author |
Topic  |
|
|
bassman
Member

402 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 19:08:18
|
| Det borde ju bli mer basstöd ju närmare golvet den kommer, några andra aspekter? Precis bakom basen borde väl inte vara så lämpligt. |
Det låter bättre med helrör på bänken
|
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 21:01:34
|
| Har porten nära golv (15cm, framåt) på högtalarna jag använder nu, jag tycker att ljudet blir lite "snett". Beroende på vilken portlängd jag kör, just nu kör jag ganska låg avstämning. Då kan jag inte påstå att det har så stor betydelse. |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 01:19:27
|
Har också funderat på det här med höjden nu när man är igång med golv-projektet, man blir helt velig när man har en 1m hög högtalare att placera den på. Tänkte sätta den bakom, 25cm från botten/golvet. Några kommentarer? Är det någon som har bättre koll än jag på hur man mindskar risken för mellanbas och mellanregister att läcka ut genom porten? |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 15:23:09
|
"Tänkte sätta den bakom, 25cm från botten/golvet. Några kommentarer?"
Tror det är bättre att montera den vid 33cm, eller 20cm, eller 14cm, eller... |
sound pollution |
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 15:37:12
|
quote: Tror det är bättre att montera den vid 33cm, eller 20cm, eller 14cm, eller...
Varför då? |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 17:46:48
|
Att sätta röröppningen en bit ifrån bakasidan av elementet är vettigt och att se till att det är mycket dämpning hjälper till för att se till att inte så mycket energi läcker ut genom basreflexröret. Man kan t o m se till att ha en drös dämpmaterial mellan elementet och den inre portöppningen. 'Försämrar inte då att ljudet rör sig till porten vid den frekvens där porten faktiskt ska verka då' - säger nog en del. Nope inte om basreflexlådan ska fungera som en basreflex (och inte som en TL) för då har man i princip ett relativt jämt högt tryck och låga partikelhastigheter i hela lådan (utom just vid portöppningen).
|
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
| |
Topic  |
|