HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga om XLR => RCA
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/28 :  12:57:11  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Tiden nöter ned även den mest inbitne smiley-motståndare....

Advantage monteras i Sverige av civilingenjörer med oskilda föräldrar och hälften av intäkterna går till Rädda barnen, allt material samt hela tillverkningsprocessen är kravmärkt och Hifi Consult planterar dessutom ett regnskogsträd för varje inkommen order....

Om man skall ta det en smula seriöst så är Vincenthistorien ett påhitt (liksom Advantagehistorien)

Man kan ta en tankeställare dock över detta med priser och konkurrens. I går på radion så berättades om kakaoplantagerna i västafrika med barnarbetare som dog eller blev sjuka när kakaon måste fram till låg kostnad (utan skydd i besprutningsdimman, obefintliga skyddsanordningar och barn som arbetar). Kaffet är en annan likadan avdelning som ofta har röda priser i affären. Ingen tror väl på allvar på den tjusiga infon på kaffepaketen över det "utvalda" kaffet...

Mattor och IKEA:s skräpkorgar och diverse järnskrot från Vietnam som de säljer i varuhuset har det ju varit många reportage kring, Nike-skor....

Jo jag vet, jag är lite underlig när det kommer till detta område. Här är i princip ALLT Krav-märkt inklusive Kaffe, bitsocker, mjöl, gryn, mjölk, ost, dricka, saft, kött, spagetti, snapsen (!).... Det kostar 10-20%% mer, smakar oftast inte annorlunda eller bättre men det KÄNNS så mycket bättre..

Å andra sidan nu när detta inlägg redan spårat ur of topic å det grövsta. Vi måste tillåta handel med 3:e världen på så sätt att de får bättre levnadsvillkor/välfärd.. Då föder de nämligen färre barn och i princip alla bekymmer vi har i världen går att klara av.

Och man måste ju börja någonstans och början ser ut sådär. Barnarbete...

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/07/28 :  13:10:42  Show Profile Send Flint a Private Message
Citat:
Vincent köpta i Sverige är nästan dubbelt så bra som dom som köps i Tyskland!


Den meningen kräver nog en liten förklaring. Betyder det 90% bättre?
Du måste vara en noggrann en som kan beräkna det så exakt.



Edited by - Flint on 2002/07/28 13:15:0
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/07/28 :  13:22:20  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Jag tror nog att den som inte nöjer sig med nästan dubbelt får betraktas som att vara nogrann han med

John

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/28 :  13:23:51  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Citat:
Vincent köpta i Sverige är nästan dubbelt så bra som dom som köps i Tyskland!


Den meningen kräver nog en liten förklaring. Betyder det 45%?
Du måste vara en noggrann en som kan beräkna det så exakt.





Hej F!
Om man kollar lite priser i Sverige och Tyskland så märker man att skillnaden är större än vad momsskillnaden är. I Tyskland kan man köpa Vincents stora monoblock och tillhörande försteg för ca 2500 Euro(=2500x9,5=ca 24000SEK).
I Sverige kostar den uppsättningen 50 papp!
Det är just i detta fallet mer än dubbelt så dyrt(fast man får ju lägga till lite för frakt och då blir det nog bara nästan halva priset i Tyskland).
Att jag skrev dubbelt så bra var ju en, i all välmening, hälsning till dom som är så övertygade om det linjära sambandet mellan pris och ljudkvalitet.....

Sladd: Jag har väldigt svårt att tro att barn skulle klara av monteringen av hifiprodukter. Däremot tillverkningen av alla komponenter är mer tveksam.....
Det finns andra skäl till att bojkotta produkter från Kina, men det faller liiiite utanför ramen för detta forum.

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/07/28 :  13:25:10  Show Profile Send Flint a Private Message
Raderat av mig själv. Frivilligt.

Edited by - Flint on 2002/07/28 13:28:5
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/07/28 :  15:44:55  Show Profile Send Bland a Private Message
Jag håller med dig sladd. Någonstans måste man börja.Alla ni som köpare cacao, köp rättvisemärkt. Då går pengarna till odlarna och inga barn slavar har skördat växterna. Det är faktiskt så att det är fler slavar i världen idag än vad det fanns för hundra år sedan. Barnarbete är komplicerat, mycket komplicerat. I vissa länder är det så att barn arbetar. Om dessa barn inte arbetade så skulle familjen fara illa. Därför är det inte alldeles enkelt att bara bojkotta dessa fabriker. Det viktiga är att företag som HM,nike,vincent osv tar sitt ansvar. Nu gör dessa företag inte alltid det. Kläderna,skorna,hifi saker tillverkars inte hos företagen utan hos en lokalföretagre som fått uppgiften att producera dessa varor. Nike (även reeebok och dem andra) struntar fullkomligt i vilka förhållanden dessa produkter är tillverkade i. Där har vi konsumenter ett ansvar att påpeka detta för företagen och vara beredda att betala lite mer för varorna. Jag vet att hm och ikea har arbetat med dessa frågor och lyckats få företagen att förstå att barn måste gå i skola och inte bara arbeta under vidriga förhållanden (inlåsta osv). Företagen (hm osv) kan ställa krav och det ska dem, men då måste vi vara beredda att betala lite mer vilket jag tycker vi skall.



Jag köper alltid krav och rättvisemärkt om det finns (lite of topic men kunde inte låta bli).

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/28 :  16:07:13  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Jag håller med dig sladd. Någonstans måste man börja.Alla ni som köpare cacao, köp rättvisemärkt. Då går pengarna till odlarna och inga barn slavar har skördat växterna. Det är faktiskt så att det är fler slavar i världen idag än vad det fanns för hundra år sedan. Barnarbete är komplicerat, mycket komplicerat. I vissa länder är det så att barn arbetar. Om dessa barn inte arbetade så skulle familjen fara illa. Därför är det inte alldeles enkelt att bara bojkotta dessa fabriker. Det viktiga är att företag som HM,nike,vincent osv tar sitt ansvar. Nu gör dessa företag inte alltid det. Kläderna,skorna,hifi saker tillverkars inte hos företagen utan hos en lokalföretagre som fått uppgiften att producera dessa varor. Nike (även reeebok och dem andra) struntar fullkomligt i vilka förhållanden dessa produkter är tillverkade i. Där har vi konsumenter ett ansvar att påpeka detta för företagen och vara beredda att betala lite mer för varorna. Jag vet att hm och ikea har arbetat med dessa frågor och lyckats få företagen att förstå att barn måste gå i skola och inte bara arbeta under vidriga förhållanden (inlåsta osv). Företagen (hm osv) kan ställa krav och det ska dem, men då måste vi vara beredda att betala lite mer vilket jag tycker vi skall.



Jag köper alltid krav och rättvisemärkt om det finns (lite of topic men kunde inte låta bli).






Men varför överhuvudtaget applicera detta på hifiprodukter och dessutom tro(!!!!) att all tillverkning som sker i Kina utförs av barn???.....och i såfall sitter det verkligen inga kinesiska komponenter i apparater som monteras i Europa??
Varför peka ut Vincent före andra företag???


Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2002/07/28 :  16:11:18  Show Profile Send ryst a Private Message
hmmmm, jojo här blev det allt fetmycket politik.

Men jag köper hellre en Vincent i Tyskland och betalar halva priset mot än att köpa den i Sverige (tyvärr alla handlare), jag menar ungarna lider inte mindre bara för att JAG betalar mer för produkten i Sverige.



Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/07/28 :  16:21:44  Show Profile Send Bland a Private Message

Men varför överhuvudtaget applicera detta på hifiprodukter och dessutom tro(!!!!) att all tillverkning som sker i Kina utförs av barn???.....och i såfall sitter det verkligen inga kinesiska komponenter i apparater som monteras i Europa??
Varför peka ut Vincent före andra företag???


Mvh/Mats
'There's a method to my madness'

Tyvärr förkommer det mycket tillverkning i asien som har mycket att önska. Varför inte hifi? Det inte bara kläder och jordbruk. Vincent är bara ett exempel. Nästan all japansk elektronik tillverkas idag i kina. Det är ingen som tror att all tilverkning görs av barn. Det finns barn som tillverkar varor och därför är det ett problem. High end är ingen liten marknad. Jag har sett uppskattningar på att high end omsätter ungefär 1,5 miljard dollar. Visst inga jättepengar om tittar på andra varor men tillräckligt för att vilja få ner kostnaderna och tjäna mera pengar.

Jag vet, of topic men.........(radera om ni vill)

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/28 :  16:41:43  Show Profile Send matson a Private Message
Men tror inte du att det sitter asiatiska komponenter även i apparater som moteras i Sverige eller Norge?
Man kan precis lika gärna misstänka Primare som Vincent(om man nu då inte även tror att monteringen utförs av barnarbetare)!

Det finns ju oändligt många aspekter att dikutera kring barnarbete, men detta är knappast rätt plats för det.


Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/07/28 :  17:03:15  Show Profile Send Bland a Private Message

"Det finns ju oändligt många aspekter att dikutera kring barnarbete, men detta är knappast rätt plats för det."


Mvh/Mats


Det finns många produkter i svenska hem som är tillverkade av barn eller tonåringar. I vissa fall kan man kalla det slaveri. Du har helt rätt i att detta är inte rätt forum,men det var inte vi som startade.


Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/28 :  18:27:03  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hmmmm... Vad har man nu startat

Ett hififorum mår bara bra av lite of topic ibland!

Ingen har pekat ut Vincent som utnyttjare av barnarbetare, du får läsa lite noggrannare Matson

I sakfrågan - of topicsakfrågan alltså - så kan man alltid alltid säga att "ja men de är ju mycket värre och då spelar det ju ingen roll att vi fuskar också...."

Man kan alltid jämföra med det som är sämre. Det leder garanterat inte framåt oavsett om det gäller barnarbete, miljögifter, mord eller hur bra man vill att en ny förstärkare skall prestera om man är konstruktör.

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/07/28 :  19:03:06  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Ett hififorum mår bara bra av lite of topic ibland!


Instämmer! (Klappar snällt på huvudet) Duktig Moderator .

Näe nu ska jag övergå till on topic igen...hmmmm...verkar svårt...måste finnas nått i detta outömliga ämne.......hmmm......jo, XLR kontakter kallas också för Canon-kontakter. Ähh, kom inte på nått bättre.

John

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/28 :  19:21:49  Show Profile Send matson a Private Message
Läsa noggrannare....jag har ju huvet bara 1cm från skärmen.....

Äh, Vincent åkte med i någon uppräkning av HM, Reebook å något mer...




Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/07/28 :  21:27:13  Show Profile Send Bland a Private Message


"Ett hififorum mår bara bra av lite of topic ibland!"

Absolut. Det behövs.



Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2002/07/29 :  12:18:40  Show Profile Send ryst a Private Message
hmmm lite mer offtopic men priset på Vincent SP 991 från http://www.dieboxhifi.de inkl frakt till Sverige blir €2088/par

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000