HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Jag har dämpat ett rum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2002/07/27 :  02:01:53  Show Profile Send Gus a Private Message
Förstört ett rum har jag gjort,säger hustrun-----hrrm--tja,det har snickrats lite och resultatet kan beskådas på adr.
http://se.photos.yahoo.com/gus_no_1

Ang.projektet på bilderna.
Varför ?
Jo det var hemska ekon och hårda klanger i rummet.
Varför dämpväggen blev som den blev ?
Ja,det var så att jag råkade ha en del material liggande.Behövde bara köpa skumgummi och lite masonit.
"Hörntraps"??? hur har jag räknat ut att det ska fungera ?
Räknat ut,nä inte alls.Ville bara ha mer dämpning i hörnen.(samt lite design)
Ljudmässigt resultat?
Det blev ett betydligt trevligare ljud,röster låter något så när som dom ska,vassa diskantljud har lugnat ner sig o.s.v.
Slutsats.
Jag har bara gjort några kortare lyssningssessioner ännu men resultatet blev nog ungefär som jag tänkte.
I basregistret kvarstår naturligtvis problemen (det är nästa projekt,mullerbasbekämpning alltså)
Faktiskt är det så att jag tycker bummelbasen blivit mera påträngande efter bygget av väggen,
kanske beror det på att resten har stramats upp så att baseländet framträder tydligare.
Rummet är fyra gånger fyra meter så basproblem har jag av värsta sort,plats till en massa
tubetraps har jag däremot inte------suck----nåja, jag får väl fundera på saken.



Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/07/27 :  10:30:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Tack för bilderna!

Hörntrappsen borde ha hjälpt till i basregionen om de är stora nog. Men det är klart med ett fyrkantigt rum kan det behövas fler än två.....
Kommer du att ge dig på bakväggen också? Vad har du för mått på "hörntrappsen"?

Vänligen, Per

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/27 :  11:09:23  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Detta kommer att okulärbesiktigas innom snar framtid!

Kul!




Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/27 :  11:36:45  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
jag tror katten får sitt favoritkrypin bakom gullfibern.

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/27 :  20:55:52  Show Profile Send Morgan a Private Message
Plats till tubetraps har du inte?

Jag ställer mig tveksam till detta... Skulle du inte kunna montera tubetraps istället för de där trekantiga absorbenterna du ställde i hörnen bakom högtalarna? Dessa trekantiga konstruktioner är näppeligen lika goda basabsorbenter som tubetraps, eftersom de inte har en verkningsmekanism som kan omvandla tryck till rörelse. I hörnen är rörelsen minimal, så du har därför ganska liten effekt av de trekantiga sakerna du ställde där (vig lägre frekvenser, märk väl). Om jag får vara så fräck att jag kommer med ett tipz så blir det att slänga ut de trekantiga panelabsorbenterna och ersätta med tubetraps, så kommer du att få basabsorbtion

Även mitt på väggen bakom högtalarna kan det vara lämpligt med tubetraps, eller kanske i skarven mellan vägg och tak eller vägg och golv. Om du bygger en sådan "fyrkant" av tubetraps, och kanske monterar en mitt på väggen också, så kan du alltid täcka för med en falsk vägg av tyg, som monteras på en ram, så har du en estetiskt snygg vägg där högtalarna kan ställas ända intill väggen... Men då är vi extrema igen *garvar*

Trevligt initiativ att lägga bilderna på Yahoo!

MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?*

Edited by - Morgan on 2002/07/27 20:56:3
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2002/07/28 :  00:36:07  Show Profile Send Gus a Private Message
quote:

Kommer du att ge dig på bakväggen också? Vad har du för mått på "hörntrappsen"?

Vänligen, Per



Bakväggen har en dörröppning på mitten och i ena hörnet står det en kakelugn så--------näe.
Måtten är ca.50*35*35cm. (invändigt)

quote:

Detta kommer att okulärbesiktigas innom snar framtid!

Kul!

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu



Välkommen så mycket,glöm inte matlusten (anses kanske som mutor att bjuda en moderator

quote:

Plats till tubetraps har du inte?

Jag ställer mig tveksam till detta... Skulle du inte kunna montera tubetraps istället för de där trekantiga absorbenterna du ställde i hörnen bakom högtalarna? Dessa trekantiga konstruktioner är näppeligen lika goda basabsorbenter som tubetraps, eftersom de inte har en verkningsmekanism som kan omvandla tryck till rörelse. I hörnen är rörelsen minimal, så du har därför ganska liten effekt av de trekantiga sakerna du ställde där (vig lägre frekvenser, märk väl).
Jag Om jag får vara så fräck att jag kommer med ett tipz så blir det att slänga ut de trekantiga panelabsorbenterna och ersätta med tubetraps, så kommer du att få basabsorbtion
--------------------------------------------------------
Dom där trekanterna får nog stanna kvar trots att du har rätt!
Dessa kom till efter lite provlyssning av mellanreg./diskant,kan väl bara säga att det blev ljudmässigt bra i dessa register.
(dessutom bygger dom inte mer än ca.40cm.diagonalt från hörn och in mot rummet,ev trycker jag in ett par tubetraps någonstans också)
------------------------------------------------------------
Även mitt på väggen bakom högtalarna kan det vara lämpligt med tubetraps, eller kanske i skarven mellan vägg och tak eller vägg och golv. Om du bygger en sådan "fyrkant" av tubetraps, och kanske monterar en mitt på väggen också, så kan du alltid täcka för med en falsk vägg av tyg, som monteras på en ram, så har du en estetiskt snygg vägg där högtalarna kan ställas ända intill väggen... Men då är vi extrema igen *garvar*
--------------------------------------------------------------
Tja.mitt på den fyra meter breda väggen bakom högtalarna sitter det ett fönster,att fixa till något i taket funderas det på just nu,vi får se vad som händer,
-------------------------------------------------------------

Trevligt initiativ att lägga bilderna på Yahoo!

MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?*

Edited by - Morgan on 2002/07/27 20:56:31


Tack för ditt svar,visst har du rätt i vad du säger men tilläggas ska kanske att av rummets fyra väggar så är det dörröppningar i två samt fönster i dom två andra,kakelungn i ett"bakre"hörn,soffgruppen ska få plats o.s.v.(utan att brinna upp när det eldas i ugnen)
Mvh.


Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/30 :  17:24:52  Show Profile Send celef a Private Message
Gus >> Coolt akustikprojekt, sådant gillar jag!!

Morgan >> "Dessa trekantiga konstruktioner är näppeligen lika goda basabsorbenter som tubetraps, eftersom de inte har en verkningsmekanism som kan omvandla tryck till rörelse. I hörnen är rörelsen minimal, så du har därför ganska liten effekt av de trekantiga sakerna..."

Hmm... jag lär mig detta aldrig, rörfällor har en kavitet och ett resistivt hölje som genom friktion dämpar rusningen/rörelsen mellan de olika "trycklagren" innanför/utanför rörfällan. Rörfällor ställs bäst i hörnen. Den trekantiga väggmonterade fällan fungerar ju efter samma princip, kavitet bakom (och i) isoleringen och en resistiv front?? Är det skillnaden i ytarea som gör den väggfasta fällan mindre effektiv??

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000