HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 2004, årets bästa plattor!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/11/15 :  17:10:03  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, kanske lite tidig att börja lista årets bästa skivor men av erfarenhet så brukar december inte ha så mycket intressant utan mest tramsiga julskivor och best of.

Så vilka skivor anser jag är årets bästa? Jo, dessa, utan någon inbördes ordning:

*Skinny Puppy - The Greater Wrong of the Right
En klockren "comeback" av den gamla kanadensiska gruppen som även står för årets bästa konsert på Arvikafestivalen. Grymt bra synth/EBM. Är årets bästa om jag MÅSTE välja bara en.

*Mayhem - Chimera
Vad vore black metal utan Mayhem? Otroligt mycket fattigare helt klart. Deras musik är som en resa genom ondska och förtvivlan, men samtidigt en progressiv sådan.

*Prodigy - Always Outnumbered, Never Outgunned
7 år efter deras genombrottsplatta Fat of the Land så är mästaren Liam Howlett tillbaka med en ännu bättre skiva. Singeln Girls var helt klart sommaren party låt tillsammans med Snooks - Mr cool.

*Karate - Pockets
Underbar indie pop från USA. Med bra texter och ett ganska eget sound.

*Slipknot - Vol 3
Säga vad man vill om dessa maskerade pajaser, men bra musik gör dom. Skivan är nog den bästa dom gjort hittills och jag hoppas fler kollar upp dom istället för att dissa dom på grund av maskerna. Hård och bra.

*Nick Cave - Abattoir Blues / The Lyre of Orpheus
Cave kan man alltid lita på. Visst, förra plattan var väl inte en av hans bästa men denna nya är kanon och han är verkligen tillbaka.

*Morrissey - You Are the Quarry
Gammal är äldst eller? Ångrar verkligen att jag inte var på hultsfred och såg konserten.

Så till några bubblare:
Anna Ternheim - Somebody Outside
To be gone är årets låt!

Infinite Mass - 1991
Har en gäng otroligt bra partylåtar

Faithless - No Roots
Väldigt bra platta och gav en bra spelning på Arvikafestivalen.

Darkthrone - Sardonic Wrath
Darkthrone kör på som vanligt och det är super!

Cult of Luna - Salvation
Svärta!


Så, vilka är era favoriter?

Jag resv. mig för att ändra listan om jag hinner fastna för någon mer skiva under resten av detta året.

Edited by - nin on 2004/11/15 17:23:16

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/15 :  17:36:34  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
NIN: Du skulle inte ha luft att lägga till vad det är för kategori på skivorna. Eller är allt lite Tyngre ? =)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/11/15 :  19:46:21  Show Profile Send Roq a Private Message
Jasså, Skinnys är så pass bra? Jag har bara laddat ner den för testlyssning. Kanske måste ge den lite mer lyssning.

Infinite Mass har jag och jag håller med - det är en bra skiva. Jag tycker dock inte att den slår deras förra. Stort plus är att de (åtminstone på min utgåva) skickar med en bonus-CD med ett HELT annat sound. Denna CD är långt ifrån publikfriande tycker jag. Mer hip hop i Gang Starr/Rebirth of Cool-stilen - kul med två så olika skivor i samma dubbel-CD tycker jag.

Nu blev jag också sugen att kolla in Prodigys och Nick Caves nya eftersom våra musiksmaker åtminstone verkar tangera varann...

Värda att nämnas från mitt håll är:

Kaizers Orchestra - Evig Pint
Uppföljaralbumet till min favorit "Ompa til du dör" gjorde mig inte besviken. Fortsatt ganska tung och ibland deppig rock med alternativ stil, tema-texter och allehanda influenser. Såg de på Nalen i början på året och de var som ryktet, helt suveräna live! Ett otroligt tryck; tunga gitarrer och trummor, orgel, järnrör mot bilfälg , snubbe i gasmask och ett band som gav allt på scenen. Röjigt och klart kul.

Senaste veckorna har Cakes nya (Pressure Chief) seglat upp som en favorit. De låter precis som på alla deras tidigare produktioner på gott och ont.
Vers på hjärnan just nu:
"In a seedy karaoke bar By the banks of the mighty Bosphorus
Is a Japanese man in a business suit singing 'Smoke Gets in Your Eyes'
And the muscular cyborg German dudes dance with sexy French Canadians
While the overweight Americans wear their patriotic jumpsuits".

Pop från skottland som jag gillade i år var Franz Ferdinandsalbum - många bra låtar.

En platta som verkar vara gjord för både 40-/70- och 90-talister är Scissor Sisters album. Beräknande kanske? Det låter både Bee Gees, 70-tals rock, disco och techno (Pink Floyd-covern)! Jag tycker i alla fall det är en kul och lättlyssnad platta som jag gärna slänger på.

Edited by - Roq on 2004/11/15 19:47:22
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/11/15 :  23:59:44  Show Profile Send nin a Private Message
Zalve, Vilka skivor som helst, bara dom är från 2004 (och december 2003, det tar ju ett tag att smälta skivor).


Roq, Juppz, den är så bra enligt mig. Kolla upp den. Kolla verkligen upp Prodigy och Cave, grymma skivor. Sedan, tänkte ta med Franz också men den har inte smält in helt än.


Så, är det inga som lyssnar på skivor på detta forumet? Kom igen nu!!!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/16 :  00:04:07  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag menade med ROCK, HÅRDROCK,,, så man vet om det är något man skall göra en extra lyssning på.

Har börjat kolla igenom de senast inköpen. Det kommer, men inte alls i dessa kvarter

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/11/16 :  00:10:26  Show Profile Send nin a Private Message
Som sagt, anser du 90 min inspelad borrmaskin är den bästa musiken i år så ta med den i listan

Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/11/16 :  00:41:22  Show Profile Send Roq a Private Message
Låter som nåt Die Krupps eller Einstürzende skulle ha svängt ihop i början av 80-talet
(Stahlwerksymphonie)
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/16 :  00:44:27  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Får väl se om den kommer med.

Måste kolla om jag har några som är från 2004 =)

Patricia Barber - Live: A Fortnight In France
Behöver väl ingen presentation (Den skivan som jag på rak arm är från 2004)

Jacques Loussier Trio - Best of Play Bach
Bach i Jazz arr. Trevlig dynamik

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/11/18 01:05:28
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2004/11/16 :  15:41:13  Show Profile Send Gabe a Private Message
Årets bästa redan? och jag som tänkte vänta hela 14 dagar till med och starta en sådan tråd... Okay, det är väl bara att ge sig in i diskussionen, för det lär som sagt inte dyka upp särskilt många "bra" plattor under årets sista skälvande veckor.
Således, årets bästa om jag får bestämma är:

Nicolai Dunger: This is my song (Blir bara bättre och bättre)
Ray LaMontagne: Trouble (årets debut, i klass med Ryan Adams Heartbraker)
Stina Nordenstam: The world is saved (inte för alla, men klarar du rösten så...!)
Tom Russel: Indians cowboys horses dogs (vilken historieberättare, klassiskt folk-texmex-rock)
Laura Veirs Glacier (udda och egensinnig artist med en helt egen ton)
Tom Baxter: feather and stone (årets Damien Rice, både mjukt och dramatiskt)
American Music Club: songs for patriots (alt. americana - bättre än Wilco)

årets remastrade återutgivningar:
Pauls Simon: Still crazy after all theese years (har äntligen fått det ljud den förtjänar)
Tom Waits: One from the heart (då Waits fortfarande gjorde musik... tidlöst!)

Så där ja. Då kan jag lugnt invänta andras listor och därmed tips!
hälsningar
Gabe (som älskar listor av alla slag...!)
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/11/16 :  16:24:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message


Årets roligaste comeback!

Trettioåriga Kriget.

För er som inte vet så var dom 70-talets bästa svenska rockgrupp.
Framför allt på scen!

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/11/16 :  23:52:30  Show Profile Send nin a Private Message
Kul med lite folk som skriver men att så få lyssnar på musik på ett hifi forum är ju jäkligt illa!
SKRIV era favoriter, eller är det bara apparaterna som är intressanta?
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2004/11/17 :  01:57:12  Show Profile Send aolite a Private Message
Håller helt klart med om att Mayhem och Morrissey ska vara med på listan. Darkthrone's senaste har jag inte( går och ställer mig i skamvrån en stund) Kan inte komma på någon mer skiva jag köpt från 2004, blir mest att man köper äldre skivor. Ska fundera lite...
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/11/17 :  02:21:08  Show Profile
Dom som snurrar mest är följande

Infected Mushroom - I´m the supervisor
Superljud och ett helt eget electronica sound. Störtskönt helt enkelt.

Nightwish - Once
Gillar blandningen Metal / Klassiskt / Opera stenhårt.

Dream Evil - The Book Of Heavy Metal
Klassiskt Metal sound?! ...

Melody club - Face the music
Bara bra helt enkelt.

Tunnel Trance Force Volume 28, 29 & 30
Detta är för det mesta i lurarna vid datorn.

Within_Temptation - The Silent Force
Som Nightwish fast bättre?! .. I alla fall minst lika bra!

Sen är det mycket annat nytt elektroniskt blippande, inga hela skivor utan 99% släpps enbart på singlar.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2004/11/22 13:51:45
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/17 :  02:27:32  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Rolling Stones - Live Licks, inte för att plattan är sensationell men för att Stones är så överdjävulskt bra!


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2004/11/17 :  12:57:08  Show Profile Send sisko a Private Message
Jag har mest kompletterat skivsamlingen med äldre skivor i år så jag får lista de två skivor jag köpt med utgivningsår 2004

Jolie Holland - Escondida Överraskande bra americana som inte är insmickrande på något sätt.

Tinariwen - Amasskoul. Ojojoj såg dokumentären på TV i somras och blev såld. Det här är helt enkelt skitbra.
Go to Top of Page

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2004/11/17 :  18:25:09  Show Profile Send Fisherking a Private Message
Bästa skivorna 2004

Svenska
Sophie Zelamni - Love affair (Dec. 2003)
Tomas Andersson Wij - Blues från Sverige
Anna Ternheim - Somebody outside

Utlänska
Tori Amos - Tales of a labririan
Sarah McLachlan - Afterglow
Jewel - Alla instant live plattor som såldes i samband med konserterna.

Reservation för U2s kommande

Övrigt

Bästa körsång - Sara Isaksson (Patrik Isaksson - Vi som aldrig landat)

Bästa solo - David Gilmour (Comfortably numb för 24:e året i rad. Vilken live version som helst)

Bästa paket - Vote for change med Springsteen, REM och Fogerty samt Neil Young som gäst. Knäcker stenhårt

Bästa konserter
Sophie Zelmani - Sagateatern, Borås
Sarah McLachlan - Royal Albert Hall, London
Tomas Andersson Wij - Stora teatern, Göteborg


Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/11/17 :  19:21:59  Show Profile Send Fyhr a Private Message
bra topic!

absolut mest spelad:
Fibes Oh Fibes! - Still Fresh
råkade se dem av misstag live på malmöfestivalen, skulle se jose gonzales å var där lite tidigt, lätt årets bästa misstag! vilket härligt band! :)

Också tokbra:
Sarah Mclachlan - Afterglow
första skivan jag köpte med henne, har 2 till nu, vilken röst.

Glad överaskning:
Rebecka Törnqvist - Travel like in songs
Råkade höra den i bakgrunden på folk och rock, chansade å köpte den, väldigt trevlig!

Å slutligen, inte från i år men jag fick äntligen tummen ur å beställde den från Amerikat
The Verve Pipe - Underneath
Har varit min favoritskiva länge, min sambo har alla deras album, de säljs inte här men... de är så SJUKT bra! Tror inget slår låten Gotta Move On... "...And if i keep my chin up, I'd still see clouds that look like you, so look down is what i do..."
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/11/17 :  21:56:37  Show Profile Send SebastianG a Private Message
quote:
Tinariwen - Amasskoul. Ojojoj såg dokumentären på TV i somras och blev såld. Det här är helt enkelt skitbra.

Instämmer till 100% Tänkte nästan att "kamelrockarna" skulle vara värda en egen tråd, men det har inte blivit av... Bra att någon lyfte fram dom!!!

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/11/18 :  01:13:07  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Anna Ternheim - somebody outside (Ltd edition).

Slipknot - Vol 3. (ljudkvaliteten är dock usel)

Franz Ferdinands platta.

F.ö. har jag mest köpt äldre plattor i år så tyvärr blir det nog inte mycket mer på denna lista. Fast året är ju inte slut än...
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/11/18 :  19:40:32  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Mitt bidrag:

Interpol - Antics
Nick Cave & The Bad Seeds - Abattoir Blues / The Lyre of Orpheus
Slow Blow - Slow Blow

Dom jag kommer på så här på rak arm.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/11/19 :  00:00:46  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Håller med Yahriel, Interpols nya skiva tillhör också bland det bättre i år, fast den håller inte riktigt samma klass som debuten.

Så himla störigt att biljetterna till spelningen på Vega i Köpenhamn är slutsålda bara...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/11/19 :  00:26:21  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:


quote:

Tinariwen - Amasskoul. Ojojoj såg dokumentären på TV i somras och blev såld. Det här är helt enkelt skitbra.



Instämmer till 100% Tänkte nästan att "kamelrockarna" skulle vara värda en egen tråd, men det har inte blivit av... Bra att någon lyfte fram dom!!!



Jag har också hunnit lyssna en del på denna "kamelrock". Det var många som undrade vad sjutton jag lyssnade på när jag hade den på repeat på jobbet

Lite onödigt vetande som jag fick från en kompis (jag vill gärna veta en del om musiken jag lyssnar på):
Det är tydligen musik som är ganska "typisk" för trakten den kommer ifrån, alltså lokal popmusik ungefär; vilket kanske är vad som gör den relativt "lättsmält". Om ni undrar över språket så är det en berbisk-influerad dialekt av arabiska; det är tydligen svårt att förstå även om man har arabiska som modersmål.

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/11/19 :  12:59:50  Show Profile Send nin a Private Message
Måste säga att Interpol's skiva inte kom upp i samma klass som debuten, men är väldigt bra ändå.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/19 :  13:31:36  Show Profile Send Blue a Private Message
Spontant, utan inbördes ranking, mina 5 bästa i år:

Kelis "Tasty"
Lyssna på låten "Millionaire" och bli hänförd. Underbart sammanhållen platta, både ljud- och musikmässigt!

The Go Team "Thunder Lightning Strike"
Engelskt partykollektiv. Galet svängig sjuttiotalsfunk med 2004-feeling.

NERD "Fly or Die"
Nästan lika bra som föregångaren "In search of...", med andra ord: Mästerligt!

Franz Ferdinand "Franz Ferdinand"
Enkel, lagom skitig rock när den är som bäst. Äkta, ärligt och rakt på sak.

Nicolai Dunger "Here's my song"
Enda svenska plattan jag köpt i år (tror jag). Hjärtekrossande lyssning!






Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/11/19 :  16:25:02  Show Profile Send nin a Private Message
Bra smak där Blue. Alla dessa är riktigt bra och skulle vara med i en 15-20 lista över årets bästa skivor enligt mig.
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2004/11/20 :  12:00:49  Show Profile Send MikaF a Private Message

Emil Jensen "kom hem som nån annan" Ett par lyssningsprov finns på:
http://www.emiljensen.se/musik.html

Leonard Cohen "Dear Heather".


MVH/M

Driver Top HiFi
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000