Author |
Topic |
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/11/03 : 22:24:52
|
Det var uppe för nån vecka sedan att på Depesch senaste skiva så var det full utstyrning som gällde. Ett fenomen som blir allt vanligare tyvärr speciellt på remastrade skivor.
Jag tänkte ta det ett steg längre. När jag fick hem mitt Accuphase A-50 så slog det mig flera ggr att på en o samma skiva så är det en himla skillnad på dynamiken mellan låtar. Jag vill inte dömma om det är rätt att styra ut nivåerna nära max i topparna vare sig det är 2-3 instrument som spelar eller om det är ett helt band. Men sitter man o lyssnar så hörs det omedelbums att nivåerna åker jojo.
Exempel: Chris Jones : Roadhouse and Automobiles. Huruvida det handlar om att dom har nyttjat kompressor på låt 5 eller om dom har ökat volymen på dom andra 2 låter jag vara osagt. Men det låter knäppt när låt nr 1 har högre nivå än tex 5 som innehåller så många fler spelande.
Ett annat exempel är Christian Willisohn. Där är x-tra pålägg av bas , sax och trummor på vissa låtar. men dom ligger ganska lågt i volym i mixen så där borde ju vara små skillnader. Mina öron säger visst är där skillnader. Soundforge visar följande. Låt nr 4 har bas o elgitarr som x-tra pålägg och på nr 6 är det bara sång o piano
Man kan tydligen lita på öronen (puh )
Om man tar mangelmusik alá Infected då ? Exemplet från Im the Supervisor , låt 1 o 2
Det slår i botten när det dras på förfullt annars ser det ju ganska bra ut !? Att det finns ständiga toppar beror ju på beatet
När jag ändå höll på så scannade jag in Mike Oldfield Amarok. Den bästa platta som nånsin har gjorts. Det är bara 1 låt på hela skivan o det låter absolut inte som Oldfield. Många fattar inte att det är han Den skivan innehåller allt man kan tänka sig i musikväg o den har en jäkla dynamik. 2 kompisar har spelat i sönder sina högtalare med den här skivan !! Jag brukar även dema den just för dynamik men även för mikrodetaljer etc etc Nivåerna går nästan i max på slutet bara. Jag visar liteutvalda delar.
I den rödmarkerade delen knäpper han med fingrarna , lite fingervisning om vilket drag o snärt det är i skivan.
Slutet där det är som högst.
Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med det här förutom att jag är trött på dynamiklösa skivor. Även när nivåerna på samma skiva går lite hit o dit. Det är även lite intressant att studera låtarna o hur musiken flyter .
*edit* Stavfel |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2005/11/03 22:28:15 |
|
Calle G
Member
521 Posts |
Posted - 2005/11/03 : 23:00:34
|
Vad innebär detta med dålig dynamik egentligen? Vad är bra och vad är dåligt och varför? Jag har lite svårt att tolka graferna tror jag. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/11/04 : 07:00:32
|
På denna bilden har du 3 olika låtar
Den översta är enbart akustisk gitarr o sång i början lite längre fram kommer det med en lågmäld kör o en bas. Max nivån , alltså den högsta ljudnivån nås redan enbart med sång o gitarr. Ska då nivåerna mot dom andra låtarna ha lite verklighets anknytning så ska dom vara lägre. Där är inte så stor skillnad på graferna mellan dessa tre låtar men lyssnar du så hör du det direkt.
Jämför då mot Oldfield där alla nivåer mer eller mindre har verklighets anknytning så kanske du förstår vad jag menar. När nått händer på Oldfield då händer det verkligen. Musiken känns sååå mycker mer levande för en Gitarr låter lika mycket som en gitarr. Den är inte ytstyrd till maxnivå.
Spelar man Jones låt nr 5 på hygglig nivå för att sen hoppa över till 1:an då flyger du ur stolen redan efter första tonen !! |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2005/11/04 07:03:23 |
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/11/04 : 09:24:47
|
Jag förstår din point, det här har retat mig i årtionden faktiskt men fenomenet kanske har blitt värre dom senaste 10 åren. Att ALLT ska låta så j---a MYCKET. Trist!
Är det lika illa live måntro? Jag går sällan på förstärkta konserter längre. Mixergubbarna har ju möjlighet att dra på i svagare partier så allt låter lika mycket live oxå......
Dynamik är häftigt, för min del börjar det bli mer å mer lyssning på klassisk musik för där finns oftast rejäl dynamik. |
nyfiken skeptiker |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/11/04 : 09:52:20
|
Jag glömde ju Telarcs 1812 , kollar den i kväll |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
RKL
Member
423 Posts |
Posted - 2005/11/04 : 09:53:57
|
Kommer att tänka på två skivor som kunde vara intressanta att "mäta upp" på detta sätt; Hugh Masekelas "Hope" (Triloka) och Yuri Honing Trio "Star Tracks". Båda är väldigt lågt inspelade för att ge rum för en smått otrolig dynamik då de sätter igång med "hela orkestern".
Mvh,
RKL |
www.highendnews.com |
|
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben
4639 Posts |
Posted - 2005/11/04 : 09:55:08
|
Dynamik, "I live for this shit" som en känd skådespelare utryckte det
Det är dynamiken som får musiken att leva. Skall utvecklingen fortsätta med hög komprimering kan man lika gärna sälja och köpa en cd limpa.
|
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se Min hemsida http://www.bildifokus.se Facebook http://www.facebook.com/Bildifokus |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/11/04 : 10:18:26
|
Just Amarok har den där live känslan då ljudvolymen följer med instrumentens naturliga volym. Men vi får nog tyvärr stå ut med det
Men där finns dom som sköter sig. Sheffield Labs är väl dom som överlag sköter sig bäst av det jag har hört. Det är ganska lätt att höra direkt om dynamiken finns med för nivån överlag är lägre så man får skruva upp lite för att komma till samma nivå som på andra plattor. Sen får man skruva ner igen |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2005/11/04 : 13:20:19
|
Dynamik är verkligen viktigt för slutresultatet och "livet i musiken", tyvärr verkar inte alla masteringstekniker och musiker förstå det...
|
|
|
RKL
Member
423 Posts |
Posted - 2005/11/04 : 14:34:18
|
En annan sak som ofta hänger ihop med de värst komprimerade skivorna är en fruktansvärt dåligt mixad/mastererad bas..... Det låter tunt hela vägen igenom, med fullregistershögtalare vill man också emellanåt höra att de lägsta noterna antingen är helt okontrollerade eller så bortklippta som helhet....
Som tur finns det ännu vissa som satsar på inspelningskvalitet. Det var tal om klassisk musik ovan; Reference Recordings har väldigt bra dynamik på sina inspelningar, värt att provlyssna. Som referens kan nämnas att skivorna spelas in av en Keith Johnson, som även äger Spectral....
Mvh,
RKL |
www.highendnews.com |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2005/11/04 : 15:32:14
|
På tal om mätningen av Infected-plattan så har jag upplevt just att den senaste "I´m the Supervisor" är mer komprimerad än deras tidigare "Converting vegetarians". Skulle vara kul och se en mätning på "converting.." och se om mätning och hörsel går hand i hand. |
Edited by - Roq on 2005/11/04 15:32:49 |
|
|
hjort
Member
754 Posts |
Posted - 2005/11/04 : 15:34:47
|
quote: Jag tänkte ta det ett steg längre. När jag fick hem mitt Accuphase A-50 så slog det mig flera ggr att på en o samma skiva så är det en himla skillnad på dynamiken mellan låtar. Jag vill inte dömma om det är rätt att styra ut nivåerna nära max i topparna vare sig det är 2-3 instrument som spelar eller om det är ett helt band. Men sitter man o lyssnar så hörs det omedelbums att nivåerna åker jojo.
Det är inte ovanligt att låtarna på en skiva är mixade på olika ställen, det kanske kan förklara en del?
Att toppen ska nå max någongång är ju ett måste med ett medium som bara har 16 bitar. Jag har "sett" låtar där maxnivån är -25dB då är det i bästa fall 12 bitar man lyssnar på med en CD-skiva och det låter inte roligt. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/11/04 : 15:40:07
|
quote: På tal om mätningen av Infected-plattan så har jag upplevt just att den senaste "I´m the Supervisor" är mer komprimerad än deras tidigare "Converting vegetarians". Skulle vara kul och se en mätning på "converting.." och se om mätning och hörsel går hand i hand.
Lyssnade på den igår o visst är det så ! Kollar den i kväll tillsammans med 1812
quote: Att toppen ska nå max någongång är ju ett måste med ett medium som bara har 16 bitar. Jag har "sett" låtar där maxnivån är -25dB då är det i bästa fall 12 bitar man lyssnar på med en CD-skiva och det låter inte roligt.
Man ska givetvis inte gå på andra hållet heller |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/11/04 : 15:57:31
|
Kunde inte hålla mig så jag scannade in dom direkt.
En rolig detalj ang Telarcs 1812 , den är på gränsen till olyssningsbara pga kanonerna , man får ha kontroll på volymen hela tiden. Iaf så var jag nyfis att kolla med A-50 när jag märkte att dynamiken överlag hoppade upp nått snäpp. Mätarna på fronten ger en bra indikation på hur många Watt man nyttjar o kretsen känner av vad högtlarna ger för motstånd kontinuerligt.
Jag spolade fram till kanonerna o skruvade upp så konerna fladrade rejält. Då stod mätarna på nästan 300 W , på samma volym spelade symfonin som starkast i ca 40 W o låg på genomsnitt 15 W. Snacka om farlig skiva !!
Översta grafen visar genomsnitts volym , den i mitten visar symfonin själva när dom tar i som värst. Och underst är första kanon serien.
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2005/11/04 15:58:47 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/11/04 : 16:20:06
|
Converting Vegetarians skilljer sig en heldel på Supervisor. Beatet är inte utstyrt lika högt o dom "lugna" partierna ligger lägre i nivå.
Första låten på "Trance Side"
Låt nr 1 o 4 på "The Other side"
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/11/04 : 17:04:46
|
Tänkte just be dig jämföra Converting Veg. med Supervisor. "Im the Supervisor" är väl nyare än "Con.Veg"
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/11/04 : 19:51:10
|
Stämmer bra Zalve , det är 2 år mellan dom |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/11/04 : 22:56:43
|
Som tur finns det ännu vissa som satsar på inspelningskvalitet. Det var tal om klassisk musik ovan; Reference Recordings har väldigt bra dynamik på sina inspelningar Det är ju inte helt rättvist att jämföra klassiskmusik med rock och pop. När man spelar in klassiskmusik använder man ju aldrig någon kompressorer eller limiter. Det som är tråkigt är att man idag limiterar popmusiken så att vågformen blir fullständigt förstörd och att det bara finns en nivå och det är fullt ös. Jag spelade en skiva häromdagen som blinkade overload mest hela tiden och när man tittade på vågformen i datorn så var det tjockt och med platta toppar. Men det är ju så den vanliga publiken vill ha det idag. |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2005/11/05 : 01:00:25
|
Det är ju en intressant fråga det där. Alltså när det gäller nivåskillnader mellan låtarna. Det beror väl på om man väljer att betrakta skivan som en helhet, eller de enskilda låtarna som separata verk. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/11/05 : 12:22:30
|
Precis Magnuz
Jones o Willisohn är Stockfish skivor o dom har verkligen full kontroll över inspelning o mastring. Jag säger det igen att jag dömmer inte ut dom för det för men vill hellre ha en helhet över hela skivan. Fast Infected har väl åxå själva kontroll över sina produktion o där ser man en klar försämring
Telarcs 1812 är liiite overkill
Amarok har den helheten jag önskar dom flesta skivor hade. Richard Thompsons "you , me , us" misstänker jag har samma helhet så jag sla kolla den senare idag. Man borde kanske även kolla Cd mediats genomslags skiva med Dire straits |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2005/11/05 : 13:32:29
|
quote: johan_björklund ...Dire straits
Absolut, vore intressant att se Skulle även gärna vilja se hur Fourplays platta, Elixier & Yes Please står sig... ? Själv upplever jag det som en källa till god återgivning så jag förutsätter* att de har rätt bra värden
Sedan har jag en annan önskelista, om skivvalen börjar tryta medans du fortfarande har tid... Sara McLachlan, Mirrorball & Afterglow Acoustic Alchemy, Back on the case Jennifer Warnes, The hunter Izzy, Ascolta Iona, Open sky Metallica, S&M Och förstås alla våran Nils L, Acoustic live
Rackarns kul & intressant att du tagit upp detta, till en annan nivå.
Mvh Passerati
( *Nästan, i princip, om man kan skriva så... ) |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/11/05 : 14:03:02
|
Telarcs 1812 är liiite overkill Eller vilken inspelning som helst av 1812 eller Bolero. När man mixar en låt måste man sätta maxnivån någonstans. Det går alltså inte att sätta maxnivån -15dBf utan om det ska göras något får det bli senare vid mastringen. När man spelar in klassiskmusik så är det bara att läsa partituret och be orkestern att spela det starkaste partiet i stycket och ställa nivån efter detta å sen är det bara att köra. Annat är det när man gör en mångkanalsinspelning med många pålägg. Det är blir alltid lättare med akustisk musik typ Chris Jones där man spelat in allt eller det mesta i en ända tagning. I det här fallet har man utgått i från att C.J. sång är utgångspunkten för allt annat. Hur skulle det låta om sången hade olika nivå i dom olika låtarna |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/11/05 : 15:42:21
|
quote: Hur skulle det låta om sången hade olika nivå i dom olika låtarna
Ungefär lika knasigt som när dom andra instrumenten skiftar i nivå Jag förstår vad du menar o ser problemet med det hela.
Hur skulle en ok lösning se ut ?? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2005/11/06 : 00:32:16
|
Kul bidrag och klargörande! Mindre kul att det är på detta vis med inspelningarna.
Ps. Hörde 1812 förra helgen på mycket hög volym. När kanonerna 'smällde' tryckte det till i hela rummet, soffan skakade till och känslan var nästan overklig, -som om det var verkliga explosioner och att väggarna var på väg att rämna, -det klart värsta jag hört inomhus. Läbbigt realistiskt och mäktigt. Det ställer dock krav på anläggningen och jag upplevde att Nad 218-steget till basmodulerna säckade på ett märkligt vis, nästan som om jag föreställer mig att nätdelen 'tar slut'. Om så var fallet vet jag ej dock. Det kan ju lika gärna vara inspelningen (mickarna pallar kanske inte?) eller någe' annat? DS. |
markih |
Edited by - markih on 2005/11/06 00:33:41 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/11/06 : 01:41:44
|
St Anger ville inte med Soundforge , antagligen är det nått copy skydd
Brothers in Arms var inte hemma men On every Street får bli stand in. Den ser ut att bli ett föredömme Av vad jag kan utläsa så har dom haft kanon kontroll på volymerna för vissa låter är lågmälda o samma med volymen vilket syns i Soundforge !! |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2005/11/06 01:43:33 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/11/07 : 11:42:21
|
Johan Björklund! Jag har nu inte hört de här skivorna som du talar om men situationen är knepig. Eftersom det mycket ofta är så att skivor idag är inspelade i olika studios och ibland i en eller flera studios som t.o.m. ligger i annat land. Vidare så vet man sällan vid inspelnings tillfället hur dom olika låtarna ska kopplas med varandra på den senare skivan. Som jag ser det är en lösning att man komprimerar men inte limiterar de låtar som låter svagare än dom borde göra om man jämför med låten som är inspelad med färre musiker. Men så är det så att trummor låter ungefär lika starkt i ett tremannaband som i ett band med fem musiker. Det är alltså svårt för mig att säga hur man bör göra utan att ha hört låtarna som du talar om. |
|
|
Topic |
|