HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Är det någon HiFiForummedlem som har akvarium ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2005/08/15 :  19:11:10  Show Profile Send arcam a Private Message
...och i så fall vilken storlek, vilka fiskar
och så vidare.

Själv har jag ett 250 liters med 4 Diskus (2 red turquie, 2 cobolt blue), 30 Kardinaltetror, 5 Neontetror, 5 Kejsartetror, 5 Lykttetror,
2 Praktbotior och en Pansarmal.



Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/08/15 :  19:58:38  Show Profile Send Piggen a Private Message
Har ett 250 liters med 1 diskus (var 4 en gång i tiden) och ett gäng scalarer, kardinaltetror, en praktbotia (som är helt wacko i huvudet) och en gibbiceps.

Har dessutom ett litet malawi-kar (eller är det tanganyika?) med en styck randig rackare...han dödade sina kompisar, då blir man lätt lite ensam

Tyvärr är intresset inte på top just nu, så vi får väl se vad som händer med dom i framtiden...

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/08/15 :  20:41:10  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
I mitt badkar simmar torskblock
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/15 :  21:25:47  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hade ett 150 liters men det fick inte rum i nya (större) lägenheten. Hade på Öland ett 325 liters kar med 6 st discus (discus på kalkön Öland!!!) som funkade superbra.

Kommer dra igång akvarium igen när plats finnes!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/08/15 :  21:55:39  Show Profile
Jag är i svängarna att köpa ett akvarium på typ 250-400 liter någonstans, kommer att bli en sydamerikansk biotop till 99% säkerhet då jag tycker att jag har en ruskig koll på firrarna från kontinenten
Har som mest haft 5 akvarium igång samtidigt, varit med i akvarieföreningar etc etc, har en bunt med odlingsdiplom också, både brons, silver och guld

Funderar på att försöka mig på diskusar, antagligen kombinerat med ett stort stim med kardinaltetror och ev någon annan liten fredlig ciklid som inte bråkar med diskusarna. Kanske Fjärilsciklider, någon som testat sådana tillsammans med diskusar?

Malar vet jag inte än vad jag ska ha, antagligen blir det ett gäng med ancistrusar till att börja med, sen kanske något lite dyrare efterhand. Finns ju så många läckra malar

arcam: Vet du att pansarmalar är stimfiskar? Man ska helst ha 5-6 minst, jag tror din är lite ledsen i ögat just nu

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/16 :  10:17:12  Show Profile Send matte76 a Private Message
Piggen: Din praktbotia kanske är "wacko i huvudet" eftersom det är en stimfisk och behöver några exemplar av samma art för att trivas?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/08/16 :  11:46:54  Show Profile Send Piggen a Private Message
Martin.M:
Jag hade ett par fjärilsciklider tillsammans med diskuser. Fungerade fint. Dom är otroligt fina dom där små rackarna!

matte76:
Nja, är inte säker på att han (?) saknar sällskap. Dom är rätt kul dom där praktbotiorna för dom är så himla lustiga. Ibland så kan den ligga på sidan i säkert 5 minuter och bara "spela död" för att i nästa stund lägga sig upp och ner i någon växt. Inte för inte som dom kallas "clown loach" på engelsk hehe

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/08/16 :  11:57:40  Show Profile
Lite mer skäll på dig Piggen
Anledningen till att dom lägger sig på sidan eller rygg är en avsaknad av bra gömställen Dom vill gärna ha någon slags rör dom kan simma in och gömma sig i.

Låter fint att man kombinera diskusar med fjärilar, tillsammans med ett gäng kardinaltetror ser ju akvariumet ut som ett disco hehe

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2005/08/16 11:58:36
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/08/16 :  12:27:38  Show Profile Send Piggen a Private Message
Martin.M:
Har faktiskt fin-fina gömställen till den Ett flertal grottor och gångar där han kan gömma sig, men jag får försöka att göra ännu bättre gömställen till den där lustigkurren

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/16 :  12:51:19  Show Profile Send matte76 a Private Message
Piggen: I all välmening - Kolla i vilken akvariebok som helst eller på nätet angående praktbotior, det är stimfiskar och man bör ha minst 3-4 st för att de ska trivas. Se en bra länk: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=262 Nätets bästa sida om akvarium tycker jag.

Själv ska jag skaffa akvarium, minst 200 liter, så fort jag får plats. Det blir sällskapsakvarium eftersom det är snyggt med växter, annars är ciklider de mest intressanta (och vackraste!) akvariefiskarna i min mening. Malar är dock coola tex denna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=312, liksom eldstjärt http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=272 och vissa barber http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=208 tex.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/08/16 12:59:38
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/08/16 :  13:02:43  Show Profile Send Piggen a Private Message
matte76:
Tack för tipset matte, jag får skaffa några polare till den Dagens uppdrag är alltså utsett!

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/16 :  13:12:14  Show Profile Send matte76 a Private Message
Inga problem Piggen, tänkte bara att både din praktbotia och du kan ha nytta av infon, han/hon blir nog gladare att några polare och blir en gladare och roligare fisk, vilket du får nytta av!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/08/16 :  13:13:40  Show Profile Send Piggen a Private Message
matte76:
Har haft tigerbarbrar för länge sedan. Dom är väldigt coola om man har et stort stim!
Palettcikliden är nog min favoritdvärgciklid. Honan är väldigt vacker och det är väldigt lätt att föda upp dom! Dom är inte speciellt aggresiva heller (jämfört med många andra ciklider).

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/16 :  13:19:32  Show Profile Send matte76 a Private Message
Håller med, palettciklider har jag också haft, en av mina favoritfiskar! Mycket vackra, fredliga och intressanta! Fick faktiskt yngel i mitt sällskapsakvarium, som de försvarade med framgång några dagar men sen en morgon var de borta! Misstänkte ancistrusmalen... Sen förde jag över paletterna till en yngelakvarium, och efter ett par dagar var det dags igen, yngel som jag födde upp.

Tigerbarber är häftiga, aktiva och vackra, tyvärr var vissa av mina lite busiga ibland och nafsade pansarmalarna i fenorna! Annars gillar jag dem skarpt, liksom pansarmalar.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/08/16 :  15:31:15  Show Profile Send Piggen a Private Message
quote:
Misstänkte ancistrusmalen...


Haha det var vad jag också gjorde, dom verkar ha glupande aptit! Dessutom så var dom rätt glada i växter också

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/08/16 :  17:41:31  Show Profile
Måste lägga in en bild på den roligaste fisken jag har haft, nämligen en pilnäbb (mastacembelus argus) även kallad sötvattensmuräna.
Jättesnäll mot andra fiskar så länge dom inte är för små, då försvinner dom snabbt på löpande band
Matade min med daggmaskar, sniglar, gråsuggor och annat mumma man kan hitta i trädgården.


admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/08/16 :  17:53:17  Show Profile Send Piggen a Private Message
Den ser ut att slappa på stenen, en lat rackare?

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2005/08/16 :  18:39:25  Show Profile Send arcam a Private Message
Martin M, nej det visste jag inte att pansarmalar är
stimfiskar, så nu får jag skaffa några till så
han får några kamrater. Tack för infon Martin.

Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2005/08/16 :  18:42:32  Show Profile Send arcam a Private Message
Praktbotiorna är dom ända som simmar in i
den ihåliga roten så det stämmer, dom
trivs i rörliknande ställen.

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/08/16 :  18:55:34  Show Profile
Piggen: Dom gräver ner sig i sanden ofta och ligger o slappar, bara huvudet sticker upp. Men kommer det lite mat, då blir dom som en torped. När jag skulle göra mig av med min jag hade fick jag suga ut allt vatten och i princip låta firren i princip halvdö, hur stark som helst och han lät sig inte fångas. Rätt fräckt att se besten sluka en daggmask lika stor som sig själv på en halv sekund. Den bet tag på dom i mitten sen bara sög in dom hur fort som helst.

Den var ofta ute och simmade med, en väldigt kul fisk helt klart.

arcam: Skaffar du ett gäng blir dom snart flera, dom är rätt lätta att odla! Man kan ta äggen och stoppa dom i ett sånt litet yngelakvarium som flyter på ytan om man vill. Jag hade en 4-5 st som ganska snabbt blev fler.
Vill man inte ha fler så är det ju bara att låta äggen vara så andra firrar kan käka dom!

Inte bra det här hehe... om det finns något jag tycker är roligare än hifi och hembio så är det nog akvarium, kan sitta och titta i timmar vad dom håller på med, väldigt rogivande.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2005/08/16 18:56:15
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/08/16 :  19:21:53  Show Profile Send jonasz a Private Message
quote:
Inte bra det här hehe... om det finns något jag tycker är roligare än hifi och hembio så är det nog akvarium, kan sitta och titta i timmar vad dom håller på med, väldigt rogivande.


Nu får ni låsa den här tråden annars blir jag för sugen att starta ett akvarium igen...

Jättekul tråd!

Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/16 :  19:31:00  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mycket rolig hobby som innebär mindre jobb än folk i allmänhet tror. Och desto större akvarium desto lättare att lyckas faktiskt!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/08/16 :  20:40:01  Show Profile
Visst är det så matte, orsaken till att många testar akvarium och få behåller dom en längre tid är att dom gör på följande sätt.
1. Köper en väldigt liten burk på kanske 40-80 liter.
2. Häller i vatten och kör igång allt utan att ha minsta koll på ph och hårdhet.
3. Åker och köper alla fiskar och växter på en gång. (Ofta alldels för många fiskar samt ofta ej bra blandningar)
4. Struntar i vattenbyten och bara fyller på allteftersom det dunstar. Detta gör att gifterna och föroreningar blir mer och mer koncentrerade i vattnet
4. Undrar varför fiskarna dör och tröttnar.

Har för mig att det finns någon tumregel på 1 cm fisk per liter vatten för att inte få för fullbefolkat. (kan komma ihåg fel)

När jag kör igång min burk framöver kommer det enbart vara ett gäng malar en rätt lång tid som kommer "bajsa igång" vattnet, sen efter ett tag åker det ner lite växter, sen så kommer fiskarna idroppandes efter hand i lagom mängd.

Så kom ihåg Bigger is better!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2005/08/16 20:41:24
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/08/16 :  22:39:28  Show Profile Send jonasz a Private Message
Hade ett saltvattenkar på 500 liter förut. Är egentligen inte så mycket jobb med dem då det "renar" sig själv med skummaren och destillerat vatten finns i obegränsad mängd på jobbet. Nackdelen med saltvatten är att allt är så förbannat dyrt... Annars är ju fiskarna och korallerna för den delen oslagbart vackra!

Blir det något nytt kar så får det bli ett vanligt sällskapsakvarium i lite mindre storlek.

Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/17 :  07:45:58  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Har för mig att det finns någon tumregel på 1 cm fisk per liter vatten för att inte få för fullbefolkat. (kan komma ihåg fel)



Du kommer ihåg helt rätt!

quote:
enbart vara ett gäng malar en rätt lång tid som kommer "bajsa igång" vattnet


Malar är härliga fiskar!

Sen har du helt rätt i varför folk misslyckas med sina akvarier, alla bör läsa på en hel del i böcker eller på www.zoopet.com innan de börjar...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/08/17 07:46:30
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/08/17 :  22:49:54  Show Profile
Hey! Låt inte denna trevliga tråd dö ut nu, posta lite pics på era akvarium där hemma

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000