HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Billigaste sättet att skicka ett par högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2008/12/08 :  22:38:17  Show Profile Send RobertH a Private Message
Ja nu kommer frågan här.. jag ska köpa ett par högtalare från södra sverige, och det handlar om två kartonger a 110x65x65, varav varje kartong väger 55kg.

Vilket är då det bästa/billigaste/enklaste sättet att skicka paketet? Bussgods håller vi på att kolla upp med, men det verkar inte vara så jäkla lätt när det är så pass stora.
Vad finns det mer för något man kan skicka med som privatperson?
UPS? skickar de så stora paket privatperson->privatperson? eller är det bara företag? vad för andra alternativ kan finnas?

tacksam för svar!

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/12/08 :  22:48:57  Show Profile Send huzze a Private Message
UPS blir bara dyrt.
Kolla Schenker, de har Privpak och utlämningsställen.
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2008/12/08 :  22:56:40  Show Profile Send RobertH a Private Message
Schenker är bara för företag vet jag - det har jag kollat tidigare, privpak kan man ju kolla upp med dock!

Edit: går inte att skicka så stora paket med Schenker privatpaket. DHL tror jag det ska vara samma problem med, enbart små paket möjliga.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA

Edited by - RobertH on 2008/12/08 22:59:25
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2008/12/08 :  23:04:25  Show Profile Send RobertH a Private Message
UPS verkade bara bli runt 1500kr för två stycken kartonger i den storleken.. Men frågan är om de går att skicka med som privatperson?

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2008/12/09 :  00:08:07  Show Profile Send Larsho a Private Message
Varifrån och till var ska de skickas

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2008/12/09 :  00:15:55  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Bussgods?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2008/12/09 :  00:18:54  Show Profile Send Larsho a Private Message
Bussgods fungerar inte över hela landet, därav min fråga vart det ska skickas, sist fick jag själv köra 5,5 mil enkel resa för att hämta ett paket... i Helsingborg

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/12/09 :  00:20:11  Show Profile Send f95toli a Private Message
Bussgods brukar väl fungera ok. När jag köpte mina högtalare så skötte de transporten och det gick bra.
Nu är de inte så tunga som 55 kg styck, men de väger en hel del (B&W 803). Har för mig att de har olika viktrestriktioner på olika orter.

Fast det kommer kosta ganska många hundra för så stora paket även med bussgods.

Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2008/12/09 :  11:05:56  Show Profile Send RobertH a Private Message
Bussgods kommer det nog bli, verkar vettigast hittils iaf.
Det är f.ö från trollhättan till Luleå det gäller, Och det finns bussgods där, men när det var så stora paket så verkade det behövas skickas från göteborg, eller att man får betala extra för en lastbil som hämtar upp dem. Och då kommer frakten säkert gå på över 2kkr med det senare alternativet.

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/12/09 :  11:13:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
***VIKTIGT***

Ett råd är att du bandar fast kartongerna i en pall då det väger en hel del !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2008/12/09 :  11:24:20  Show Profile Send Maruder a Private Message
Du kan välja på bussgods.

För privatpersoner är det max 20/25kg paket som gäller hos alla andra.

Och ja, ska det komma fram helt så lägg dom på en pall.
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2008/12/09 :  11:30:42  Show Profile Send RobertH a Private Message
Jag tackar så mycket för svaren då. Är nog bara bussgods som finns då. Och ja, pall är ett måste i detta fallet.. Fast igentligen så ryms dem ju inte på en pall om de inte står upp eller, att man lägger dem på varandra.

Detta då en vanlig SJ-pall är 120x80 och lådorna är 110x65x65.

Edited by - RobertH on 2008/12/09 11:31:44
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2008/12/09 :  16:01:10  Show Profile Send Maruder a Private Message
Spika ihop nån trä"hylla" och lägg på pallen så du kan lägga dom på varandra då? Om du har möjlighet vill säga. Annars var det ju lite dumt mått på lådorna, det håller jag med om..

Men om du ställer dom upp och verkligen ser till att dom sitter fast mot pallen så funkar det nog också. Jag skickade en skylt på 120x200x3cm stående på högkant en pall förra veckan, allt går om man vill :-)
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2008/12/09 :  18:15:07  Show Profile Send RobertH a Private Message
Ja, nu är det ju inte jag som ska skicka. jag är mottagaren, men jag ska be honom göra det. Skulle ju vara skittrist med fraktskada!
För övrigt så verkar bussgods gå på ganska exakt 2000kr, så det får man leva med.

Tack alla för svaren!

Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2008/12/10 :  18:43:44  Show Profile Send ud a Private Message
När Curt Palme skickar CRT-projektorer brukar han ställa dom på en pall och plasta in dom.
Då brukar dom komma fram hela.
När han däremot förr packade dom "ordentligt" i kraftig packlår med mycket dämpmatreal hände
det ofta att dom kom fram trasiga!

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2008/12/11 :  14:31:00  Show Profile Send Snoddas a Private Message

quote:
Schenker är bara för företag vet jag

Det är inte korrekt! Har själv använt dom som privatperson

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=65209&SearchTerms=Schenker

Hoppas att det löser sig smidigt.......

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2008/12/11 :  18:14:37  Show Profile Send RobertH a Private Message
Ja där ser man, jag vet bara att när jag förut ringde och pratade med dem som sa de att det inte gick.. men det är ju exakt samma sak i tråden där.. så jag har ju inte hört på plats..
det löste sig bra till slut (nåja, jag har inte fått dom ännu).
Killen jag köpte av pratade med Bussgods, och de sa att de kommer med lastbil, och att de hade Pall samt pallkragar. När de i verkligenheten kommer fram så säger dom "nej det får du stå för själv".
Jaha, skitkul när man fått annat besked i telefon, och hur kan de tro att en privatperson ligger hemma på sjpall och pallkragar?! Hur som helst, så blev det att vi skickade med UPS istället, de hade pallar samt kragar, och det var dessutom drygt 500kr billigare, så det var inte mkt att fundera på.
Nu vet jag folk har klagat lite på UPS, med att de är jobbiga att ha att göra med vid leveranser, men det är inget större problem för mig, då jag oftast kan komma hem från jobbet vid leverans!

Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2008/12/12 :  11:29:09  Show Profile Send Snoddas a Private Message

Huvudsaken är att det löser sig och att du får dina högisar levererade i ett stycke. Tror inte att UPS är bättre eller sämre än någon annan. Hoppas att allt går bra....

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

Toerne
Member

54 Posts

Posted - 2008/12/13 :  04:05:53  Show Profile Send Toerne a Private Message
Ohh, 803or, nu måste jag ju upp till Luleå och hälsa på dig nån gång. Samt ev. plocka av dig några vinyldubletter.
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2008/12/13 :  19:36:07  Show Profile Send RobertH a Private Message
Toerne: fast det är inte 803:or jag köpt, du blandar ihop f95toli's inlägg med mitt.
Det är ett par Compact XZ-5 jag köpt!
Men du är hur som helst välkommen till luleå och lyssna, samt ev. plocka av mig några dubletter. :)

Go to Top of Page

Toerne
Member

54 Posts

Posted - 2008/12/14 :  16:43:26  Show Profile Send Toerne a Private Message
Haha, så fel det kan bli... jag är ändå glad för din skull!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000