Author |
Topic |
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2006/08/28 : 22:06:32
|
Ändrade rubriken för att det ska bli lättare för de som har/får problem liknande mina, att finna tråden. Den innehåller en del matnyttigt
Jag ska försöka beskriva ett egendomligt fenomen med en fråga till den samlade skribentexpertisen om vad fenomenet kan bero på.
Jag har uppmärksammat ett svagt nätbrum i vänster högtalare (Totem).
Brummet uppträder när förstärkaren (Hegel H1) är ansluten till nätet och är påslagen.
Brummet hörs när radio (Rotel RT830-A ca 1991) och/eller TV-mottagare (Panasonic 28" ca 1998) är ansluten.
Brummet uppträder oberoende vilken ingång jag valt - det är inte kopplat till att jag väljer den störande källan.
Brummet uppträder även när de störande apparaterna inte är anslutna till nätet.
Brummet kommer alltid och enbart ur vänster kanal när det uppträder - även när jag skiftar höger och vänster på signalkablarna.
Brummet uppträder oberoende av vilka signalkablar jag använder.
Brummet uppträder oberoende av vilken nätkabel jag använder.
Brummet uppträder inte när enbart CD-spelaren Onkyo C-701A och/eller DVD-Videokombinationen (LG nånting) är inkopplad(e).
Brummet uppträder inte när jag kopplar Radion eller TV:n till annan föstärkare och Totem-högtalarna är tillkopplade.
Och som jag inledde tråden - vad kan brummet bero på? Och vad kan man göra åt det?
/ Jörgen G
edit: lade till litet uppgifter |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2006/08/30 23:12:36 |
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2006/08/28 : 22:27:14
|
Har sällan eller aldrig sett ett mer exakt beskrivet problem.
Vad är gemensama nämnaren för radion och tv:n? Jo, antennen. Vet inte varför men jag hade också brum orsakat av antennen i tv:n en gång. Prova att dra ut antennkabeln ur radion och/eller tv:n. Försvinner brummet? |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2006/08/28 : 22:37:43
|
Tack svanbo - alldeles riktigt. Drog ur antennkablarna och brummet försvann
Har för mig att att jag sett åtgärder mot detta här på HF, men kan inte finna några lämpliga sökord för att finna de trådarna. Är det någon som kan ge ett tips om var jag kan finna dem? Eller kanske rent av ge tipset här?
Men varför hörs det ingenting i den andra förstärkaren? Beror det på att den är en receiver med radio?
Och - till sist - varför enbart i vänster kanal?
/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2006/08/28 22:38:06 |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2006/08/28 : 22:41:49
|
Bra att det var en såpass enkel grej!
Har bara en gissning till svar på en av frågorna - vad man kan göra åt det. Har för mig att någon föreslog att man kunde jorda antennkabeln och att det skulle hjälpa... vet inte hur det ska gå till rent praktiskt dock. |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/08/28 : 22:42:04
|
Vänster kanal enbart,låter lustigt men högst troligt beror det mycket på att det är just en reciever. (Som jag klarar mig utan,jag vill välja min musik själv. ;-) ) |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
timse
Starting Member
36 Posts |
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2006/08/28 : 22:51:50
|
timses förslag verkar ju enklare och smidigare |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2006/08/28 : 22:53:30
|
McSquare - det är en integrerad förstärkare som brummet hörs i. Det är receivern som det är tyst. För övrigt lyssnar jag enbart till SR P1 och radiosporten i radio. Musik väljer jag i likhet med dig helst själv.
timse - tack för tipset! Misstänker att jag behöver två - en för TV-antennen och en för radioantennen.
/ Jörgen G |
Edited by - Jörgen_G on 2006/08/28 23:00:48 |
|
|
Snoddas
Member
920 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 01:39:41
|
quote: Misstänker att jag behöver två - en för TV-antennen och en för radioantennen.
Mycket troligt för det behövde jag.
|
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
-Derek William Dick aka Fish-
|
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 02:02:20
|
Finns en annan version på Kjell&co,måste nämnas. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
|
|
UnBeliever
100.000-klubben
1353 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 08:00:10
|
quote: Finns en annan version på Kjell&co,måste nämnas.
Jo det är den här: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=30411&path=
Har provat den med varierande resultat dock. Funkade inte tillfredsställande i min lägenhet. Gav bort den till en polare som hade samma problem och då gjorde den precis det den skulle! Vill minnas att säljaren på Kjell o Co sa till mig att jag kunde lämna tillbaka den om det inte funkade, så det är ju all idé att pröva.
Mvh, Ola |
De Omnibus Dubitandum Est Min anläggning:
Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos Lumin D2 Accuphase E-460 med AD-20 Respons Grand Artist MC Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 11:09:44
|
Tackar för den fortsatta responsen!
Två följdfrågor dyker upp utifrån de senare inläggen:
1) Det förefaller som att filter klarar jobbet litet olika. Går det att avgöra innan köp om filter kan förväntas klara jobbet bättre eller sämre. (Lägger hellre ut några kronor extra för att få bort brummet med en gång framför att välja den billigaste lösningen och sedan behöva krabba med att byta)
2) Kan man förvänta sig olika resultat beroende på om man sätter filtret i antennuttaget i väggen eller kopplat till radion/TV:n?
mvh/ Jörgen G
|
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 11:42:40
|
Jag satte min allra helst i vägg-uttaget,när jag använde min... |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 12:52:27
|
det finns ju en monster produkt som har filter både till el och till antennkabel i samma produkt. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 13:03:31
|
asimov66 - vill slippa elfilter så länge som möjligt. Så jag håller mig nu till produkter som avhjälper det fel jag har; brummet på grund av antennkablarna.
Mvh/ Jörgen G |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 13:48:22
|
oki |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2006/08/30 : 22:33:34
|
Jag var snabb och beställa filter från ELFA redan i måndags kväll. Idag dök ett par av denna upp i bland reklambladen:
De kopplades in och BRUMMET ÄR BORTA!!!
Jag frågade ELFAS on-linekundtjänst och de rekommendera mig att sättta dem så nära apparaten som möjligt. Detta föra att eliminera eventuella antenneffekter i kabeln mellan uttagen och apparaten.
Ännu en gång TACK till alla som bidragit till tråden och lösningen på mitt problem!
/Jörgen G |
Edited by - Jörgen_G on 2006/08/30 22:34:41 |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2006/08/31 : 07:04:23
|
Själv så kör jag optiskt mellan digitalboxen och receivern.
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2006/08/31 : 08:04:28
|
Kul att det funkade, Jörgen! |
|
|
|