HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabeltest!! RG-59, RG-214 och RG-180
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/05/12 :  15:16:55  Show Profile Send regner a Private Message
I brist på kapital till nytt signalkablage fick jag idén om att utforska några av elfas dyrare koaxialkablar för att se hur de lämpar sig som analoga signalkablar. Efter lite övervägande beställde jag till slut hem ett par meter av RG-214 och RG-180 för att testa mot mitt nuvarande signalkablage (RG59).
Här följer en liten utvärdering av kablarna:

RG-59

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2021603.htm

16 kr/m

Jag vågar utan vidare tvekan påstå att detta är en av de mest prisvärda kablar man kan hitta för den här kabeln låter faktiskt trots sitt låga pris, riktigt trevligt.

Jag kan inte påstå att RG59an sticker ut på något plan, den låter bara genomgående, bra.


RG-214

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2042.htm

94 kr/m

När RG-214 fick plats i anläggningen blev jag faktiskt glatt överraskad. Kabeln har en förvånansvärt stor detaljrikedom och hög upplösning, speciellt på diskantsidan.
En annan styrka hos kabeln är basområdet, den spelar djupt och rent.
Mellanregistret är relativt detaljrikt men har en tendens att kännas aningen ”grötit”. Anledningen till detta tror jag personligen är att RG214 har en tendens till att låta instängd, ivf oinspelad. Trots detta är den minst sagt extremt prisvärt, jag tror personligen att det blir ganska dyrt om man ska hitta en kommersiell kabel som låter bättre.

RG-180

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/3900.htm

146 kr/m

Trots RG-180 ynkliga sytrådsaktiga utseende har den faktiskt otroligt mycket att ge, snacka om varg i fårakläder.
Liksom RG-214 har den en stor detaljrikedom och hög upplösning, fast här på alla register.
Den höga detaljrikedomen märks speciellt väl på mellanregistret, som faktiskt är helt otroligt bra. Man får faktiskt en känsla av att alla artister har sluddrat sig igenom låtarna genom tidigare kablar. Med det vill jag inte säga att de två andra kablarna är dåliga, snarare att denna kabel är RUSKIGT bra just när det gäller röster.
Med RG-180 i anläggningen märker man även att ljudbilden blir bredare och djupare, ljudet blir även luftigare.
Basen är oerhört detaljrik men den rotar tyvärr inte speciellt jättedjupt. Personligen tycker jag dock att renheten i basen nästan väger upp det bristande djupet.

Faktumet att kabeln inte inspelad ännu gör ju heller inte saken sämre, det ska bli oerhört kul att få höra hur den utvecklar sig under vägen.

Om man ser till priset bör denna kabel vara den självklara vinnaren, och det är den också. Utan tvekan! Om man ska hitta en kommersiell kabel som spelar lika bra eller bättre blir det dyrt, väldigt dyrt.

Tack för mig!

Mvh

Micke

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/05/12 :  15:18:40  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Vad kör du med för kontakter?

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/12 :  15:22:42  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Sedär, har du testat en variant av den finare kabeln tvinnad i fläta?
Har du testat tvinnad och som högtalarkabel också?

Dessa kablar brukar väl användas som högtalarkabel av vissa har jag hört,
men har inte testat själv...


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/12 :  15:25:55  Show Profile Send divander a Private Message
Det där lät ju intressant. Är det någon annan som har någon erfarenhet från dessa kablar? Eller några andra i samma prisklass.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/12 :  15:27:37  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


hur många ohm skall kabeln vara på igentligen om det är till signal och högtalare

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/12 :  15:30:10  Show Profile Send Rydberg a Private Message
NN>Det beror på utgångsimpedansen på försteget eller cdspelaren.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/12 :  15:32:07  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Antar det är den karakteristiska impedansen du menar. Om utgångsimpedansen är lika med kabelns karakteristiska impedans blir det inga reflektioner i kabeln

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/12 :  15:37:22  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jo men dessa kablar är ju på 75ohm och 95 ohm.
funkar det alltid? vad är utgångsimpedans på cd
och slutsteg då?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/12 :  15:51:31  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Utgångsimpedansen ser du i techspecen på din cd eller försteg. Dock anser jag att det inte spelar så stor roll i audioområdet utan är mer adekvat när vi snacka HF. Den fysiskaliska förklaringen bygger åpå förhållande mellans signalhastigheten, frekvenser, impedanser etc. Den fullständiga förklaringen besparar jag forumet.

Om man tar hf i beaktingen så funkar det inte alltid med 75 eller 95 ohm utan det är beroende på utgångsimpedansen (också mätt i ohm). Det är därför många vill ha en standard som man har på t.ex. labratorieutrustningen där utgångsimpedansen alltid är 50 ohm för att bli av med reflektioner i kablarna

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/12 :  15:52:43  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

rydberg,

skulle man få ett bra resultat om man tvinnade flera sånna rg -kablar?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/05/12 :  16:20:53  Show Profile Send regner a Private Message
Dan Brickman, när jag inte riktigt visste om vad kablarna kunde prestera åkte jag till biltema o köpte kontakter, det kändes aningen dumt att slänga ut lika mycket på kontakterna som på kablarna. Dessutom är det ju inte speciellt rättvist mot rg59an som är utrustad med standardanslutningar. Tänkte dock ta o utrusta rg180an (som numera har en permanent plats i anläggningen) med bulletpluggs framöver.

Niklas Nord, nepp.. varken testat tvinnat eller som högtalarkablage. Tvinna är lite av en omöjlighet när jag kör utan försteg (cd direkt till monoblock), men du gav mig dock en idé där. :) Ska ta o testa rg214 kabeln som högtalarkablage i morgon.

mvh

micke
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/12 :  16:36:38  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

när du ändå är igång, får du testa cat5 cat6

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/12 :  16:36:42  Show Profile Send Rydberg a Private Message
NN> Bra resultat? hur menar du? Ändra den karakteristiska impedansen elr?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/12 :  16:47:33  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

va? nej vad menar du nu?
jag tror jag ska testa göra kablage också!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/05/12 :  16:50:16  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Trevligt att folk gör egna kablar. Billigt och bra. Har du inte testat RG62? Den är ju populär, men jag har inte provat den själv ännu.

Var det blindtest du gjorde? Eller visste du hela tiden vad du lyssande på? Själv är jag snart på gång med nya, främst för att få snyggare och mer lätthanterliga saker än dom (mic-kabel) jag har nu.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/12 :  16:52:46  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
rydberg,

skulle man få ett bra resultat om man tvinnade flera sånna rg -kablar?
quote:
NN> Bra resultat? hur menar du? Ändra den karakteristiska impedansen elr?


Hur de låter har jag ingen aning om, det är väl bara att testa.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/12 :  16:55:59  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Själv så tror jag det är svårt att göra bra (highend) kablar själv. Har själv köpt in ett knippe signalkablar från cardas, acoustic zen, siltech, wireworld samt audioquest som jag tänkte utvärdera i en tid framöver.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/05/12 :  18:41:48  Show Profile Send regner a Private Message
Mr.Älg, nepp.. rg62 är ej testat.. först och främst på grund av att jag tvivlar på att den har någon som hellst chans mot vare sig rg214 eller rg180. Men jag tror dock att den är ett strå vassare än rg59an och när de ligger i samma prisklass bör det ju vara ett bättre alternativ.

Jag utförde ett litet blind test på min sambo och hon kunde utan någora som hellst problem plocka ut vilken av kablarna jag körde på. Hon föll för övrigt pladask för rg180 hon också och jag fick lova att låta den sitta kvar i anläggningen. :)

Föresten, någon som bor i karlstad trakten här? skulle vara intressant att testa rg180 mot någon/några highend kablar.
Go to Top of Page

gråbert
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/05/12 :  19:54:51  Show Profile Send gråbert a Private Message
regner,
du har inte provat att pseudobalansera någon twinax? Jag har inte kollat Elfas utbud, men de bör ha en dröse twinaxkablar i sortimentet.

Kabelns karaktäristiska impedans är inte så kritisk när våglängden är större än den elektriska längden på kabeln och när ingångsimpedansen på den mottagande komponenten är avsevärt större än utgångsimpedansen på den sändande komponenten.

I HiFi sammanhang är det nästan alltid så att vi inte behöver lägga någon större vikt vid kabelns karakteristiska impedans, men det kan finnas någonting jag inte tänkt på eller någon "mystisk" teori som säger annorlunda.

Den optimala kabeln (nu flummar jag lite) borde vara en impedansomvandlare mellan exempelvis förstegets utgångsimpedans till slutstegets ingångsimpedans eftersom systemet inte är impedansmatchat.
Vad jag vill säga är att det inte finns någon karaktäristisk impedans i systemet.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/12 :  21:46:33  Show Profile Send brumel a Private Message
Är det inte stål i dom där kablarna. Lite sämre ledaregenskaper men huvudsaken är ju att det låter bra. Själv gjore jag en signalkabel av nätverkskabel ca 5kr metern. Den låter också riktigt hyffsad.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Avatar
Member

83 Posts

Posted - 2003/05/12 :  22:53:13  Show Profile Send Avatar a Private Message
Mycket intressant läsning faktiskt!

Skönt att någon vågar vidga vyerna och göra ett lyssnartest med alternativa kablar. Hmmm man kanske skulle köpa hem några och se om man kan höra skillnad mot mina audioquest kablar, vem vet?

There are only 10 kinds of people, those who understand binary and those
who don't
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/05/13 :  09:43:02  Show Profile Send Belker a Private Message
Är det inte RG-180 som Gignos http://www.gignos.se/hifi/ använder? Flätad på nå't sätt.

/Mårten
Go to Top of Page

Ronne
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/05/13 :  13:44:00  Show Profile Send Ronne a Private Message
Usch för kablar.. det är så dyrt... har man bara två högtalare kan man väl kosta på sig... men vi hemmabiofantaster som har tre till...

20 meter till surrounden (2*10)
10 meter till frontarna (2*5)
och en 5:a till centern (1*5)

= 35 meter * 146 = 5110

sedan ska man ha en Subwooferkabel som är dyrare.

Finns det någon här som har olika längder på sina högtalarkablar? Hörs det någon skillnad?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/13 :  13:54:24  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ronne,
RG180 lämpar sig inte som högtalarkabel. Jag antar att det var den du tänkte på eftersom du skrev 146 kr. Den har alldeles för hög resistens för att användas som högtalarkablage. Den är gjord för att fungera bäst i högfrekventa RF-tillämpningar (och fungerar förstås även för lågfrekventa audiotillämpningar).

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/05/13 :  17:10:09  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hmm, i mitten på listan över coax kablar på elfa finns
ju en kabel som heter "flexiform 50 ohm".
Den rackarn är ju solid core, går att få upp till
1.6 mm diameter på coren. Ljusblå också, snygg. He he.

Någon som provat den?
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/05/13 :  17:44:32  Show Profile Send regner a Private Message
claes, den är jag också lite sugen på testa... Hade dock inte nog med kapital för även ett par meter sådan kabel + kontakter.

Så jag är nyfiken även jag på om någon här har testat den.

knoppen, vilken av elfas lite dyrare kablar verkar lämpa sig som högtalarkablage i dina ögon?
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000