HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ni med Rustats fräs+fråga lödning.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/02/03 :  19:12:52  Show Profile Send krorre a Private Message
Ni med Rustas fräs. Har ni monterat den runda silverplattan på er fräs? Ska den bara på om man ansluter dammsugarmunstycket? Den verkar konstig - monterad så kommer den ju ut längre när än själva fräsplattan. Vad använder man spännhylsan till? Har bara använt den medföljande skiftnyckeln. Och den där konstiga saken med vingmutter.... används till.... VAD????

Inte för tydlig bruksanvisning, men som sagt man får vad man betalar för!

Vad gäller spolar, motstånd och kondensatorer. De tål en hel del värme hoppas jag. Man behöver inte oroa sig över att man steker dem när man löddar, om man håller kvar lödstiftet länge?

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/03 :  19:39:49  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nej jag monterade inte plattan, det är nog bara ett skydd och behöver nog inte användas om man använder dammsugarmunstycket(som jag iofs bara anänder övre delen av).

Spännhylsan används för att montera fräsar med annan diameter.

Den konstiga saken med vingmuttern använder jag inte heller, används nog för att fräsa runda hål tror jag (den passar på tillslaget).

Vad gäller lödning så är spolar och motstånd rätt värmetåliga, kondesatorer kan ev. vara lite mer kinkiga men det är i praktiken inget större problem om man löder "normalt".
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/02/03 :  19:50:47  Show Profile Send krorre a Private Message
Tack för ett mycket klargörande svar! Jag trodde inte man kunde göra runda hål med uppsättningen som följer med fräsen. Blir nog enklast att sätta på en ny skiva och göra hål som man kan sätta en stång i. Med vänliga hälsningar... krorre.
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/02/03 :  20:49:46  Show Profile Send krorre a Private Message
En sak till. På spolar, där kan man tra av en 4-5 centimeter hoppas jag så att man får fram lite tråd. Que?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/03 :  21:07:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det verkar vara fler som har haft samma funderingar som jag... Trodde oxå att man skulle kunna fixa en rund fräsning med Vingmuttern med tillbehöv, men icke.

;)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2004/02/03 :  21:48:40  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Den lilla plattan är till för att fräsa efter mall. Man gör en mall i ett bra materia. Mallen är lite större än det hålet man vill ha och mallen skall vara tjockare än metallplattans hals är djup då skadar man inte mallen men man fräser i materialet under(man använder normalt notfräs till denna typ av fräsning). Hur mycket större det hålet man vill fräsa mallen skall vara beror givetvis på avståndet mellan notfräsens skärstål och ytterkanten på plattans hals. Vingmuttern skall vara till en "hålfräsning" jag testade inte men tyckte att det borde fungera. Man får väl testa...

/Tobias
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/03 :  22:04:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
VAR sätter du vingmutterna och dess skruv/hylsa... Hittade inget ställe som den passade på.


Before EDIT: Gick bort och tittade på Fräsen, och det går att sätta fast hylsan/vingmutterna på ett av stagen (om man vänder på denna), då borde man kunna fixa en bra rundfräsning,, Skruven blir väl centrum då.,, antar jag

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/02/04 :  23:45:21  Show Profile Send krorre a Private Message
Rätta mig om jag har fel, men använder man sig av djupanslaget vid vanlig fräsning, medans fräsen sätts fast på önskat djup och låses fast vid profilfräsning(fräs med kullager)?

Edited by - krorre on 2004/02/04 23:45:51
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000