HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 SLS dipoler blir till
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/11/27 :  15:11:19  Show Profile Send U1 a Private Message
Eftersom alla här på forumet visar sina vackra alster känner även jag mig manad att göra så, även om dom inte håller samma finish klass.

Först började jag med att limma samman 2st 22mm mdf skivor. Tanken med att köra med 44mm är för att talspolarna skall komma närmare varandra vid push-pull koppling, mer i linje så att säga. Högtalaren blir även stabilare med den ökade massan i baffeln.



Lite fräsning med handöverfräsen.



Hålen i baffeln är färdiga.



Montering av sidorna. Som ni ser så är dom inte så djupa. Efter lite tester så kom jag fram till att resonans frekvensen flyttades upp med minskat djup, vilket behövs då jag skall köra dem upp till 180hz. Utsläckningen sker dock lite tidigare, vilket medför lite mer kompensation av behringern. Testen stöds också av Linkitz formel där F=0,25*(V/0,25). Resonansfrekvensen är i värkligheten ca hälften av svaret, i mitt fall vid 286hz.



Lite grundmålning.



Bottenplatterna målade.



Bilder på lite av basarna som skall monteras. 2st w-bafflar skall byggas till dom 8st Veres Audio basarna, för lite extra stöd vid film tittande.



En bild på en av de färdiga H-bafflarna. Mellanregistret som syns vid sidan är från bilen, endast för att testa lite öb i mellaregistret och för att se hur det låter med musik på basarna.



Snart börjar bygget med huvudhögtalarna. En liten preview.



Som synes så är jag varken fotograf eller snickare men man måste försöka. Fortsättning följer (tar dock lite tid). Fler bilder finns om det önskas.


MvH
Johan





Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/27 :  15:18:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ett projekt i min smak!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/11/27 :  17:53:36  Show Profile Send U1 a Private Message
Ja visst är et kul med dipoler.

MvH
Johan
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2004/11/27 :  19:20:50  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Härligt!

Har du kört SLS12:orna under likartade förutsättningar som Veres 12:orna???

Jag tänkte om du hade några synpunkter till en annan om det är värt att byta de billiga elementen mot SLS? (Gärna ett svar m a p HiFi, tighthet i bas etc. och ett m a p Bio, ljudtryck)

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2004/11/27 :  19:52:07  Show Profile Send RODA a Private Message
Hei

Fint!

Ser frem til forsettelsen

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/11/27 :  20:27:16  Show Profile Send U1 a Private Message
AVR7000: Jag har kört i 3st olika test bafflar. Jag har inte provat Veres Audio i mina nya H-bafflar men gjort jämförandet i test bafflarna.

Dom billiga elementen bryter upp tidigare, klart hörbar skillnad i SPL. X-maxet märks så att säga. Subjektivt går SLS basarna något djupare och spelar kanske något snabbare och renare. Undantaget SPL så är det inga stora skillnader vi talar om.

I h-baffel fungerade dom billiga elementen värkligt bra, om det är värt att uppgradera vågar jag inte ta ställning till. Om du inte beaktar platsen så skulle jag vara tveksam om jag skulle dubbla antalet billiga basar eller byta befintliga till SLS. Du får ett 4 pack med pyramid basar till samma pris som 1 SLS

Jag gjorde bytet och är nöjd, det är nog det längsta jag vågar gå i ställningstagande. Jag är lite rädd för placebo effekt, eftersom jag värkligen vill att SLSerna skall vara värda den investering jag gjorde. (kommer dock att köra dom billiga i w-baffel till film, 16st 12" är kul på 19m2)

MvH
Johan
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2004/11/27 :  20:34:33  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Ja jag har ju 8 st billiga 12" i min WW-baffel så priset för en uppgradering till SLS har avskräckt lite... Jag kör den ju bara under 37 Hz, dock skulle jag önska mig lite, lite tightare bas (motorstarkare element och lägre QTS kan man tänka sig) Det har blivit bättre med lite dämpmaterial i baffeln...

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/11/28 :  01:21:50  Show Profile Send esl a Private Message
Snyggt bygge U1!!!

Skulle så gärna vilja att du provade med alla element åt samma håll en gång..
Lyssna och skriv dina erfarenheter bara...
Du behöver inte göra nya skruvhål utan låt i så fall elementen ha lite olika avstånd till örat..
44mm vid 160 Hz är ju inte så farligt...

Har du motionerat upphängningen?

/esl
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/11/28 :  02:05:10  Show Profile Send ILLY a Private Message
Blir alltid lika glad när jag ser att det byggs och exprimenteras ute i stugorna!

Bra musiksmak, förresten. Ultimata transient-testet står längst fram ser jag! (kaggen i introt till "People of the sun", Rage Against the Machine / Evil Empire) Kan tänka mej att den låten i dipolerna kan få fönsterrutorna att skallra.


Militant cyklist.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/11/28 :  13:51:47  Show Profile Send U1 a Private Message
Esl: Tack. Jag har provat med elementen åt samma håll, dock inte i denna baffeln men i mina test bafflar. Jag vet inte om jag tyckte det var någon skillnad, möjligt att det tog för lång tid att bytta för att jag skulle märka det. Jag skall göra testet igen och se, kommer att byta på en och ha den andra push-pull för snabb ab test.

ILLY: Rage Against the Machine kostade mig min Rotel förstärkare ungefär samtidigt som du skrev det inlägget Jag har inte öppnat den än så hoppas att det bara är en säkring. Slutsteget nästan glödde när det blev tyst! Satt med ett par kompisar och spelade pålkranshögt Om jag inte kan fixa rotelen så har jag en bra anledning att bygga ett Tripath steg, trevliga priser på cadaudio.

AVR7000: Under 37hz! Har du platts till ytterliggare 8st? Skulle vara en billigare väg att gå. Med tanke på den kvalitet din anläggning håller så kanske du skulle uppskatta uppgraderingen till SLS. Du är varmt välkommen hit för att provlyssna mina om du vill, bor i Kristianstad.

Tack för alla trevliga kommentarer.

MvH
Johan
Go to Top of Page

Schantz_Audio
Fd. The_Groupie

70 Posts

Posted - 2005/02/02 :  20:19:38  Show Profile Send Schantz_Audio a Private Message
Kan inte säga mer än att dina byggen verkar coola. Det ser respektinggivande ut hoppas bara dom låter lika bra....

Mvh

The_Groupie
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000