HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Den optimala testskivan...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:28:52  Show Profile Send Johansson a Private Message
Testskivor finns det gott om, en massa mer eller mindre bra inspelningar med olika musikstilar (vissa stilar väldigt överrepresenterade iofs)

Men varför har ingen kommit på den ultimata testskivan, där en gubbe går kors och tvärs i ett rum och pratar, skramlar med kastruller och klappar händer, och samtidigt berättar var i förhållande till micken han står?

Mycket lättare att testa djup och bredd i ljudbilden med än någon skiva där man ändå inte vet var i rummet gitarristen och sångaren egentligen står.

En testskiva är ju just till för att testa anläggningen, eller har jag fel?

(Det är väl inte helt omöjligt att det finns en sådan skiva redan, i sånt fall får ni låtsas som om jag inte skrev det här. Jag dementerar allt!)

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/02/13 :  16:39:16  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Jag föredrar att testa anläggning med sådan musik jag lyssnar på dagligen. Visst testar man ibland med något speciellt bra inspelad musik-skiva.
Det är ju ändå musiken som räknas.

Say's who!?
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/13 :  16:43:24  Show Profile Send divander a Private Message
Jag tycker också att det skulle vara bra att ha en testskiva. Ibland skulle det göra en del saker lite enklare. Givetvis behöver man även testa och lyssna med riktig musik där man vet hur det skall låta.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/13 :  16:44:43  Show Profile Send divander a Private Message
Det skulle även vara kul med lite tips på bra skivor och låtar att testa med. Vad använder ni när ni testar?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/02/13 :  17:33:14  Show Profile Send Johansson a Private Message
quote:
Originally posted by divander

Jag tycker också att det skulle vara bra att ha en testskiva. Ibland skulle det göra en del saker lite enklare. Givetvis behöver man även testa och lyssna med riktig musik där man vet hur det skall låta.



Självklart så måste man testa sin anläggning med musik man vanligtvis lyssnar på, men som omväxling vore det kul med en sån skiva.

Jag kan inte räkna upp alla gånger jag suttit och grubblat över om det är sångerskan som står snett eller om det är uppställningen det är fel på...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

AA
Member

131 Posts

Posted - 2003/02/13 :  17:48:52  Show Profile Send AA a Private Message
XLO har sin Reference Disc som innehåller ungefär vad du beskriver.
http://www.sorishop.com/g_detail.html?gid=5670
Jag har den själv men inte "lyssnat" på den på många år.

/AA

Genväg till välljud? - Köp en Ducati!
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/13 :  22:14:00  Show Profile Send divander a Private Message
Den sidan fattar man inte mycket av. Finns den att få tag på från något annat ställe (där man förstår språket, eller åtmintone vet vilket språk det är).

Oops! I did it again
Go to Top of Page

AA
Member

131 Posts

Posted - 2003/02/13 :  23:05:56  Show Profile Send AA a Private Message
Jag stoppade med den länken bara för att dom som inte känner till skivan skulle kunna se vad som fanns med på den. Innehållsförteckningen ("låtlistan") är ju iallafall läsbar&förståbar förutsatt att man hajjar engelska.

Jag har köpt skivan i Sverige fast det var nog för 5-6 år sedan och jag har inget minne av var. Kolla med dom som säljer XLO kablar, dom kanske har eller kan fixa. Har dock ingen koll på vem som gör det.

/AA

Genväg till välljud? - Köp en Ducati!
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/02/13 :  23:17:25  Show Profile Send Nagra a Private Message
Det är väl koreanska, fattar nada...

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/02/13 :  23:19:59  Show Profile Send Nagra a Private Message
Hmm...här är den ju
http://www.xloelectric.com/programs/productCategory.php?category=8&productCode=TEST%20CD&pictureSize=2

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/02/14 :  07:39:43  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Sheffield Lab har en test-cd som kanske går att få tag i,äger den själv på den är det både testsignaler och musik av diverse olika slag.
Mvh
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/14 :  09:05:20  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
"Min röst skall nu komma från en punkt mitt emellan högtalarna...."

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/02/14 :  09:13:41  Show Profile Send Johansson a Private Message
Ja ja, erkänn att det vore ganska bekvämt...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2003/02/14 :  09:26:13  Show Profile Send Frasse a Private Message
JAg har en gammal lp test skiva från mobile fidelity som det är upritat på baksidan av fodralet hur alla mickar och personer är uppställda kommer inte ihåg vad den heter dock.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

must
Member

98 Posts

Posted - 2003/02/14 :  09:33:19  Show Profile Send must a Private Message
Chesky Records har jättebra testskivor som innehåller allt du kan önska dig.

www.chesky.com

Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/02/14 :  15:17:43  Show Profile Send Sudden a Private Message
quote:
Originally posted by must

Chesky Records har jättebra testskivor som innehåller allt du kan önska dig.

www.chesky.com



Finns det någon åf i sverige eller blir det att beställa från hemidan?
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/02/14 :  18:17:28  Show Profile Send pesa a Private Message
Aven jag har Chesky's tre skivor och de har en blandning av lyssningstest och musik. Ratt bra faktiskt...

Pa tidningen Stereophile's hemsida kan Du ocks hitta deras egna skivor som har diveres test samt musik https://secure.stereophile.com/stereophile/recordings.shtml

Jag antar att Du kan be valsorterade skivaffarer ta hem dom at Dig om Du inte vill bestalla sjalv.

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/14 :  18:17:42  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:
Originally posted by Sudden

quote:
Originally posted by must

Chesky Records har jättebra testskivor som innehåller allt du kan önska dig.

www.chesky.com



Finns det någon åf i sverige eller blir det att beställa från hemidan?



från www.klubben.net kan du säkert beställa den!

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/02/15 :  16:39:20  Show Profile Send Sudden a Private Message
quote:
Originally posted by Jakob_S

quote:
Originally posted by Sudden

quote:
Originally posted by must

Chesky Records har jättebra testskivor som innehåller allt du kan önska dig.

www.chesky.com



Finns det någon åf i sverige eller blir det att beställa från hemidan?



från www.klubben.net kan du säkert beställa den!



Stämmer bra, tackar så mkt.
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/02/15 :  17:08:05  Show Profile Send jajon a Private Message
Den optimala testskivan är din favoritmusikskiva?

Förutsatt att du har en stereo för musikens skull och inte ljudets.


Edited by - jajon on 2003/02/15 17:09:49
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/02/15 :  18:37:13  Show Profile Send NtR a Private Message
Snälla!?

Vad är detta? Om nu nämnda gubbe går omkring och babblar och du ställer upp grejorna så att han är där han ska osv. Vad händer då om du tycker att favoritplattan låter fan sen? Låter du det stå eftersom denne testgubbe har sagt åt dej att göra så?

Ställ grejorna där DU (ja, just du) tycker att de låter bäst! INGEN annanstans.

Det finns testplattor för att kolla fas och om det är något fel på tonarmen mm på vinylspelare, dessa är användbara för sitt ändamål eftersom det förkommer felmontage på fabrikerna. För allmän uppställning finns ingen anledning att använda testskivor, de är bara till för att skinna ytterligare en HiFi-neurotiker.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/02/15 :  19:28:38  Show Profile Send pesa a Private Message
quote:
Originally posted by Nicke Löfmark

Snälla!?

Vad är detta? Om nu nämnda gubbe går omkring och babblar och du ställer upp grejorna så att han är där han ska osv. Vad händer då om du tycker att favoritplattan låter fan sen? Låter du det stå eftersom denne testgubbe har sagt åt dej att göra så?

Ställ grejorna där DU (ja, just du) tycker att de låter bäst! INGEN annanstans.

Det finns testplattor för att kolla fas och om det är något fel på tonarmen mm på vinylspelare, dessa är användbara för sitt ändamål eftersom det förkommer felmontage på fabrikerna. För allmän uppställning finns ingen anledning att använda testskivor, de är bara till för att skinna ytterligare en HiFi-neurotiker.



Haller inte med helt och hallet. Naturligtvis skall man inte andra installning sa att man tycker det later samre . A andra sidan ar det ju inte dumt om det later battre...

Min erfarenhet av dessa skivor att man faktisk kan snappa upp en hel del bra grejor vad galler installningar osv. Jag har i min relativt unga hifi-karriar i alla fall haft nytta av den biten.

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/02/15 :  23:03:24  Show Profile Send NtR a Private Message
Jag köper ditt resonemang Pesa. Vad jag är ute efter är att ingen stackare skall ramla i fällan och späka sig med ngt "bara det är rätt får det väl låta illa då". Detta är, har jag märkt, vanligare än vi musiknjutare tror.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/02/16 :  00:02:26  Show Profile Send pesa a Private Message
quote:
Originally posted by Nicke Löfmark

Jag köper ditt resonemang Pesa. Vad jag är ute efter är att ingen stackare skall ramla i fällan och späka sig med ngt "bara det är rätt får det väl låta illa då". Detta är, har jag märkt, vanligare än vi musiknjutare tror.



Haller med!

Jag tror ocksa att det i manga fall kan vara en fas man gar igenom nar man "upptacker" det har med hifi. De flesta kommer nog ur den far vi hoppas .

Jag erkanner mig i alla fall skyldig till att ha tidigare kopt en en del skivor mer for inspelningens kvalitet an ngt annat. Det fanns fordelar med det ocksa i och med att jag fann att det fanns valdigt mycket bra musik att valja pa utanfor de mer konventionella sparen .

Men visst finns det saker i hyllan jag troligtvis aldrig kommer att lyssna pa igen...men inspelningarna ar kanon...

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/02/16 :  19:20:28  Show Profile Send Johansson a Private Message
quote:
Originally posted by Nicke Löfmark

Snälla!?

Vad är detta? Om nu nämnda gubbe går omkring och babblar och du ställer upp grejorna så att han är där han ska osv. Vad händer då om du tycker att favoritplattan låter fan sen? Låter du det stå eftersom denne testgubbe har sagt åt dej att göra så?

Ställ grejorna där DU (ja, just du) tycker att de låter bäst! INGEN annanstans.




Visst, men för att hitta den där placeringen just JAG tycker är bäst så är det ju att föredra att använda bra inspelningar under högtalarflytteriet. Det lär spara en hel massa tid om man vet var scenmitten är, om det finns ett spår med en panorering från höger till vänster och så vidare.

Annars är det lätt att man får en optimal placering för varje skiva, och det vill man ju inte...

(Jag lyssnar ändå mest på gamla bluesskivor när det är musik jag vill höra...)

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2003/02/16 :  21:21:13  Show Profile Send Carl-M a Private Message
En skiva för att ställa in anläggningen? Bättre att ställa in grejorna tills foten börjar stammpa takten till den musik du gillar. För mej är det viktigt att musiken och musikerna står där dom ska med bra 3-d. Sen är det bara att spela skivor
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000