HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Höstevent Take 5, några bilder och intryck

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
HerrD Posted - 2022/10/16 : 15:30:08
En inställd hösttur i naturen blev en sväng till huvudstaden, extra trevligt då jag missade mässan i Göteborg pga båtfix. Första gången på denna mässa för min del.

Eftersom jag tycker det blivit lite för lite fart på reportagen drar jag härmed mitt strå till stacken!

Först ut var ett rum med Rockport. Mycket svårt att avgöra om det fanns några kvaliteter här, mest hördes det stora rummet. Lilla smidiga Sony RX-100 fick följa med för kameratjänst.

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Erik Andersson Posted - 2022/10/18 : 10:16:05
Härliga bilder,tack för det. Själv har jag alltid missat detta
festliga årliga evenemang. Men jag har bara mig själv att anklaga.
HerrD Posted - 2022/10/17 : 19:12:18
Kul att ni gillar det! Så jobbigt är det inte att ta med en liten kamera och förmedla intrycken En variant är att filma och försöka få ut det. Skulle vara en intressant fortsättning.
Passerati Posted - 2022/10/17 : 18:04:54
Lyssnar på Eagles och tackar för tråden HerrD. Kul att se hifi intresset frodas i så fina miljöer.
nikwin Posted - 2022/10/17 : 17:38:35
Tack HerrD för fina bilder roligt att se vad som säljs i butikerna nu för tiden.

//Niklas
jari Posted - 2022/10/17 : 13:07:19

Tack för dina bilder och intryck från mässan.
Själv var det nog närmare 20 år sedan jag var på
en sådan.
Intresset för Hifi är detsamma som det varit tidigare.
Lyssnar mer på musik numera som pensionär.
Björn-Ola Posted - 2022/10/17 : 12:14:13
Domedagsprofeter har ett gemensamt och det är att de alltid haft fel.
Ingen garanti dock för att någon inte till slut får rätt.
Figge Posted - 2022/10/17 : 11:46:35
FBK, du skall kanske börja som domedagsprofet.#128526;
Vox Posted - 2022/10/17 : 09:38:51
Hur många som går på hifimässor är inget mått på intresset för hifi.
För egen del var det många, många år sedan jag var på någon hifimässa. Men mitt intresse har inte minskat utan istället ökat i takt med ökad ålder.
nisseW Posted - 2022/10/17 : 08:31:15
Tack för fina bilder och reportage, RX-100:an sköter sig bra!
FBK Posted - 2022/10/16 : 22:07:46
Min undersökning på andra forat säger att det är så illa.
Och mässan i våras i Stockholm har aldrig varit så gles som i år enligt besökare. Men de som besökte denna letade nog inte efter senaste och bästa lurarna för 1000kr
HerrD Posted - 2022/10/16 : 21:28:44
FBK: Kanske inte är så illa som vi tror. Insåg precis att fördelningen av folk på mässor och forum sannolikt inte speglar vilka som handlar prylar. När jag jobbade extra i hifibutik under studietiden var det ändå en relativt stor andel folk under 30 som handlade. Inte dyrast och värst men dom var där och handlade. Många köpte sina första system.
FBK Posted - 2022/10/16 : 20:55:38
quote:
Lägger märke till två saker. Dels att streamers (Raspberry Pi ekvivalenter) kostar flera hundra tusen samt att hifi i denna form bör vara utdött inom snar framtid då de flesta verkar ha uppnått pensionsålder vad gäller besökare. Något för branschen att fundera på är hur man lockar en ny publik.

Jag har ju skrivit det i några trådar nu, men vi kommer försvinna så om max 20-30år finns ingen Hifi alls och jag tror det bara räcker med max 20år innan minst hälften av butikerna i detta land är borta.
Och det är branschens eget fel då de påskyndar denna utvecklingen med att bara ställa ut svindyra grejer så det kan mycket väl gå betydligt snabbare och besökarna är nästan uteslutande äldre herrar med fet plånbok som har råd med detta så de försöker inte dra yngre publik längre. Sedan finns ju vi 50-årsåldern och några av oss får ju råd med dessa grejer så säg att ca:20år kan branschen köra på detta koncept då det ännu finns en del i 40-års åldern som älskar detta och lite folk i 30-års åldern. Under 30år är det helt dött enligt mina stora undersökning på grannforumet.
Har ju lärt känna en hel del folk under över 30år som man hållit på med hobbyn och kanske 5% av dem håller på än idag, resten har lagt ner Hifi intresset.
Sorry för att jag drog ner stämningen men branschen behöver vakna,eller så har de redan gett upp.
Double A Posted - 2022/10/16 : 20:55:33
Tack för att jag fick följa med på mässan :)
HerrD Posted - 2022/10/16 : 17:48:05
Tack för tacken! Kul att någon tittar och läser. Förhoppningsvis fyller några på med andra bilder och intryck så det blir lite mer balanserat. Jag är känd som "sågen" men det är bara för att jag är känslig mot fel. Finns mycket jag tycker om också
Micke Y Posted - 2022/10/16 : 17:41:16
tack för bilderna och intrycken

Micke
Perfector Posted - 2022/10/16 : 17:21:09
En mässa från soffan, väldigt trevligt.
Stort tack för att du släpade med oss alla dit :-)
Pac Posted - 2022/10/16 : 17:20:24
Tack för reflektionerna och bilderna!
Vox Posted - 2022/10/16 : 16:53:57
Tack för att du "tog mig med" på mässan.
HerrD Posted - 2022/10/16 : 16:06:02
Låter kanske lite negativt men jag har mycket höga krav. Framför allt på naturlighet och homogenitet.

Lägger märke till två saker. Dels att streamers (Raspberry Pi ekvivalenter) kostar flera hundra tusen samt att hifi i denna form bör vara utdött inom snar framtid då de flesta verkar ha uppnått pensionsålder vad gäller besökare. Något för branschen att fundera på är hur man lockar en ny publik.

En annan nyttig sak är lite information om vad man lyssnar på i rummet.
HerrD Posted - 2022/10/16 : 16:01:50
Sist ett mycket varmt rum vad gäller temperatur. Okända högtalare och elektronik. Rätt så hård bas där jag hade önskat lite mera följsamhet, diskanten stack också iväg lite. Dock stor och öppen ljudbild. Men kändes för spretigt för mig.

HerrD Posted - 2022/10/16 : 15:57:08
Stort rum våning två av mässan. Verity högtalare okänd elektronik. Fick tillfälle att önska Fleet Foxes vilket lät bra förutom att rummet åt upp all bas. Det som brukar vara svårt med Fleet Foxes är all ambiens men det sorterades ut fint. Här fanns skyhög potential.





HerrD Posted - 2022/10/16 : 15:52:17
Längst ner i korridoren gömde sig detta utan närmare information. Identifierade en Lumin streamer, övrigt okänt. Fanns potential men några reflexer störde. Annars trevligt.

HerrD Posted - 2022/10/16 : 15:49:27
Innuos spelade med Spanska högtalare i någon form av porslinsmaterial, de mindre med Purifi-element sjöng när jag var där. Bra renhet och inte så mycket brister som störde vilket annars var vanligt. Med lite mera kropp hade det varit komplett. Här kunde jag lyssna relativt länge med behållning. Italienska A/AB förstärkare.

HerrD Posted - 2022/10/16 : 15:45:19
Harbeth 40.nyaste någonting, Conrad Johnson förstärkeri. Musikorienterat och satt ihop bra, en typisk musikälskaranläggning. Jag har dock svårt för lådfärgningen i botten/lägre mid. Kändes ändå trivsamt att lyssna på musik här.

HerrD Posted - 2022/10/16 : 15:41:50
Snabbvisit hos Fink. Toppen var mycket behaglig efter Marten. Men botten var pappig och odefinierad. Jag saknade nerv och substans i mellanregistret.


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000