HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Let's make Hififorum great again!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Rydberg Posted - 2022/07/30 : 19:58:13
Nu för tiden verkar de flesta hififorum finnas på Facebook och jag tycker verkligen Facebook erbjuder ett förfärligt format för ett forum. Information och kunskap tas inte tillvara och trådar som är äldre än 24 timmar (typ) kan svårligen finnas. Jag tycker det är ordentligt trist att forum som hififorum.nu är mer eller mindre döda. Annat var det i början av tvåtusentalet, då var det ordentlig fart och forumet levde verkligen.

Jag tycker det skulle vara roligt om vi fick fart på hififorum igen och att det åter kan bli mångfaldens forum. Både syskonforumen faktiskt och euphonia har blivit för likriktade enligt min mening. Saknar dynamiken på hififorum! Hoppas fler gör det!
23   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
FBK Posted - 2022/08/19 : 21:29:32
Var det inte på Arken 2004 ? Den mässa minns man för vi sov knappt något den helgen när ett gäng ifrån Stockholm bodde hos Pac. Det var tider det!
Hi Fi Consult Posted - 2022/08/19 : 21:20:46
Hittade denna tråden och kan bara hålla med. Ett flertal forum på Facebook sköts väldigt slirigt och man blir lätt behandlad efter forumägarens godtycke.

Ett sätt att starta upp igen kunde ju vara att passa på nu när Göteborg Hifishow går 1-2 oktober.
På min inbjudan är Euphonia med och ställer ut samt Hififorum Sverige, alltså Facebook. De senare har en regelbok de försöker följa och modererar aktivt.

Att visa på kunskapen, traditionen och ett vänligt klimat - och såklart avsaknad av likformighet då - kunde ju intressera en och annan på mässan. Dessutom är det ju ett skäl att träffas igen.

Kanske kunde vi köra en repris på de VIP-nätter jag anordnade på arken för ... jisses --- 20 år sedan :-)

Med vänlig hälsning,

sladd

http://www.goteborghifishow.se/index.php/en/karta-utstallare
FBK Posted - 2022/08/02 : 17:51:32
På uppmaning så klistrar jag in ett inlägg som beskriver hur det ser ut idag för oss ljudnördar. Det är många minus, men vi får göra så gott vi kan för att försöka sprida glädjen som vi känner inom denna hobby och jag stödjer verkligen Rydberg i hans tänk!!!
quote:
Efterfrågan och åter Efterfrågan.
Hur många var ljudintresserade förr och är det idag
För att tillverkarna ska gå runt så måste de idag ta ut "mycket" mer för dyrare grejer då det är mycket mindre antal som säljs då det är färre antal människor som köper produkterna och som har råd att köpa dem....
Hur är mellanåldern på de ljudintresserade idag jämfört emot för 20år sedan
Sista ljudmässan i Stockholm var halvtom jämför emot de som varit de 10åren innan och då har vi ändå ha Covid i mellan......
Även billigare grejer säljer i färre antal, så pass mycket att tillverkarna slarvar med kvaliten på grejerna så det är bättre att köpa en beg CD-spelare med några år på nacken är en ny för 5000kr som börjar krångla ganska fort....
Jag gjorde det som en livsuppgift förr att hjälpa kollegor, alla som ville ha min hjälp till att bygga en ljudanläggning eller Hemmabio förut. Ingen efterfrågar det längre......
Det är inte så många längre som vill hänga på sådana här forum..... då det finns massa annat som folk "måste" hänga på...
Vi är helt enkelt ett utdöende släkte, vi som älskar Hifi.....
Normalt så får man ökad köpkraft med åldern, i mitt eget fall har det gått åt andra hållet...
Och så här kan vi fortsätta med exempel och göra listan väldigt lång.................
Sedan finns det ytterst få ljuspunkter, som tex.http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=97342
så det är bara att hänga på Rydberg.
För egen del så är jag numera fattig på riktigt ett tag så jag har noll köpkraft och därmed ett bristande intresse för att skriva mycket utan jag tycker det är trevliga att träffas och lyssna och det är något som helt har dött här på Hififorum.nu därav är jag mer aktiv på Faktiskt.iö där folk ännu vill umgås i viss utsträckning.
Våra klubbstugor talar sitt tydliga språk då det endast skrivits i 2 detta år. http://www.hififorum.nu/forum/default.asp?CAT_ID=9
Folk vill inte umgås längre då det har fullt upp med Fejjan osv.
Jag och Imperial här på forumet har varit på en Dac träff och vi ska även träffa andra som vi blivit inbjudade till på Faktiskt.iö
Flera här på Hififorum som man träffade förr, har försvunnit helt ifrån forumet, och alla gör ju sina val så det är bara att acceptera utvecklingen. Tyvärr så är det så här så vi som finns kvar får greppa i dem halmstrån som finns kvar och göra det bästa av det.
Mvh Per
Björn-Ola Posted - 2022/08/02 : 16:02:44
Det kanske kan tyckas att de forum vi har är lite elitistiska?
Ribban för att göra ett inlägg ligger kanske inte lika högt på facebook och det är lättare att ansluta sig till en grupp där, eftersom alla som är med i facebook förmodligen redan gjort det ett antal gånger. Du kommer också lättare i kontakt med grupper på facebook som speglar dina intressen, något som facebook snokar reda på.
Att vi får nya medlemmar bygger på att folk aktivt letar efter forum på internet och hur många gör det?
Många som inte har hållit på så mycket med hifi drar sig kanske för att skriva inlägg då de kanske inte tycker sig ha så mycket att erbjuda. Ställer de en fråga så kan det vara en specifik fråga om en produkt som ingen av oss andra har något bra svar på, det kan göra att de inte känner sig uppmuntrade att fortsätta skriva inlägg. Jag har faktiskt upplevt det så själv i andra typer av forum. En elit som verkar föra en diskussion över huvudet på andra medlemmar och när jag ställer en fråga eller gör ett inlägg, så blir jag ignorerad. Det uppmuntrar inte att fortsätta.
Det kan vara så att våra hififorum mest riktar sig till två kategorier, de som är på hifiresan där de ständigt uppgraderar och de som sysslar med diy. Hur många sådana finns det som samtidigt gillar att kommunicera via ett forum? Alla gillar inte att skriva heller.
En del medlemmar försvinner kanske för att de sitter nöjda och lyssnar på musik utan att fundera mer på ljudkvalitet. Det är ju snarare ett sundhetstecken. Det är ju musiken som borde vara hobbyn.
Rydberg Posted - 2022/08/01 : 20:06:55
Jag har använt Flickr för bilderna jag lagt upp här, verkar fungera helt ok. Trådar med bilder är ju alltid lite extra roliga tycker jag
Ryssen Posted - 2022/08/01 : 16:58:12
Jag har inte upplevt något negativt med den gratis site jag (under ett år) använder.
Men såklart är det bättre att kunna ladda upp bilder på forumet.
lampuradio Posted - 2022/08/01 : 16:38:02
Jag har haft stor glädje av detta forum, och även nytta i vissa fall. Förhoppningsvis har nån tyckt att jag bidragit lite, också. Ett forum är sina medlemmar, men det är inte bara en fråga om mängd/storlek, det är även en fråga om kvalitet. Diskussioner här kan bli väldigt intressanta, animerade utan att urarta och ibland klart underhållande - det är medlemmarnas förtjänst. Flera medlemmar ger ett större forum, men kanske inte nödvändigtvids ett bättre, eller?

Men en utarmning är såklart inte heller bra.

En detalj som skulle lyfta forumet, särskilt med tanke på DIY-trådar, är att kunna lägga upp bilder direkt på forumet. När jag hade egen webserver var det inte ett problem, men alla dessa "gratis" platser att lägga upp bilder på (jag har testat några), är de verkligen bra? Jag upplever att om det gått ett tag mellan användningstillfällena, har det ändrats nåt väsentligt, eller så har det tillkommit en avgift eller nåt annat irriterade, så det blir tungjobbat. Det finns ju inga gratisluncher, sägs det, så man bör inte bli förvånad, men man längtar ibland efter "enkelhet".
Tomas J Posted - 2022/08/01 : 10:08:45
Gissar att det var tänkt som ett PM, men hamnade lite galet?
Men det är bra, finns flera par högtalare här hemma att spela på, jag går inte musiklös

Åter till ämnet!
FBK Posted - 2022/07/31 : 20:41:59
Hur går det för dig Tomas? Har du köpt något enklare att spela på ? Det finns ju massor av äldre grejer som inte kostar så mycket men som duger att spela på... Hör av dig om du vill ha tips. Du måste ju ha något att spela på så länge.
Tomas J Posted - 2022/07/31 : 20:14:57
https://www.bildtagg.se/

Har jag använt mig av länge, enkelt och bra.
Ryssen Posted - 2022/07/31 : 19:29:43
https://postimages.org/
Ryssen Posted - 2022/07/31 : 19:26:14
Det är inte så krångligt att lägga upp bilder använd en utomstående bildlagring och ta länken därifrån och klistra in i hififorum.
Jag har hittat en som är gratis som jag har använt i ca ett år utan strul.
Ska se om jag hittar adressen till den.
FBK Posted - 2022/07/31 : 18:58:14
Du har allt stöd bland medlemmarna här, då det behövs många som du så kör!
Kul att att du lägger ner energi, det behövs massor av sådant i dag!
Vi har ju träffats en gång i tiden så jag vet att du har "massor" av kunskap att dela med dig av!
Jag har inte så mycket att bidra med, men jag ska läsa det som skrivs och kanske kommer med någon tanke!
jonasz Posted - 2022/07/31 : 18:26:35
Behövs modernare programvara, inte helt enkelt att lägga in en bild t ex.
Tomas J Posted - 2022/07/31 : 18:16:39
Alltså, det är ganska enkelt att se...

Längst upp finns en meny som heter "Members"
Tryck på den och sedan sortera efter datum, så syns det att den senaste medlemmen som kom in heter "Anonym" och blev medlem 2022-01-29
Det är den enda medlemmen som släpps in i år.

Under hela 2021 så släpptes 33 medlemmar in och av dessa så är det 13 st. Av dem som bidragit genom att göra ett inlägg.

Det duger inte för att ett forum ska överleva.
Perfector Posted - 2022/07/31 : 16:27:27
mig tog det 2 veckor innan jag fick meddelande att jag fick komma in som
användare kanske lite lång tid, men jag är i alla fall här.
Ryssen Posted - 2022/07/31 : 15:20:51
Jag tycker att det varit så här sommar som vinter.
Är det många sökandet till forumet som inte blir insläppta då?
Rydber@ En byggtråd uppskattas alltid..
Rydberg Posted - 2022/07/31 : 15:00:04
Det måste upp i en kritisk massa för att ett forum ska blomstra, vi kan ju göra ett försök åtminstone, hade varit riktigt kul om det lyckades. Har ett kommande rörbygge på gång som Morello designat i form av ett GDS/DIY-projekt, tänkte att det kan jag åtminstone posta här
Björn-Ola Posted - 2022/07/31 : 14:45:42
Jag för mitt bästa. Jag har startat en del trådar som har dött, bl.a för att jag själv tappat intresset för dem och inte orkat posta i dem. Svårt då att begära att andra ska göra det.
Perfector Posted - 2022/07/31 : 09:21:45
Kan det vara så att sommaren ger en massa annat att göra?
Kommer höst och mörker kommer dom kanske tillbaks!
MatsT Posted - 2022/07/31 : 08:42:33
quote:
Jag tycker det skulle vara roligt om vi fick fart på hififorum igen och att det åter kan bli mångfaldens forum.


Det tycker jag också och det hänger på medlemmarna om de orkar engagera sig. Nya medlemmar kan förstås ge en injektion men jag undrar lite vad alla gamla medlemmar håller på med numera.

Rydberg är en lagom provokativ person för att skapa lite liv så jag hoppas att detta kan sprida sig så att fler får "nytt liv".

Tomas J Posted - 2022/07/30 : 21:08:58
Jag håller också med dig, forumets innehåll är värdefullt att bevara.

Enligt mig så är det enda sättet att släppa in flera medlemmar.

Jag/vi har i omgångar pushat och försökt få ägaren av HiFiForum att göra ett ryck.
Jag och flera ned mig (tror jag?) Har erbjudit hjälp med moderering och medlemsintag, men tyvärr så verkar det inte intressera.

Och med den inställningen så finns nog tyvärr endast en riktning för forumet.
Ryssen Posted - 2022/07/30 : 20:06:40
Ja jag håller med dig.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000