HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Highres

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Björn-Ola Posted - 2022/07/26 : 12:43:08
Det ramlade in i min epostbrevlåda lite rekommendationer på nya cd skivor med klassisk musik från Ginza.
Faktum är, jag köper inte klassisk musik på cd längre om jag kan undvika, utan jag köper musik för nedladdning i highres format, om möjligheten finns. Vissa skivbolag saknar alternativet highres för nedladdning. Finns det bara utgivet i 16bitar 44kHz , så blir det ju mer attraktivt med en fysisk skiva, även om jag rippar den direkt för att sedan stoppa undan den.
Men jag tycker att det blir en ljudmässig vinst med highres, något jag ser ifrågasättas här och där.
Inga jätteskillnader, men jag upplever att highres låter naturligare utan att jag direkt kan sätta fingret på vad det är. Skeptiker kommer att avfärda det som inbillning.
Det skeptikerna hänger upp sig på är väl att högre samplerate skulle göra skillnad, eftersom vi ändå inte hör ljud över 20kHz och att 44kHz är fullt tillräckligt för att återskapa all information vid 20kHz, något som brukar demonstreras genom att visa perfekta sinuskurvor och fyrkantsvågor i ett oscilloskop.
Jag är lite frågande dock. Musik består av otaliga mängder sinuskurvor överlagrade varandra och ju tätare du dokumenterar nivån på signalen från mikrofonen, ju bättre upplösning borde du väl få? Kan du vid 20kHz återskapa ett stort antal överlagrade sinuskurvor som inte är i fas? Borde inte upplösningen försämras ju högre upp i frekvensbandet du kommer?
Annars försvaras högre samplingsrate med att du kan använda mycket mjukare filter vid inspelningen, vilket inte riskerar att påverka ljudet i det hörbara frekvensområdet.
Att 24 bitar är bättre än 16 är väl lättare att förstå. Du får betydligt högre upplösning vid lägre ljudnivåer, vilket gagnar klassisk musik med sin höga dynamik. Även precisionen ökar naturligtvis vid högre ljudnivåer. Sedan kan väl alla 24 bitarna inte nyttjas i praktiken, men vad spelar det för roll?
Så precisionen i y-led (nivån) ökar, men varför skulle precisionen i x-led (frekvens) inte ha samma verkan?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Strmbrg Posted - 2023/12/15 : 15:08:56
Det kan ju i vissa fall liknas vid optik och foto:
Tag ett lågupplöst eller oskarpt negativ och placera det i en förstoringsapparat med en mycket fin optik.
Bristerna i negativet kommer att bevaras näst intill intakta, i allra bästa fall.
Omvänt blir det annorlunda.
Strmbrg Posted - 2023/12/15 : 14:44:11
Det kan jag inte svara på.
Jag har haft en ganska långdragen diskussion om detta på Faktiskt.
Att jag skriver att jag har "lärt mig" är ironi eftersom de som påstår vissa saker är tvärsäkra på hur allt kring digital musikhantering funkar. Själv är jag såpass okunnig att jag absolut inte är tvärsäker.
Numera nöjer jag mig med att bara lyssna på musik och strunta i evighetsdiskussioner om vad som funkar och vad som inte funkar. Eller snarare såhär:
1 Lyssna.
2 Fokusera på påtagliga skillnader.
3 Är det några påtagliga skillnader som är till det bättre?
4 Om jag vill så kan jag försöka ta reda på varför.
5 Om jag bara inbillar mig - utan att inse det - så får jag ta den smällen.
Björn-Ola Posted - 2023/12/15 : 11:30:06
De som påstår detta, har de exempel på DACar som är gjorda på detta adekvata sätt?
Skulle kunna vara roligt att veta.
Strmbrg Posted - 2023/12/10 : 16:48:00
Jag har fått lära mig att de prylar som Rob Watts utveckklar för Chord är onödiga omvägar. Jag har fått lära mig att den där enorma mängden "tappar" och de höga uppsamplingarna är meningslöst. Gör man rätt från början räcker det med adekvata lösningar enligt de etablerade skolböckerna.
Fast jag tycker att det låter väldigt fint, stort, detaljerat och levande med Chordgrunkorna.
Då fick jag lära mig att det måste vara fel på Chords DAC:ar, eftersom de inte låter bra utan att man köper en M-Scaler som återställer alltihop till adekvat DAC-standard.
Det är svårt det här.
lampuradio Posted - 2022/08/05 : 16:09:09
quote:
Alla pratar om fördelen med highres vid uppspelning, men är det inte så att det snarare handlar om att det är en fördel vid inspelning? Måste man inte applicera ett brant analogt filter för att få bort allt ljud över 20kHz om man spelar in med samplingfrekvens 44kHz? Det borde väl ge problem med ljudkvalitén? Eller kan man idag spela in utan analogt filter och plocka bort allt ljud över 20kHx med digital signalbehandling? Hur går det till egentligen?


Precis min stora frågeställning. Om samplingen vid inspelning/registrering sker vid en frekvens för att fånga upp till 20 kHz audio, så kan man väl inte återfå icke inspelat material genom uppsampling av det insamlade data?
Björn-Ola Posted - 2022/08/05 : 13:18:59
Från någonstans på webben:
Aliasing undviks i allmänhet genom att applicera lågpassfilter eller anti-aliasing-filter (AAF) på insignalen före sampling.

Det innebär som HerrD skriver att det krävs ett lågpassfilter innan AD-omvandlaren. Är det inte här vi ser fördelen med en högre samplingsfrekvens? Man kan placera filtret såpass högt upp i frekvensbandet att den inte ger problem i det hörbara området?

HerrD Posted - 2022/08/05 : 09:54:09
Om man i huvudsak vill lyssna till rören själva kan man prova en rörförstärkare utan utgångstrafo, alltså OTL. Jag har provat de från Q-tron och det låter helt gudomligt. Om man kan leva med hög värme och högre servicefrekvens så är det en av alla vägar till välljud.

Fel tråd, förklarar varför mitt inlägg kom bort i andra tråden...
HerrD Posted - 2022/08/05 : 09:44:01
Man måste alltid bandbreddsbegränsa innan sampling för att inte få vikningsdistorsion. Det går inte att filtrera i efterhand. Det finns ingen metod att veta vilka frekvenskomponenter som är nyttosignal och vilka som är från vikningen.
Björn-Ola Posted - 2022/08/05 : 09:00:00
Alla pratar om fördelen med highres vid uppspelning, men är det inte så att det snarare handlar om att det är en fördel vid inspelning? Måste man inte applicera ett brant analogt filter för att få bort allt ljud över 20kHz om man spelar in med samplingfrekvens 44kHz? Det borde väl ge problem med ljudkvalitén? Eller kan man idag spela in utan analogt filter och plocka bort allt ljud över 20kHx med digital signalbehandling? Hur går det till egentligen?
AndersP Posted - 2022/08/05 : 00:07:18
Det är fortfarande tal om mycket branta filter. Dock förstås enklare att göra ett mindre brant filter på ett snyggt sätt.
Filtret sitter på dacens utgång. Altså inne i dacen. Filtret är realiserat digitalt.
Björn-Ola Posted - 2022/08/04 : 22:25:30
Det handlar kanske om att slippa ett brant analogt filter vid inspelningen?
Rydberg Posted - 2022/08/04 : 21:24:45
Precis nollinsättning gör att aliasingprodukterna skjuts upp i frekvens och rekonstruktionsfiltret kan förenklas avsevärt. Grundkurs i tidsdiskreta signaler#8230;.
Björn-Ola Posted - 2022/08/04 : 18:55:39
Jag trodde det problemet var löst redan med andra generationens cd-spelare, då man började med oversampling.
Jag minns att man marknadsförde cd-spelarna med siffror på oversamplingen.
-Den här spelaren ha fyra gånger oversampling!
-Okej, vad är det för något?
Då skruvade säljaren på sig, han hade ingen aning, men bra var det, det visste han.
AndersP Posted - 2022/08/04 : 18:50:55
Hur som är mix och mastring det viktiga och det ska en mycket fin produktion till för att formatet ska få betydelse. Som redan sagts.
AndersP Posted - 2022/08/04 : 18:47:16
Jag tror att det är lättare att lyckas med rekonstruktionsfiltret om det ska spelas highres. Filtret behöver inte vara lika brant. Utmaningen är att konstruera ett riktigt bra filter för 16/44.1. Man kan tillåta sig att fundera på om dom som gör dacar med hörbar skillnad mellan 16/44.1 och highres vet vad dom sysslar med. Kanske lite elakt, men bara en tanke...
Rydberg Posted - 2022/08/02 : 15:53:11
Din observation stämmer väl överens med min, mycket av det så kallade högupplösta som kommer ut (pop o rock) är oftast dynamikkraschat mög, helt olyssningsbart.
Björn-Ola Posted - 2022/08/02 : 15:34:29
En kompis laddade hem ett album med Yes från HDTracks i 24/96 format.
Albumet var Relayer och jag har haft den på vinyl ända sedan den gavs ut. För mig var det ett album med hög ljudkvalitet, med massor av detaljer begravda djupt nere i mixen. Framför allt på låten Gates of delirium som bredde ut sig över en hel lp sida.
Jag hade höga förväntningar om att highres skulle göra detta album full rättvisa.
Vi blev chockade över hur dåligt det lät. Totalt olyssningsbart. Skrikigt var bara förnamnet och efter tio minuters ren örontortyr stängde vi av.
Vi kunde sedan se att albumet var väldigt hårt dynamiskt komprimerat.
Moon Safari är ett svenskt band vars musik man kan köpa och ladda ned från Bandcamp, något jag uppmanar alla att göra, så bra är dom. Jag såg att de även hade laddat upp en del album i 24/96, och kunde naturligtvis inte avstå från att köpa albumen på nytt i detta format. Faktum är att jag för det mesta föredrar 16/44 versionerna. Av någon anledning är ljudet lite för skarpt för min smak i 24/96 versionerna. Jag tror inte att det beror på just det utan att de kanske har gjort en remastering.
I vilket fall som helst, jag bryr mig inte längre om highres när det gäller rockmusik. När det gäller klassisk musik är det en annan femma. Men framförandet går för mig alltid före ljudkvalitet, om inte inspelningen är alltför dålig.
Rydberg Posted - 2022/07/31 : 15:06:09
Satt o jämförde 16/44 igår natt med 24/88.2- samt 24/96-utgåvor. Det var musik från Youn Sun Nah, Lento och Same Girl. Utgåvorna verkar komma från samma master, eventuellt att highres-filar var aningen tystare. Gjorde ingen blind lyssning men upplevde att highres-filerna lät något mer definierade och en smula renare. Inga enorma skillnader men inte heller osignifikanta. Men som sagt, master och själva inspelningen är betydligt viktigare.
Björn-Ola Posted - 2022/07/31 : 10:29:17
Steve Guttenberg om highres. 5;30 in.

https://youtu.be/gdpoVmpd63w

Det han säger är att många inspelningar har hanterats på sådant sätt att highres tillför väldigt lite, något vi redan har konstaterat här.
Björn-Ola Posted - 2022/07/30 : 14:12:18
Jag håller med. Highres gör inte dåliga eller dynamikmanglade inspelningar bättre. Jag har exempel på skivor med jobbigt dåligt ljud och det blev inte bättre när jag köpte skivan i highres format. Inspelningskvalitet betyder betydligt mer än format.
Jag bryr mig inte om highres längre när det gäller rockmusik efter flera besvikelser. Däremot ser jag fördelar när det gäller klassisk musik som inte lider av låg ljudkvalitet och dynamikmangel. Men där har framförandet en större betydelse än formatet, jag har exempel där jag föredrar en utgåva med sämre ljud för att själva framförandet är så mycket bättre.

Inte heller alla klassiska skivbolag ger ut i highresformat.
Rydberg Posted - 2022/07/30 : 12:38:24
@Björn-Ola> Säkert är det så!

Åter till highres; jag har tämligen mycket highres-filer och visst kan de låta riktigt bra men min slutsats är ändå att det är inspelningen och mastringen som är det absolut viktigaste och formatet sekundärt. Ett av de värre exemplen på illaljudande highres lyssnade jag på så sent som igår (en kort stund för sen var jag tvungen att stänga av), Dire Straits - Money For Nothing (Remastered 2022) 24/192. Det låter helt enkelt förjävligt och extremt distat.
Björn-Ola Posted - 2022/07/30 : 11:55:32
Tack Rydberg.
Jag tror att det handlar om att vi uttrycker oss olika.
Ordet brusgolv för mig ger accosiationen att det finns en tydlig gräns, snarare handlar det väl om en stigande grad av förvrängning vilket jag kallar minskad upplösning.
Björn-Ola Posted - 2022/07/30 : 10:33:15
Tack Rydberg.
Jag tror att det handlar om att vi uttrycker oss olika.
Ordet brusgolv för mig ger accosiationen att det finns en tydlig gräns, snarare handlar det väl om en stigande grad av förvrängning vilket jag kallar minskad upplösning.
lampuradio Posted - 2022/07/29 : 18:22:58
@ Rydberg: Oavsett om jag inte fattar nåt annat, så kan jag försäkra att jag inte blandar ihop samplingsfrekvens med bitdjup. Nyquist är bekant.
Rydberg Posted - 2022/07/29 : 10:00:22
quote:
I princip är ju digitalisering av ljud en form av digital mätning av en växelström. För att få precision i "kurvformen", dvs korrekta momentana värden, måste man ha både en hög samplingsfrekvens och ett avsevärt bitdjup

Du behöver två samples per period för att perfekt återskapa den samplade signalen . Glöm föreställningen med sinusvågor som har trappsteg i sig.

Du verkar blanda ihop samplingsfrekvens med bitdjup, det är två helt skilda saker.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000