HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Någon som fortfarande köper musik?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Björn-Ola Posted - 2022/06/10 : 15:40:41
Jag har spotify och Idiago men använder det knappt.
Jag vill fortfarande äga min musik. Inte nödvändigtvis för att få ett fysiskt format, jag rippar mina nya cd-skivor direkt och köper nedladdad musik.
Jag är rädd att jag annars förlorar närheten och kontakten med musiken. Jag är sådan att jag lyssnar väldigt mycket på väldigt lite musik. Bara på den musik jag verkligen älskar.
En kompis har ändrat beteende och lyssnar bara helt passivt på spellistor som spotify genererar. Han får naturligtvis höra mycket ny musik men han bryr sig inte ens om att ta reda på vad det är han hör när han hör något han verkligen gillar. Efter ett tag försvinner låten från spellistorna och han får förmodligen aldrig mer höra den. Där vill jag inte hamna.
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
AlfaGTV Posted - 2022/06/13 : 19:49:38
Utan tvekan! Jag köper digitala downloads via Qobuz (har Sublime+ abb ~ rejäl rabatt på hirez-filer) och en hel del vinyl.
lindome Posted - 2022/06/13 : 13:02:25
Svar Ja:

Köper vinyl och masterbandkopior. CD alltmer sällan. Streamar ingenting förutom Spotify i mobilen och bilstereon.
pix Posted - 2022/06/11 : 18:32:02
Ja.
Jag köper vinyl. Inte för att jag tror att den faktiskt låter så mycket bättre än andra format. Men den ger mig en känsla av att jag äger ett original.
Samma känsla som infinner sig när man köpt en fysisk bok som man tycker om, även om man lika gärna skulle kunna läsa texten på nätet eller som ljudbok.

Micke Y Posted - 2022/06/11 : 18:05:56
japp

vill att artister ska kunna producera ny musik

Micke
MatsE Posted - 2022/06/10 : 22:11:20
Jag har köpt mest vinyl de senaste 10 åren. Några enstaka cd.
Köper inte alls lika mycket nu som tidigare.

Hyllorna är fulla och det är dags att börja göra sig av med
gammalt om nytt skall in.

Lyssnar dagligen på Spotify och listor som jag själv komponerat
ihop. Läser jag om nysläpp av musik lyssnar jag igenom och sparar
bästa låtarna i en favoritlista. Har en för engelsk amerikansk musik drygt 500 låtar och en med svenska favoriter med ca 100 låtar.
Just nu lyssnar jag på en lista jag gjort med favoriter från 1972.
Jag gör en 50 års lista varje år. Plockar låtar från Billboard
och engelska listor. Kul att varje år återupptäcka vad man lyssnade
på för 50 år sedan. Spelar med "Random Play" så det blir olika varje
gång.

Soul Love, Walk On The Wild Side, Mother and Child Reunion, American
Pie, The Harder They Come, Burning Love, Junco Partner, Rocks Off,
Telegram Sam m.fl. spelas just nu...

Edit, ett lyssningstips för de som gillar klassisk musik. Läste en
test av förstärkare och det spelades Bachs välbekanta Brandenburgs
Concertos framförda av Akademie fur alte musik. Låter bra även på
Spotify
NSBVZY Posted - 2022/06/10 : 21:09:49
Jag är uppvuxen med Internet, Thepiratebay, Limewire och på senare tid spotify.

För 10år sedan fick jag en vinylspelare på nytt av en kompis, som nu tyvärr gick bort i höstas.. Jag hade inte haft någon spelare sen jag bodde hemma hos farsan. Det var tämligen omodernt i den åldern som jag var i 2005, Farsan hade ju mycket skivor och man lånade och spelade hans skivor. När jag flyttade ställde jag upp min vinyl i vardagsrummet, hans var trasig sen länge. men pappa använde den aldrig vad jag vet.

Men den kvällen lyssnade vi på musik hemma hos kompisen på hans Sl-1200.. Och jag började seriöst fundera på att köpa en spelare där och då. Av någon anledning diskuterade vi det och han utbrast "jag har ju en gammal Technics direktdriven i förrådet någonstanns.." och han sprang ner i källaren. Den kvällen gick jag genom stan med en Technics SL-QD22 under armen.

sen dess är jag fast och har idag samlat på mig en del skivor och bytt upp mig från 22an.

Lyssnar mycket på vinyl när jag väl sätter mig och lyssnar, men har en dator och en gammal förstärkare och högtalare i köket som ger den där trevliga fredagskänslan när man står och lagar mat :) Hade väl egentligen velat ha en vinyl på nedervåningen också, men med barn i familjen är det riskabelt.

Har en hel del rippad musik men lyssnar väldigt sällan på den musiken alls. Det är ibland man letar efter något som inte finns eller vill lyssna i lite bättre kvalité när det man letar efter saknas på vinyl.

Men absolut köper jag musik :) , Ibland CD om det saknas på Vinyl.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000