HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Smäller i högtalarna

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
tojan Posted - 2021/12/14 : 22:18:41
Den senaste Dualen är en 1210, den är lite annorlunda än övriga mellanhjuls-Dualer, annan tonarm t ex. Ett problem är att det knäpper/smäller i högtalarna vid på-och avslag. Ser inte plats för någon kondensator, i varje fall ser jag inte var en sådan kan sitta.
Behöver tips om någon har det?
Där är också ett rätt kraftigt rumble. Har tagit upp och smörjt motor, rengjort mellanhjul etc.
Några tips där?
/Torgny U, Örebro
7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
tojan Posted - 2021/12/16 : 21:32:52
Har kollat ang antiskating. Fler har undrat samma sak under ett par årtionden.
Enl en tysk Dualsajt, som hänvisas till, designades Dual 1210 med en tonarm UTAN antiskating.
Därmed kan jag släppa den frågan#8230;
tojan Posted - 2021/12/16 : 12:25:32
Highfive, du har kanske sett att din e-post inte kom fram. Jag hade en gammal adress i Hififorum.
Nu är det tillrättat.
Om din servicemanual är på engelska vore det bra. Min är på tyska, och lite besvärligare att tyda#8230;
Betr ev magnetisk antiskating, är det okänt för mig. Duals enklare spelare har en antiskating som ställs in under chassit. Har fjäder och tre lägen.
Övriga har olika form av reglage i anslutning till tonarmen på översidan.
Bästa hälsningar/tojan
highfive Posted - 2021/12/15 : 18:54:03
Den kan ha magnetisk anordnad antiskating.
Med vänlig hälsning, highfive
tojan Posted - 2021/12/15 : 11:01:34
Tack för tips! Tack high-five för din hjälp. Manual har jag i original och service d:o har jag laddat ner från vinylengine. Antar att det är samma som du har.
1210 har samma slags tillslag som de andra. En liten fjäder som kopplar strömmen till motorn. Övriga har en kondensator kopplad intill (under den lilla plasthuven) 1210 har inte det. I vart fall finns det ingen, och hur en sån ska lödas in klurar jag inte ut. Kondensatorn ska ju också se till att motorn stannar, men också minskar smällandet.
Jag har bytt en kondensator på en 1218 som inte slog av motorn.
Kuriosa med 1210 är att den saknar antiskating, vad jag kan se. Den gjordes väl för kristallpickup en gång i tiden = inte så noga med tekniken, eller#8230;

highfive Posted - 2021/12/15 : 09:03:40
Hej Jag kan e-posta dig manual och servicemanual för DUAL 1210, den är till hjälp, när du skall serva denna. Vi tar det med e-post på PM (personal message)

tojan, du har PM

Med vänlig hälsning, highfive
AlfaGTV Posted - 2021/12/15 : 07:38:01
Jag tror det snarare beror på att den evt avkopplingskondensator som bör sitta över strömbrytaren på skivspelaren är död, eller obefintlig. Jag har själv en Thorens TD-160 Super som skickar in mina RiAA-steg i självsvängning vid avslag med ett "BOPPPP" i signalen...
highfive Posted - 2021/12/15 : 00:10:27
Att det smäller i högtalarna, beror sannolikt på att det sitter en switch i automatiken, som sluter och öppnar signalvägen mellan pickupen och sladden som går till förstärkaren.

Har du rumble är troligen mellanhjulet slitet eller lagringen slut.

Med vänlig hälsning, highfive


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000