HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Era erfarenheter:Ljud efter rörtid?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Ryssen Posted - 2021/11/04 : 18:00:59
Låter rör annorlunda (bättre?) efter lite speltid?
Generellt.
10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Erik Andersson Posted - 2021/11/08 : 08:34:56
Apropå 300B: Enligt min erfarenhet har kvalitén på dessa rör varit väldigt varierande på senare tid. Ett vanligt förekommande fel är att rören är ofullständigt evakuerade dvs att gasrester finns kvar i rören. Detta kan orsaka att rören strömrusar och kan ställa till andra problem i förstärkaren. Till de lyckliga ägarna av Audion Silver-Night MK2/B vill jag råda att med nya rör köra dessa i 2A3 läget c:a 5 timmar innan de körs på full effekt. Genom detta förfarande "bränns" ofta ev gasrester bort. Det finns ingenting att förlora på detta förfarande. Dessutom vil jag avråda användning av 300B rör med nätanoder (meshplate) det finns bara nackdelar med dessa rör bortsett från det visuella!
AndersP Posted - 2021/11/07 : 14:58:18
Triodljud och trisseljud hör jag däremot stor skillnad på så helt döv är jag väl inte
AndersP Posted - 2021/11/07 : 14:56:53
Jag har Edison triod med 300b och ryska 6n23p. Ibland sätter jag i 6922, men hör ingen skillnad. Hör ingen skillnad när 300b gått länge eller när jag har provat med olika fabrikat heller, men jag har väl lite öronvax och popkonserter har man ju varit på några stycken eller så.
Imperial Posted - 2021/11/07 : 14:07:07
Rör har inbänningstid när dom e nya.
Hur lång tid det tar är väldigt olika.
Vissa rör är inbrända från fabrik å andra inte.

Har nu på sistone kört m en egen byggd EL84 stärkare.

Ja kom över ett knippe ryska EL84 som enl rykten e gjorda för att sitta i pansarvagnar.

Dom lät inget vidare i början å ja har till å från bytt till både Philips och Telefunken.
De tog rätt många timmar innan dom kom tillrätta.
Nu ere väldigt liten skillnad mellan ryssarna och Telefunken.

Telefnken tycker ja lirar bäst fortfarande.
Men ja kan leva m ryssrna alla dar i veckan.

Ja hade ett otl slutsteg m 6080 rör i.
I det steget upplevde jag inte att rören hade nån inbränningstid.
Där körde ja m olika amerikanska rör.
abbot Posted - 2021/11/05 : 23:30:55
Upplevelsen av hur rör eller andra komponenter låter kan ändra sig över tid. Huruvida man spelar in rören eller hjärnan är något man kan dividera om. Personer som börjar använda hörapparater tycker att allt låter konstigt och annorlunda inledningsvis. Efterhand anpassar sig hjärnan och man tycker att det låter normalt utifrån den inre referens man byggt upp under livet. Där är det förmodligen inte frågan om inspelning av hörapparaterna. Hjärnan har en väl utvecklad förmåga till anpassning.

Men viss skillnad på rör och komponenter i hörapparater är det men inget för mig som amatör att gå in på Så jag accepterar vilken tolkning som helst utan att ligga sömnlös.

Jag har jämfört olika CV133 (KB/Z och KB/H) som i mina öron låter helt olika i min förstärkare så jag är inte förvånad över vad du beskriver. Jag förväntade mig att ena modellen skulle låta bäst om det var någon skillnad men jag tog miste. Det var den andra som lät bäst.
lampuradio Posted - 2021/11/05 : 11:57:58
Det kan vara lite minerat att uttala sig om detta, det finns ju en uppfattning ibland, att man kan "spela in" rör och andra komponenter.

Till saken hör, att ett rör inte i sig själv har nån form av "karakteristik" vad gäller frekvensgång eller så. Rör är extremt snabba aktiva komponenter och frekvensfenomen dyker inte upp förrän man är uppe i flera tiotals MegaHerz, när inre kapacitanser börjar spela roll, vissa rörtyper är ju gjorda för hundratals MHz. Och det finns ingen nedre gräns för vad de kan hantera.

Däremot är ju ett rör inte ensamt i sitt arbete. Det jobbar alltid i en krets, som sätter arbetspunkten och frekvenskaraktären. Beroende på rörindivid kan man få ljudskillnad om man byter ett rör rakt av, eftersom det inbytta kanske är en aning annorlunda än det som satt där från början. Likaså kan det uppstå förändringar över tid, pga att komponenter glider i värde under åldrandet, eller att röret självt åldras en aning och att arbetspunkten ändras lite.

Så vad folk upplever vid rörbyte eller över tid, är inte nåt man kan säga så mycket om utan att spekulera rätt vilt - man vet ju oftast inte hur kretsen ser ut eller hur den mår i övrigt.

Åldringsfenomen är nåt som främst drabbar slutrör, eftersom deras katoder utnyttjas mycket hårdare än katoderna i småsignalrör (försteg etc). Ett slutrör som körs hårt kanske bara håller ett par tusen timmar, medan småsignalrör av hyfsad kvalitet kan hålla tiotusentals timmar och knappt åldras alls.
Ryssen Posted - 2021/11/05 : 10:16:30
Nej fel på öronen vill jag inte ha..
Köpte ett antal 2c51 och ekvalenter 5670 till mitt försteg.
Tyckte att några lät mer vassa än andra.
Tänkte om ljudet skulle mjukas upp med tiden.....
lampuradio Posted - 2021/11/04 : 21:15:17
Egen erfarenhet: Har inte märkt nån skillnad. Å andra sida spelar jag mest på hembyggda grejer, där det jag sett till att det finns motkoppling över slutsteget. Den skillnad som eventuellt kanske skulle kunna märkas vore den känslighetsminskning som uppstår när emissionen går ner LITE och brantheten sjunker LITE, efter ett antal drifttimmar, och den skillnaden äts upp av motkopplingen. Om rördata glider iväg på nåt annat sätt är det fel på rören, och vad som händer då med ljudet är väl knappast möjligt att förutse.
Ryssen Posted - 2021/11/04 : 19:20:26
Nya rör.
Ett eller ett par hundra timmar.
Vox Posted - 2021/11/04 : 19:06:47
Nya rör?
Gamla rör?
Hur lång speltid?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000