HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fonogram att visa potentialen för en oinvigd.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
jari Posted - 2021/06/11 : 22:12:21
En enkel fråga.
Vilket fonogram skulle ni spela på eran anläggning för att
imponera,för att visa hur bra det kan låta.
23   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
FREDRIK E Posted - 2022/01/04 : 10:38:57
Yello, Big Boys Blues
Björn-Ola Posted - 2021/07/19 : 12:46:51
Det jag ville få fram men tappade bort är att det inte bara var de första generationernas cd-spelare som ensamma var orsaken till att många blev besvikna på ljudet utan många cd-skivor från den tiden lät konstigt.
Björn-Ola Posted - 2021/07/18 : 18:02:13
Kanske inte svaret på frågan, men ändå intressant.
När jag köpte min första cd-spelare run -87, så började jag köpa cd-skivor med klassisk musik.
Bl.a. Holsts Planeterna med Karajan och Wiener Philharmonikerna. En digital överföring från analog tejp.
Den har alltid varit min favorit eftersom det är den första versionen jag hörde, men det lät inte bra.
Upplösningen var bedrövlig, en sektion med blandade stråkar och horn lät exempelvis som en billig plastig synt.
Nu fick ju cd-tekniken på den tiden ta en hel del kritik, många tyckte att det lät konstigt. Bl.a. ansågs 16 bitar vara helt otillräckligt. Denna skiva verkade bekräfta detta och jag blev besviken på cd-tekniken.
Sedan fick jag tag på bättre cd-skivor och bättre cd-spelare, så fullt så illa var det inte.
Men Holsskivan lät fortfarande konstigt.
För några år sedan hittade jag en ny digital överföring av inspelningen hos High Definition Tape Transfers.
24 bitar 192kHz.
Vilken skillnad, detta är väl det närmaste masterljudet man kan komma. Det som var en plastig synt visade sig vara ett antal enskilda stråkar och horn.
Är inspelningen bra så kan det vara värt att satsa på highres.
Tyvärr räddar inte highres format dåliga eller loudness war drabbade inspelningar, snarare gör det värre.
nisseW Posted - 2021/07/08 : 12:02:52
Mina kriterier för en bra högtalare är att den ska kunna återge röster så naturligt som möjligt, samtidigt som den spelar en torr ren spänstig och tung bas. Två nästan oförenliga parametrar. Antingen blir det bra bas med murrig röst eller bra röst med klen bas. Mansröster med för mycket bas blir otydlig och murriga, kvinnoröster med för mycket diskant å andra sidan kommer att låta metalliska i höga passager. Det är ytterst få superhögtalare som klarar det på ett bra sätt.

Som testlåt rekomenderar jag Kära du, låten Det sorgsna hjärtat med Louise Hoffsten,
eller Just the two of us, låten Both sides now med Caecilie Norby.
Björn-Ola Posted - 2021/07/08 : 11:49:15
Kompisar har klagat på att det är för lite bas i min anläggning, så jag skaffade ROON så att jag kunde med EQ fixa fram en mäktig bas när de kom på besök.
-Oj,vilken bas! Man skulle kunna tro att det fanns en subwoofer!
Men efter en kort stund började de skruva på sig.
-Är det inte lite mycket bas?

-Jo, svarade jag och stängde av EQn.
Efter det har de aldrig klagat på basen.
lindome Posted - 2021/07/07 : 10:12:35
Shoji Yokouchi Quartet Featuring Toru Konishi #8206;#8211; Blonde On The Rocks.

CD, LP eller tape spelar ingen roll. Ljudet är fantastiskt och musiken kan alla ta till sig
Perfector Posted - 2021/07/06 : 11:08:47
När jag byggde högtalare så fick kunderna (de presumtiva) komma med egna alster och så lyssnade vi på det och då kunde dom omedelbart avgöra om det fanns något dom uppskattade.

"Clarity by choise"
Bubbel Posted - 2021/07/06 : 10:59:26
Jag helt enkelt frågar vad de gillar för musik och spelar det de lyssnar på i vanliga fall helst hoppas man på att det man spelar har hög kvalitet lite senare spelar jag annat för att visa bredden kanske får de upp öronen för annan musik.
soundbrigade Posted - 2021/07/06 : 10:06:36
Jag har ju sedan länge fasat ut vinylen och spelar enbart CD, så om jag skulle plocka en CD, skulle jag tänka igenom följande:

Vad är det som ska visas? Musiken eller anläggningen?
Om personen är oinvigd kan jag nog spela vadsomhelst på vadsomhelst och poängtera att vederbörande ska lyssna på diskanten (du hör direkt att det är Zeunert-symbaler) eller lyssna på basen (basarna vänder halvvägs till soffbordet!!) eller (och detta har jag hört i verkligheten och höll på att pinka på mig) lyssna på takten ....

Ska jag spela trist och onjutbar demojazz som är super-Fi, eller en djäkligt fin skiva av ett av 70-talets största proggband som är inspalat i mid-Fi?
Den senare frågan kommer mycket av att jag alltid tycker musiken kommer på första plats. Om musiken inte passar lyssnar man ju bara hur dålig den är och om musiken är bra lyssnar man bara på hur bra den är.

Och att smälla en nybörjare i huvvet med high-tech, super-Fi är ju som att övertyga en ateist om gudarnas existens genom att läsa högt ur Eddan på isländska ...

Så OM jag måste plocka ett bra polykarbonat skulle det ändå bli VÄLDIGT bra musik inspelad utan kompression, autotune och annat som dödar musik:
Angelo Branduardi - Pane e Rose.
(Som andrval skulle det troligen bli Lyobov av DDT).
Perfector Posted - 2021/07/05 : 16:27:56
Jag spelar aldrig för att imponera, det är bortkastad tid och skapar bara skrytsamma vibbar.
Däremot spelar jag vanlig musik som kan återge så mycket som möjligt av musiken och därmed även högtalarnas förmåga att återge det som kommer via kablaget.
Men visst händer det att en favorit med gott om kraft hamnar på spellistan.
Prova Mike Oldfields Man on the rocks och dra på rejält, då kommer anläggningens eventuella brister fram.
Prova sedan att spela på låg volym så man kan prata och lyssna samtidigt, då kommer högtalarens egenbalans att avslöjas om den kan återge omfånget utan EQ eller DSP eller loudness.
"Clarity by choise"
Strmbrg Posted - 2021/06/13 : 20:32:03
Istället för att imponera kan man ju visa. Som jag ser det så är det en väldigt stor skillnad.
lampuradio Posted - 2021/06/13 : 20:27:40
Det fins ju en historia om att en oinvigd, som tvingas lyssna på fiolmusik, konstaterar att det låter som om man gnider fårtarmar med ett knippe hästtagel. Det är ju precis det som sker, men poängen är att det finns olika sätt att se på detta med vad en anläggning presterar.

Förväntar man sig verklig HiFi, i begreppets ursprungliga betydelse att uppspelningen låter som originaluppförandet, så finns ju inga kompromisser. Det krävs linearitet från mik till högtalare och ett bra lyssningsutrymme.

Om man ser till reproduktionsledets prestanda, dvs att den signal man petar in, kan återges så som regissören (mixaren, producenten...) tänkt sig, så kan man ju välja precis vad man vill för fonogram att lyssna på, men då saknar man referens - ingen utomstående vet hur det lät i monitorerna när man slutmixade det hela innan skivan pressades/brändes.

Men om man petar in en "svår insignal", som ett stycke där det finns en chans att höra enstaka källor (röster, instrument), och man faktiskt upplever att man kan höra alla dessa olika ljudkällor, så har man troligen en rätt bra anläggning att lysna på. Att lägga ut en ljudmatta kan vilken bergsprängare som helst göra, men separationen är den svåra grejen här, enligt min mening.

Jag tror att man måste skilja på "imponera" och "informera". En anläggning som kan prestera imponerande återgivning av Rammstein, där bröstkorgen vibrerar och trumhinnorna och stigbygeln etc får lite stretching är kanske inte automatiskt lämpad för att återge en stillsam stråkkvartett, även om den ju såklart KAN vara det. Om man vill använda sin anläggning för att imponera på nån, så bör vederbörande få ta med egen musik (som då kan tänkas vara avlyssnad på den egna anläggningen eller annars väl känd).
HerrD Posted - 2021/06/13 : 19:58:52
AlfaGTV: Just Ornette Coleman kom ju med liten reservation och som exempel på en musikälskares val snarare än ljudälskares val. Men jag jag kan hålla med om invändningen acquired taste typ...

Detta med "imponerande ljud" hintar ju om två ingångar till denna hobby, via ljudeffekter/teknik eller musik. Jag tror att de som långsiktigt blir kvar inom hifi-världen är de som är här pga en vilja till större utbyte av den musik de älskar. De som söker kickar i uppgraderingar eller bara imponerande ljud tröttnar nog, det finns inte något kontinuerligt givande i samma grad som musikupplevelser kan ge.

Detta skrivet samtidigt som hela denna platta virtuellt snurrar mot sitt slut (också ett bra tips för fin gitarr): https://hymn.se/2019/03/20/erik-soderlind-erik-soderlind-plays-mccartney/
Strmbrg Posted - 2021/06/13 : 18:31:34
Eller - men det är ett stickspår - så kan man ge fasen i att imponera på andra.
Micke Y Posted - 2021/06/13 : 12:48:54
Alltid, alltid något som gästen själv tagit med annars tror de bara att du någon specialinspelning som ingen vanlig kan få tag på. Möjligen men bara du vet att de litar på dig att du har vanliga cd så något som gästen är väl förtrogen till och gillar. Annars biter det inte på dom

Micke
Rolf-san Posted - 2021/06/13 : 12:16:13
En modern klassiker i sammanhanget:
Emmylou Harris - Wrecking Ball
AlfaGTV Posted - 2021/06/13 : 10:40:23
quote:
Ornette Coleman

Jag skulle inte välja Coleman om jag inte ville bli av med gästen eller göra mig osams med omgivningen permanent!

Ville jag impa med vinyl skulle jag kunna välja något med Yello, kanske Rickie Lee Jones - Under the boardwalk från Girl At Her Volcano, möjligen Respighi - Il Pini Di Roma på Analogue Productions finvinyl, eller Muddy Waters - Good Morning Little Schoolgirl från Folksinger på samma bolags dubbel 45rpm utgåva.

Digitalt finns t.ex. Bob Dylan - Mercy, Infected Mushroom - Head of NASA, Solti med Wagners Ring på Decca DSD, Tool - Fear Innoculum och massor av annat!
Rolf-san Posted - 2021/06/12 : 12:29:02
Håller med HerrD.
Vill lägga till Carl Orff - Carmina Burana på Deutche Grammophon.
Där finns allt.Även spårvagn utanför katedralen.
Perfector Posted - 2021/06/12 : 11:19:24
2 gamla vinyler då.
Hugo Alfve'ns 3 stycken för stor orkester Original Pressing 1957
Och Den förlorade sonen - Bergakungen Original recording 1957
Dom innehåller så kraftiga ljud att det hänt att pickup'en hoppat
Mycket vacker musik dessutom
Det är de första stereoinspelningarna av svensk klassisk musik.
lampuradio Posted - 2021/06/12 : 07:47:14
Det finns två låtar med Madonna, "Frozen" och "the Power of Goodbye" som verkar vara lite besvärliga att hantera i vissa fall, och därför bra att "testköra". Där finns djupa bastoner av orgelkaraktär blandat med röst och andra instrument som inte är en "ljudmatta". Intermodulation och resonanser i basåtergivningen slår igenom direkt, men det låter förträffligt i en bra setup.
jari Posted - 2021/06/11 : 22:59:01

Just nu skulle jag välja ngt från Leonard Cohens,
You Want It Darker.
HerrD Posted - 2021/06/11 : 22:23:16
Något som vederbörande känner igen. Då finns en referens att förhålla sig till. Annars spelar jag alltid piano, gitarr, cello, röster osv där det finns något som är rätt. Men det beror på vem som lyssnar förstås. Ovana lyssnare brukar bli imponerade av lågbasattack typ soundtrack till Blade Runner 2049 medans mera vana musikälskare hellre lyssnar på Janos Starker Bach Cello Suites eller Ornette Coleman The Shape Of Jazz To Come (ej för nybörjare) eller varför inte Nick Cave med Idiot Prayer. Fleet Foxes har ordentligt med ambiens och det funkar bara om akustik och högtalare är tillräckligt bra, kan bli både himmel och pannkaka. Allt detta låter sjukt bra på mina pi60 i Attefallshuset. I vardagsrummet är det större variation.
Perfector Posted - 2021/06/11 : 22:17:42
Yello, The Flag
Ett mycket bra exempel på tät och välspelad musik som kräver rätt mycket av framförallt högtalarna

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000