HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 45 rpm för bättre ljud?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
alpinist Posted - 2020/05/07 : 14:03:18
Hej, köpte en dubbel-LP i helgen där man valt att ge ut musiken på två skivor och 45 rpm (istället för 1 skiva och 33 rpm). Skall ge bättre ljud tydligen, och teoretiskt kan man ju förstå det. Någon som testat samma låt i 33rpm och 45rpm? Märktes skillnad, och vad blev bättre i så fall?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
gcs Posted - 2020/05/16 : 15:50:09
Ok jag uttryckte mig dåligt. Men jag menade att Om nåltrycket blev 2,5p så betyder det inte att antiskating ska vara inställd på 2,5. Hos mig är det så att jag måste ha en större antiskating kraft inställd jämfört med nåltrycket.Om skatingkraften är beroende av en massa olika parametrar typ vilken skiva man just nu spelar. Ja då är vi ute på ett gungfly som är omöjligt att kontrollera. Det blir en perfektion som gör att man glömmer musiken som vi egentligen ville lyssna på. Det viktiga har varit för mig att PU spårar bra.
lampuradio Posted - 2020/05/16 : 14:52:05
Det kanske blev lite lösryckt. Du skriver: "Jag tycker att det verkar som om nåltryck och antiskating inte är samma."

Jag kanske misstolkar det du skrev, men det är ju inte samma sak så det var det jag menade.

Skatingkraften uppstår ju pga friktion mellan spår och nål i kombination med hur tonarmens geometri är anordnad. Högre nåltryck ger större skatingkraft, men kraften är också beroende av var på skivan man spelar och vad som spelas (graveringen).

Att man kan få bättre upplevelse av en skiva med nåltryck som avviker från rekommendationerna är inte ovanligt, man får prova lite.
gcs Posted - 2020/05/16 : 13:56:25
quote:
Skatingkraften påverkas av nåltrycket, men det är inte "samma" sak.

Samma sak som vadå? Du får förklara för en som inte förstår men ändå har konstaterat att nåltrycket bör vara högre än vad tillverkaren av pu anger. Jag ser också att pickupen oberoende var på ett blankt lack inte rör sig och är beroende av antiskating inställningen. Vidare så kan jag få min Ortofon OM40 pu att spåra bra också när man spelar den högsta moduleringen med 300Hz på min testskiva. Kan man verkligen önska sig mera då.
lampuradio Posted - 2020/05/15 : 21:53:55
Skatingkraften påverkas av nåltrycket, men det är inte "samma" sak.
gcs Posted - 2020/05/15 : 16:08:34
När jag ställer antiskating andväder jag ett helt blankt grammofonlack. Därefter så testar jag puppan med en testskiva ni vet den där där man har 300Hz med olika styrka. Jag har i alla fall fått till det så att också det sista spåret inte distar. Jag tycker att det verkar som om nåltryck och antiskating inte är samma. Till sist så tycker inte jag att moderna pressningar av LP-skivor är ocentrerade som de kunde vara förr.
gcs Posted - 2020/05/15 : 15:50:51
quote:
Ytterligare en reflektions jag har är att vissa skivor är modulerade så hårt att man kan höra nästkommande varvs skivspår. Dvs man kan svagt höra introt på första låten ett varv innan musiken börjar.

Anledningen till att man har överhörning från nästkommande spår beror på att skivan är graverad på ett lack. Lack är ett levande material som gör att moduleringen påverkar(demolerar)spåren intill. Det kan man komma runt genom att gravera med större mellanrum. Den här överhörningen är som en ekoeffekt som liknar det man får med magnetband som i det fallet är beroende på magnetbandets tjocklek och det inspelade bandets hastighet. Den här effekten finns inte på en DMM graverad skiva eftersom den graveras på en kopparlaminerad stålskiva som behåller gravyren stabil. Ett lack ska helst matriseras inom två timmar.Medans ett DMM material kan lagras i frysen flera år om man så vill.
pix Posted - 2020/05/15 : 14:48:17
Jag vet inte hur djupt man kan gå i skatingproblematiken, efterssom så många saker spelar in. En av de "bortglömda" egenskaperna hos LP är ju excentriciteten på själva skivan. Dvs att centrumhålet och spåret inte är helt centrerade. Jag har en skivspelare med tangentialarm (Cantus), vilken i teorin borde vara befriad från skating. Men i stället finns ju en friktion i lager som måste övervinnas för att flytta armen i sidled. Excentriciteten gör dessutom att vagnen ibland vandrar ca 1 mm fram och tillbaka, en gång per skivvarv. Sidotrycket på nålspetsen är mao inte konstant utan varierar per varv.
lampuradio Posted - 2020/05/15 : 13:15:04
Skating är ju faktiskt möjligt att analysera med nån form av vektordiagram. Åt vilket håll dras nålen (spårets riktning där nålen är), vilket håll dras armen av den kraft som verkar på nålen och så vidare. Kraften i nålen (alltså från det förbiglidande spåret) måste absolut kunna vara lite olika beroende på graveringen, så troligen skulle det gå att se olika skatingkraft beroende på vilken ljudpassage man lyssnar på. Det lär man inte hinna justera antiskatingmekanismen för, så man kanske få leva med en kompromiss. Eller skaffa en sån där grammofon med ren sidledsförflyttning av pickupen, tror det var B&O som hade en sån modell.
pix Posted - 2020/05/15 : 08:00:13
@AndersP Jag har också läst detta någonstanns. Har också läst att det är vanligare med förmycket antiskate än för lite. Tror det var någon av youtubefilmerna med Peter Ledermann på Soundsmith då de oftare ser slitage på begagnade nålspetsars yttersida vs. innersida. Tvärt om vad man kansle skulle tro.

Ytterligare en reflektions jag har är att vissa skivor är modulerade så hårt att man kan höra nästkommande varvs skivspår. Dvs man kan svagt höra introt på första låten ett varv innan musiken börjar. Jag gissar att gravören i sin iver att A.Få plats med så mycket musikmaterial som möjligt på en begränsad yta. B.Maximera dynamiken, vilket innebär att hög amplitud i spåret påverkar innanliggande spår
AndersP Posted - 2020/05/14 : 21:07:37
Mycket intressant. Det nämdes här ovan attman måste justera antiskating efter hur skivorna är graverade. Det var nåt som jag aldrig gjorde på den tiden, men jag tror kanske att det stämmer. Kommentarer?
AlfaGTV Posted - 2020/05/14 : 16:14:38
Ett par exempel till när jag ändå var framme med mikroskopet:

Bon Iver, från runt 2012? Trots det rena utseendet låter denna riktigt skumt i de allra flesta sammanhang.

Och Deep Purple - Machine Head (Back In Black, typ 2014?)
AlfaGTV Posted - 2020/05/14 : 15:20:49
Jag har tänkt mig göra detta tidigare, men det passae bra in i tråden. Med mitt lilla USB-mikroskop fotade jag ytan på Yes, Owner of a lonely heart, dels på Promo Maxin (45rpm) men även på LP-utgåvan av 90125
LP:


Maxi:


Borsett från att jag behöver tvätta min LP så är det ju viss skillnad på både graveringsdjup men ffa bredd på maxi'n. Dels verkar spåren vara graverade djupare men ffa så skiljer avståndet mellan spåren.
Det kan skilja lite grann i förstoringsgrad men det borde vara marginellt
Bubbel Posted - 2020/05/14 : 10:29:53
Jag blev eld och lågor när jag läste ett par inlägg i tråden så jag började plocka ut skivor ur samlingen för att helt ovetenskapligt jämföra dem. Jag har då fått fram följande grupper halvfarts graverade 33v 45v, vanligt graverade 33v 45v, maxi 33v 45v, special, 10".

Börjar med halvfart det finns en del popplattor som är 1/2 fartgr. men de flesta är dock klassisk musik jag har jämfört en popplatta med Tom Petty Hard Promises som jag har i både 1/2 och vanlig där har 1/2 en liten fördel men bara liten jag lånade en maxi med låten The Waiting som finns på skivan om jag skulle välja så hade jag föredragit 1/2 fart.

Vid lyssning på 33v och 45v LP så måste jag lägga en brasklapp 45:an är en modern återutgåva det finns bra och dåliga sådana, jazz lyssnades på denna gång Miles Davis Porgy and Bess Jag och ägaren av 45v versionen var övertygade att 33v hade sina fördelar över 45v min var RE från 60-70 talet.

Det finns även LP-skivor med 33v som endast har två spår per sida två eller tre skivor jag tycker att de är bättre än vanliga 33v då det ger mer plats för gravyren.

Nu är vi på en helt annan del av skivsamlingen jag har vissa versioner av pop som finns både på 33v och 45v på maxi där är det nästan alltid 33v som låter bättre jag tycker att man får ett bättre återgivning detta beror på att när man graverar en LP så drar man ner på basregistret för att det tar väldigt mycket plats även resten av frekvensområdet har möjlighet att finnas med.

Special är bl.a. DM som släppte deras tidiga 45v maxi med singelns radio edit vilket gjorde att det fanns mycket plats för gravyren som ser ut som ett tydligt spår en spiral helt enkelt de är det bästa jag har på maxi de var limiterade, kolla upp detta om du gillar DM.

10" har både 33v och 45v tyvärr är de inte av samma artister men väl från samma skivbolag svensk indie/elektronisk musik de låter lika bra oavsett vilken jag lyssnar på.

Detta är mina iakttagelser och öron som ligger till grund men det kan vara helt fel men en liten fingervisning. Om jag får råda vilket man skall köpa hade jag gått på 33v när det gäller moderna återutgåvor och nypress så är 45v och 33v för lika för att motivera extra utlägget av pengar men skulle artisten finnas från vinylens guldår köper jag den hellre.

AndersP Posted - 2020/05/12 : 16:17:29
Jo det stämmer, men man får tänka på spårbredden/nålmikrofonens rörelse i horisontalled också. Borde öka möjligheten till högre nivå/bättre avstånd till brus o dist. Allt blir mer komplicerat ju mer man fördjupar sig.
pix Posted - 2020/05/12 : 10:51:11
I samma anda fortsatte jag och räknade på en 45 RPM singel...

Ytterspårsdiameter 6 5/8"
Innerspårsdiameter 4 1/4"

45 RPM
Spårningshastighet ytterspår: 39,63 cm/s
Spårningshastighet innerspår: 25,42 cm/s

Kontentan av detta är väll att de som köper 45 RPM singlar i tron att den högre rotationshastigheten ger bättre ljud än 33 1/3 RPM LPn enbar lyckas om favoritlåten skulle ligga som något av de innre spåren på LPn. I annat fall har LPn faktiskt högre spårningshastighet
pix Posted - 2020/05/12 : 10:22:21
Jag roade mig med följande tankeexperiment (rätta mig om jag tänkt fel).
33 1/3 resp. 45 RPM är skivans rotationshastighet. Men detta är inte samma sak som pickupens spårningshastighet. Notera att skivan passerar pickupen betydligt fortare i skivans ytterspår än i det innre. I nedanstående exempel har jag utgått från mått enligt RIAA-standarden här: http://www.aardvarkmastering.com/riaa.htm
45 RPM i LP-format finns inte angiven, varför jag förutsatt att den har samma dimensioner som 33 1/3 RPM

Ytterspårsdiameter 11 1/2"
Innerspårsdiameter 4 3/4"

33 1/3 RPM
Spårningshastighet ytterspår: 50,95 cm/s
Spårningshastighet innerspår: 21,04 cm/s

45 RPM
Spårningshastighet ytterspår: 68,79 cm/s
Spårningshastighet innerspår: 28,41 cm/s

Slutsatsen är att den stora skillnaden i spårningshastighet främst inte ligger i 33 1/3 RPM vs. 45 RPM, utan var på skivan pickupen spårar. andra låten på en 45 RPM har ungefär samma spårningshastighet som 1a låten på en 33 1/3 RPM

Å andra sidan. Alla låtar spelas med lite högre spårningshastighet på en 45 RPM än en 33 1/3 RPM (även om skillnaden avtar ju längre in på skivan man spelar). Så något får man för merkostnaden att köpa 45 RPM varianten

[Edit] Notera att ökad spårningshastighet inte nördvändigtvis är liktydigt med ökad ljudkvalitet. När hastigheten ökas, så påverkas även andra saker som skating, spårfriktion mm. Texten ovan är bara för att se fenomenet på ett anat sätt
alpinist Posted - 2020/05/12 : 09:20:11
Tack för väldigt intressant diskussion, lär mig mycket här!
AndersP Posted - 2020/05/09 : 10:02:37
Precis min känsla.
Seciellt när nålen är inne vid etiketten var skillnaden stor. Saker som kunde graveras på maxi var kanske omöjliga att gravera på lp med normal nivå. Dagens tokmasters kanske är svåra att gravera med godtagbart resultat?
lampuradio Posted - 2020/05/09 : 09:25:29
Jag har också jämfört maxisinglar med vanligt LP-spår och tycker nog det är lite mer "rymd" i ljudet från maxisinglarna. Dock kan det nog vara fråga om mastringen, jag har för mig att man bland annat gjorde maxisinglarna för att kunna släppa fram mer bas; det blir ju mer plats mellan spåren på en sån skiva.
AndersP Posted - 2020/05/09 : 09:00:17
Mina egna erfarenheter från 80-talet är 45 rpm maxisinglar kontra samma låt på vanlig lp. Den stora skillnaden på ljudkvalitet var slående. Samtidigt får man komma ihåg att en jämförelse är utan värde om musiken bygger på olika masters.
AndersP Posted - 2020/05/09 : 08:28:12
Skillnaden är väl ändå 100% eller?
gcs Posted - 2020/05/08 : 15:15:42
Skillnaden mellan 19,05cm och 38,1cm/sek är inte så stor. Man får kanske ett par dB lägre brus och att bruset blir något tunnare vid en högre bandhastighet. Men det man får är en lägre THD och kanske mindre fasvridning som man normalt ändå inte kan höra med stereo inspelad musik.
AndersP Posted - 2020/05/08 : 13:54:55
Det är väl lite som med rullband. Allt annat lika är det bättre med högre bandhastighet.
gcs Posted - 2020/05/08 : 13:11:17
I slutet av 70-talet gav några skivbolag ut LP-skivor som var encodade enligt dBx princip. Skivorna måste spelas av med en decoder dBx 122 eller 123. Med någon av dessa kunde man öka S/N med 25dB. Jag har själv några sådana skivor och jag kan lova att det kan låta mycket bra utan några hörbara negativa effekter. Knäppar på en skiva dämpas eller försvinner helt. CBS kom något senare med ett eget system CX och som jag tror att Dolby låg bakom. Den brusreduceringens vet jag inte så mycket om men det är CX som fanns i de gamla VLP videoskivorna. Nästan alla har väl glömt de där 30cm stora guldskivorna som man kunde köpa. Snart nog så kom CD skivorna och då fanns inte längre någon marknad för den analoga tekniken.
pix Posted - 2020/05/08 : 09:07:40
Det är ju väldigt svårt att göra en A/B jämförelse efterssom det finns fler parametrar som skijer än hastigheten.
Även om man har både 45 och 33 utgåvan i sin ägo, så ligger ju inte spåren på samma ställe, och därmed skiljer sig nålvinkeln mellan de båda. Nålvinkeln gör flera procents distiorsion i innerspåret. Jämförelsen skulle isf. göras där samma spår ligger på samma ställe, som t.ex. första låten

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000