HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 With a little help from my friends - EMT948

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Pac Posted - 2020/04/12 : 09:47:39
EMT948, en skivspelare i tysk extra-classe.

Electromesstechnic Wilhelm H. Franz KG, även kallat EMT, är ett företag som satt ett rejält avtryck inom HiFi. De gjorde det kanske framförallt med sina "Studio-plattenspieler", skivspelare, men de byggde även annan högkvalitativ studioutrustning. Riktigt högkvalitativa skivspelare började dem med redan i början på 50-talet. Den sägenomspunna EMT930 började produceras 1956 och efter den kom en räcka med riktigt fina skivspelare.

EMT's maskiner var främst ämnade för studio/stations-bruk men en och annan letade sig in hos HiFi-entusiaster också. För att förstå varför EMT inte riktigt slog hos den vanliga HiFi-entusiasten kan vi titta på priserna.
- En EMT950 kostade ca $4000 1974.
- En Big Mac kostade ca $0.65 1974.

Big Mac index för EMT950 blir följaktligen ca 6154 Big Mac. Det skulle motsvara (med dagens Big Mac pris på ca 54kr) 332.307:- Sek. Jo, idag finns det skivspelare som kostar betydligt mer än så men på EMT's tid var de "king of the hill" med bred marginal.

Så, mot bakgrund av priset spelarna kostade när de var nya får men helt enkelt se på EMT's produkter som verktyg som var ämnade för industriellt bruk där de kunde betala av sitt ganska häftiga inköpspris och inte för HiFi-entuiaster över huvud taget trots att en och annan letade sig in hos oss också.

Mer om EMT här och om EMT948 här

P.S. Big Mac index är bara en rolig grej och inget jag använt vetenskapligt alls, så ta det för vad det är, en kul kuriositet.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bubbel Posted - 2020/04/21 : 04:15:01
Gamla tantalkondensatorer har jag lärt mig att man skall byta oavsett om de är bra just för tillfället att man byter till en modern elyt eller tantal, att man byter beror på att äldre tantaler kondingar inte har en säkerhetsspärr så spänningar kan då fara iväg och förstöra mycket.

Mycket snyggt.
Stormen Posted - 2020/04/21 : 04:00:51
Väldigt häftigt att få se in i denna maskin.
Stjärnjord fick jag nu en bildlig förklaring till varför det heter heter så. Läskigt snyggt. Jag är väldigt förtjust i tänker om hur man byggt det med moduler.
MatsB Posted - 2020/04/21 : 03:11:40
Här finns en EMT-948-PLATTENSPIELER i Berlin:

https://www.ebay.com/itm/143585035162

Jag vet var det finns en till!
Pac Posted - 2020/04/20 : 23:42:12
Jo, så är det, resan är väldigt trevlig.

Efter att ha slängt på alla möjliga skivor kan jag bara konstatera att det är en otroligt bra "all round"-spelare. Dåliga pressningar låter bra och bra pressningar låter riktigt bra. Jag har ännu inte hittat en skiva som inte låter bra. Den tuggar i sig *ALLT*. En riktigt trevlig bekantskap!
abbot Posted - 2020/04/20 : 18:10:39
Jag vill ju att renoveringar av det här slaget ska pågå för evigt för att de är så roliga att följa men det vore inte lika kul för dig. Tack för resan och pang på med nästa.
Pac Posted - 2020/04/20 : 11:22:58
Så, med ett fungerande kraftaggrgeat monterat så slog jag på spänningen och den snurrade lika fort som innan ungefär 180rpm....

Jag skall inte berätta om all felsökning jag gjorde men den höll på i några dagar. Till slut hittade jag en tantal-elektrolyt som hade gått till de sälla jaktmarkerna och med den bytt så snurrade den hur välkontrollerat som helst. Eller rättare sagt, appen mätte +-0,02% vilket är riktigt bra!

Så, det var dags att göra rent nålen....

... Och börja spisa vax!
Pac Posted - 2020/04/18 : 08:03:24
Efter en del meckande och justeringar så de nya kondingarna ganska hemmastadda ut.

Och det var dags att provköra aggregatet innan det monterades tillbaks.

Det gick som tåget!
Pac Posted - 2020/04/18 : 08:01:01
Ja, EMTn är ett fantastiskt fint bygge.
Bubbel Posted - 2020/04/17 : 23:39:51
Jag blir sugen varje gång man ser en renovering men inser snart att jag gör själv en men det är kul att dyka in under skalet oavsett om det är någon annan som gör det man lär sig alltid något nytt. Jordpunkten är en ide god nog att stjäla så det gör jag nog till nästa bygge.

Bra jobbat Pac.
highfive Posted - 2020/04/17 : 17:46:15
Hej Pac

Go#180; renovering du genomför!

Jordkablarna samsa i den snyggaste jordstjärna jag sett!
EMT verkar vara grymt välkonstruerade!

Med vänlig hälsning, highfive
Pac Posted - 2020/04/17 : 16:21:20
Inte nog att Kraftaggregatet sitter väl in-snärjt i maskinen, själva aggregatet är uppbyggt som ett plockepinn.

Man får demontera ganska mycket för att få ur kondensatorerna...

... och när man väl fått ur dem så behöver railarna demonteras med *BÅDE* lödkolv och skruvmejsel.

Tyskt grundlig Ingenjörkonst av den högra skolan när den är som bäst!!!

Pac Posted - 2020/04/17 : 16:14:42
Tack! De glada heja-ropen värmer.
AlfaGTV Posted - 2020/04/17 : 08:54:19
Instämmer med alla hejarop! Det är tok-skoj att kunna följa dina bravader bland löd-os och biscotti!
Stor *tumme upp*!
MatsT Posted - 2020/04/17 : 07:53:39
quote:
Tyvärr har jag ingen bild på just den koppen kaffe så vi kör på en annan.

Känslan går fram bra ändå!

Roligt att följa dina restaureringar. Det finns många gamla apparater som är värda att bevaras!
Pac Posted - 2020/04/16 : 09:30:46
Det är bara kraftaggregatet kvar och för att samla kraft ökade jag på motivationen... Tyvärr har jag ingen bild på just den koppen kaffe så vi kör på en annan.

Pac Posted - 2020/04/15 : 22:36:53
quote:

Jag kanske tänker i diket här, men vad spelar det för roll om man "kilar" fast plattan med den koniska vikten? Hålet är väl lika ocentrerat för det?

Javisst hålet är o-centrerat men eftersom pinnen på skivspelaren har mindre diameter centrerar man på ytterkanten av skivan istället. Det gör att hålet förskjuts men skivan trycks fortfarande ner av den koniska vikten.

Jag har ett SP10-verk som blivit ombyggt för att centrera på det viset.

AlfaGTV Posted - 2020/04/15 : 20:04:06
quote:
Det är bra om man händelsevis vill spela en ocentrerad skiva.

Jag kanske tänker i diket här, men vad spelar det för roll om man "kilar" fast plattan med den koniska vikten? Hålet är väl lika ocentrerat för det?
Bubbel Posted - 2020/04/15 : 20:01:44
Att jag inte inkluderade en länk till TD524 är ju ett nybörjarmisstag men det fixade ju tomano58.

Jag kan ha fel och det har jag visade det sig, efter lite letande hittade jag ett tyskt forum där de skriver lite om TD524 EMT modellen heter då EMT736 länken får ni här.

https://www.analog-forum.de/wbboard/index.php?thread/130442-restaurierung-thorens-td-524/
gcs Posted - 2020/04/15 : 16:55:12
Jag vet heller inte att jag har sett någon 950:a och jag vill inte heller ha en så stor maskin. Jag vill bara kunna spela lite 45varvs singel skivor med stort hål i mitten. Det är precis vad man kan med 948 eftersom den har en liten fjädrande grej i mitten.
Vad som förvånar mig lite är att mittpinnen är normal tjock. Min Technics SL1000 har en smalare pinne och en konisk skivpuck. Det är bra om man händelsevis vill spela en ocentrerad skiva.Jag ser att 950 har en stroboskoplampa. Men det behövs inte på en direktdriven skivspelare.
Pac Posted - 2020/04/15 : 15:50:10
Enligt Stefano's bok väger EMT950 "70+"kg medans EMT948 väger 25kg(enligt servicemanualen). Om jag förstått det rätt så delar de några av kretskorten runt audio men att det är olika vad det gäller driv-verk och kraftaggregat.

Eftersom jag fått lyfta runt på din spelare lite så är jag just nu ganska tacksam över att det är 25kilos-kolossen du har och inte den som väger "70+"-kilo.
gcs Posted - 2020/04/15 : 15:23:12
Jag funderar på vad det kan vara för skillnad mellan EMT 948 och en 950.
Pac Posted - 2020/04/15 : 15:11:39
Logik-kortet styr maskinen. Eftersom det är CMOS-logik blir maskinen ganska känslig för oxid så på det här kortet samt knappsatsen spenderades det en hel del tid.

Före:

Efter:

Det ser inte mycket ut men det gick åtskilliga timmar på att fixa till det där kortet...

När jag ändå var igång med logiken gjorde jag rent kontaktpunkterna på knappsatsen. Tyvärr har jag bara en efter-bild på det, men kontaktpunkterna och kontaktblecket som nu är blankt och fint var svart av korrosion/damm/fett innan jag gjorde rent det.

tack och lov fanns det ingen gravkorrosion på kontaktblecket så det gick att göra rent. Men om det hade varit helt slut så hade det varit en ganska enkel sak att göra nya bleck eftersom samtliga tryck-knappar går att ta isär. En verkligt smart och servicevänlig lösning!

Pac Posted - 2020/04/15 : 14:40:49
Ja, den där finns och den delar kanske lite komponenter med EMT938? Men precis som med EMT928 är EMT938 en helt annat maskin än EMT948. Du kanske har koll på om det finns någon Thorens som delar komponenter med EMT948?
tomano58 Posted - 2020/04/15 : 13:15:38
Finns tex Thorens TD 524 som är en "civilversion" av EMT 938

Pac Posted - 2020/04/15 : 12:08:15
Hej Bubbel, du kanske blandar ihop EMT948 med EMT928?

EMT948 är direktdriven medan EMT928, precis som Thorens TD125, är remdriven. EMT928 delar en del komponenter med Thorens TD125 men mig veterligt är det ganska mycket som skiljer. Jag vet heller inte om någon variant av EMT948 som Thorens har gett ut, men jag kan ha fel.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000