HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 wav och flac till mp3

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
miaber Posted - 2020/02/25 : 18:39:54
Bannlys mig inte för detta. Jag lyssnar endast på wav och flac hemma, om det är inte är andra media, men nu tycker jag det skulle vara praktiskt att ta med sig musik på sticka ut i båten. Där tror jag inte mp3-formatet skulle störa. Hur gör jag denna konvertering smidigast?
18   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Pac Posted - 2020/03/02 : 20:34:06
Jag kör Xrecode3 och det var inte en freeware som jag trodde.
miaber Posted - 2020/03/02 : 15:06:26
quote:
Som jag förstår det så vill du ha ner lite mera musik o få med dig

Så är det. Jag har nu lagt över 128 album till mp3 (190kbps tror jag ska räcka för applikationen), vilka tar ca 6 GB, så på en 16GB-sticka kan jag nog få in 300 album, vilket kan kännas smutt när man ligger och guppar I någon vik.
Stormen Posted - 2020/03/02 : 11:30:26
Jag har en Sandisk som spelar upp flac. Den är smidig när man är ute o springer eller rör på sig på annat sätt. Har även pluggat in den i en stereo vid behov.
Nu finns det så mycket mer utrymme i en telefon o 16 GB i Flac är inte så mycket som man kan önska, men sandiscen är fortfarande betydligt mindre o smidigare.
Som jag förstår det så vill du ha ner lite mera musik o få med dig.

Jag använder EAC och en mp3 komprimering i programmet. Tycker det funkar bra. Vill minnas att jag packat från FLAC till mp3
Björn-Ola Posted - 2020/03/01 : 22:49:57
dBpoweramp är ju ett riktigt bra rip verktyg också, dessutom kan man enkelt hantera taggar. Har använt den i många år nu.
miaber Posted - 2020/02/28 : 12:14:36
Jo, förstod allt det. :-)
ja, det är så jag tanker. uppkoplingen är inte alltid helt optimal. bra då att kunna ha ett bibliotek på en sticka.
Pac Posted - 2020/02/28 : 12:00:22
quote:
Jag var rädd för det Jag hoppar I självmant.
Nej, nej, det var mer ämnat som ett skämt. Även om MP3 inte riktigt är accepterat i HiFi-finrummen så finns det applikationer där det är betydligt bättre än inget.

Jag har valt en annan lösning för att ha med musikbiblioteket på fickan. Jag kör Plex-server hemma och accessar den via nätet. Det gör att jag har hela mitt musikbibliotek tillgängligt okomprimerat där jag har täckning för telefonen. Men, det är klart den lösningen kräver uppkoppling och det är nog inte helt garranterat att du har det utanför kusten så en MP3-spelare är väl en bra kompromiss?

miaber Posted - 2020/02/28 : 11:25:55
quote:
MP3??? Var är tjäran och fjädrarna????

Jag var rädd för det Jag hoppar I självmant.
Finns applikationer där utrymmesbesparingen med MP3 överväger nackdelarna med ljudet. Blir inte så mycket audiofillyssning till sjöss.
Pac Posted - 2020/02/28 : 10:23:40
MP3??? Var är tjäran och fjädrarna????

Nej, skämt åsido, den convertern jag kör hemma för att FLAC'a fixar *allt". Den är inte det mest intuitiva jag stött på men den lastar all kärnorna i min processor till 100% samtidigt så konverteringen "flyger fram" och den är en freeware. Jag tar mig en titt när jag kommit hem ikväll.

Edit, Nope, Xrecode3 är inte en freeware, fel av mig.
miaber Posted - 2020/02/28 : 07:34:00
Har börjat testa dBpoweramp. Jag tycker det fungerar snabbt och smärtfritt. 36¤. Köper nog en licens efter testperioden. Kan det vara värt.
AlfaGTV Posted - 2020/02/26 : 12:43:24
Knepigt? Jag har inga som helst problem att bara skriva in poikosoft.com i en webbläsare? Men hursom:
https://www.poikosoft.com/
Och EZ CD är nog den enskilt största anledningen till att jag ens äger en Windowsbaserad PC idag. (Finns tyvärr inte till äppleskruttar)
Tror full licens kostar runt 300:-, men det är så länge sedan jag köpte det att jag inte minns..
iMac Posted - 2020/02/26 : 11:28:46
Winamp fixar det med taggar o allt.
miaber Posted - 2020/02/26 : 07:34:56
Hittade dBpoweramp. 21 dagar testperiod. Kanske ska testa programmet. Hinner väl konvertera lejonparten av tänkt musik på den tiden. ;-)
miaber Posted - 2020/02/26 : 07:30:57
Kan tänka mig att betala några kronor, men vill inte lägga en förmögenhet på detta. Tänker mig max några hundralappar.
Inte mac. Windowskille, du vet.
Det där med kaffet lät trevligt! Kommer inte in på poikosofts hemsida. Får felmeddelanden.
AlfaGTV Posted - 2020/02/25 : 21:11:08
Jag lobbar för mitt favvoprogram i såna här sammanhang, EZ CD Audio Converter.
Poikosoft.com
Så jäkla smidigt, bara dra in så många album du vågar, peka ut hur du vill spara dem , format och var. Tryck på konvertera och sedan kan du gå o koka kaffe eller göra vad du vill..
Jag har batchkonverterat mitt bibliotek till AAC M4A som funkar jättebra i bilen och så. Låter dessutom knappt skiljbart från FLAC.
Ampalang Posted - 2020/02/25 : 20:18:18
Har du tillgång till en Mac finns programmet XLD.
Björn-Ola Posted - 2020/02/25 : 20:03:17
Är du beredd att köpa ett program eller ska det vara gratis? Jag har investerat i dBpoweramp för att få bra rippning och där ingår batch converter som gör just det du är ute efter..
miaber Posted - 2020/02/25 : 19:36:58
Hade hoppats på något smidigt sätt att lösa det på albumnivå, men får testa. Tack.
peterh Posted - 2020/02/25 : 18:46:12
audacity fixar detta.
Fast kanske inte automatiskt, du kanske får trycka genom dem
en och en. Dessutom har du ju problemet att id-tagga dem ...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000