HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur högt spelar ni?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
jari Posted - 2019/04/13 : 11:14:26
Konstaterade att jag hade en app med ljudmätare i min telefon.
Så det testades naturligtvis vilka nivåer det var på musiklyss-
nandet,jag vet inte om den är kalibrerad,men resultatet är som
följer från mitt lyssningrum.
Slölyssnande när jag sitter vid datorn runt 50 db.
Seriöst lyssnande 75 db.
Livenivå 85 db.

Jag bor i villa och behöver inte ta hänsyn.
Det är klart att jag vill spela högre ibland.
20   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bubbel Posted - 2019/05/06 : 10:09:23
Vet inte jag har ingen dB-mätare, jag bör ligga på den nivå de flesta redan lyssnar på men det händer att musik som man gillar med avnjuts på en betydligt högre nivå.

quote:

75-85 dBA ungefär. Högre än det och mina grannar började klaga. Trist när man har högtalare med 102 dBs känslighet.


Jag har inga problem med mina grannar än så länge har de inte hört mig påstår de, men så har jag ett bra förhållande med dem då det ibland bjuds på fika och glass till barnen.

knallis

Anders
lampuradio Posted - 2019/05/03 : 18:34:57
Igår mätte jag faktiskt när jag satt o lyssnade på en favvolåt. Runt 70 dB (A) verkar det ligga. Jag använder en gammal Brüel & Kjaer nivåmätare, men den är nog rätt OK trots några år på nacken.
johan.björklund Posted - 2019/04/29 : 08:31:42
När det kommer till film så ligger jag oftast på referens nivå, musik ungefär 10dB lägre.
Wing Zero Posted - 2019/04/20 : 10:12:17
75-85 dBA ungefär. Högre än det och mina grannar började klaga. Trist när man har högtalare med 102 dBs känslighet.
knallis Posted - 2019/04/18 : 18:48:56
När min sambo på försök sen -83 kommer nedrusande till lyssningsrummet (i nedre våningen) från övervåningen, har jag förmodligen spelat tillräckligt högt..... Glad påsk !!!
MatsE Posted - 2019/04/17 : 23:01:16
Viktiga saker! För mig är det tvärtom. När jag ligger ned i soffan och 15 tummarn kommer i öronhöjd blir ljudet lägre....
Björn-Ola Posted - 2019/04/17 : 21:26:36
Låter ljudet högre när man ligger ned? Blir det lägre när man reser sig upp?
Det är sådana djupa frågor jag går omkring och funderar på.
gcs Posted - 2019/04/15 : 16:37:51
Musik kan vara mycket dynamisk och jag har alltid spelat starkt. Nivån ligger ofta >100dB och topparna på 115dB. Fönstren skallrar och jag njuter. Vårat hus är vinklat och faktum är att det nästan inte hörs i den andra delen av huset där vårat sovrum ligger. Mitt system är ett flervägs och aktivt delat med i huvudsak JBL element. Under 50Hz spelar en Velodyne DD18. Det här är ett system som jag haft i massor av år och jag ser ingen anledning att byta till något annat.
Figge Posted - 2019/04/15 : 13:43:18
75-85 db vid "normal" lyssning. Annars tokhögt,vid bra musik.
Figge Posted - 2019/04/15 : 13:40:28
quote:
Det varierar nog ganska kraftigt men brukar se runt 80db A vid aktivt lyssnande. En vardagkväll med lite avslappnande musik runt 60-65db...
(jag mäter med Buller-appen i telefånen)



Så lågt? Det har jag alldrigt upplevt vid mina besök.
AlfaGTV Posted - 2019/04/15 : 10:51:16
Det varierar nog ganska kraftigt men brukar se runt 80db A vid aktivt lyssnande. En vardagkväll med lite avslappnande musik runt 60-65db...
(jag mäter med Buller-appen i telefånen)
MartinN Posted - 2019/04/15 : 06:19:06
Jag mäter 75 dB C vägt med Clas Ohlson ljudtrycksmätare. En bra apparat som kan användas för rumsresponsmätning när den kopplas till dator med REW programmet. Säljs tyvärr inte mera, är en riktigt gammal produkt.
lampuradio Posted - 2019/04/14 : 22:25:34
Filmljud är lurigt, om man talar om film i digital form. Ljudeffekter är ofta i en annan kanal än talet och drar man på så man kan man höra rösterna OK, så lär man bli bedövad av ljudeffekterna - de är inlagda med en högre nivå. Rätt jobbigt enligt min mening.

Decibelskalan är inte helt lätt att greppa. Skillnaden mellan 85 och 60 dB är ruggigt stor. Ska man hålla på och mäta ljudnivåer bör man nog träna lite och provmäta på ett antal olika situationer. Obs att hörselskador är en påtaglig risk vid ljudnivåer som håller sig konstant över typ 85 dB. Men det sägs att om man "gillar" det man hör är risken mindre, dvs diggabel musik är troligen mindre skadlig är än jobbigt gnissel och skrammel i samma ljudnivå.
soundbrigade Posted - 2019/04/14 : 21:57:04
gcs: det där hörde jag något om nyligen. Filmljudet är inte #8221;loudnessat#8221; för då skulle explosionerna drunkna i alla andra ljud.

Jag har ingen app (och ingen telefon för appar), men jag skulle vilja säga att jag också spelar lagom högt. Fast jag brukar ofta gå ut ganska högt men sänker ljudet ganska snart då jag kan känna att det blir för påträngande.

Läser jag vad andra skrivit skulle en modig gissning vara 60-65dB.
gcs Posted - 2019/04/14 : 20:47:38
När ni mäter ljudnivån, vilken vägningskurva(A eller C) använder ni? Jag använder själv en från Audiocontrol SA3050A. Jag har även köpt en billig från Kjell. Den största dynamiken får man vid filmtittning, t.ex "Das boat".
Amatören Posted - 2019/04/13 : 23:12:07
Ibland inte högt alls då hembion är i källaren, men ibland blir det högre då "finstereon" är på ett högre plan!

Allvarligt, mellan 90-100dB. I transistenterna blir det kortvarigt mycket högre.
Med lågdistoriserande system på "tomgång" kan man spela rejält högt utan att bli lyssningstrött.
Eller?
MartinN Posted - 2019/04/13 : 19:06:01
Jag har mätt ca 75 dB vid mitt lyssnande i lägenhet med grannar och hoppas att de inte störs alltför mycket.
Snutten Posted - 2019/04/13 : 11:47:16
Normalt när jag sitter ned å lyssnar mellan 85-90 dB i topparna.
MatsE Posted - 2019/04/13 : 11:29:59

Jag lyssnar helst mellan 55 - 65 db enligt min app. Lagom nivå i mitt rum.
Vox Posted - 2019/04/13 : 11:20:44
Tillräckligt.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000