HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Systemuppgradering

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Buggsson Posted - 2017/12/03 : 11:59:45
Jag har uppdaterat skivspelarinfon som jag tidigare missuppfattat.
Jag har även ett par Focal Aria 948 golvare på ingång.
Förstärker återstår.

Håller på att uppgradera min anläggning med högtalare (golv), förstärkeri och RIAA. Skivspelaren är klar, Acoustic Solid, special edition, grön metallicplint bl.a., solids egen 9" kolfiberarm och kablage, Lyra Argo i, moddad hos Van den Hul.
Har i alla fall till en början mer allmänna frågor, typ:

- Hur vet man vilken förstärkareffekt som kan vara lagom till en viss högtalare? Om den rekommenderade förstärkareffekten är t.ex. 50-450W så låter ju typ 50-100W väl klent om 450W är max? Lasten är väl också av betydelse, 4 el. 8 ohm. 4-8 ohm om det står så, är det det relevanta belastningsområdet?

RCA eller XLR, har det någon större betydelse? Tycker det verkar som om särskilt tillverkare förordar den balanserade kopplings fördelar medan en handlare förordade RCAns fördelar, om jag uppfattade allt rätt, med bl.a argumentet att det bara är hälften så många komponenter i signalvägen med obalanserat. Eller är det rent utav, hugget som stucket?

2017-12-05
Jag har inga prylar ännu, jag skall ju köpa golvhögtalare, förstärkare och RIAA och försöker bringa klarhet i frågor som jag har.
- Nej, siffror säger inte allt men kan kanske vara en början?

- Har hört att OP-ampar skall vara förkastliga att ha i förstärkare, särskilt i RIAA, men vissa högt aktade RIAA, t.ex. från ASR har ju OP-ampar, är det bara säljsnack från de som inte använder OP-ampar?

- När blir en MC-pickup low-, medium eller high output? Min har 0.45 mV.

- Skillnad mellan "current feedback" och "voltage feedback"?
- Signifikansen av att mäta kanalseparation vid 1 kHz eller 10 kHz?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
AndersP Posted - 2018/02/28 : 03:33:16
Ditt tyckande verkar vara ganska välinformerat tycker jag.
Jag själv söker mjukare oballade signalkablar just nu. Börjar lessna på RG62. Den har mittledare av kopparpläterat järn! Blir duktiga radier. Kapacitansen är 42,5 pF/m dock vilket duger för mig.
lampuradio Posted - 2018/02/27 : 21:46:24
Hehe... Eftersom TS inte tycks ha invändningar, så ger jag några kommentarer till.

Filtrering av anodspänningen är känsligast i förstärkare med Single-End slutsteg, eftersom rippelspänningen direkt kan påverka anodströmmen och ge en oönskad 100 Hz utsignal genom utgångstrafon. Pentoder är mindre känsliga än trioder. Jag har sett någon enstaka laboratorieapparat med två LC-filtersteg, men inte i någon kommersiell förstärkare. Troligen var det vanligare förr med flera LC-steg, när man inte hade stora elektrolytiska filterkondingar lätt tillgängliga, men nuförtiden är det ju inte så exotiskt med 100 mikroF även för höga spänningar. När man hade papperskondingar på max 8-16 mikroF var det rätt annorlunda. I en modern nätdel är det knappt värt besväret att konstruera för 2 LC-steg. Med en drossel på 10-20 H och en rejäl konding efter bör man ha ett bra läge. Det som man inte får missa är att förstegens matning måste ha minst ett RC-steg efter anodmatningen till slutrören för att inte riskera att skapa rippelbrum i signalvägen. En sak som hjälper en del är också att ha en viss motkoppling från högtalarlindningen till drivsteget, det dämpar eventuella störningar som uppstår i slutsteget.

Principen är att man tar max tillåten storlek på filterkondingen efter likriktarröret (se rördata!) och en stor drossel (10-30 H) och efter den en rejäl konding på typ 100 mikroF och därifrån matas slutsteget. Har man kisellikriktare kan man välja lite större förstakonding, men det är lämpligt att fundera lite på inkopplingsströmmen.

Bra kablar... Det viktiga är att de har en bra skärmning. En tät skärmstrumpa, helst flätad. Extra folieskärm är ett plus. Om man kan välja, är det oftast bra att välja en typ med lägre kapacitans per meter. Det är inte alltid kompatibelt med att kabeln är tunn, kan jag säga. Sedan är jag känslig för att en kabel ska vara smidig rent fysiskt och inte "stel". Jag kan inget om fabrikat/märken, men sånt som används av artister på scen, för mikrofoner, brukar vara bra grejer. Tyvärr brukar jag ha svårt att hitta "stereokablage", dvs två sammanhängande kablar för två kanaler som är i bra klass, men det borde gå.

Stabiliserad anodström är nog i princip aldrig fel, men det blir rätt komplexa grejer för stora slutsteg (högre strömmar). Jag har experimenterat med att ha god "vanlig" filtrering av slutstegsmatningen och stabiliserat till resten av stegen och det har funkat helt OK.

Jag vill gärna framhålla att detta är baserat på mina egna erfarenheter och informerat "tyckande"; inte nåt som jag kan förankra i litteratur eller specialistkunskaper. Det är kul att kunna ge info, men andras upplevelser är ju minst lika mycket att ha i åtanke.
AndersP Posted - 2018/02/27 : 21:01:42
Buggson: Lite sent detta, men jag tycker att det nästan inte går att få för mycket effekt i slutsteg oavsett högtalare. Att den effekten oftast inte behövs är en annan femma.

Modern sönderkomprimerad popmusik klarar man oftast inte av att lyssna på mer än en snittnivå på någon Watt ändå och goda inspelningar har höga nivåer bara i transienterna, men då kanske 10-15 dB över genomsnittsnivån. Jag antar att det kan vara orsaken till att små förstärkare kan låta hårt och kallt eftersom dom klipper dessa transienter när man spelar starkt.

Eftersom rörförstärkare har ett mycket mjukare betende vid klipp hörs denna hårdhet inte alls på samma sätt och man börjar kanske då tala om "rörwatt".
Jag tror också att man kan vända på steken. SET-förstärkare som min "klipper" mjukt, men man kan också hävda att dom i princip klipper hela tiden eftersom dom ger ifrån sig så mycket 2:a tonsdist. Jag antar att detta är ett mycket mindre problem i motkopplat push-pull.

Nu ska vi se vad lampuraudio säger
AndersP Posted - 2018/02/27 : 20:20:46
lampuraudio: I min Edison finns en drossel i nätdelen.
Hur många LC-led kan/ska man ha innan kostnaden/jobbet/krångligheten överstiger brusminskningens storlek?

Här ovanför nämner du vikten av bra kablar.
Vilka egenskaper tycker du att bra kablar ska ha?
Kan du ge exempel?

Vad har du för uppfattning om stabbade nätdelar till rör tex så som Jan Didden beskriver på sin hemsida?

https://linearaudio.nl/t-reg-tube-voltage-regulator
AndersP Posted - 2018/02/27 : 19:56:01
Jag blev lite orolig när jag läste tråden igen. Tack för att du är så förstående.
Buggsson Posted - 2018/02/27 : 17:30:49
Tänkte bara meddela lampuradio att trådskaparen inte alls har något emot lite OT. Jag är här för att lära.
lampuradio Posted - 2018/02/25 : 14:11:26
Vi får hoppas trådskaparen accepterar lite OT....

Det var längesedan jag sysslade med Op-ampar. DC på utgången var emellertid nåt man undvek genom DC-återkoppling från utgång till inverterande ingång - inget som jag upplevde att man måste kämpa med som problem. Bipolär ingång har man ju bara nytta av om man kör en balanserad signalväg, menar jag.

Brus finns i alla förstärkare. Kanske mer i rörförstärkare, men det är oftast slutsteg som drivs med hög anodspäning (för stor uteffekt), de blir nästan aldrig helt tysta. Ett RIAA-steg eller ett linjesteg bör gå att få tyst vad gäller brus (eller nästan tyst; brus är en fysikalisk sak som alltid finns).

Brum i rörförstärkare kommer av dålig filtrering av anodspänningen, oftast. Det är en utmaning att bygga en bra nätdel och det är inte de billigaste komponenterna som ska till (man behöver en filterdrossel bl.a). Med single-end slutsteg är det extra knivigt och kräver att man vet vad man sätter ihop. Push-pull har en rippeldödande grundkonstruktion, men det krävs att slutrören är i balans (samma viloström). Resten av förstärkaren (för- och drivsteg) kräver god filtrering för att det inte ska brumma. Fyrkantvågliknande brumljud måste bero på nåt knas, dålig skärmning, fel glödströmsdragning, dåligt planerade jordningspunkter inuti, dåliga rör...

Att ha en utgångstrafo i en förförstärkare är motiverat endast om man har problem med kabellängd och behöver hålla låg utimpedans pga detta. Med några meter mellan för- och slutsteg brukar jag tycka det funkar bra med att ha ett katdoföljarsteg på utgången i förförstärkaren. De har låg utimpedans och klarar bra långa kablar, om det är bra kablar. En trafo blir rackarns dyr om den ska vara så bra att den inte påverkar frekvensgången.
AndersP Posted - 2018/02/25 : 11:50:02
Tack,
När det gäller opampar verkar det vara nån sorts konflikt. Vissa håller på j-fet ingång, typ TL 072 och andra på bipolär ingång, typ NE 5532. Det pratas om brus, DC på utgången och sånna saker.
Kan du förklara?

När det gäller rör har dom som jag har dom förstärkare jag lyssnat på alltid ett högfrekvent brus, som jag kan stå ut med, men ofta också ett brum, som låter som fyrkantvåg, som jag har svårare att tåla.
Kan det kompenseras bort eller hör det till "konceptet"?

Dom flesta tör-preamps har utgångsjärn.
Hur kan det vara nödvändigt?
lampuradio Posted - 2018/02/24 : 19:49:28
AndersP: Precis som du säger så är det den mycket höga råförstärkningen i kombination med motkoppling, som kan ge en krets med OP-ampar precis den karaktär som konstruktören vill. Principen är inte annorlunda jämfört med om man byggde en rörförstärkare med hög förstärkning och stark motkoppling, men de flesta moderna OP-ampar som man kan köpa är DC-kopplade, vilket ger maximal stabilitet även vid låga frekvenser. DC-förstärkare med rör är lite mer exotiskt.

För att försöka svara lite kort: Du har greppat konceptet. Hög råförstärkning (vi talar om kanske en miljon gånger) kombinerat med stark motkoppling ger fortfarande rätt bra förstärkning. Det man behöver är (mycket generellt) c:a tusen gånger.

Om man tar ett exempel med phono-nivå är det ju c:a 1 mV från en MC-pickup som ska bli till 1 V linjenivå. Anpassning till RIAA lägger man in som frekvensberoende i motkopplingsslingan.
AndersP Posted - 2018/02/24 : 17:31:55
lampuraudio: Jag har funderat en del på motkoppling, men jag kan inte så mycket elektronik. Om nu en opamp har en hög råförstärkning; Är det därför man kan motkoppla så mycket och fortfarande ha gain kvar eller beror det på andra saker.
AndersP Posted - 2018/02/24 : 17:25:51
Bruno Putzeys om feedback:

https://m.youtube.com/watch?v=0vsOugSsANs
AndersP Posted - 2018/02/24 : 17:19:08
Precis så tycker jag.
lampuradio Posted - 2018/02/23 : 22:29:18
quote:
Jag har Edison Triod som är en SET med 300b. Den låter jättebra. Jag har också apparater med trissor och tom massor med opampar som också låter jättebra. Nelson Pass försöker konstruera med så få komponenter som möjligt, men det visar sig att det ibland är svårt att få ljudet neutralt på det visar, men bra låter det.
Jag TROR att konstruktionsprincipen, rör eller trissor, många eller få komponenter är mindre viktig än hur principen är implementerad, altså hur konstrultionen är utförd i praktiken.


Jag tror att du har rätt i ditt antagande. Exempel på bra prestanda med många komponenter går att finna i väldigt specialiserade konstruktioner, som "gamla tiders" videoförstärkare (i TV-apparater) och vertikalförstärkare i oscilloskop. De har i princip perfekt frekvensgång från DC/4 Hz och upp till många megaHerz. Men de är också konstruerade och byggda på ett sätt som innebär att man verkligen har räknat på vilka komponentvärden som ska sitta på vilka platser. Den omsorgen ser man inte så ofta i "vanliga ljudförstärkare" om man talar äldre modeller (med diskreta komponenter). Förstärkare byggda med Operationsförstärkare är en helt annan grej; de är konstruerade med utgång ifrån OP-ampens närmast oändliga råförstärkning och ett motkopplingsnät, för att kunna hantera de brister som en sådan förstärkare har. En ordinär OP-amp har en usel frekvenskurva utan ett korrigerande nät för motkoppling, vilket är en bieffekt av att ha en stor mängd förstärkande steg. Finessen med att hålla komponentantalet nere, är att med bra beräkning och komponenter av god kvalitet, kan man nå ett jämförbart resultat med endast ett eller två rörsteg (exempelvis) och ett fåtal komponenter. Vad man tycker är "bäst" (dvs roligast, trevligast etc) är nog mycket upp till ens egna intressen och erfarenheter. Nåt "rätt svar" finns nog inte.
AndersP Posted - 2018/02/23 : 19:17:31
Ballat är jättepraktiskt om man ska ha långa sladdar. I hemma HiFi försöker jag undvika det om möjlighet finns. Faktum är att balanserade ingångar i HiFi oftast är sanslöst dåliga när det gäller s/n-prestanda, det som man vill uppnå med kopplingen altså. Tom kontakterna är usla ibland typ mitt Rotel RB-1582MKII. För mig räcker det inte med XLR-kontakter och tillhörande sladd och att det kommer ut ljud. Det måste ju finnas nån vits med det. Man vill ju gärna tro att fler komponenter ställer till det, men det är inte alltid sant.

http://mnats.net/self_balanced_input.html
AndersP Posted - 2018/02/23 : 18:59:32
Jag har Edison Triod som är en SET med 300b. Den låter jättebra. Jag har också apparater med trissor och tom massor med opampar som också låter jättebra. Nelson Pass försöker konstruera med så få komponenter som möjligt, men det visar sig att det ibland är svårt att få ljudet neutralt på det visar, men bra låter det.
Jag TROR att konstruktionsprincipen, rör eller trissor, många eller få komponenter är mindre viktig än hur principen är implementerad, altså hur konstrultionen är utförd i praktiken.
Buggsson Posted - 2018/02/16 : 12:15:09
Tack för all input. Nu tror jag mig veta så pass att jag kan fortsätta själv.
Nu fattas bara förstärkare och RIIA och sedan skall jag svetsa två st. rack, ett för skivspelare och ett för resten av elektroniken.
lennartj Posted - 2018/02/15 : 01:03:38
Kan olika apparater störa ut/påverka varandra?

Ja, men det är mycket sällsynt, och då är minst en apparat gravt felkonstruerad och ska reklameras och bytas mot något annat.
En kompis lånade ett svindyrt RIAA-steg (priset var nog 6-siffrigt) från V***s tror jag, som var oanvändbart för det tog upp störningar från skivspelarmotorn.
Ett RIAA-steg bör ju placeras så nära skivspelaren som möjligt att minska risken för störningar på den extremt låga signalen från MC-pickupen och så tidigt som möjligt förstärka upp den till linjenivå.
Den danske konstruktören fick sig en rejäl utskällning och någon affär blev det givetvis inte.
FBK Posted - 2018/02/13 : 17:03:00
quote:
Jag tror inte att du behöver oroa dig för kabellängderna - köp hyfsad kabel bara.

Vad gäller påverkan mellan apparater, så får man ju verkligen hoppas att inte skärmningens ädla konst har glömts bort... Sedan man började med aktiva komponenter (rör, alltså, åtminstone i början) har man haft behov av att skärma, just pga att inte skapa ömsesidig påverkan mellan olika apparater. Detta sagt vill jag tillägga, att apparater med lite biffigare transformatorer alltid kan ha lite 50 Hz-fält omkring sig, om de inte har switchade nätaggregat. Jag skulle inte ställa mitt phonosteg nära ett slutsteg, snarare närmare själva grammofonen. Lågnivåkablar bör alltid hållas borta från kraft- och högtalarkablar och måste de gå nära varandra nånstans bör man anstränga sig för att inte de ska löpa parallellt.

+1
lampuradio Posted - 2018/02/13 : 15:45:52
Jag tror inte att du behöver oroa dig för kabellängderna - köp hyfsad kabel bara.

Vad gäller påverkan mellan apparater, så får man ju verkligen hoppas att inte skärmningens ädla konst har glömts bort... Sedan man började med aktiva komponenter (rör, alltså, åtminstone i början) har man haft behov av att skärma, just pga att inte skapa ömsesidig påverkan mellan olika apparater. Detta sagt vill jag tillägga, att apparater med lite biffigare transformatorer alltid kan ha lite 50 Hz-fält omkring sig, om de inte har switchade nätaggregat. Jag skulle inte ställa mitt phonosteg nära ett slutsteg, snarare närmare själva grammofonen. Lågnivåkablar bör alltid hållas borta från kraft- och högtalarkablar och måste de gå nära varandra nånstans bör man anstränga sig för att inte de ska löpa parallellt.
Buggsson Posted - 2018/02/13 : 15:20:41
Tack för input. Det är inga astronomiska längder vi talar om. För högtalarkablar är det nog max 2m. Längsta längden för signalkabel kan nog bli max 1.5m. Har inte alla grejor hemma men principen för hur jag skall göra har ju klarnat: kortare signalkablar och grova högtalarkablar.

En annan fråga, kan olika apparater störa ut/påverka varandra eller kan man ha allt (skivspelare, RIIA, för- och effektförstärkare) i samma rack utan påverkan?
lampuradio Posted - 2018/02/12 : 20:35:55
Balanserad signaltransport är lite annorlunda, absolut. Där kan man tillåta sig längre kablage.
FBK Posted - 2018/02/12 : 18:30:17
Och om man kör balanserat så skulle jag säga samma sak som jag gjorde i inlägget tidigare. Men mina erfarenheter är bara lyssningstester och inte det tekniska som lampuradio är inne på. Rejäl area förordar jag alltid.
lampuradio Posted - 2018/02/12 : 15:30:14
Signalkablar för "lågnivå" kan plocka upp störningar och har alltid en viss kapacitans som kan påverka frekvensgången i diskantregistret. Med bra prylar är det ju fråga om rätt svag påverkan, men längden har påtaglig inverkan och det går inte att komma runt problemen på nåt enkelt sätt. Högtalarkablar av längder som kan bli aktuella inuti en bostad påverkar mest med sin resistans och längd kan då kompenseras med ledararea. Om vi inte talar extremfall skulle jag försöka hålla signalkablarna korta och ha längre högtalarkablar (med rejäl area).
FBK Posted - 2018/02/12 : 14:36:57
Jag skulle ha valt kortare högtalarkablar än signal. Och hur långt pratar vi om?
Buggsson Posted - 2018/02/12 : 12:35:20
Eftersom jag inte tar något för givet:
Om antingen signal- eller högtalarkablarna måste vara kortare än de andra, spelar det någon större roll vilka man väljer??

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000