HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Tannoy
 Jorda element

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Io Posted - 2014/06/08 : 14:28:34
Jag gjorde ngt intressant här om dagen - bland Tannersds finns ju en dogm att man ska jorda elementet. En annan missbrukare skrev på ett Tannoyforum att han fick bästa resultatet när han förband chassiet med minuspolen.

Så jag köpte Supra Ply 3.4 med jordstrumpa. Och drog från filter till terminalerna.
Samtidigt drog jag åt alla skruvar i elementet, de som håller diskantelementet på plats satt inte helt tajt.

Dessutom la jag en packning mellan element och låda.

Resultatet blev förvånande positivt.

Nu undrar jag: vad händer rent elektriskt när man förbinder chassiet med minus-terminalen?

Jag misstänker att den största förbättringen beror på de åtdragna skruvarna.

Men är definitivt inte främmande för att det är mycket bra att jorda elementkorgen.

/Olle


11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Circlomanen Posted - 2014/06/10 : 14:23:55
quote:
Påverkas förstärkaren nämnvärt är den felaktigt konstruerad


Ofta är det bara en liten konding eller två som fungerar som filter i återkopplingsslingan som håller förstärkaren från att självsvänga. Även om man inte kan uppmäta nån resonans med ett oscilloskop vid testtoner så tror jag det ofta finns resonanstendenser vid olika dynamiska förlopp med vissa högtalare. Komplexa passiva filter är ganska svåra laster med stora fasvridningar och impedansvariationer.

Lägg till ett antal meter högtalarkablar med dess induktans och kapacitans, så har du receptet på potentiell oscillation. Det behövs bara en konding(delningsfiltret, nätdel,högtalarkabel), en spole(delningsfiltret, högtalarkabeln, talspolen), en antenn(högtalarsladd) och en transistor (förstärkare) för att bygga en radiosändare.

En kompis hade en gång glapp i sin datorhögtalare, så om han puttade till den så kunde han plötsligt höra radiotrafiken utifrån skeppen längs kusten. Allt pga en dålig lödning som i "rätt" läge fungerade som en kontakdiod.

Många hififörstärkare är felkonstruerade. Jag tror inte den globala återkopplingen skall "se" utgången på en förstärkare. Det är att tigga om problem, då högtalare är så olinjära med så vilt varierande värden beroende på talspolens läge i gapet, temperatur, strömrusningar pga motorsystemets funktion som generator, varierande strömmar i och mättnad av polstycket mm mm.

En vanlig högtalares dagliga funktion är som en dynamisk krigszon. Det finns aldrig två nanosekunder där värdena är identiska, även om vi i vår strävan att förenkla, generalisera och abstrahera med hjälp av symboler och logik (matte), lätt glömmer bort det.

J.
Joda Posted - 2014/06/10 : 11:24:00
Påverkas förstärkaren nämnvärt är den felaktigt konstruerad. Å andra sidan så finns det hififörstärkare som tycker att dom inte behöver adekvat skydd mot oscillation och bränner diskanten på en mässa för att högtalarkabeln råkar var fel längd. Den gröna lysande loggan var dock fin...

Ser en potentiell nytta om man har Class-D steg då den i princip ligger och sänder på radiobandet.
Ligger inte direkt några större effekter men har man dåligt skärmad utrustning i övrigt kan det ju inte skada.
tordnilsson Posted - 2014/06/10 : 05:24:01
Sett ur det perspektivet så är det nog mer eller mindre självklart att man borde jorda ner chassit på alla hgtelement med en skärmad kabel eller egen jordledare.
Har inte tänkt så tidigare, man lär sig något nytt varje dag...
Circlomanen Posted - 2014/06/10 : 00:50:33
En spole i ett magnetgap med långa kablar med kapacitans mellan, kopplat till en förstärkare som tar sin negativa återkoppling från ena änden av dessa kablar, en stor rörlig massa med en massa olika resonansmönster i - är allt del av en serie potentiella oscillatorer. Att jorda metallen som till viss del omger dessa elektromekaniska och rena elektriska oscillatorerna kan aldrig vara fel tycker jag. Mycket av resonansfrekvenserna ligger säkert en bra bit upp i AM-bandet, och även om de elektriska Q-värdena är låga nog att inte skapa en kontinuerlig radiosändare av det hela, så tror jag att det är förnuftigt att dämpa dessa potentiella oscillatorerna så mycket som möjligt.

Mvh Johannes
tordnilsson Posted - 2014/06/09 : 18:34:10
Rent tekniskt låter ju det som att det inte borde göra någon skillnad men upplevelse n kan ju vara helt annorlunda...
Jag menar att signalen till och från högtalaren kan liksom inte ta någon annan väg än genom pluskabeln till elementet och sen tillbaka till förstärkaren i minuskabeln för att i nästa halvperiod åka andra vägen...
Lovan Posted - 2014/06/09 : 18:27:58
Eichmann(de som gör bulletplugs) har en kabel som har olika area på plus och minus. En av ledarna skulle ha en tredjedel mera om jag inte missminner mig
Imperial Posted - 2014/06/09 : 18:27:50
Jag brukar ta 3 lika tjocka ledare och fläta dom när det är till mid och diskant.
I basen kör jag med gamla pa steg å där har jag (svalander) flätan.

På senare tid har jag gått över till coaxial högtalar kabel till mid och diskant.

/
tordnilsson Posted - 2014/06/09 : 16:42:22
Menar du att du hade dubbel area i minusledaren ?
Intressant !
Imperial Posted - 2014/06/08 : 21:04:01
Jag har provat att jorda korgen på olika högtalare å köra med olika slutsteg.
Om slutsteget är balanserat rakt igenom så hörde jag ingen skillnad.
Med obalanserade slutsteg där svart är kopplad till jord så tycker jag att det blev lite bättre bas.

Det är inget nytt att koppla in högtalar korgen till ena polen.
Det finns en hel del gamla rör radios som var kopplade så.

Jag har jämfört mellan jordning av korg mot att köra högtalar kabel med dubbel ledare till minus.
Det tyckte jag då gav samma resultat.

/
tordnilsson Posted - 2014/06/08 : 18:36:44
Det är kanske lite svårt att vara säker på vad av dina modifieringar som gjorde den största delen av upplevelsen, kanske en av dom eller alla tillsammans. Det är nog enklare om man tar en modifiering i taget så att man kan märka vad varje enskild modd gör för resultat.
Tror jag
Mvh Tord
Björn-Ola Posted - 2014/06/08 : 17:57:37
Jag testade detta på QLN Signature högtalare och upplevde en tydlig förbättring.

De förbrukade elektronerna som inte hittar vägen tillbaka via nollan dräneras bort och står inte i vägen för de nya är min teori, men jag kan ju ha fel. Jag har formulerat min teori utifrån min erfarenhet som VVS-ingenjör.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000