HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 HiFiForum på SWEETSPOT 2012

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Audionet Posted - 2012/04/20 : 21:53:45



Entrén till SWEETSPOT 2012, låt oss stiga in!


Då är jag på plats. Jag har under eftermiddagen och kvällen snokat runt för att se vad det kommer att bjudas på under helgen. Jag har sett en del intressant och galna nyheter.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Apexorca Posted - 2012/05/10 : 18:26:32
Håller med. Tack för fint reportage.
plind Posted - 2012/05/10 : 13:24:48
Tack för den bildtråden Micke. Som vanligt skämmer du bort oss med riktiga proffsbilder
Pac Posted - 2012/05/08 : 18:59:49
Ja Mickes bilder är helt otroliga!

Tack så mycket för att du drar mig över samma kam som micke även om jag inte riktigt förtjänar det, men jag är inte riktigt färdig än. Tyvärr har jobbet tagit överhanden och kommer att göra så i någon vecka till. Men stay tuned, det kommer mer!
Improved Audio Posted - 2012/05/07 : 21:54:38
Tusen tack Micke för Dina fantastiska bilder. Jag vill även hylla Nahoj och Pac för sina finfina bilder. Dom är till stor glädje för de som av olika anledningar inte hade möjlighet att komma till Jönköping.

Jag vill även avslöja att första bokningen inkommit till nästa års mässa. Denna bokning är i alla avseenden unik, Ni som kommer till Jönköping nästa år kommer att få uppleva något mycket speciellt.
Audionet Posted - 2012/05/07 : 18:46:18
Jag uppskattar verkligen era positiva kommentarer, tack grabbar!



MatsB Posted - 2012/05/07 : 10:47:02
Jag instämmer! Mycket trevligt reportage med mycket fina bilder.
Så synd, att jag missade denna mässa.
U1 Posted - 2012/05/07 : 09:18:21
Väldigt trevligt reportage!
FForsman Posted - 2012/05/06 : 22:31:16
Mycket trevligt reportage. Uppskattat av oss som inte kunde vara där.

/mvhff
Rickard.v Posted - 2012/05/06 : 21:20:38
Sista bilden är jag mest impad över, verkligen annorlunda mäss miljö, men väldigt bra tror jag. Kanske inte stör varann så mkt om det inte var väldigt lyhört.
Audionet Posted - 2012/05/06 : 04:27:25
He, he, Burmäster, på denna mässan körde jag med en Fuji GX680 och ett Leaf Credo 80 bakstycke, fyra blixthuvud, ett antal reflektorer och diffusorer samt två assistenter. Jag hade bara precis det nödvändigaste med mig.

Nej just det, det var bara glimtar ur en feberyra. Min gamle Nikon fick göra jobbet även denna gång.
Burmäster Posted - 2012/05/05 : 19:12:48
Bra gjort igen kompis Trevliga bilder som berättar en historia och som gör att man 'nästan' var där!

Jag blir dock både nyfiken och livrädd vad du har köpt för nya fotoprylar när du backar upp ett stort heltäckt statoilsläp Vad är du inte har berättat
Audionet Posted - 2012/05/05 : 16:46:54



Sista bilden från mig denna gång blir en översiktsbild på en del av Jönköping Hotell och Konferensanläggning. Med hjälp av den kanske ni som inte var där kan få en liten känsla över hur man kunde gå mellan de olika rummen och byggnaderna.

Nu dröjer det förmodligen ett par veckor innan jag sätter igång nästa reportage. Då kommer det att handla om högtalare om allt vill sig väl.
byZan Posted - 2012/05/05 : 11:20:50
quote:
Hoppas ändå att mina reportage kan bidra till en stunds nöje i vardagen.

Skämtar du
Audionet Posted - 2012/05/05 : 11:15:33



Martin Logan, Leben och Knaster. Och det lät inte knastrigt om återgivningen, utan är namnet på Transient Designs egenutvecklade skivspelare. Jag har följt denna skivspelare under många år och den är i mitt tycke en intressant skapelse, och det har vid ett flertal samtal med Lasse handlat om det intressanta området, val av material.








Knaster & Leben CS300.

Audionet Posted - 2012/05/05 : 10:47:24
Jag vet att det kan vara lite sparsmakat med kommentarer från mina bildreportage och jag önskar jag hade kunnat ge en mer målande bild av den själva musikaliska upplevelsen. Men tyvärr är jag som lyssnare mycket långsam innan jag kan bilda mig en uppfattning om ljudet. Det måste spelas mer än en låt för att musiken skall tränga in och beröra mig.

Min ambition är att försöka fånga en så stor del av mässan som möjligt och göra ett brett bildreportage. För att lyckas med det så kan jag tyvärr inte tillbringa så lång tid i varje rum att jag kan invänta bästa placering i rummet samt lyssna på flera olika skivor. Ibland försöker jag återkomma till visa rum som jag har fått ett positiv intryck av första gången jag var där, men jag har kanske inte fått möjligheten att lyssna i sweetspot. Vid dessa tillfällen har jag även observerat att ljudet har förändrats beroende på hur mycket människor som befinner sig i rummet.

Visst händer det att jag kommer in i ett rum och tycker att det låter obehagligt. Men jag är väl medveten om att det kan ändras under andra omständigheter. För att dra en parallell till min egen hifiresa. När jag fick hem min Audioresearch setup och kopplade in den blev jag helt förskräckt! Det lät otroligt illa, långt mycket sämre än vad något annat tidigare hade gjort i mitt rum. Men efter en lång resa av noggrant uppställande av anläggning, möblerande osv så har jag nu det bästa ljud jag någonsin haft i min ägo.

Många av de prylar som ställs ut har jag bekantat mig vid flera olika tillfällen och intrycken har ibland varit mindre upphetsande till fantastiska. Med den bakgrunden så är jag väldigt försiktig med mina kommentarer, för jag vet hur otroligt stor skillnad det kan vara under olika förutsättningar.

Hoppas ändå att mina reportage kan bidra till en stunds nöje i vardagen.
patrikcaesar Posted - 2012/05/05 : 09:32:12

quote:
Ännu en fantastiskt fotopresentation från en mässa som man önskade man haft tid att lyssna på, men våra fotografer gör ju att man visuellt ser mer här i presentationen än om man varit där live. Nu återstår bara hur man löser lyssnadet. Kan man inte lösa detta att man"betalar" för vilka rum man vill ägna lite lyssningstid till? Kanske en framtidsvision, men drömma kan man ju
Tack pågar för allt arbete ni lägger ner för vår hobby, både fotografer o utställare!

Tack ska du ha, tar till mig som mäss-malaj och liggande utställare.
Tror det blir svårt, men det är en intressant feedback. Vi har skickat runt ett formulär bland utställarna, som vi kan delge intressant feedback från om ni vill, anonymt då naturligtvis. Vi som anordnar SWEETSPOT vill ju göra en så bra mässa för er och utställarna som möjligt, så feedback är välkommet.

Det har kommit kommentarer från de fantastiska fotograferna om ljudet i vissa rum, men de är återhållsamma. (både kommentarerna och fotograferna i sig, det är bara genom fotografierna man ser dem skina)

Ju mer man går på mässor, skriver, tar foto, delar med sig av sina intryck, desto mer förstår man att man kan inte slänga sig med häftigaste uttrycken för då underminerar och urvattnar man sin trovärdighet.

Själv brukar jag säga om något låter bra, men avstår från att "dissa" ett rum som inte fått till det.
Finns så många parametrar att ta hänsyn till från deras sida, mitt egna mående, intryck från föregående rum, vilken musik de spelar, snackar folk omkring mig, fick jag ätit, var sitter jag, fick jag SWEETSPOT?



patrikcaesar Posted - 2012/05/04 : 22:52:15

quote:
Aj då, Patrik. Jag ber om ursäkt för faktafel. Aldrig bra när det sker, men tyvärr missar jag ibland.


Det blir ju bara mer imponerande, så det är ingen fara.


Mats h Posted - 2012/05/04 : 21:46:17
Ännu en fantastiskt fotopresentation från en mässa som man önskade man haft tid att lyssna på, men våra fotografer gör ju att man visuellt ser mer här i presentationen än om man varit där live. Nu återstår bara hur man löser lyssnadet. Kan man inte lösa detta att man"betalar" för vilka rum man vill ägna lite lyssningstid till? Kanske en framtidsvision, men drömma kan man ju
Tack pågar för allt arbete ni lägger ner för vår hobby, både fotografer o utställare!
Audionet Posted - 2012/05/04 : 17:44:51



Ett par lättdrivna högtalare som heter Sonist Concerta 3 för att match Audio Space Reference 3.1 som är en 300B konstruktion. från Audio Space kom även cd spelare samt en separat DAC.
Audionet Posted - 2012/05/04 : 17:02:10



ESA är en Polsk högtalartillverkare som har synts på ett par svenska mässor nu. Hittills har jag inte fått den där känslan av det lilla extra. Brukar efter varje mässa sakna direkta upplevelser från deras rum, det kan ju även tolkas positivt då det kan betyda att det är så neutralt att det inte sticker ut. Det kan vara bra över tid så att säga. Denna gången spelade man på Neo4 och på pappret ser det inte ut att vara en bra matchning till Mastersound 300B monoblock, men jag har som sagt inget minne av hur detta rum spelade. Det spelades även på Mastersound försteg samt Lyngdorf som digital källa.
Audionet Posted - 2012/05/04 : 15:24:13



Certon Mark1 är en helt ny bekantskap för mig. En svensk tillverkare av slutsteg skulle det visa sig. Slutstegen är av monokonstruktion och i så pass nätt storlek att man skulle kunna köpa ett slutsteg för var kanal i en hembio och placera det intill högtalaren.







Baksidan av Certon Mark1. Hoppas på att få se mer av dessa slutsteg på mässor framöver,
Audionet Posted - 2012/05/04 : 15:05:13
Aj då, Patrik. Jag ber om ursäkt för faktafel. Aldrig bra när det sker, men tyvärr missar jag ibland.
patrikcaesar Posted - 2012/05/04 : 12:28:34

quote:
Högtalarna som vi ser på bilden är Vivid Audio B1....

....Jag hann med att lyssna på Vivid Audio B1 i den här uppställning. Det gjorde intryck! Ljudlanskapet som spelades upp var väldigt tydligt och "organiskt". Det var en väldigt trevlig upplevelse!
Tack för att du roddade runt och gav mig den upplevelsen trots smärtan från ryggen Patrik




Det var Vivid V1.5 ni lyssnade på, inte B1.

Vivid V1.5 kostar 69 000:- medans B1 nästan det dubbla, vilket gör att Vivid V1.5 framstår som ännu mer fantastisk.

Det är den högtalaren Vivid sålt mest av.


ztenlund Posted - 2012/05/03 : 17:11:57
quote:
Närmare än så här kom man inte en NAS i detta rummet.

De får väl plocka in den där rapparen nästa gång.
Audionet Posted - 2012/05/03 : 16:52:30



Det här var en liten och välljudande setup. Jag upplever att allt för många är rädda för ett par små högtalare. Men faktum är att det oftast låter bättre när rummet inte medger fysiskt stora högtalare. Här spelades det på Nottingham Analogue med Lyra puppa, LFD förstärkeri och RIAA och Sonus Faber högtalare.








Närmare än så här kom man inte en NAS i detta rummet.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000