HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 127,88216 liter och 40 till 120 Hz. Film.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Circlomanen Posted - 2010/05/16 : 19:46:48
Nu är det dax igen. Martinsson har redan tittat på min mycket utförliga CAD (aahem host host!!) ritning och kommit med synpunkter som jag vänligt med bestämt ignorerade. (M: dina synpunkter är guld värda, men detta är ett test av en ide).
Det står ett antal färdigsågade bitar 22 mm spånskiva i hallen.
Morgondagen är en dag i förtappelsens tecken. Det skall komma ritning och svar i andra trådar, jag skall bygga själv och även plasta lite på min segelbåt. Ett späckat schema som jag troligtvis inte orkar 10% av.

Mvh Johannes.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
sladdbarn Posted - 2011/05/02 : 16:58:50
Är i byggtagen med mitt eget TH nu och funderar på en liknande konstruktion
men jag förstår inte riktigt hur ditt bygge hänger ihop?

Slutar L23 där S4 börjar? Hoppas att du kan förklara för mig så att jag förstår det här
Rita gärna lite i paint om du orkar.
Joda Posted - 2010/06/25 : 10:48:48
Har inte fått något svar från PD. Kan någon annan också skicka en fråga? Vill gärna veta vilken det är.

Är fortfarande sugen på att få till den men har lite annat först. Kanske borde beställa ett element ändå.
Vill man så passar den både i sluten och portad också.
Har fortfarande inte börjat räkna på ritning men det kommer tids nog.
sladdbarn Posted - 2010/06/25 : 00:20:30
[quote]T-TQWT
Max SPL 2pi. 30V 5,5Ohm min, 163W max.
66L men det måste till en liten "kammare" för att få plats med elementet.
Är bara en prototyp som jag funderar på men är ganska nära vad jag vill ha.
Fattas att passa in den till verkligheten och göra sista simmarna i AkAbak.

Vad gäller den lutande kurvan så tror jag inte det blir något problem när den kommer in i rummet. Lite EQ löser resten.
Man saknar nog inte headroom iaf.
Har skickat fråga till PD varför bilden skiljer sig från hemsidan och PDFen, får se vad dom svarar./quote]

Vad hände med denna? Ser lovande ut på bilden
Circlomanen Posted - 2010/06/01 : 21:09:48
Detta är intressant! Kul att du tar dig tid att skriva och fundera så mycket över detta. Jag kan till viss del hålla med Martinsson i det där med värme. Jag gillar oxå ljudet från TP, men kan ibland sakna den ruskiga attacken från hans TH115 med 15TBX100 i. Beymorna borde inte vara sämre, men jag tror inte att TP får samma attack som TH. Om inte annat kan man ju se det i impulsresponsen.
Tack för att du tar dig tid och recenserar min TP112. Det är ju inga dåliga betyg den får heller.

Mvh Johannes.
sladdbarn Posted - 2010/06/01 : 11:46:49
Grymt intressant, rena rama porrnovellen
OcA Posted - 2010/06/01 : 11:24:30
Följer detta med stor spänning och glädje! Ni är verkligen nåt väldigt bra/intressant på spåren...

Ljud är ju ett h-e att sätta ord på, men jag tycker du lyckas bra med den bedriften, martinsson!

Ser fram emot fortsättningen!
martinsson Posted - 2010/06/01 : 10:12:48
quote:
Det måste bara gå att få till ett TH som "har allt". Frågan är bara hur...


Om "allt" innefattar en behändig stolek och hanterbar vikt så blir detta en dimmension värre att lyckas med, men jag håller med och ambitionen är en bra allierad, däremot att stå stolt kvar när fysiken lappat till en i ansiktet med verkligheten kan det vara lite tuffare :)

Mina tankar går mot en svagt ökande expansion, startar med 1-2grader, och växlar sedan över till 3-5 vid ca 1/2 l23, därefter precis vid mynningen och elementet tar den ett större steg, jag tror även på ett mynningsmonterat element, dvs maximal l23, samt en lagom kompression för att inte belasta asymetriskt samt möjliggöra högre ljudtryck innan disten smyger sig på.

Vidare blir jag allt mer övertygad om att glädjen i TH kommer att bli allt mer påtaglig i och med en lite högre avstämning, någonstans i intervallet 35-45Hz finns en bra kompromiss, utanför detta kommer vi in på specifika lösningar med begränsade användningsområden, men inte nödvändigtvis smämre på något sätt för den skull.

Det absolut minsta antalet 90-graders veck är 6st, motivering till detta saknas men då vi redan konstaterat att jag är bäst behövs inte detta så det är bara att aceptera :)

Men pucko! (säger ni då), du kan ju bestäma något av detta innan du specat vilket element eller vilka T/S parametrar som gäller, varpå jag svarar att det kan man visst, vissa element simulerar mkt väl med hög kompression, detta innebär dock inte nödvändigtvis att de gör ett bra jobb i verkligeheten när effekten närmar sig det 4-siffriga området, detta pga att de materiella påfrestningarna blir så stora att någor riskerar att ge med sig.

Således tror jag att det gäller att hitta något som inte ser alltför "bra" ut, är alltför tufft, devisen ser det för bra ut är det nog just det också, gör sig påmind.

Oroligheter inom 10dB utanför det uppenbara passbandet är inte något att ta så hårt på, jag tror mer på en "ok" utsträckning uppåt och lite guppigare graf än en rak och tydligt avgränsad återgivning, detta för att oroligheter brukar jämna ut sig, och för att underlätta integration, därtill tror jag att det bor en del glädje och karaktär i topparna och dalarna.

quote:
Tack för att du vill ta dig tid och jämföra tappelser


Tack för att jag får möjligheten att jämföra, det är en lyx utan like som jag ser det.

Jag har lärt mig något rätt intressant av denna övning, icke expanderade tvärsnitt i TH (TP?) för med sig vissa egeneskaper, jag baserar följande på vad jag hört hos 3 st av just denna typ.

Där finns en värme (i brist på bättre ord) och klangen är inte lika skarp, återgivningen är tydligare avgränsat till det avsedda passbandet inom vilket de gör ett strålande jobb.

Paradoxen är att jag upplever dem vara detaljerade men samtidigt mjuka och varma i klangen, det är något underligt som händer här.

Den inneboende trevligheten i dessa konstruktioner som gr dem så lätta att tycka om är något jag inte kan förklara, men den är mkt påtaglig och gör det svårt att byta över till någon annat.

Jag tror det kan vara på sin plats att försöka sammanfatta allt jag tror mig ha kommit fram till när det gäller TH så här långt på något vis, dags att starta upp OpenOffice tror jag :)
Zei Posted - 2010/06/01 : 09:18:51
Cooooolt.

Kul test martinsson!

/JZ
Circlomanen Posted - 2010/06/01 : 06:41:49
Mycket intressant Martinsson! Tack för att du vill ta dig tid och jämföra tappelser. Du måste ha mest tappade horn i ett vardagsrum just nu. Kort!!!!

Mvh Johannes.
PetterPersson Posted - 2010/05/31 : 22:15:33
Intressanta åsikter, tack för recensionen. Det måste bara gå att få till ett TH som "har allt". Frågan är bara hur...
martinsson Posted - 2010/05/31 : 20:19:26
Sådär ja, nu har jag gett mig lite mer tid att jämföra 3st olika tappade horn med varandra, jag har till och med varit så seriös att jag suttit med papper och penna och noterat intrycken.

Jag måste bara först och främst säga att detta är tveksamt rättvist som bäst, utan mer med glimten i ögat fast ändå med viss eftertanke (en mening som skulle funkat bra inom politiken tror jag)...

Resultaten är baserade på mina egna personliga intryck (mao. världssanning:)

Filtret är ställt på 120Hz (24dB/Oct) och topparna är ett par små AudioPro Image 12, slutsteget är ett AudioPro M.7 i 4-kanals läge, källa är en Ubuntu studio 10.04 64bit bestyckad nettop PC (ASRock 330 HT).

Basarna som jämfördes var mina små 6,5" TH, Circlomanens 12" TH (TP?) samt min 15" TH, alla i samma position i rummet.

Musiken utgjordes av Ulrich Schnauss, Infected Mushroom, Roger Waters, Trentemöller samt SubFocus.

Betygen:

kategori
/6,5"/12"/15"

Attack
/4/3/5

Tyngd
/3/5/4

Djup
/3/4/3

Detaljer
/4/3/4

Verkningsgrad
/3/4/5

Integration
/4/4/4

Renhet
/4/3/5

Beskrivning av karaktär:

6,5" - ren, slank, taktfast

12" - värme, lätt att verkligen tycka om.

15" - dominant, tung, snabb.

Jag måste säga att den sub som gått mest här hemma är Criclos 12", den är mkt lätt att tycka om, trevlig värme med rätt tyngd och härlig karaktär överlag, just värmen är en underlig egenskap som de andra två saknar, och det är den som gör att man så lätt "faller" för just denna sub.

Den har karaktär, men en väldigt trevlig sådan, skulle lätt kunna leva med denna, och storleken i sig gör ju inte saken sämre.

Uräskta den kanske lätt pretantiösa framtoningen i denna "recension", försökte vara noggran men det kan ha slagit över en del :)
martinsson Posted - 2010/05/30 : 18:58:04
Ja har fått låna denna eminenta lilla (japp lilla, på riktigt) TH sub, har just avslutat en film där den gjorde ett städat, nycktert och bra intryck.

återkommer strax med lite mer, och förhoppningsvis, beskrivande info om dess prestanda, vilket den såhär långt verkar ha gott om.
Joda Posted - 2010/05/29 : 22:55:15
T-TQWT
Max SPL 2pi. 30V 5,5Ohm min, 163W max.
66L men det måste till en liten "kammare" för att få plats med elementet.
Är bara en prototyp som jag funderar på men är ganska nära vad jag vill ha.
Fattas att passa in den till verkligheten och göra sista simmarna i AkAbak.


Vad gäller den lutande kurvan så tror jag inte det blir något problem när den kommer in i rummet. Lite EQ löser resten.
Man saknar nog inte headroom iaf.
Har skickat fråga till PD varför bilden skiljer sig från hemsidan och PDFen, får se vad dom svarar.
Circlomanen Posted - 2010/05/29 : 20:31:46
Kan man få se lite simmar på en sådan TH Joda? 70 liter låter smått.

Mvh Johannes.
Joda Posted - 2010/05/29 : 15:59:05
PD.12SB30 borde passa, är i princip Xmax som ger lite mindre output bara.
Tittar själv på de elementet och liknande låda. Eller snarare mindre låda.
Runt 70L blir nog lagom för mig. Funderar fortfarande på hur jag ska få plats med elementet i så fall.
OcA Posted - 2010/05/29 : 12:48:59
Har ca 30 mil till Gbg, så det är inte runt hörnet direkt...

Ska se vad jag kan få tag i för element. Själva lådan kostar ju peanuts...
Circlomanen Posted - 2010/05/29 : 06:12:43
12LX60 ny eller -V2. Båda funkar. Även 18SOUND 12LW1400 funkar finfint i denna.

Finns du i Göteborgsregionen så är kan vi säkert anordna en lyssning.

Mvh Johannes.
OcA Posted - 2010/05/28 : 21:59:51
Eftersom en av mina tappelser har pajjat ihop så känner jag mig nästan tvingad att prova mig på en sånhär skapelse. Denna är ju pytteliten, så det borde gå lätt att övertala högre instans...

Vilket element gör sig bra i denna lådan, Circlo?

Vill ha bas som en käftsmäll, behöver kanske inte gå lika djupt som higghtower jag har nu, men det ska kännas i bröstet!
Circlomanen Posted - 2010/05/22 : 23:05:18
quote:
Längtar tills jag får fart på mina egna TH. Nu har elementen kommit och kan bara säga, vilka as!!!


Härligt! Jag har simmat mina B&C 10PS26 i många tappade horn. De är lättsamma men kraftfulla. Jag är mycket nyfiken på vad dom kan göra.
Mitt Beyma 12LX60-horn har ca 20 dB mer headroom än jag någonsin behöver, så ett par microlådor med 10PS26 borde vara en perfekt kompromiss när det gäller storlek, baskvalitet och kvantitet, för den krävande audiofilen basnarkomanen.
Nu har jag 2 st Beymor liggandes så det känns som tungt elementmissbruk att inte tappa dem i horn.
FForsman Posted - 2010/05/22 : 19:56:09
Jag håller med asto.
- Mal på bare. . .
asto Posted - 2010/05/22 : 18:09:34
Tjata på, det är rolig läsning Längtar tills jag får fart på mina egna TH. Nu har elementen kommit och kan bara säga, vilka as!!!
Circlomanen Posted - 2010/05/22 : 17:39:35
Förlåt om jag tjatar om detta lilla horn. Jag och storgrabben kollar på lite utvalda scener från District 9, och där moderskeppet vaknar till liv, med efterföljande strider så finns det lite söta bastoner. Inte så avgrundsdjupt kanske men massor av effekter. Med min lilla söta låda så känns det som en 218låda som slänger sig in i leken med ett utomjordiskt ursinne. Det är fruktansvärt........ roligt!!!
Domedagens soundtrack.
FForsman Posted - 2010/05/22 : 10:34:05
Vad kul att höra!

Har själv liknande erfarenheter, fast med mycket mindre skapelser, att karaktären på ljudet markant ändrats till det bättre efter att tag.

/mvhff
Circlomanen Posted - 2010/05/22 : 09:55:27
Efter nån timme lyssning så tycker jag att den börjar blomma ut lite mer. Det finns nått så abslolut rätt i sättet den spelar bas. Alla vanliga instrument låter så fulla och rika. Närvarande och omedelbara. Elbas låter distinkt elbas med en härlig energi och trummor har den där härliga attacken och kroppen som dom skall ha. Det som gör skillnaden mellan återgiven musik och musik men hoppar, studsar och spelar elgitarr till. Det är närvaro och liv i basen.

Jag tror ibland att ett element kan behöva några timmar spelande i en konstruktion innan det gör vad det skall. Jag tycker mig ha märkt det tidigare, men aldrig så tydligt som nu.

Jag måste nog stryka mycket av de mer negativa intrycken jag skivit innan. De lirar bas med pondus och renhet. En liten släng av extra kropp och stuns gör sitt till att lira musik som om satan själv styrde trumpeten.

Mvh Johannes.
martinsson Posted - 2010/05/21 : 11:58:30
quote:
Jag har blivit bortskämd av Martinssons stora horn, å då duger inte nått som är lite sämre.


Vi har inte jämfört ännu, risken finns att du ger upp lite i förväg, sedan är det ju två lite olika lösningar och bestyckning också, och de har säkerligen sina fördelar/nackdelar båda två.

Tyngden i ljudet, som jag numera starkt förknippar med just TH, som ger den där härliga fysiska upplevlesen tror jag kan gå lite förlorad på bekostnad av attacken, det är någon form av balansgång, jag upplever mina större horn som lättare i ljudet än mina små exempelvis.

Som jag ser det har allting sitt pris, och konsten ligger lite i att kompromissa snyggt och ha lite tur (i mitt fall).

Jag återkommer gärna till just volymen, för detta är för mig måsttstocken på hur man kompromissar, vart i ligger konsten att bygga förutsättningslöst ?

Snygg liten och förmodligen rent överjäklig, är min gissning om vad du skapat här.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000