HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 eoJeud spelar vinyl...

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Audionet Posted - 2010/02/06 : 17:50:51

Det här är en eoJEUDs produktion , barn o känsliga individer varnas för eventuellt stötande matrial.



25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
lusse Posted - 2010/02/25 : 05:49:36

Ursäkta att jag inte har svaraqt på din fråga, Gubben i Kalmar.

Skivspelaren är demonterad och sakerna kastade min kompis. Nu så händer tyvärr inte något.
lusse Posted - 2010/02/14 : 08:22:39

Mina högtalare är ett par Avante Garde UNO som jag utgått ifrån. Vad jag har gjort är ju att byta ut de basmoduler som följde med. Jag beställde nya Altec Lansing 416-8C från Great Plains Audio i Oklahoma. Sen byggde jag lådorna på 400 liter efter Onkens beskrivning. Dämpade inne i lådan osymetriskt för att det skulle bli så olika resonanser som möjligt. Baffeln är av 28 mm ekstavar från en diskbänksskiva + att det är limmat två stycken lättviktsplywoos på 12 mm med dämplim från göteborg (kommer inte ihåg vad det heter). Vidare så har jag moddat mellanregistert med att byta ut elementet till ett Jordan Watts J53 3` aluminium bredbandare. Det gör att mellaqnregistert blev dubbelt så bra. För att dela använder jag DBX 260 aktiva filter som sen korrigerar frekvensgången i rummet. Delning för tillfället är 240Hz och 6000Hz. Diskanterna är original.
Gubben i Kalmar Posted - 2010/02/13 : 20:41:27


Här måste det finnas en massa kunniga "vinyl-frälsat" människor!

Det skulle vara givande att få ett antal timmars resonemang med Er.

Hur gick det med "lusse:s" spelare som inte var klar i Götet förra
våren?
Är den klar?
Audionet Posted - 2010/02/13 : 13:30:40

Mina sista bilder från vår träff är på Lusses högtalare.



Lite "lätt" moddade Avantgarde Acoustic.



Lusse kan kanske tala om vilken modell han utgått ifrån och vad som är moddat.
Jag har en känsla av att det är en omfattande ombyggnad, hade det varit en bil så hade det blivit en typbesiktining på det här skulle jag tro!
Audionet Posted - 2010/02/13 : 10:26:10


Sedan blev det inkoppling av ASR och Burmester. Endast RIAA´t användes i Burmestern.
lusse Posted - 2010/02/13 : 09:14:33
Min rankinglista över alla riaa stegen. Det är med Supex 900 puppan som det blev denna rangordning.

1. Linn
2. Bubbels 109:a
3. Gillis batteri med 550C (på grund av priset.)
4. SRPP rörkopplingen
5. Burmäster singelend kopplad
6. ASR
7. Lyran
8. Rotel
9. Anthem (fick ingen bra mc steppup)
10. Pearl (fick ingen bra mc steppup)

Jag fortsatte att lyssna på vissa rior dagen efter med Denon 103R och då fungerade inte Gillis riaa. Det blev tråkig återgivning jämfört med min gamla Lyra. Supexen har högre utsignal vilket gynnar vissa rior tydligen.
U1 Posted - 2010/02/12 : 11:18:54
Ni ser ut att ha haft väldigt trevligt!

Man kanske skulle spika ihop ett LDR försteg, vill minnas att jag har en hel hop med kort och grejer till det
Bubbel Posted - 2010/02/11 : 16:30:47
Det är en passiv volymkontroll som består av ett ljuskänsligt motstånd och en LED enkelt förklarat.

anders
Audionet Posted - 2010/02/11 : 16:28:33


Anthem och Lyra avlyssnade och får vila sig bland rosa elefanter.



Linn Linto och en moddad Rotel blir inkopplade.
abbot Posted - 2010/02/11 : 15:15:13
Vill någon vänlig själ förklara lite närmare för en elektronisk analfabidiot hur kringutrustningen till en LDR-volymkontroll ser ut?

Kan den enkom användas ihop med MC och step-up eller kan den fungera med passivt RIAA och MM på något vis (jag har svårt att tro det senare).

Var god utveckla.

Please?
MatsB Posted - 2010/02/10 : 19:40:39
Gillis riaa, bestyckad med BC550C, var nog den, som imponerade mest på mig. Till en byggkostnad av cirka 300 kr, är den oslagbart prisvärd.
LDR motstånd har jag beställt av Lusse. Vilken ingångsimpedans har denna LDR-volymkontroll?
Bubbel Posted - 2010/02/10 : 17:42:06
Det var roligt att det var så många på träffen som gillade LDR kontrollen att det blir ett gäng som köper LDR.

Det är rätt sort lusse det är bara att beställa, jag avstår ett köp för jag har en extra omgång som reserv.

Jag tycker att de som var där kan delge sina upplevelser du kan väl kommentera det lite lusse.

anders
lusse Posted - 2010/02/10 : 17:09:48
Jag skall förklara vad det är i trälådan med trafosarna. Det är autotranformatorer från tyskland som har 24 steg för att ändra volymen. Den låter bättre än Billington trafona och äver Sowters. Det bästa är att de är billigare också. Det var ungefär halva priset.

Men och jag säger bara men. Den lät inte bättre än Lightspeeds LDR volympot. Så vi använde den under de olika jämförelserna mellan riaa förstärkarna. Nu skall det beställas LDR motstånd (NSL-32SR2) så det blir det bästa totalljudet i min anläggning. Trafosarna är lite snabbare i de övre frekvenserna. Är det fler som kanske vill köpa matchade LDR motstånd? De kostar 35$. Det är redan 5 omgångar som skall beställas. Hör av er till mig om ni är intresserade av att bygga volymkontrollen. Bubbel: är det rätt sort?


Hur lät det då med de olika "riorna". Vad tyckte ni som var med? Finns det någon favorit?
viterbi Posted - 2010/02/09 : 20:12:59
Då finns det kanske läge framöver för ett nytt möte på samma tema.
Porta Posted - 2010/02/09 : 17:02:41
Tusan att man missade det här, men det var inte läge att hoppa över sambons födelsedag.
iroise Posted - 2010/02/09 : 15:09:30
Ja, på bilden i början ser det riktigt pedagogiskt ut med utförlighet och ett bra genomförande, ibland ställer det där andra livet till det!
Audionet Posted - 2010/02/09 : 14:33:16
Tack för det Stefan!
Du skulle varit med, det här skulle du gillat.
iroise Posted - 2010/02/09 : 14:31:03
Verkar ha varit ett trevligt möte. Fina bilder som vanligt Micke!
Audionet Posted - 2010/02/09 : 14:30:50


Hoppas någon i eoJeud kan beskriva vad som visas på bilden.
Audionet Posted - 2010/02/09 : 14:26:35


Mer i avdelningen volymkontroller.
Audionet Posted - 2010/02/09 : 14:16:49


Volymkontroll.





Jag har ingen koll på DIY.
Lusse får förklara närmare då jag tror att det är han som har byggt ihop den här volymkontrollen.
Bubbel Posted - 2010/02/09 : 13:23:20
Ja hur lät det då?

Jag får väl börja för ingen annan har vågat ta steget.

Vi började med att välja vilket linjesteg som skulle användas först ut var Sonic Frontiers Anthem därefter kopplades en Trafo volymkontroll in vilket gjorde att Sonic Frontiers Anthem valdes bort då den inte hade samma öppenhet i ljudet. Vi kopplade in LDR volymkontrollen här fick vi lyssna fram och tillbaka mellan trafo volymen ett par gånger innan det bestämdes att LDR volymen hade det bättre ljudet enligt den gemensamma juryn det var en bättre skärpa och ett flyt i musiken som var till LDR'ens fördel.

Och då kommer vi till själva riaa lyssningen först ut var nr 1 i lusses lista lät väldigt bra i mellanregistret och uppåt men hade en sämre bas som jag saknade skärpa i men hade kvaliteter som gör att man lätt skulle kunna leva med det.

Om jag inte missminner mig så var nr 2 i lusses lista nästa ut här upplevde jag en klar försämring mot Lyran med ett ljud som höll tillbaka spelglädjen inget roligt alls vi fortsatte vidare till nästa rätt snabbt.

Jag har glömt bort på vad som kom sedan där får någon annan vara så vänlig att fylla i.

anders

MatsB Posted - 2010/02/09 : 00:57:20
Stort tack till lusse, som anordnat detta trevliga möte med provlyssning av olika RIAA-förstärkare mm. God mat och dryck. Tack till alla som tog med utrustning att lyssna på. Det var mycket intressant att lyssna och jämföra de olika alternativen. Jag fick mycket värdefull information och tips vid detta möte.
lusse Posted - 2010/02/08 : 17:17:52
Förlåt mig bubbel. Hade jag tänkt så tidigt på morgonen som jag skrev det så hade jag nog kommit på det. Det gäller ju även de andra trisssorna i Gillis riaa. De skall heta BC 550C.

Bernt. Ta med dina tappade horn så jag kan få riktig bas om du har vägarna förbi.
Bubbel Posted - 2010/02/08 : 09:58:00
quote:
Bubbels mc riaa med BD109 transistorer och lundahls steppup transformatorer.


Jag såg att lusse har skrivit fel angående mina trissor deras beteckning är BC 109 och inget annat men med så mycket gerjor på en gång är det inte lätt att komma ihåg allt.

anders

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000