HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 HiFi & Surround 2009 i Köpenhamn

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Audionet Posted - 2009/11/14 : 20:09:25



Vi kollar hur det står till med HiFi'n i Danmark, häng med!
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Audionet Posted - 2009/12/08 : 17:11:47
carsten_chr, Kameran jag använde för den här mässan är en Nikon D300 med objektivet Nikon AF-S 14-24/ 2,8, Nikons SB-800 som blixt och ett Manfrotto enbenstativ.

llerk, Visst har Lars Kristiansen med ett finger i Raidho.
Audionet Posted - 2009/12/08 : 17:06:10


Tekni-fi spelade på Harbeth och Triangle högtalare.








I det här rummet hade man valt att sätta elektroniken vid sidan, vill minnas att det var likadant förra gången det var mässa. Elektroniken kom från Manley Labs och är i mitt tycke ett intressant märke. Men är de verkligen formgivna av en kvinna som jag har fått information om?








Det här var sista rummet på mässan för min del. När jag väljer sista bilden så låter jag det nysprungna företaget Fletcher Audio avsluta med sin vinylavläsare.

Det var en trevlig mässa i år och det var kul att komma över till Danmark. Där finns en del kul grejer som man inte springer på i Sverige.

Jag tackar för mig denna gång och hoppas att snart vara tillbaks med ett nytt reportage!
llerk Posted - 2009/11/23 : 10:51:00
quote:
Ännu en dansk högtalartillverkare, högtalaren heter Raidho Ayre C-1.
Om jag inte har helt fel för mig så har Lars Kristiansen från Nordost ett finger med i spelet till dessa högtalare.
carsten_chr Posted - 2009/11/22 : 21:15:34
Hej !......

Takker for besøget i vores ydmyge rum - og så er det jo et helt fantastisk billede (har du flere; så vil jeg være en meget glad modtager). Hvad er det egentligt for et kamera ?.....

Beklager at lydniveauet, da i var forbi, var for højt for jeres smag - i løbet af weekenden blev der spillet både pænt højt, og relativt lavt !..... Man kan ikke på en gang tilgodese alle til sådan nogle lyttesessions - viste sig da også, at der var et par stykker der godt lige ville have skruet ca. 10 db op, i en periode hvor vi spillede et rimeligt niveau. Så blev de glade, og nogle andre syntes da det var for højt !......

For at der ikke skal være nogen tvivl: en stor tak skal selvfølgelig lyde alle dem der kiggede indenfor hos Schmidt Audio - ingen skal være i tvivl om, at vi inden for den tidsramme der var til rådighed, gjorde vores absolut yderste i vellydens (læs: musikkens) tjeneste !.......

Op til messen har vi haft helt uhyggeligt travlt med at færdiggøre Liberty Audio Freedom (de hvide højttalere med den rundstrålende bånddiskant på toppen) - ja, faktisk blev disse færdigsamlet så sent som onsdag nat (altså 2 dage før mesen)!...... Et faktum der gjorde at vi ikke nåede, at fintune disse inden det gik løs på messen !......

Nu her efter messen har vi imidlertid fundet ud af, at det benyttede aktive High Pass filter og ovennævnte højttalere er en langt fra optimal kombination - faktisk kan dette nemt blive ca. 30 % bedre - et nyt filter er på vej !..... Dette nye filter og finjustering af højttalerne som helhed, har her efter messen resulteret i en markant bedre gengivelse (mindst 50 % er allerede et faktum) !..... Så der er bestemt noget at glæde sig til !.....

Sådan går det når tingene kun lige bliver færdige i sidste time - alternativet var jo, at de ikke kom med på messe !......

Men det vil der selvfølgelig blive mulighed for, at ligge øre til på Arken messen 2010 !.....

Vel mødt !
B-200 Posted - 2009/11/22 : 16:16:42
Mitt absoluta favvisrum! hade kunnat byta ut hela riggen mot detta imorgon. Övergrymt ljud. Och han som demade var helt klart överlägsen, han brydde sig stod och dansade med till musiken och njöt. Helt klart värt resan bara för detta rummet. Jag måste ha dessa högtalare någon gång i livet!
Audionet Posted - 2009/11/22 : 15:41:49



Clearaudio Master Reference.







2Kg tonarm från Clearaudio. En tangential arm som heter TT2, goa grejer!







Mässans häftigaste högtalarstativ? Ännu en dansk högtalartillverkare, högtalaren heter Raidho Ayre C-1. Raidho är kanske inte så känt, men Eben är det kanske desto fler som känner igen. Samma firma men nytt namn.

Om man är sugen på stativet så heter det Raidho Stand och kostar 15 000:- dkr.







Det spelades tyvärr ingen vinyl när jag var där inne. I övrigt använde man sig av Burmester.
bebop Posted - 2009/11/22 : 09:35:40
Nej, det funkar inte att vända den. I de flesta högtalare är basen något fördröjd till öronen i förhållande till övre registren. Ett sätt att bota detta är att luta högtalaren bakåt. I Consequence har man löst det genom att sätta basen högst upp vilket därmed reducerar inverkan av golv och takreflektion av basen (precis som på Confidence C2 och C4). Samtidigt har man konfigurerat övriga element vilka ger en högra output för att kompensera placeringen.

Det är kanske så att fler högtalare kunde få ny nytt liv genom att vändas "rätt".

levande Posted - 2009/11/21 : 21:12:36
quote:
Dynaudio Consequence Ultimate Edition.




Jag såg bilden på denna högtalare och reagerade på elementplaceringarna, hur funkar det det att vända högtalaren med diskanten närmast golvet??
Är det någon som vet eller har lyssnat på denna omväda högtalare
levande Posted - 2009/11/21 : 20:54:17
quote:
Ännu görs det cd spelare, Audiolab 8000CDE.


Mycket roligt med olika mässor men bilden på 8000CDE tog rekord
Undra om det berodde på snålhet eller snabbhet
B-200 Posted - 2009/11/21 : 18:08:10
När de inte körde överdrivet högt så var det luftigt, musikaliskt och otroligt beroendeframkallande ljud. Jag gillar det skarpt. (inte lika mycket som flex audio rummet men det kommer).
Audionet Posted - 2009/11/21 : 16:40:14
Hur lät det när du var där inne Morgan?
B-200 Posted - 2009/11/21 : 16:38:25
Synd som tusan då red wine audio låter riktigt bra på "normala" nivåer.
Audionet Posted - 2009/11/21 : 16:11:48



Hur många högtalartillverkare finns det i Danmark? Ytterligare ett märke jag aldrig hört talas om, Liberty Audio. Det spelades på deras Freedom, som stöd till bredbandselementet stod Velodyn DD18. Till detta hade man kopplat Red Wine Audo elektronik, Isabelle som försteg och det batteridrivna slutsteget Signature 70.2.

Red Wine Audio var jag nyfiken på, jag har bara sett dom på torrdemo tidigare. Men tyvärr var denna demo just när jag var inne helt förstörd för mig då de skulle visa hur mycket dynamik de hade, dvs. det spelades högre än vad rum och prylarna orkade med. Synd tycker jag, kanske det var en ren tillfällighet att de spelade så högt när jag var där inne?
Audionet Posted - 2009/11/21 : 15:42:26



Holm Acoustic upptäckte jag förra året på denna mässan. Ett företag från Danmark som levererar hela kedjan. Deras DSPre 1 försteg är helt digitalt uppbyggt. Det ger dem möjligheten att via en dator göra korrigeringar i den digitaladomänen för att kunna anpassa sig till rummet, intressant och stillig lösning tycker jag. Slutsteget heter AMP 1 och högtalarna SP 1.

Ljudet var ok, men det lät lite oinspirerande utan själ på något sätt. Dynamik saknades och det gör ju en del för spelglädjen. Kanske hade det varit för stora korrigeringar i rummet, tror nog att man skall försöka få till det så bra som möjligt innan man börjar korrigera för rummet.
Audionet Posted - 2009/11/21 : 15:06:19



Ett rum till med lite okända prylar. Försteget kom från King Rex, inte helt okänt för mig. Men sedan så var det ett nytt märke, Virtue Audio från USA som stod för slutsteget som var en prototyp. Monoblock med Class-T teknik. Högtalarna var också okända för mig, Omega Speaker System med Super 8 Alnico XRS. Högtalaren har sin basport mot golvet, vilket kanske gör den lite lättare att placera i rum? Frekvensgång 35Hz - 18KHz med sitt bredbandselement.

Hur som, det här rummet blev jag sittande i en liten stund då det var något som berörde. Ur hifi synpunkt var det inte optimalt, men det lirade musik. Högtalarna skulle jag vilja koppla upp med min lille Roth MC-4 och iMacen, tror det hade spelat härligt med musik.
Audionet Posted - 2009/11/21 : 14:40:03



Gemme Audio är ett Kanadensiskt högtalarmärke, de spelade på sina Katana och Vivace. Elektronik som användes var Ayre och Triod Corporation. Triod Corporation är nytt för mig, det är ett Japanskt företag som låter sina produkter licenstillverkas i China.
Audionet Posted - 2009/11/21 : 14:26:05



Ytterligare en dansk högtalarfabrikant som ungått mig. Ampli visade ett par högtalare med aktiv bas, EMM Labs som signalkälla och Vitus förstärkare. Det var mycket högtalare i det lilla rummet.
Audionet Posted - 2009/11/21 : 10:55:46



Ett nytt högtalarmärke för mig och efter lite efterforskningar så verkar märket vara ganska färskt. Acoustic Force kommer från Danmark och de visade upp sin senaste konstruktion som även är deras top of the line, Apollon 4.0 I. Mässpris på söndagen var 49 000:- dkr.

För att visa högtalarens kvaliteter så spelade man på Bladelius Gondul och Ymer. På vinylsidan valde man Roksan skivspelare och RIAA. Jag såg att det även letat sig in en EMM Labs spelare också.
Audionet Posted - 2009/11/21 : 10:23:50



Exotic Audio som vi känner igen från Malmö mässan fanns även med här. De hade två rum och det här rummet såg nästan ut som i Malmö med den skillnaden att man spelade på Verdiers Nouvelle Platine i stället för EAR Master Disk. Det var EAR rakt igenom.








I deras andra rum fick vi möjligheten att titta in i ett Convergent Audio SL1 försteg.








I Malmö gick det bara att titta på C.A.T. men här hade de kopplat upp försteget SL1 med slutsteget JL2, högtalarna kommer från Audiaz Saria.
B-200 Posted - 2009/11/20 : 22:07:37
absolut rätt om fremer han är rolig.
Audionet Posted - 2009/11/20 : 21:54:51



Amphion tillsammans med Audio Analouge. Amphion brukar i stort sett alltid låta trevligt på mässor, denna mässa bröt inte det mönstret.
Audionet Posted - 2009/11/20 : 21:45:16



Plinius och Montana är en kombination jag hört skall fungera bra. Tyvärr fick jag inte möjlighet att själv göra en bedömning.








Prima Luna Prolouge two och Plinius.







Det spelades även på kombinationen Plinius och Pen Audio.








Pen Audio Charisma. Jag gillar designen på Pen Audio.


Audionet Posted - 2009/11/19 : 20:55:05


Svåraste rummet att fota i på hela mässan skulle jag tro. Men vad gör väl det när det bjuds på godsaker. Första gången jag ser Audio Research Ref 610 i verkliga livet. Jag kan tala om att de är stoooora och varma.

Som högtalare till dessa reference monoblock hade man valt Wilson Sasha. Det lät väl ok! Men det fanns kritiska röster mot ljudet likväl som det fanns de som tyckte det tillhörde mässans bästa ljud.

mace Posted - 2009/11/19 : 20:13:56
Jag var i JBL rummet tillsammans med min när de bytte till Everest högtalarna från de mindre längs vänstra väggen.
Himla kul att se. Mycket folk i rörelse, en del på väg ut. När everest satte igång så var det som om ett par superstarka köttmagneter dragits igång
Alla människor drogs som hypnotiserade fram i en vacker halvmåneformation framför bergen

Vi också.
Snacka om ljud som bara strömmade ut

På min top-3 från mässan

M

M
Audionet Posted - 2009/11/19 : 19:20:18



En kändis i Vinylvärlden, Audistones skivspelare Pythagaros med Thales tonarm. Detta var i det rummet som Mr.Fremer delade med sig av sin kunskap. Tyvärr hade jag inte ro att sitta och inta hans visdom, men av vad jag hörde så var det ett intressant semenarium. Tydligen så är karlen även llite känd som stand up komiker i USA, har jag rätt information?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000