HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 The Devil in disguise

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Kilgore Posted - 2009/09/16 : 12:42:20
Detta är en eoJeud-produktion, barn o känsliga individer varnas härmed för eventuellt stötande material.




25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Kilgore Posted - 2009/09/23 : 13:15:31
Vi avslutar med två översiktsbilder



Kilgore Posted - 2009/09/22 : 18:19:18
Som ni kanske har förstått så blev vi väldigt förtjusta i Focal Diablo Utopia.
Dessa högtalare gör inget väsen av sig, inget sticker ut eller pockar på uppmärksamhet, Allt bara finns där, ja utom den lägsta basen då förstås, men det kan ju fixas med en eller två bra subbar.
Diskant och mellanregister är väldigt luftigt. Där är en otrolig detaljnivå, och hög upplösning. Ljudet blir dock inte påträngande eller tröttande. Det är det samma med mellanregistret. Man lyssnar helt enkelt på musiken man tänker inte på högtalarna. Jag tror som sagt aldrig jag hört Emmylou Harris röst låta så bra på en anläggning förut. Om man nu måste klaga på ngt, och det måste man ju, så saknades lite attack i anslagen på piano och slagverk. Dessa högtalare var dock inte spelade så värst länge, och enligt Calle så
tog de gamla Micro Utopia Be över ett år innan de lät som bäst. Så förhoppningsvis blir även det riktigt bra.
Jag hoppas på att får höra dessa högtalare med en ännu bättre digitalkälla och kanske även med annan förstärkning, och så klart även med en bra vinylspelare.

Så grattis Focal, ni har gjort det igen. Micro Utopia Be var min referens bland stativare, men de har nu gjort en ännu bättre, synd att den även har blivit ännu dyrare...
Kilgore Posted - 2009/09/22 : 13:20:54
Till vinylspelare behövs det ju RIAA-korrigering och även lite förstärkning, till det har Calle en hel del att välja på , en av mina favoriter i lagom prisklass är detta ASR.

Kilgore Posted - 2009/09/22 : 12:49:27
Den här gången spelade vi ingen vinyl, annars har jag vid många andra tillfällen lyssnat på vinyl från de här Kuzmasvarvarna


En hederlig gammal Stabi, här med en SME V-arm och en Kuzma KC-ref-nål (custom made av Shelter)
Mkt trevligt verk som tyvärr inte tillverkas längre då det blev för dyrt (solid ek) jämfört med Kuzma Reference-verket.
Calle har dock ett till salu


Här står även en Stabi S med dubbla armar, Stogi och Stogi S tror jag det är, de är dock PU-lösa för tillfället, men jag har hört den med bl.a Benz Ace L. Mkt bra kombination.
Kilgore Posted - 2009/09/22 : 10:48:26
Här ser vi de 2 elementen som sitter i Reference 3A Veena. Det undre är en bredbandare från deras egna hyllor, detta element får signalen helt ofiltrerad från förstärkaren. Diskanten som hjälper till i toppen filtreras av enbart en högkvalitativ kondensator. På de större modellerna hjälper en superdiskant ifrån Murata till med diskanten på andra sidan vår hörselgräns.


Kilgore Posted - 2009/09/22 : 10:37:12
Det var någon som ville se fler bilder, på dessa kanske?

Kilgore Posted - 2009/09/22 : 09:52:45
Tjena Bosse!

Det är rätt vi lyssnade inte på dem förra veckan, men JAG har lyssant på dem förr med samma elektronik. ;)
De hade ett trevligt musikaliskt stampa takten ljud. De är inte så högupplösta detaljrika instruments om Diablo är, men är man ute efter högtlare som spelar musik på ett trevligt sätt så kan de vara rätt högtalare, om de kopplas ihop med en eller två bra subwoofers så löser man basfrågan.

Fler bilder kommer, tyvärr har dock ena minneskortet dött, så det blir inte så många som jag tänkt

Kanske åker till LP o lyssnar igen ;)
BosseBula Posted - 2009/09/22 : 07:54:26
Ni lyssnade inte på Veena, men ändå lät dom musikaliskt. Dom lät intressanta på din beskrivning, möjligen förutom det där med att dom saknade lite i basen...

Fler bilder kanske?
Kilgore Posted - 2009/09/21 : 14:07:46
Jag förstår dig ukiro :)
Har läst din blogg nu, ser fram emot dina DAC-tester.
ukiro Posted - 2009/09/21 : 13:29:30
Jag hade nog varit väldigt lycklig och belåten ägare till avsevärt mycket billigare högtalare om jag aldrig hört Diablo. Men har man väl gjort det, och hör till de som gillar dem, så blir det väldigt krångligt att övertyga sig om att något annat duger. Så nu är jag väldigt lycklig och belåten ägare till ett par Diablo i stället.
Kilgore Posted - 2009/09/21 : 12:49:37
Vi zoomar ut lite från Elac:en


Kilgore Posted - 2009/09/21 : 12:05:09
Dessa Elac är inbyteshögtalare som Calle fått in nyligen, så om ngn är intresserad av dessa så kan man nog få dem för ca halva nypriset.

Vi lyssnade inte så mkt på dessa då klockan började närma sig 1800, och vi hade redan lyssnat i nästan 2.5h :)

Dessa högtalare gav en helt annan ljudbild än vad Diablo gjorde, det tog inte lång tid förrän vi insåg vilket ljud vi föredrog, Diablo. Så dyrare behöver inte alltid vara bättre ;)

Diablo var mkt bättre på röster och att klara ut svåra klassiska inspelningar där det händer mkt på en gång, det blir som vi skåningar säger lite grötigt.
Dessa högtalare kunne heller inte förmedla tystnaden mellan tonerna på samma sätt som Diablo. De var heller inte lika snabba som vad diablo var.
Vi provade både med och utan den rundstrålande diskanten. För att få mer "nytta" av den diskanten ska nog högtalarna stå närmre väggarna.

I vilket fall så är dessa inga dåliga högtalare, men om man lyssnat på Diablo innan, så blir man ganska kräsen på mellanregister o diskant.
Sen har jag ju varit glad i Focal's Utopialjud. Micro Utopia Be är en av mina favoritstativare...

Edit:stavfel
Kilgore Posted - 2009/09/21 : 10:16:25
Som ni kanske kan gissa så lyssnade vi även på Elac-högtalaren.
Den har lite annorlunda elementuppsättning än andra högtalare.



Den rundstrålande diskanten kan även köpas separat till andra högtalare, den heter då Elac 4Pi Plus.2
http://www.elac.com/en/manuals/downpdf.php?2

Under den ser man koaxialelementet som består av en Heil-diskant med en platt ringradiator runt om som står för mellanregistret.
Kilgore Posted - 2009/09/21 : 10:04:45
ukiro: Weiss känner jag inte till så mkt om. Berkeley har fått bra recensioner i amerikanska tidskrifter, men jag ahr för mig att den är väl ganska dyr...
Som sagt om du itne redan provat en Benchamrk el Lavry, så gör det, där får du mkt bra ljud för pengarna. annars är ju inte En Esoteric el Wadia fel heller.
Kilgore Posted - 2009/09/21 : 09:55:57
vi lyssnade inte på Reference 3AA Veena och Electra 1027 den här gången. Har dock lyssnat på dem innan, och de är mkt trevliga högtalare.

Blev positivt överraskad av Veena, de var verkligen musikaliska, spelade upp en stor ljudbild, var inte så känsliga på Sweetspot och hade förvånansvärt mkt bas för en bredbandare. Stälelr man dem närmre bakvägg blir det nog ännu bättre.
Helt klart lättplacerade fruvänliga högtalare.
Jag skulle väldigt gärna lyssna på dess storebror Grand Veena http://www.reference3a.com/grandveena.htm som tydligen är en av Harry Pearson's favoriter på på Absolute Sound.
ukiro Posted - 2009/09/21 : 09:52:10
Kilgore: Jag är lite frestad på något i 10000kr-klassen, men vet att det kommer kännas som en temporär lösning, speciellt med såhär avslöjande högtalare. Därför har jag vridit upp siktet lite mot Weiss, Berkeley (när de kommer med en ROHS-godkänd modell som får säljas i EU), Esoteric (D05 eller SA-50 t ex), Bryston, m fl. Men faktum är att Bel Canto's integrerade med digitalingång lät riktigt fint ihop med Diablo. Den DAC-delen kunde inte riktigt mäta sig med Weiss Minerva, men att en kombinerad stärkare och DAC för 31k kan låta OK vid jämförelse med Weiss:en är ändå imponerande, och kanske en lösning jag kan leva med ett tag.

Men med tanke på min färska högtalarinvestering har jag en del funderande och sparande kvar innan det blir inköp.

Kilgore Posted - 2009/09/21 : 09:39:39
Lite fler bilder på de högtalare som stod uppsatta för provlyssning.
På först bilden ser ni undertecknad hålla i kameran, som sagt, det krävs lite övning






Högtalare på bilden:

Focal Diablo Utopia http://www.focal-fr.com/
Elac 609 X-Pi http://www.elac.com/en/products/showid.php?214
Focal Electra 1027Be
Reference 3A Veena http://www.reference3a.com/veena.htm

Kilgore Posted - 2009/09/21 : 09:07:41
Ukiro: ska läsa din blog, kul att du tog steget o bytte till dessa drömhögtalare. De kommer skänka mkt glädje och växa med uppgiften när du byter elektronik.

Köp en bara DAC till att börja med, så har du källan löst. Har du testat Benchmark eller Lavry? Kan man få till bra priser beg.

Nej om man skulle lägga upp några bilder till. Har varit i stuga i helgen utan tillgång till ngt internet.
Kilgore Posted - 2009/09/18 : 12:24:29
Om ett antal år kanske man kan ha råd med dem begagnade. När Utopia generation 4 kommer så finns det säkert de som ska uppgradera ;)

Det är inte säkert det blir så mkt bilder o kommentarer i helgen, då jag har fullt upp i helgen, men jag återkommer var så säker.

Jag kan ju avslöja att vi lyssnade på ytterligare en av högtalarna som finns på bilden ovan, ni kan ju gissa vilken...
BosseBula Posted - 2009/09/18 : 12:12:50
Stiligt! Jag ser fram emot mer lyssningsintryck. Hade dom inte varit så förbenat dyra så... hade dom kanske hittat hit.
Kilgore Posted - 2009/09/18 : 11:26:14
Dags för en översiktsbild.


Det kommer lite fler bilder på några av de andra produkterna ni ser på bilden, och även lite lyssningsintryck.


Till er som bor i Malmötrakten, skynda er till Ljudprodukter och lyssna på dessa högtalare, vet inte hur länge de blir kvar där...
ukiro Posted - 2009/09/18 : 11:23:21
Jag köpte mina ganska nyligen, men de har gått rätt många timmar #8211; dels som butiksdemo och dels hemma hos mig. Däremot var dessa högtalare första steget i att byta ut hela anläggningen, så jag har för närvarande ingen värdig kringelektronik till dem och törs därför inte komma med några djupare analyser på inspelningstid etc.

Hade jag köpt billigare högtalare hade jag haft råd med källa och förstärkare samtidigt kanske, men nu blev jag så orubbligt förälskad i de här högtalarna att jag lade alla pengar där i stället. De matas nu av en effektstark men inte direkt hyperupplöst NAD C370 och källan är en alldeles vanlig Squeezebox Duet. Högtalarkablarna är Nanotech Golden Strada #79. Mina tidigare högtalare, Focal Cobalt 806, var mer i samma liga som de prylarna men nu tar jag uppenbarligen ett stort kliv uppåt.

Mitt nästa steg blir nog digitalkällan, där jag antingen sätter en fin DAC efter Squeezeboxen eller byter streaminglösning helt och hållet.

Jag har skrivit en massa om min beslutsprocess etc på min blog (på engelska): Del 1, del 2, del 3, del 4, del 5, del 6, del 8 (7:an är bara en sammanfattning). Förhoppningsvis kan det vara givande även för den som inte är lika het på Focal som jag.

Kilgore Posted - 2009/09/18 : 09:48:04
Ukiro: du skrev att du hade ett par såna här godingar. Får man fråga vad du har för källa och förstärkning till dem? Hur många timmar har dinna spelat? Vad jag har förstått kräver de lång inspelning.
Kilgore Posted - 2009/09/18 : 09:42:05
Så vad är det då som driver högtalarna? Jag avslöjade att det var en ARC, men vilken?


En Audio Research VS115
Mer info http://www.audioresearch.com/VS115.html

Kilgore Posted - 2009/09/18 : 09:25:45

I bakgrunden skymtar ni källan/försteget. En lite äldre Wadia som fortfarande låter bra. Det är en Wadia 301, jag tror den har Pioneermekanik då den har skivtallrik och man får lägga skivan med spåren uppåt.


Edit: Särskrivning

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000