HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Testat: CD spelare.[BILDER] [Resultat]

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Thzar Posted - 2009/09/07 : 17:19:35


Testar CDspelare [budget]
Ljud behöver inte kosta skjortan?
"Skrot" och Loppisfynd 0 - 15kr styck





Kandidater:

Technics SL-P210
Pioneer PD-Z83M
Philips CD471
Philips CD692
NESCO HCD-50F
Yamaha CDX 460



Howdy!
Nu har de blivit lite många i mitt skåp och det kanske är dags för ett lyssningstest.
Låter cdspelare olika?
Måste det kosta skjortan för "bra" ljud?




fortsättning följer...
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
martinsson Posted - 2009/11/10 : 11:39:46
Roligt test, man tackar !

Vad jag tror kunde vara intressant vore att prova en modern cd spelare i tidskompenserad samma klass som de nu provade, bara för att kolla av hur mkt teknikutvecklingen har tillfört, om systemet i övrigt är detsamma vill säga.

Detta kunde eventuellt även ge svar på hurvida det var cd spelarna som var den "svaga länken" eller om det var det utanför källan som maskerade skillnaderna.

Dvs om man nu vill och orkar fortsätta med detta provande, annars är jag toknöjd och tacksam för det som presenterats hittills.
Kanhow Posted - 2009/11/10 : 10:25:39
Att det inte var nån större skillnad på cd spelarna är väll knappast kosntigt då de är alla uppbyggda på liknande sätt men cd=>dac=>op=> utgång. Sen är väll kvalitén på ingående komponenter någorlunda lika samt att op har en tendens att förstöra allt välljud. Till sist som du själv sa så testade du systemet på ett "budget" system där jag kan tänka mig att mycket av de små detaljer så skiljer mellan de olika cd-spelarna inte hörs.

Hade man testat de på en bättre anläggning så tror jag att skillnaderna hade hörts bättre. För att det finns skillnader mellan olika cd det har jag märkt mer och mer ju bättre anläggning man byggt upp.
Smackman Posted - 2009/11/08 : 15:18:48
quote:
Vi snackar ju heavy metal och lite diskopop.
Men det var absoult ingen skillad på 5000kr kontra 150.000 kr systemet.

Det enda jag kunde höra skillnad i butiken var med klassik musik.
Skillnaden fanns men den var liten mellan 5000kr kontra 150.000kr systemet


Med taskiga pop skivor kanske man inte upplever några jätte skillnader .. Sen så hör vi olika bra.. tex en kompis till mig som jag motvilligt måste erkänna har bättre hörsel än mig "en smula " men ändå .
Han kunde plocka ut "rätt" högtalarkabel i ett blindtest till 100% säkerhet och jag vad med vid tillfället

Det finns olika saker som gör att du hör skillad eller inte tex vana , det blir lättare om du är van att lyssna kritiskt vilket inte alla gör eller gillar att göra heller ..

Oavsätt så får jag väl gratta dig , jag menar du kommer billigt undan i hi-fi träsket
esl Posted - 2009/11/05 : 20:08:04
Synd att vår göteborgsdidrigent har slutat... men det låter ju lika bra HiFI mässigt :-)
Bernt Jansson Posted - 2009/11/03 : 22:58:31
quote:
Bernt:
Det kan vara farligt att besöka konserter med klassisk musik (unplugged) för det kan få en att inse hur kass ens system låter. heh..

Inte farligt alls. Det är nämligen musiken som är viktig. Så tycker jag i alla fall.
Andra får gärna försöka hålla kvar illusionen om att deras system är perfekt, det gör inget.
millenniumking Posted - 2009/11/03 : 16:06:02
Tack och lov är det då bara att besöka närmaste festival med lite extremare hårdrock - gärna inomhus - en massa rundgång och resonanser överallt som gör att man i princip bara hör ett onyanserat muller och alla sångare som låter likadant, oavsett om de är män eller kvinnor. Då får man tillbaks tron på att det visst kan låta helt okej hemma.
Thzar Posted - 2009/11/03 : 15:45:39
Bernt:
Det kan vara farligt att besöka konserter med klassisk musik (unplugged) för det kan få en att inse hur kass ens system låter. heh..
Bernt Jansson Posted - 2009/11/03 : 14:45:38
Ja, då har du hört referensen. Det och inget annat är referens och det finns inget system som kommer dit.

Det är också väldigt nyttigt att besöka konserter med akustisk musik, det sätter ribbban så att säga.
På 70-talet gick jag och ett par kompisar väldigt ofta till Göteborgs konserthus och lyssnade på klassisk
musik, det går inte att komma ända fram men vet man vart man ska så är det lättare att hitta rätt.
Thzar Posted - 2009/11/03 : 13:31:51
MikeY:

Det var lite mitt i natten filosoferande från min sida.
Som du även nämner så är finns det risk att bara ha använt en testskiva. Vilket jag även påpekar.
Orkar dock inte genomföra det igen, då det var lite mycket arbete både för kropp o själ.

Bor i södra delen av riket, men är helt klart öppen för att joina fler tester.

Kan ju bara nämna en ankedot från en praktikant tid i en musikintrument affär.
Var när en mästare i klassisk gitarr kom in och testade lite gitarrer och spelade en stycke eller två. Hela butiken stannade upp och där stod man paralyserad med ett dödskönt kittlande i hörselnerven.
Thats true hifi.

Nämn mig ett system som kan återskapa det. ;)
Micke Y Posted - 2009/11/03 : 08:38:45
Oj

tzar, jag tror att din upplevelse att system inte låter särskilt olika skiljer sig ganska mycket från vad som medlemmar brukar uppfatta det. Kanske är det så att dina ord har en lite annan mening än vi andra? Att dina nästan lika är våra väldigt olika - båda spelar ju musik och man hör gitarren men den ena är lite varmare än den andra.

Det finns risker med att bara använda en skiva att testa med (även om Aimee Mann är bra, jag har ett flertal) men saknar just den skiva du valt djupbas så missar du automatiskt att testa just den förmågan. Jag säger inte att det är så men risken finns.

Du bor händelsevis inte i Stockholm? det vore kul och upprepa testen hemma hos mig där vi har ett riktigt högupplöst system. Här har vi testat både slutsteg och DAC'r och inte haft problem att skillja dom åt.

Micke
Thzar Posted - 2009/11/02 : 23:34:42
Nu spelades det bara en test skiva. Aimee Mann.
Vilket kan ha förstört dynamik återgivningen då de flesta pop skivor är rätt "platta".

Har lite erfarenhet från en veckas praktikant vistelse i en hifibutik för 15 år sedan.
Där testades alla högtalare och förstärkare från golv till tak med min typ av musik, heavy metal varvat med lite pop emellan åt. Jag tyckte det lät lika i allt jag testade, visst fanns det lite skillnader så som fastare och detaljerad bas men över lag så var det inga större skillnader med mitt system hemma. JWS disko högtalare och nån liten kompakt stereo. Vi snackar ju heavy metal och lite diskopop.
Men det var absoult ingen skillad på 5000kr kontra 150.000 kr systemet.

Det enda jag kunde höra skillnad i butiken var med klassik musik.
Skillnaden fanns men den var liten mellan 5000kr kontra 150.000kr systemet.

EDIT: försvann lite text igår, inlagd

För att höra skillnaden måste där finnas ett system som låter #dåligt# precis vid sidan om, men det har jag aldrig stött på ien hifibutik jag har besökt, varför vet jag inte.
Thzar Posted - 2009/11/02 : 23:14:40
Samtliga tester gjordes från spelarnas analoga utgångar, bara Philips CD692 var utrustad med SPDIF.

Testet gjordes helt utan intressekonflikt, det vill säga varken sponsor pengar eller någon kommersiell produkt att marknadsföra.

Att man skulle höra skillnaden på dyrare spelare?
Dessa budget grejor jag använde var inte riktigt budget grejor när de lanserades tex Technics SP210 gick på 3000kr nypris 1984 vilket motsvarar ca 6500kr idag.
Visst tekniken har gått framåt.

Vad som det var skillnad på var byggkvaliteten.
Tex Philips CD470 rent plastchassi (toplock tunn plåt).
dock innehöll det kvalitetskomponenter rakt igenom.
Alla känner väl till Nichicon och ELNA.
Andra hade tjock chassi och inuti fullt med okända SHOEI kondensatorer i NESCO spelaren.

Något som alla spelarna använde var LM78xx, LM79xx spänningsregulatorer.
Vilket gör att de spelar i samma liga, dvs att strömförsörjningen inte avgör helt utan blickarna riktas mot DACen.

Bara lite funderingar...

En annan sak som kan avgöra är synen, man kollar helt enkelt upp produktens komponenter innan man lyssnat på den och på så sätt skapar en "illusion" hur den skall låta.



Bernt Jansson Posted - 2009/11/02 : 22:41:59
gcs, skillnaden blir ju inte alls stor om det är samma dac och du använder CD-spelarna endast som transport.
Analogstegen i CD-spelarna var för sig är en annan femma.
millenniumking Posted - 2009/11/02 : 14:37:06
quote:
Låter CD spelare olika?


Visst gör dom väl det!

När det gäller mer kompetenta spelare tycker jag inte skillnaden är så stor, vilket förstås till en (stor......) del beror på att jag inte spelar med så värst högupplösta prylar i allmänhet.

I min budget-värld tycker jag att skillnaden på spelare i de lägre prissegmenten är tydligare!

T.ex. är det en enorm skillnad på mina två spelare jag kör med hemma. Marantz CD5001 OSE och Shanling CD 300. Marantzen betonar högre frekvenser väldigt tydligt och kan ge ett lite "spritsigt" intryck. Shanlingen känns lugn och balanserad och har rör i utgångarna. Rör i utgångarna och Marantzens uttalade ljusa spelsätt är det i alla fall skillnad på även i amatör-öron som mina.
gcs Posted - 2009/11/02 : 14:33:22
Jag spelade för en stund sedan en skiva med Ray Charles & Natalie Cole - Fever. De spelarna som jag jämförde ljudet hos var en Sony CDP-3100 och en HHB CDR 830. D/A:n var en TC-finalizer 96 och skillnaden var inget som jag kunde uppfatta. Jag skulle kunna göra jämförande prov med flera andra spelare som jag äger, men eftersom jag gjort samma test tidigare med ett par av mina andra spelare, och då kommit till samma resultat. Då ser jag det som menigslöst.
Bernt Jansson Posted - 2009/11/02 : 11:05:36
quote:
Kan det möjligen vara så att det beror på att jag inte använder dom analoga utgångarna från mina spelare.
Tror du det?
gcs Posted - 2009/11/02 : 10:43:20
Ja då har väl jag en dålig anläggning eftersom jag inte kan höra någon speciell skillnad. Kan det möjligen vara så att det beror på att jag inte använder dom analoga utgångarna från mina spelare. Hur det nu än är så låter det hos mig ganska bra, så jag är nöjd.
Bernt Jansson Posted - 2009/11/02 : 09:44:26
Håller med Smackman och ThinMan här. Sen kan skillnaderna yttra sig på väldigt olika sätt.

Tanken går till Bo Hansson (Rauna, Opus3) som gärna jämför dyra, fina spelare med en liten
bärbar spelare. Ytterst lärorikt! I Bosses fall så är alltid vikten på hur tonansatser
hanteras och just det var den lilla bärbara riktigt bra på. Många CD-spelare har hamnat
på säljesannons efter en sån lyssning. Här fanns ju dessutom masterband att jämföra med...

Hur låter en tonansats eller trumslag i verkligheten?
Vad ändras i återgivningskedjan och på vilket sätt?
Är trumslagen softade eller snärtar de till så att de hamnar nära verkligheten?
Här tror jag de flesta ganska enkelt kan höra någon skillnad på just
CD-spelare där filtreringen kan ställa till det rejält...
Förutsatt att systemet i övrigt håller måttet.
Amatören Posted - 2009/11/01 : 21:23:04
quote:
Jag hörde absolut ingen skillnad på spelarna trots intensivt lyssninande.
Dum fråga (kanske), har du kopplat in dem analogt eller digitalt?
ThinMan Posted - 2009/11/01 : 18:06:24
Instämmer. Det är stor skillnad på olika cd-spelare förutsatt att man har en anläggning som kan återge detta.
Smackman Posted - 2009/11/01 : 17:47:43
quote:
Låter CD spelare olika?



Svar : JA ! Under förutsättning att man har en anläggning som spelar med Hög ljudkvalite ´

Förr i tiden då man körde med mediokra apparater Och högtalare så hade jag svårt att höra skillnad på cd.spelare jag me , men det va då och nu är det en annan femma
Thzar Posted - 2009/11/01 : 17:06:46

Låter CD spelare olika?



Har funnit ett liknande test på ett annat svensk forum.
Väldigt matnyttigt med mängder av analyserande texter och bilder.
Skadar väl inte och länka dit?

http://minhembio.com/mr-välljud/231832/
ztenlund Posted - 2009/11/01 : 17:02:48
quote:
Pioneer cdväxlaren. Den spelade skivorna i trippel hastighet och till sist så bara surrade skivorna runt.
Detta är ett typ exempel på vad som drabbade de flesta mångväxlande cdspelarna på marknaden.

Den där spelaren är inte avsedd som en fristående utan hör till ett midisystem, vilket kan ses på att den har ett z i namnet. Finns även de som har ett x som också hör till midisystem. Bara som lite information alltså.

För övrigt har farsan en fristående Pioneermagasinväxlare från -93 eller så och den fungerar hur bra som helst, så alla ger inte upp. Däremot har jag råkat på flera exemplar där fjädern blivit så trött att det knappt går att få ut magasinet...
Thzar Posted - 2009/11/01 : 16:50:46
Här skyndas det långsamt.

Dokument Inifrån är avklarat.
Apparaterna är slumpmässigt inlagda och avspeglar inte rangordningen. Jag lyssnade först och synade apparaterna efteråt, inte tvärtom dvs lyssnade med synen.

Kan säga att det var ett tidskrävande jobb man ålagt sig, man lyssnade tills man fick träningsverk i öronen pga all tryckutjämning som gjordes stup i kvarten för maximal lyssning.

En apparat blev diskad.

Pioneer cdväxlaren. Den spelade skivorna i trippel hastighet och till sist så bara surrade skivorna runt.
Detta är ett typ exempel på vad som drabbade de flesta mångväxlande cdspelarna på marknaden.

Men resultaten är följande...








Jag hörde absolut ingen skillnad på spelarna trots intensivt lyssninande.
Rattade med treble en del för att förhoppningsvis höra skillnad i de högre tonerna men icke.

Vad som skilde dem åt var brus nivån vid paus knappen intryckt.

Men lyssningsmässigt ingen skillnad.

Kan även säga att första testet var att lyssna på en hel låt för att sedan växla över och lyssna på samam låt igen på annan maskin. Men inte en chans örat kommer ihåg hur det lät på förra.

Så testen förtlöpte med att jag switchade snabbt fram och tillbaks mellan spelarna under låten.
Thzar Posted - 2009/10/28 : 19:11:13



Technics SL-P210




Släden





Kretskortet





DAC








HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000